Jak jsme rozdělovali Smartsupp a Smartlook a proč jsme to měli udělat už dávno, popisuje zakladatel Petr Janošík

Petr JanošíkPetr Janošík

janosik-smartlookKomentář

Foto: Jan Mudra/Economia

Petr Janošík, zakladatel a CEO startupu Smartlook

0Zobrazit komentáře

Brněnské softwarové firmy Smartsupp a Smartlook se mohou pyšnit obratem, který v součtu dosahuje na vyšší desítky milionů korun. Jedna poskytuje e-shopům živý chat pro zákazníky, druhý vyvíjí analytický nástroj pro monitorování chování uživatelů. Oběma se dobře daří, jenže přestože se jednalo de facto o dvě firmy a především dva produkty, formálně šlo o jednu.

A to se právě i kvůli rychlému růstu, potřebě škálovat a také nabírat nové investice na další rozvoj nakonec ukázalo jako velký problém. Zakladatel obou firem Petr Janošík nyní ve svém komentáři pro CzechCrunch popisuje, proč se nakonec ve Smartsuppu rozhodli pro takzvaný spin-off, jak se ze Smartlooku stala samostatná firma a na co by si měli dát ostatní pozor.

***

Když ve firmě vznikne další firma nebo startup, který si postupně vybuduje samostatný tým a pracuje na vlastním produktu, je naprosto logickým krokem jeho odštěpení, tedy tzv. spin-off. Ve výsledku totiž pomůže oběma: jednak uvolní zakladatelům ruce v byznysových otázkách, zadruhé zjednoduší proces financování jednotlivých projektů.

V Česku bohužel převládá představa, že tento proces musí logicky provázet nějaké negativní emoce – pravda ale je, že rozhodnutí pro odštěpení většinou přijde organicky a bez zbytečných dramat. Neznamená to však, že jde po všech směrech o jednoduchou záležitost.

Jak se Smartlook vydal vlastní cestou

Náš projekt Smartlook, který pomáhá firmám všech velikostí pochopit chování uživatelů na webových stránkách a v mobilních aplikacích, vznikal pod hlavičkou naší jiné firmy Smartsupp na začátku roku 2016. Tehdy jsme začali vyvíjet systém, který díky propojení nahrávacího systému a analytických nástrojů umožňuje sledovat, k jakým interakcím dochází ze strany návštěvníků. Pomáhá se tak dostat do kůže zákazníka a odhalit chyby, které brání úspěšnému prodeji.

smartsupp

Foto: CzechCrunch

Smartsupp nabízí e-shopům živý chat pro zákazníky

Zhruba po dvou letech už bylo jasné, že se firmy musí rozdělit. Všimli jsme si totiž, že vzniká totální „defocus“ – tým se začal ztrácet ve svých prioritách, když pracoval na dvou produktech naráz. Interní oddělení tedy přišlo poměrně záhy jako logická reakce na nastalý stav. Tehdy jsme se dohodli během jediného oběda, kdo chce na čem do budoucna pracovat. Až tak jednoduché to bylo! A poměrně rychle jsme také interní oddělení aplikovali v praxi.

Na oficiální spin-off jsme si pak ale počkali ještě další dva roky. Rozhodující moment přišel, když Smartlook dosáhl break even pointu a přestal být závislý na financování z původní společnosti. O pár měsíců později měl lepší cash flow než původní společnost, takže už nám k rozdělení nic nebránilo.

Roli hrál také fakt, že si Smartlook získal úplně jinou klientelu. Nedávalo pak už smysl vytvářet nějakou konstrukci cross-selingu a držet firmy u sebe po stránce byznysu také nesedělo. Smartlook navíc během tří let od založení Smartsupp přerostl a na stole tedy byl proces fundraisingu, který však pro Smartsupp v jeho fázi vůbec smysl nedával. Proto bylo jasné, že pokud budeme raisovat, nepůjde to bez formálního odštěpení.

Jdeme na to

Půl roku. Takový byl odhad poradců, kterým jsme se s naším záměrem odštěpit se svěřili. A ne všichni měli zrovna růžové vyhlídky: někteří varovali, že nás proces zbrzdí. Jiní nás dokonce odrazovali, že je lepší ještě počkat. Ale jak už je naším zvykem, rozhodli jsme se do toho vrhnout po hlavě s přesvědčením, že to celé zvládneme za tři měsíce a vytřeme všem pochybujícím zrak.

Ačkoliv jsme zvyklí, že u nás jde vše jako po másle, se zatuhlou byrokracií jsme jaksi nepočítali. Hlavně kvůli ní se nakonec spin-off protáhl na devět měsíců. Celý proces je totiž ohromně komplexní: už jen počáteční výběr zkušeného soudního znalce, který by rozuměl startupům, byl velký oříšek. Značnou práci dala také účetní stránka, shánění správného právníka a notáře. Také v případě investorů nám pár dnů zabralo je přesvědčit, aby se spin-offem souhlasili.

„Změnu jsme po odštěpení pocítili v podstatě okamžitě.“

Investoři byli totiž na začátku vůči návrhu na spin-off velmi skeptičtí. A popravdě se jim vůbec nedivím – moc dobře věděli, jak moc času celý proces zabere. Mimo to měli obavy z nadměrné byrokracie i z krátkodobého snížení hodnoty investice. Z jejich pohledu to byl zbytečný risk, nedůvěra byla tedy skutečně namístě.

Dlouho dobu jsme společně diskutovali také o možnosti setrvání firem dohromady, přičemž by se těžilo z příběhu a synergického efektu obou projektů. Nakonec jsme však dospěli k závěru, že ani my jako zakladatelé tomuto kroku úplně nevěříme. Proto jsme se rozhodli jít za původní vizí a firmy oddělit. Dnes má Smartlook nakročeno k raisování opravdu velkých peněz, a proto věřím, že investoři jsou nakonec spokojeni a pohlíží na spin-off jako na správné rozhodnutí.

Náročná samozřejmě byla i finanční stránka věci. Celkové náklady na soudní znalce, právníky či notáře se nakonec vyšplhaly do řádů stovek tisíc korun. Musím uznat, že v těchto sférách jsou poměrně vysoké hodinové sazby, takže pokud služby odborníků využíváte dlouhodobě, celý spin-off se výrazně prodraží. My však míříme na fundraising v jednotkách milionů eur, a tak jsme si rychle spočítali, že se nám vynaložené prostředky mnohonásobně vrátí.

Není radno otálet

Ačkoliv se zprvu zdálo, že jde vlastně jen o formální věc, změnu jsme po odštěpení pocítili v podstatě okamžitě. Jakožto jednatel obou firem jsem dříve stále podepisoval smlouvy, které se týkaly druhé firmy, aniž bych v ní nějak aktivně figuroval. Takové podepisování pak bylo samozřejmě složitější, protože jsem potřeboval nejprve uvést do problematiky, a to byla zbytečná ztráta času pro obě zúčastněné strany.

jakub-fay-growlight-boxed-min

Přečtěte si takéBudoucnost zahradničení hned vedle ledničky. Jakub Fay staví hydroponické zahrady s čerstvým salátem i bylinkamiBudoucnost zahradničení hned vedle ledničky. Jakub Fay staví hydroponické zahrady s čerstvým salátem i bylinkami

Po rozdělení si nový CEO Smartsuppu řídí vše sám, ačkoliv ve firmě zůstávám jako společník. Pro všechny je to pohodlnější. Kdybych však mohl udělat něco znova, určitě bych firmy formálně rozdělil už v samotném začátku – tedy ve chvíli, kdy začne generovat revenue.

Pokud produkt roste a vidíte, že se z něj stává firma, je z našich zkušeností dobré tlačit na co nejrychlejší spin-off. Po nějaké době totiž narůstá byrokracie a může se stát, že vás jednoduše přeroste. Takže čím dřív, tím líp.

Řada lidí nás také varovala, že přijde konflikt o tom, kdo získá jaký podíl. Musím říct, že mám ohromné štěstí na společníky, protože žádný takový problém nenastal. Každý si budujeme vlastního jednorožce. A konečně nám nic nebrání v cestě za tím, abychom si ten sen splnili.