Anatomie pádu ukazuje rozpad vztahu bez příkras. Zvítězila v Cannes, to ale neznamená zážitek pro každého

Film Justine Trietové je často označován za strhující. Pod tímto slovem si ale každý může představit něco jiného.

anatomie-padu

Foto: Aerofilms

Vítězný snímek z festivalu v Cannes Anatomie pádu

0Zobrazit komentáře

Je to klasický festivalový film. Kromě toho, že získala Zlatou palmu, hlavní cenu přehlídky v Cannes, zaujala Anatomie pádu třeba i v Karlových Varech. Sleduje příběh spisovatelky Sandry, která je obviněná z vraždy svého manžela, a dělá to svérázným způsobem. Není totiž jasné, zda to Sandra udělala, či ne. A jakoby to ani nebylo podstatné. Především jde totiž o to, co můžete dokázat před soudem. Tedy lidmi, kteří dotyčné neznají a k dispozici mají jen různě interpretovatelné části informací o jejich životě. Zní to skvělé, na dvouapůlhodinové ploše ale i takový koncept může ztratit na atraktivitě.

Soudy jsou dlouhé a vleklé a některé filmy taky. Anatomie pádu přímo rozvleklá není, že by si ale po celou dobu svého trvání udržela spád, a hlavně napjatou pozornost všech diváků, se také říct nedá. Pověst, která ji předchází – a i její rozjezd – je přitom skvělá. Zmiňují se oscarové ambice, Cannes i další festivaly vydávaly nadšené zprávy a i většina prvních recenzích nešetřila chválou.

Ambiciózní je i snímek samotný – jeho hlavní postavou je spisovatelka, která sice momentálně prochází jistou krizí, celkově je ale profesně nesrovnatelně úspěšnější než její na psaní také pomýšlející manžel. Dvojice žije spolu se svým zrakově postiženým synem na chatě v horách nad Grenoblem a jednoho dne, když se chlapec vrací z procházky se psem, najde otce ležet mrtvého před chatou. Jediný, kdo s ním byl v té domě, byla jeho matka a atmosféra mezi partnery nebyla zrovna ideální.

Velice rychle se rozjede soud, před nímž se žalobce snaží prokázat, že svého muže zabila právě Sandra, která ho strčila z okna. Ta se hájí tím, že manžel nebyl spokojený a nejspíš skočil sám. A jediné, co máte jako diváci k dispozici, je to stejné, co slyší a vidí vyšetřovatelé, právníci a všichni, co u soudu sedí. Hlavní otázka se tak velice rychle přesune od toho, kdo je vinen, k tomu, co všechno lze na základě nejrůznějších posudků a několika málo záznamů o neznámém člověku dokázat.

Anatomie pádu v lecčems připomíná třeba případ amerického spisovatele Michaela Petersona, který byl obviněn a následně odsouzen za vraždu své ženy a jeho komplikovaný a dlouhý proces, který stavěl jen na nepřímých důkazech, zaujal ve své době celý svět a vznikl o něm oceňovaný dokument a loni na streamovací služby dorazil i seriál Schodiště s Colinem Firthem v hlavní roli. Na rozdíl od něj si ale Anatomie pádu nepomáhá líbivou výpravou, emocemi nabitými momenty a až na dvě výjimky ani flashbacky do minulosti.

Film francouzské režisérky Justine Trietové, pro niž jde o čtvrtý celovečerní snímek a jež za ty minulé posbírala taktéž ocenění na řadě nejrůznějších akcí, je syrový a pozorovatelský, důsledně odosobněný a s minimem emocí (dokonce i téměř bez hudby!), ryze civilní a bez jakýchkoliv příkras. Prostředí, v němž se odehrává, není ani hezké, ani vyloženě ošklivé, prostě takové obyčejné, jako byste se vydali do rozestavěného domu ke kamarádům a pak do ošoupané soudní síně. Vztahy mezi lidmi – nad rámec toho, co je jim přirozené – nijak nedramatizuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A stejnou civilností se vyznačují i postavy. Ta hlavní, Sandra, je svá, sebevědomá a pevně usazená v tom, co v životě chce a nestydí se ho říkat nahlas. Ne vždy je to sympatické, mnohdy poměrně sobecké, ale to nutně neznamená, že je něčím vinna. Názor na to si musíte udělat sami.

Problém Anatomie pádu je, že tomu všemu, tak jako u mnoha jiných filmů, začne po čase tak nějak docházet šťáva. Dvě a půl hodiny jsou zkrátka dvě a půl hodiny a ne každý divák bude výše popsanou kombinaci vnímat jako onu „strhující“ podívanou, která vás přimrazí do křesel a donutí přemýšlet o tom, co se to s partnerskými vztahy v průběhu času děje.

Trietová je totiž ve svém sdělení poměrně přímočará – že se mezi manželi něco pokazilo je jasné už předtím, než do kina vstoupíte. Je to ale něco překvapivého? Dynamika vztahů mezi lidmi se mění a někdy bohužel až do extrémů. Režisérka, s velkou pomocí Sandry Hüllerové, představitelky Sandry, ukazuje silnou ženu a nekomformní ženu, která čelí názorům ostatních. To je chvályhodné, ale je to skutečně výjimečné?

gallery_img-php-2

Foto: Aerofilms

Anatomie pádu zkoumá rozpad partnerského vztahu

Obě ženy hodně zdůrazňují třeba i formální stránku neporozumění, to ve chvíli, kdy Němka Sandra čelí francouzské justici, která po ní vyžaduje komunikaci ve francouzštině, ona ale preferuje angličtinu, protože si v ní je jistější. Hezká paralela, ale místy až příliš překombinovaná. Stejně jako fakt, že syn zkoumaných manželů, který jako jediný mohl vidět, co se skutečně stalo, je slepý. Podobná východiska až tak originální nejsou.

Tyto mírné rozpaky pak jen umocní dojem, že zejména ke konci je Anatomie pádu až příliš rozvláčná, svou přílišnou odtažitostí ztrácí na atraktivitě a přeci jen tak trochu sahá po zkratkách, kterým se ze začátku důsledně vyhýbala. A tak, když po 150 minutách konečně skončí, možná si řeknete, že jste nic tak neobvyklého a strhujícího vlastně neviděli.

Ve svých 90 letech končí s herectvím Michael Caine. Objevil se v Temném rytíři i Janu Žižkovi

Britský umělec se na velkém plátně objevil už v 50. letech a hrál ve více než stovce filmů. Jedna z jeho posledních rolí byla v českém Janu Žižkovi.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Michael Caine

Reprofoto: Marvelous Movie Clips 4K HDR/YouTube

Michael Caine jako Alfred ve filmu Temný rytíř povstal

0Zobrazit komentáře

Michael Caine před několika dny oznámil, že oficiálně končí s herectvím. Tuto zprávu a mnoho dalších přináší nové vydání newsletteru Watch, kde shrnujeme nejzásadnější dění ve filmovém i televizním světě, upozorňujeme na zajímavé trailery a doporučujeme, co si pustit. Přihlásit se k jeho odběru můžete v boxu níže.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání

Michael Caine patří k nejznámějším britským hercům – objevil se například v řadě filmů Christophera Nolana, kde ztvárnil Alfreda v jeho batmanovské trilogii či šéfa vesmírného úřadu NASA v epickém sci-fi Interstellar. K vidění byl ale také v šedesátkových klasikách jako Alfie, Gambit nebo Prácička v Itálii a v desítkách dalších titulů napříč dekádami, počínaje už 50. lety minulého století. Teď oznámil, že s herectvím definitivně končí.

Caine letos v březnu oslavil 90 let, a patřil tak k nejstarším aktivním hercům v Hollywoodu. To byl pochopitelně hlavní důvod, proč odejít do zaslouženého důchodu. V rozhovoru pro BBC Radio 4 řekl: „Jediné role, co teď budu dostávat, jsou nejspíš staří muži, kterým je 90 nebo možná 85 let. Řekl jsem si, že s tím taky můžu prostě skončit – mám úžasné recenze. Co bych musel udělat, abych to překonal?“

jan-zizka-jakl-michael-caine-karel-roden

Foto: Bioscop

Michael Caine a Karel Roden při natáčení filmu Jan Žižka

Mluvil i o svém posledním filmu The Great Escaper, v němž ztvárnil skutečného britského válečného veterána Bernieho Jordana, který v roce 2014 utekl z domova důchodců, aby s přáteli z války uctil památku padlých v Normandii. Caine ovšem zároveň zmínil důležitost zobrazování starších hrdinů a herců podobných jemu samotnému. „Pamatuji, když jsem jako mladý mluvil s 90letými muži a nebyli vůbec jako já. Byli to malí staří muži s ohnutými zády… a já si pomyslel, že takový nejsem, a změnilo se to.“

Shodou okolností byl jednou z posledních Caineových rolí Boreš z Rýzmburka v českém historickém dramatu Jan Žižka od Petra Jákla. Celkově se uznávaný herec objevil ve více než stovce filmů. Má na kontě dva Oscary za vedlejší role ve snímcích Hana a její sestry Pravidla moštárny a tři Zlaté glóby za RituJacka rozparovače Tichý hlas. Předloni dostal cenu za přínos světové kinematografii na festivalu v Karlových Varech.


Co ukazují trailery

Napoleon

Slavný vojevůdce Napoleon Bonaparte se ve filmech objevil už mnohokrát, ne ale ve zpracování Ridleyho Scotta, režiséra historických spektáklů jako GladiátorKrálovství nebeské nebo Poslední souboj. Také jeho Napoleon v novém traileru slibuje velkolepou výpravu a komplexní příběh, který má ve verzi pro streamovací službu Apple TV+ dostat dokonce čtyři hodiny.


Co hýbe světem filmu a televize

Netflix má náhradu za Korunu

Brzy vyjde poslední řada hitu o britské královské rodině Koruna, snad příští rok by měl následovat závěr Stranger Things a Netflix pracuje na tom, aby se i poté vytasil s trhákem. Teď se v předprodukční fázi nachází v zásadě spin-off Koruny, historický seriál pojednávající o životu amerického prezidenta Johna F. Kennedyho a jeho rodiny. Scénář podle knihy historika Fredrika Logevalla JFK: Coming Of Age In The American Century, 1917-1956 píše Eric Roth, který pracoval na Duně nebo Zabijácích rozkvetlého měsíce, showrunner se aktuálně hledá.


Co si pustit

The Get Down

Netflix  |  Hudební  |  2017  |  11 epizod  |  ČSFD

the-get-down-baz-luhrman

Foto: Netflix

Minisérie The Get Down

Jeden ze skrytých pokladů Netflixu od Baze Luhrmanna, režiséra Velkého Gatsbyho či loňského Elvise, sleduje počátky popularity disca a hip-hopu v New Yorku 70. let. Každá z epizod představuje zajímavý příběh z hudební historie, vyprávěný perspektivou tehdejší mládeže, řešící sociální či kulturní, ale i univerzálně lidské problémy. Hlavně jde ale o formálně do detailu promyšlené, nanejvýš stylové dílo plné rytmu a srdce. Mnoho podobných projektů nevzniklo.

Pro přehled dalších trailerů, novinek z filmového světa a tipů, co si o víkendu pustit, se podívejte na kompletní vydání newsletteru Watch a přihlaste se k jeho odběru zde či v boxu v úvodu článku.