Američané vyvinuli luxusní multikoptéru s vodíkovým pohonem. Najednou uletí více než 600 kilometrů
Elektrická letadla s vertikálním vzletem a přistáním, která jsou označována zkratkou eVTOL, se pomalu dostávají z grafických konceptů do reálného testování a zajímavě určují směr, jakým se letecká přeprava bude v budoucnu uvíjet. To je mimo jiné případ německého startupu Lilium, který před nedávném poprvé vzletěl se svým pětimístným elektrickým prostředkem.
Nejde však pouze o Lilium, ale o řadu dalších ambiciózních výrobců, mezi něž se řadí i americká firma Alaka’i Technologies. Ta nově odhalila svůj vlajkový produkt s názvem Skai, který zaujme nejen fanoušky moderní letecké přepravy, ale také milovníky sportovních aut: představená verze totiž vychází z obou těchto oblastí.
Po stránce designu nabízí uhlazené bílo-černé provedení, jemuž dominují skleněné panely a šestice rotorů připevněná na karbonových ramenech. V interiéru se pak nachází pět sedadel včetně místa pro pilota, který by Skai minimálně zpočátku ovládal (výhledově by Alaka’i Technologies měli vsadit na autonomní systémy).
Podle fotek je patrné, že si výrobce dal záležet na tom, aby vnitřní prostory vypadaly velmi moderně, téměř jako v luxusních vozech. A protože má Skai sloužit hlavně jako taxi, jde o zajímavý krok, jak přilákat potenciální zákazníky.
To nejzajímavější se nicméně odehrává v samotných hnacích technologiích. Namísto klasických baterií, které mají tu nevýhodu, že jsou příliš těžké, byl Skai vybaven lehkými vodíkovými palivovými články. Díky nim pak má mít slibovaný dolet okolo 644 kilometrů, což je v porovnání s konkurencí zásadní zlepšení. Navíc zvládne přepravit až 454 kilogramů nákladu.
Byť vypadá Skai atraktivně, stále nejde o prostředek, který by do vzduchu vzlétl v nejbližší době. Stejně jako u ostatních, podobně fungujících letadel i tady je nutné, aby vše prošlo certifikací od Federálního úřadu pro letectví (FAA). To může zabrat i několik let, CEO Alaka’i Technologies Steve Hanvey nicméně věří, že papírování a veškeré technikálie by mohly být zajištěny už příští rok.
S tím se pojí i vyladění speciálního systému pro otevření „padáku“, díky čemuž by mělo být zajištěno pohodlnější a bezpečnější přistávání, a také nastavení potřebných digitálních funkcí, ze kterých by těžily pasažéři během letu. Inspiraci mimo jiné vidí i v konceptu Uber Elevate, s nímž před pár lety tento přepravní gigant přišel.