Američané z Brna. Český Smartlook si buduje za oceánem vlastní matku, aby mohl zásadně zrychlit
Petr Janošík a Ondřej Machek, zakladatelé firmy Smartlook
Petr Janošík, CEO startupu Smartlook, znovu pospíchá. Poprvé jsme se spolu bavili na začátku roku 2017, tehdy měl za sebou shon s uvedením tehdy ještě ne úplně hotového produktu na trh. Nechtěl, aby tým prošvihl svoji šanci, a tak službu čerstvě pojmenovanou Smartlook nabízeli zadarmo. Teď chvátají, aby významný trh proměnili v ten hlavní a stihli se rozšířit po celém světě.
Smartlook právě zakládá sám sobě mateřskou společnost. A to rovnou ve Spojených státech. „Už teď tam najímáme první lidi. Abychom je mohli zaměstnat, potřebujeme tam mít pobočku nebo matku. Spojené státy jsou pro nás nejdůležitější trh, rozhodli jsme se tam proto mít mateřskou společnost,“ popisuje Janošík. Což znamená, že nově založená americká firma bude vlastnit tu českou.
Tady ovšem nejde o jediný trh, byť jde o ukázku toho, jak důležité Spojené státy pro startup jsou. Založit si v Americe společnost – nebo dokonce takzvaně parent company, což je pojem, s jakým teď Smartlook operuje – je také krokem ke globalizaci. Zároveň se startupu podaří „ukázat, že to opravdu myslíme vážně,“ jak předpokládá Janošík.
Ostatně i my si myslíme, že Smartlook je firmou s globálním potenciálem. Pomáhá klientům pochopit chování uživatelů na webech a v aplikacích, umožňuje sledovat interakce návštěvníků a odhalovat tak chyby, které brání úspěšnému prodeji. I proto jsme ho zařadili do výběru CC25, pětadvacítky startupů, které před sebou mají slibnou budoucnost a vyplatí se je sledovat.
Kolos na dvou kontinentech
Vážně to myslí nejen Petr Janošík, ale celý jeho tým. CTO a spoluzakladatel Smartlooku Ondřej Machek říká, že opravdový rozvoj segment pokročilé analytiky uživatelského chování na internetu teprve čeká. A právě na USA je to vidět. „Američtí konkurenti nabírají investice, nám investoři píšou a stále mají zájem. S loňskou investicí jsme se dostali do hledáčku,“ dodává.
I bez ní už teď třetina tržeb pochází právě ze Spojených států. „A beztak fungujeme spíš v angličtině,“ doplňuje Machek. Za posledních devět měsíců startup vyrostl o tolik, co sbíral předchozí tři roky. Teď má 2 730 platících klientů. Za celou historii už 360 tisíc registrací. V opakujících se předplatných firma čeká tržby v řádech stovek milionů korun.
S plánem založit v Americe společnost začal Smartlook pracovat před dvěma měsíci. Před měsícem se rozhodl, že hlavní firma bude ta za oceánem. A teď probíhají jednání s americkými a českými právníky i daňovými specialisty. Tento plán vyjde řádově na miliony korun. „Plus údržba kolosu, která bude stát taky tolik,“ doplňuje Janošík. Během zhruba dvou měsíců bude hotovo. Pak Smartlook podle svých plánů dosáhne ještě výš.
Nesledujeme. Ale víme
Uděláte to pokaždé, aniž byste o tom věděli. Otevřete-li si libovolnou webovou stránku, budete na ní těkat očima na pro vás zajímavých místech. Jakmile jste na e-shopu, klouzají vaše pohledy po obrázcích zboží, které se vám líbí. Když funguje všechno, jak má, bez přemýšlení ho jedním kliknutím vložíte do virtuálního košíku. A pokud to myslíte opravdu vážně, dalším kliknutím objednáte a zaplatíte.
Oblasti, na které se koukáte, mají pro e-shopy cenu zlata. Kdybyste snad měli hledat, jak zboží přidat do košíku, mohlo by vás to od nákupu odradit. A pokud by byl problém se zaplacením přes web, svých tržeb se obchod nedočká. Fungovat na internetu bez příjemné zákaznické zkušenosti nejde.