Američané z Brna. Český Smartlook si buduje za oceánem vlastní matku, aby mohl zásadně zrychlit

Iva BrejlováIva Brejlová

smartlook-1Story

Foto: Smartlook

Petr Janošík a Ondřej Machek, zakladatelé firmy Smartlook

0Zobrazit komentáře

Petr Janošík, CEO startupu Smartlook, znovu pospíchá. Poprvé jsme se spolu bavili na začátku roku 2017, tehdy měl za sebou shon s uvedením tehdy ještě ne úplně hotového produktu na trh. Nechtěl, aby tým prošvihl svoji šanci, a tak službu čerstvě pojmenovanou Smartlook nabízeli zadarmo. Teď chvátají, aby významný trh proměnili v ten hlavní a stihli se rozšířit po celém světě.

Smartlook právě zakládá sám sobě mateřskou společnost. A to rovnou ve Spojených státech. „Už teď tam najímáme první lidi. Abychom je mohli zaměstnat, potřebujeme tam mít pobočku nebo matku. Spojené státy jsou pro nás nejdůležitější trh, rozhodli jsme se tam proto mít mateřskou společnost,“ popisuje Janošík. Což znamená, že nově založená americká firma bude vlastnit tu českou.

Tady ovšem nejde o jediný trh, byť jde o ukázku toho, jak důležité Spojené státy pro startup jsou. Založit si v Americe společnost – nebo dokonce takzvaně parent company, což je pojem, s jakým teď Smartlook operuje – je také krokem ke globalizaci. Zároveň se startupu podaří „ukázat, že to opravdu myslíme vážně,“ jak předpokládá Janošík.

Ostatně i my si myslíme, že Smartlook je firmou s globálním potenciálem. Pomáhá klientům pochopit chování uživatelů na webech a v aplikacích, umožňuje sledovat interakce návštěvníků a odhalovat tak chyby, které brání úspěšnému prodeji. I proto jsme ho zařadili do výběru CC25, pětadvacítky startupů, které před sebou mají slibnou budoucnost a vyplatí se je sledovat.

Kolos na dvou kontinentech

Vážně to myslí nejen Petr Janošík, ale celý jeho tým. CTO a spoluzakladatel Smartlooku Ondřej Machek říká, že opravdový rozvoj segment pokročilé analytiky uživatelského chování na internetu teprve čeká. A právě na USA je to vidět. „Američtí konkurenti nabírají investice, nám investoři píšou a stále mají zájem. S loňskou investicí jsme se dostali do hledáčku,“ dodává.

smartlook-7

Foto: Smartlook

Petr Janošík a Ondřej Machek budují ze Smartlooku světovou firmu

I bez ní už teď třetina tržeb pochází právě ze Spojených států. „A beztak fungujeme spíš v angličtině,“ doplňuje Machek. Za posledních devět měsíců startup vyrostl o tolik, co sbíral předchozí tři roky. Teď má 2 730 platících klientů. Za celou historii už 360 tisíc registrací. V opakujících se předplatných firma čeká tržby v řádech stovek milionů korun.

S plánem založit v Americe společnost začal Smartlook pracovat před dvěma měsíci. Před měsícem se rozhodl, že hlavní firma bude ta za oceánem. A teď probíhají jednání s americkými a českými právníky i daňovými specialisty. Tento plán vyjde řádově na miliony korun. „Plus údržba kolosu, která bude stát taky tolik,“ doplňuje Janošík. Během zhruba dvou měsíců bude hotovo. Pak Smartlook podle svých plánů dosáhne ještě výš.

Nesledujeme. Ale víme

Uděláte to pokaždé, aniž byste o tom věděli. Otevřete-li si libovolnou webovou stránku, budete na ní těkat očima na pro vás zajímavých místech. Jakmile jste na e-shopu, klouzají vaše pohledy po obrázcích zboží, které se vám líbí. Když funguje všechno, jak má, bez přemýšlení ho jedním kliknutím vložíte do virtuálního košíku. A pokud to myslíte opravdu vážně, dalším kliknutím objednáte a zaplatíte.

Oblasti, na které se koukáte, mají pro e-shopy cenu zlata. Kdybyste snad měli hledat, jak zboží přidat do košíku, mohlo by vás to od nákupu odradit. A pokud by byl problém se zaplacením přes web, svých tržeb se obchod nedočká. Fungovat na internetu bez příjemné zákaznické zkušenosti nejde.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jenže způsoby, jak tuto zkušenost opravdu zjistit, jsou pomalé, drahé a většinou se zakládají se na pocitech jen pár lidí. Smartlook je díky rychlému úniku v začátku jednou z prvních firem, které v tomto ohledu změnily hru. Ví, kam se díváte. Nezjistí to pohledem na vaše oči, ale díky sledování chování, na které při brouzdání vůbec nemyslíte.

Pole vašeho zájmu i nezájmu se ukazuje podle toho, jak a kde pohybujete myší. Kdy se při posouvání stránky zastavíte. Případně jestli na nějaké místo opakovaně klikáte. Nebo dokonce i jak pohybujete stránkou při prohlížení z mobilního telefonu, kde a jak na dotykové obrazovce vyvíjíte tlak.

smartlook-4

Foto: Smartlook

Ondřej Machek, CTO Smartlooku, a CEO firmy Petr Janošík

Aby bylo jasno – pojmu sledování se tu pečlivě vyhýbají. „Analyzujeme uživatelské chování. Nezajímá nás konkrétní uživatel nebo osobní údaje, ale to, jak se daný člověk chová. Zajímá nás kumulativně, jak se lidi pohybují napříč online produktem. Třeba kde hýbou myší nejčastěji,“ vysvětluje Machek.

Vidí tak například to, že významná část lidí pracně nakliká zboží do košíku, ale pak objednávku nedokončí. Nebo slovy Janošíka: „Když lidé ‚buší‘ na ikonku, očekávají akci, ale nic se neděje“. Vyhledat něco takového v půl miliardě nahrávek, které Smartlook měsíčně zpracuje, by ručně nebylo možné.

„Klient může nahrát třeba deset milionů nahrávek, které mu nepomůžou. Ale my mu najdeme těch sto, ve kterých je problém,“ hlásí Machek. Takže firmy pak můžou hledět na zaznamenaná videa, jak se jejich zákazníci perou s webem. Ale hledí také na heatmapy, různé statistické výpočty, rozpady nebo takzvané behaviour flows.

A tohle je legální?

Kombinace nahrávek a důkladné analýzy jsou vylepšení, která Smartlook přinesl za poslední rok. I přes nárůsty platících firem nicméně dříve hodně klientů ztrácel. Společnosti si totiž obvykle ověřily funkčnost svého webu, upravily ho podle ukázaných nedostatků, ale pak často na dlouhé měsíce či roky zase jako zákazník startupu odpadly.

Nástroj se tedy musel změnit tak, aby pro firmy zůstával smysl si ho platit. A aby oslovoval hlavně ty velké, u kterých našel zajímavé publikum. Počet platících společností se tak paradoxně ve skutečnosti trochu zmenšuje, ale celkově platby směřující do Smartlooku rostou. Firmy jsou totiž ochotné za nástroj platit i stovky tisíc korun měsíčně.

Pro představu, Smartlook byl mimo jiné u toho, když v Alze řešili, jak zjednodušit vzhled stránek jednotlivých produktů. „Zjišťovali, jestli zákazníci dost využívají možnost, která jim nabízí produkt a zisk Alzáků, případně jestli je skutečně využívá B2C segment, na který cílí. Nejsem oprávněný říct, jak se rozhodli. Ale Smartlook jim dodal data, která přispěla k danému rozhodnutí,“ vysvětluje Machek.

smartlook-app

Foto: Smartlook

Smartlook analyzuje chování uživatelů na webu či v aplikaci

V tuzemsku Smartlook vedle Alzy mezi jinými využívají Kiwi nebo Komerční banka, mezi globálními klienty jsou Miele, Papa John’s, Sky nebo Vogue. Nástroj přitom vůbec nemusí být skrytý v pozadí, například právě v Alze je Smartlook rovnou součástí školení při přijímání lidí do produktového týmu.

Přitom ještě před čtyřmi lety se zákazníci občas ptali, jestli je vůbec činnost, kterou Smartlook dělá, legální. „Dnes už takové dotazy nevídáme,“ říká Machek. Teď, po celosvětových lockdownech, mají podle Smartlooku navíc zákazníci zájem zůstat v online prostoru a nakupovat v něm nadále. „Digital first přístup nám pomáhá. A pravděpodobně takové chování zůstane,“ dodává Janošík.

Ze 30 na 180

Předchozí rok byl pro Smartlook tím nejlepším v jeho dosavadní historii, přestože nijak zvlášť dobře nezačal. S březnem a dubnem 2020 firmy jako i v jiných odvětvích zastavovaly veškeré investice. „V červnu ale pak bylo vidět, jak to doháněly,“ popisuje hned Janošík. Šlo přitom o vůbec první rok fungování firmy jako samostatné jednotky.

V roce 2020 Smartlook totiž Janošík vyčlenil z původního Smartsuppu. Zároveň firma nabrala 81milionovou investici od nizozemského fondu Airbridge Equity Partners s podporou stávajících tuzemských investorů Novira Capital a Reflex Capital. Zdvojnásobila počet lidí v týmu na 50 a opakující se roční tržby stouply na 64 milionů korun.

Letošek probíhá ještě lépe. Investice startupu pomohla rozšířit tým, ale těží z ní doteď. „To nám pomáhá růst rychleji než v předchozím roce,“ říká Janošík. S novými investory za zády už ale výsledky hospodaření říkat nechce. Hrdě nicméně hlásí, že ze 30 lidí vyrostl na 65. Další lidi hledá, do konce roku by jich chtěl přibrat ještě aspoň dvacet. A v příštím roce by se mohla firma opírat třeba i o 180 pracovníků.

smartlook-5

Foto: Smartlook

Petr Janošík a Ondřej Machek vyčlenili Smartlook z firmy Smartsupp

I proto na marketing Smartlook posílá čtyřikrát víc peněz než doteď.  „Myslím, že trh je stále neobsazený. Firmy jsou sice trochu edukovanější, ale pořád je tu masivní množství těch, které analytiku vůbec nepoužívají. Je tu dost malých hráčů a k nim pár velkých. Z pohledu mobilních aplikací je ten trh ale hodně prázdný. Je tady jen pár firem, které dělají to, co my,“ dodává Machek.

Smartlook se také chce soustředit na to, jak lidé používají více platforem. „Třeba když nakupujete v online supermarketu, začnete dělat nákup v práci, doklepete suroviny v MHD a zbytek doma na tabletu. Chceme spojit v jednom produktu komplexní uživatelské cesty,“ popisuje Machek. Tato funkce by měla být dostupná na začátku příštího roku.

„Jako firma budeme potřebovat velmi rychle škálovat. I pro zdejší zaměstnance pravděpodobně Brno nebude stačit. Plánujeme tak klást důraz na Prahu. Budeme v ní mít nové kanceláře. Aby to i tam měli hezké, tak jako v Brně,“ usmívá se Janošík. Další větší změnou na řadě by pak mohla být nová investice. „To už ale bude součástí byznysplánu, který budeme tvořit na konci roku,“ popisuje Janošík s úsměvem.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Expanze do zahraničí i byznysové know-how. CzechInvest už podpořil téměř 200 startupů, nyní hledá další

Peter BrejčákPeter Brejčák

marek-vala

Foto: Pealock

c

0Zobrazit komentáře

Když chce inovativní startup opravdu rozběhnout svůj byznys, ve většině případů mu na to nestačí působit jen na domácím trhu a dříve či později musí expandovat do zahraničí. To ovšem často není jednoduchý úkol, pomocnou ruku proto mladým firmám podává agentura CzechInvest, která v poslední době takovým způsobem podpořila několik zajímavých projektů a aktuálně vyzývá další, jež by se mohly zařadit mezi úspěšné příklady.

Jedním z nich je například Pealock zakladatele Marka Valy, kterému na svahu ukradli zbrusu nové lyže za 20 tisíc korun, a proto se rozhodl vytvořit vlastní chytrý zámek, aby ostatním fanouškům tohoto zimního sportu pomohl podobným situacím předejít. Na jaře startup na této cestě podpořili také investoři včetně Prusa Research, kteří do něj vložili celkem jedenáct milionů korun.

To následně Pealocku pomohlo dokončit certifikaci výrobku a rozběhnout sériovou výrobu. V letošním květnu pak došlo ke spuštění standardního prodeje pro koncové zákazníky s dodáním do dvou dnů a v srpnu i k zahájení prodeje pro firemní partnery. Minulý měsíc pak firma expandovala na první zahraniční trhy, konkrétně na Slovensko, do Španělska a do německy mluvících zemí.

„Prodali jsme zatím přibližně dva tisíce kusů zámků, které jsou u svých uživatelů v osmnácti zemích světa,“ pochvaluje si Vala pro CzechCrunch s tím, že do konce roku chce startup na trh uvést také druhou verzi zámků, která v sobě bude mít už i sledování přes GPS. Tím se ovšem nezastavuje, rozbíhající byznys vidí i v dalších oblastech než jen v klasickém prodeji.

pealock

Foto: Pealock

Český zámek Pealock zabezpečí lyže či kolo

„Velmi zajímavým segmentem jsou pro nás pojišťovny, se kterými jsme začali jednat o možných typech spoluprací. Celý náš byznys model jsme již v zimě přehodnotili a z původně hardwarového startupu směřujeme spíše do fintech SaaS oblasti, kdy Pealock bude unikátním hardware nástrojem pro sjednávání pojištění přímo v naší aplikaci,“ popisuje Vala a jako druhou rovinu spolupráce s pojišťovnami zmiňuje prodej zámků přímo k pojistkám na domácnost.

Pealock byl kromě investorů podpořen také CzechInvestem v rámci programu CzechStarter zaměřeného na mentoring, poradenské služby a podporu účasti na veletrzích a konferencích. „Pomohlo nám to ujasnit si celý business model, vypracovat si sofistikovaný finanční plán a asi nejvíc nám pomohly právní věci, které jsme si dali do pořádku i směrem k expanzi do zahraničí a zapojení B2B segmentu do našeho podnikání,“ popisuje zakladatel startupu konkrétní výhody.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dalším z podpořených startupů je například Fitify stojící za vývojem aplikace s virtuálním fitness koučem. Firma přitom vznikla jako studentský projekt, který už využívají lidé ve 180 zemích světa, a zároveň jsme ji zařadili do výběru CC25, tedy na seznam startupů, které bude zajímavé v příštích letech sledovat.

Jak zakladatelé Matouš Skála a Martin Mazanec uvedli pro CzechCrunch, Fitify se v posledním roce dvakrát stalo globální aplikací dne na App Storu a počet stažení už přesáhl 20 milionů. Roční opakující se tržby (ARR) přitom dosahují čtyři miliony dolarů, tedy bezmála 90 milionů korun.

„Aktuálně pracujeme především na monetizaci a zároveň také na novém produktu pro americký trh. S tím souvisí i to, že právě zakládáme pobočku v New Yorku, s čímž nám pomáhají právě konzultanti zprostředkovaní přes CzechAccelerator. Účast v programu využíváme například pro poradenství v právních službách při založení pobočky,“ popisují pomoc dalšího z projektů CzechInvestu Skála s Mazancem.

fitify-1

Foto: Fitify

Matouš Skála (vlevo) a Martin Mazanec, zakladatelé Fitify

Stejný program aktuálně v Londýně využívá také další aplikace Stavario, která stavebníkům, stavebním firmám i investorům dává online přehled o průběhu stavby, majetku či docházce dělníků. Josef Beneš původně firmu zakládal pod názvem Vím o všem, ke změně názvu došlo právě kvůli zahraniční expanzi.

Za poslední rok se společnosti podařilo v investicích získat celkem 21 milionů korun a z obratu na úrovni 20 tisíc eur (500 tisíc korun) míří na letošních očekávaných 200 tisíc eur (5 milionů korun). „Z dvaceti firem jsme letos vyrostli na předpokládaných 160 až 180. V portfoliu nyní máme jména jako Eurovia, Liko-s, Lasvit, TBG Metrostav, Bidli a další,“ hodnotí Beneš, jenž se při budování byznysu do velké míry opíral o mentoring.

„Než jsem měl možnost účastnit se programu CzechStarter, byl jsem jen člověk s nápadem a malou aplikací. Díky CzechStarteru jsem měl několik mentorů z mnoha oblastí, o nichž jsem předtím ani netušil, že existují. Jejich odbornost mi pomáhá dodnes a s mnoha z nich spolupracujeme i po ukončení programu,“ říká Beneš.

josef-benes

Foto: Stavario

Josef Beneš, zakladatel a ředitel startupu Stavario

Na mentoring ve CzechStarteru se nyní spoléhá také startup Precismo, který vytváří digitální kopie produktů a například v e-shopech je zobrazuje ve virtuální nebo rozšířené realitě. Na svůj rozvoj minulý týden získal dokonce pomoc investorů, přibližně 25 milionů korun do firmy vložila ostravská skupina Soulmates Ventures.

„Na konci roku 2020 jsme v Precismu úspěšně dokončili fázi vývoje prototypu a spustili jsme byznys development, na jehož základě nám reakce trhu dodnes potvrzují, že jsou naše služby velmi žádané. Vzhledem k ještě donedávna nevyplněnému prostoru na trhu VR/AR v e-commerce, zvyšující se retenci zákazníků a konverzím na e-shopech je ze strany zákazníků o naše služby čím dál větší zájem,“ hodnotí vývoj posledního roku šéf Precisma Mikoláš Herskovič.

Díky nedávno získané investici teď startup chce rychleji dosáhnout hranice jednoho milionu eur v tržbách, kterou by chtěl překonat za přibližně šest až sedm měsíců. Zároveň nyní pracuje na zlepšování své technologie výroby 3D modelů i 3D prohlížeče pro virtuální a rozšířenou realitu.

Jedna miliarda korun pro 250 startupů

CzechInvest v období mezi lety 2016 a 2020 podpořil celkem 195 firem, 105 startupů přitom využilo podporu pro zahraniční expanzi. Mezi rokem 2017 a letošním srpnem v rámci programu CzechStarter agentura podpořila 119 startupů, z nichž je čtyřicet stále aktivními účastníky.

Přihlašování do tohoto programu přitom CzechInvest prodloužil, deadline možnosti čerpání služeb je však stanoven nejpozději do konce března příštího roku. CzechStarter je otevřen pro malé a střední podniky se stářím do sedmi let, do 50 zaměstnanců a s inovativním produktem nebo službou. Sídlit přitom musí mimo Prahu, případně mít mimo hlavní město zapsanou provozovnu.

Do budoucna plánuje CzechInvest programy podpory výrazně změnit. Jak nedávno prozradil šéf agentury Patrik Reichl, během příštích pěti let podpoří jednou miliardou korun 250 technologických startupů, které působí v oblastech jako umělá inteligence, kreativní průmysl či kosmické technologie. Firma bude moct získat až pět milionů korun.

Technologická inkubace se pod hlavičkou státu uskuteční v tematických podnikatelských inkubátorech, tzv. BICech (Business Incubation Centre). „Pro CzechInvest představuje systémový projekt Technologická inkubace nový milník, ve kterém spojíme naše mnohaleté aktivity na podporu startupů, rozvoje investičních projektů, inovací a vědecko-výzkumných aktivit do jednoho kompaktního celku,“ uvedl generální ředitel CzechInvestu Patrik Reichl.

S přispěním ČTK.