Andělé v Česku. Jak nastavit vztah mezi zakladatelem a andělským investorem, aby to startup nezabilo, ale nakoplo?

Pavel PřikrylPavel Přikryl

pavel-prikryl-andeleKomentář

Foto: CzechCrunch

Pavel Přikryl, managing partner Fazole Ventures a spoluzakladatel coworkingu Opero

0Zobrazit komentáře

Máte v hlavě nápad, se kterým plánujete změnit svět, a zvažujete, kde na jeho realizaci seženete peníze? Nebo vás naopak láká investovat volné peníze do začínajícího podnikatelského projektu? Pak vítejte na poli tzv. andělských investic – v Česku relativně nového oboru, který se právě na financování projektů ve velmi raných fázích zaměřuje.

Jelikož na CzechCrunchi nové nápady a startupisty dlouhodobě podporujeme, rozhodli jsme se ve spolupráci s Czech Business Angel Association vytvořit seriál o tom, jak v Česku angel investice fungují. Jsou totiž zcela zásadní součástí celého startupového ekosystému, ale u nás zatím nemají zdaleka takovou tradici jako na západě.

Druhý text do seriálu Andělé v Česku sepsal Pavel Přikryl, managing partner investičního fondu Fazole Ventures a spoluzakladatel coworkingu Opero. Ve svém komentáři píše o tom, na co je důležité dát pozor, když si se svým andělským investorem nastavujete podmínky spolupráce, aby to váš startup nezabilo, ale správně nakoplo kupředu.

***

Andělský investor neboli business angel je zpravidla prvním nezávislým investorem do startupového projektu. Obvykle investuje sám nebo ve spojení s dalšími investory částky v řádech několika milionů korun a vstupuje do firmy jako nový společník. Tím se relativně na počátku existence firmy stává podstatnou součástí její budoucí existence. Jak správně nastavit očekávání a vztahy mezi zakladateli a andělskými investory tak, aby bylo spojení pro rozvoj podnikání firmy přínosem a ne zátěží?

Pojem andělský investor je v České republice stále poměrně nový a tento koncept je v širším pohledu relativně málo rozvinutý. V porovnání s ostatními evropskými státy je u nás objem andělských investic v poměru k HDP hluboko podprůměrný, nadprůměrný je naopak v zemích, kde mají dlouhou tradici (Velká Británie, Nizozemsko) nebo ve kterých je kladen důraz na rozvoj inovativní ekonomiky (Estonsko, Dánsko, či Finsko).

investor

Foto: Flaticon/CzechCrunch

Nastavit správně vztah s investorem je klíčové

Je přitom evidentní, že aktivita andělských investorů je důležitá pro rozvoj celého startupového ekosystému. Business angels jsou lidé, kteří jsou ochotni podstoupit poměrně velké investiční riziko při vstupu do firmy na úplném počátku rozvoje a zároveň jí poskytnout další potřebnou podporu.

Čím více takových firem dostane příležitost posunout svůj produkt nebo službu blíže k jejímu uplatnění na širším trhu, tím větší bude počet firem, které dostanou šanci uspět i globálně. Andělským investorem se přitom může stát každý, kdo má dostatečné prostředky na investice a zároveň chuť a předpoklady pomoci začínajícím firmám v jejich růstu.

Vzájemná důvěra jako klíč k úspěchu

Na českém trhu se pohybuje řada zkušených angel investorů, funguje několik investičních klubů i nově vzniklá národní asociace. Pro investory, kteří tuto možnost teprve zvažují, je nicméně určitě vhodné nejprve pochopit základní principy dobré praxe vztahu mezi zakladateli a investorem. Tento vztah totiž může startup významně posunout vpřed, ale může jeho dobré fungování v budoucnosti i výrazně poškodit.

Zkušení angel investoři se shodují, že jádrem úspěšného vztahu je nepochybně vzájemná důvěra, ideálně vybudovaná ještě před započetím spolupráce. „Často startupu pomáhám několik měsíců zdarma, abychom se poznali a případnou spolupráci nastavili win-win,“ říká Martin Rozhoň, jeden z nejaktivnějších českých angel investorů, který za poslední tři roky investoval do osmnácti společností.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Sednout si na lidské úrovni je pro mě naprosto zásadní. Chci pomáhat naplňovat vizi lidem, se kterými mě to baví. A mít pak radost ze společného díla,“ doplňuje i důležitou osobní rovinu Martin Rozhoň. Důraz na důvěru v zakladatele je logický. Angel investoři totiž většinou vstupují do projektu ve fázi, kdy je vize zakladatele vyzkoušená na trhu jen v omezené míře a cesta ke konečné podobě produktu a jeho široké distribuci může být ještě hodně trnitá.

Na této cestě by měl do značné míry pomáhat i andělský investor. Podstatným aspektem rozhodování o vstupu do partnerství z obou stran by proto měla být i oblast podnikání startupu a vztah investora k ní. Například Vít Horký, zakladatel českého startupu Brand Embassy, postupně přibral do firmy dokonce desítky angel investorů.

„Vždy jsme se snažili hledat lidi, kteří mají schopnost nám pomoci. Buď jsou z našeho oboru, nebo mají insight do firem v odvětví, kam prodáváme,“ říká Horký. „Obraceli jsme se na naše investory vždy s velmi specifickými aktuálními otázkami, třeba jsme měli potřebu dostat se ke konkrétnímu potenciálnímu klientovi nebo jsme potřebovali představit byznys partnerovi. Vždy nám byl někdo schopen pomoci a věc se nám podařilo naplnit.“

Anděl musí umět nebýt aktivní

Role investora ve firmě by však zároveň měla mít své dobře vytyčené hranice. Mezi nejčastější zdroje problémů ve vztazích mezi investory a zakladateli patří snaha investora příliš ovlivňovat řízení firmy a její rozhodování. „Angel by neměl nijak zasahovat do každodenního chodu firmy,“ říká Jiří Hlavenka, do jehož portfolia více než dvaceti angel investic dříve patřil i český startup Kiwi.com.

Za zásadní považuji diskuze před vstupem a ujasnění celého byznys plánu. V průběhu je na místě pravidelné diskutování strategie a pak pomoc v čemkoliv, co si řekne zakladatel,“ dodává Hlavenka. Obdobnou roli podporovatele a motivátora vidí jako optimální i Jan Zadák, bývalý prezident Hewlett Packard pro region Evropy, Středního východu a Afriky a v současnosti aktivní angel investor. „Klíčovou roli spatřuji v mentoringu, kontrole milestonů a časté diskuzi nad strategií. Hlavně nedělat mikromanagement,“ říká.

To nakonec potvrzují i samotné startupy. „Pro nás je suverénně největší přidanou hodnotou mentoring, kterého se nám dostalo,“ popisuje vlastní zkušenosti Konstantin Margaretis, CEO ostravského logistického startupu Skladon. „Díky takto načerpaným zkušenostem z řízení velkých firem jsme schopni lépe definovat strategické kroky, identifikovat klíčové priority, kterým se máme věnovat, a samozřejmě i konzultovat aktuální výzvy,“ zmiňuje benefity takové spolupráce.

Důvěra v zakladatele, ochota pomoci a zároveň nechat naprostou většinu rozhodování na zakladatelích by tak měly být ideálním mindsetem angel investora při vstupu do jakéhokoliv projektu. Tato zlatá pravidla by měl mít angel investor na paměti při samotném rozhodování o investici i při formálním nastavení vztahu.

„Znám případ, kdy investor do firmy dal příliš mnoho osobních prostředků a následně ztrácel nervy.“

Problém do budoucna může vyplývat už ze samotné výše investice v poměru k majetku, respektive výši ostatních investic daného investora. „Svoji roli hraje stres investora. Když vloží angel do firmy více peněz, než o které je ochoten přijít, tak při prvním problému – a problémy jsou ve firmách v raných fázích pořád – začne život vedení firmy ztěžovat místo toho, aby pomáhal,“ hodnotí riziko Vít Horký.

Tato chyba přitom není na české startupové scéně ojedinělá. „Znám případ, kdy investor do firmy dal příliš mnoho osobních prostředků a následně ztrácel nervy při horším vývoji, než bylo očekávání,“ říká Konstantin Margaretis a dovysvětluje: „Investor pak začal vstupovat do řízení firmy v rozporu se zakladateli, čímž se naprosto rozbilo celé vedení společnosti.“

Tendence omezit rozhodování zakladatelů se mohou projevit i v nastavení smluvních vztahů. „Mnoho investorů se snaží svou investici maximálně ochránit, a tak zakladatele svážou, v čem mohou,“ říká Martin Rozhoň. „Za mě je základem velmi důkladný výběr lidí, se kterými do společné firmy vstupuji, a ponechání důvěry a volnosti, aby dělali to nejlepší, co umí. V tom jim maximálně pomáhat, ale neomezovat je.“

Správně ohodnotit firmu

Předpokladem, jak neomezit startup v budoucím rozvoji, je i rozumná valuace, respektive výše podílu, který investor získá. Samotná valuace společnosti je v rané fázi vývoje firmy obtížná disciplína a nelze vycházet z běžných metodik ocenění firem, které dlouhodobě generují výnosy a zisk. Vstupem úvahy by samozřejmě měla být představa o možné budoucí hodnotě firmy v horizontu několika let. Podstatněji jde však o vyhodnocení výše investice potřebné pro dosažení dalšího milníku, typicky fáze rozvoje, kdy je možné získat další investici.

Cenou za investici by zároveň neměl být příliš vysoký podíl ve společnosti. Při prvním kole financování lze považovat za běžnou praxi získání 10 až 20 procent firmy. „Více než 30 procent vytváří příliš velký tlak na zakladatele. Stále to musí být tak, že on je kapitán rakety a já pouze dodávám palivo,“ říká Jiří Hlavenka. A potvrzuje to i Martin Rozhoň: „Zakladatelům musí zůstat výrazný podíl, aby šla dělat další investiční kola a současně měli dostatečně velkou motivaci pracovat.“

Dobře nastavený a transparentní vztah mezi startupem a andělským investorem může mít pro rozvoj firmy obrovský přínos. Ve své esenci jde o vztah konkrétních lidí – těch, kteří mají svoji byznysovou vizi a chtějí ji naplnit, a těch, kteří investují své vlastní vydělané prostředky a chtějí s naplněním vize pomoci.

Na rozdíl od venture kapitálových fondů, které se většinou pohybují v pozdějších fázích financování startupů, jde o vztah výrazně osobnější, který není svázán výraznými institucionálními pravidly a umožňuje firmě se pohybovat po optimální trajektorii, ideálně i díky pomoci investora a jeho know-how a kontaktům. O to více zde ale platí, že základem úspěchu takového vztahu je porozumění, férovost i transparentnost přístupu z obou stran a zejména vzájemná důvěra.

Penzijní trh v Česku zamrzl. Proto jsme se rozhodli spustit vlastní penzijní společnost Rentea, píše šéf Partners

Petr BorkovecPetr Borkovec

petr-borkovec3Komentář

Foto: Partners

Petr Borkovec, spoluzakladatel a generální ředitel skupiny Partners

Spoření na důchod. To je velké téma prakticky pro každého člověka, jelikož dříve nebo později do důchodu pravděpodobně zamíří. Možností, jak si spořit, existuje nespočet. Standardní a konzervativní variantou jsou penzijní společnosti, které vám zhodnocují vaše penzijní připojištění, jež si k nim pravidelně ukládáte.

Právě tento trh ale podle Petra Borkovce v České republice zamrzl. Spoluzakladatel a šéf finanční skupiny Partners se proto se svými kolegy rozhodl, že založí vlastní penzijní společnost, a v komentáři pro CzechCrunch popisuje, jak penzijní společnost Rentea vznikala a co na trh přináší.

***

S myšlenkou vlastní penzijní společnosti jsem si poprvé pohrával 21. února roku 2018 v letadle během cesty na olympiádu. Přesně po třech letech a čtyřech měsících později, tedy 21. června roku 2021, pak byla pro klienty spuštěna Rentea. Za tu dobu od prvotního nápadu až po finální realizaci se toho ale pochopitelně mnoho odehrálo. Co konkrétně?

Založit novou penzijní společnost je v Česku myšlenka velmi vzácná. Aktuálně u nás funguje devět takových společností, přičemž šest jich bylo založeno hned v roce 1994. O rok později vznikla penzijní společnost NN a v roce 1997 byla založena penzijní společnost Allianz. Výjimku tvoří Conseq, který koupil v roce 2013 penzijní společnost od Aegonu.

Rentea je tedy nejen zdaleka nejmladší penzijní společností na trhu, ale zároveň je také jediná, která vznikla již dle nového zákona, nových účetních i dalších standardů a bez transformovaného fondu.

Zamrzlé odvětví

Segment penzijního spoření nás ve skupině Partners trápil již před rokem 2018. V roce 2012 prošlo odvětví vlnou regulací, které vše obrátily vzhůru nohama. Vznikly nové typy fondů s různými investičními strategiemi a bez garance kladného zhodnocení. Do té doby naspořené prostředky klientů se převedly do transformovaných fondů, které dál tuto garanci měly, ale každý rok přináší zhodnocení pod inflací.

Oddělil se majetek klientů a správců, zregulovaly se náklady na vedení a správu jednotlivých fondů. Přísně se také zregulovala distribuce. Vznikla speciální licence pro prodej penzijních fondů. Aby ji ale vůbec bylo možné získat, je třeba složit a zaplatit těžkou a nákladnou zkoušku. Zároveň došlo k omezení provize za zprostředkování.

petr-borkovec

Foto: Partners

Petr Borkovec, spoluzakladatel a generální ředitel skupiny Partners

To vše vedlo k demotivaci poradců. Ze 35 tisíc licencovaných zprostředkovatelů zbylo jen 13 tisíc. Stávající penzijní společnosti moc velkou motivaci převádět prostředky z transformovaných fondů neměly, takže trh na několik let naprosto zamrznul. V podstatě na něm neexistovala konkurence.

Výsledkem je poškozování klientů, protože zůstávat v transformovaných fondech je pro většinu nesmysl, ale přejít bez investičního poradenství a péče do nových účastnických fondů může skončit průšvihem. Penze je přitom pro finanční poradce, jejich klienty i stát možná největší téma. A penzijní spoření by měl být základní pilíř finančního plánování.

Nenápadné fondy s velkým potenciálem

K motivaci filozofické se brzy přidala i ta byznysová. Objem prostředků v penzijních společnostech je srovnatelný s tím v „klasických“ podílových fondech. Navíc setrvale roste, kvůli nízké likviditě je velmi stabilní a stát do něj přispívá přímou dotací až 230 korun měsíčně. Roste průměrná měsíční úložka a počet přispívajících zaměstnavatelů. A na trhu v podstatě není konkurenční prostředí v produktu, službách či distribuci.

Negativem jsou bariéry proti pohybům na trhu mezi penzijními společnostmi v podobě vysoké papírové administrativy pro přechod a poplatků. Již první byznysová čísla nahozená do Excelu nám však ukazovala, že z dlouhodobého hlediska je za penzemi ekonomika, která dává smysl i přes přísnou regulaci. V tu chvíli tedy bylo jasné, že z hlediska filozofie i byznysu má smysl se projektem vlastní penzijní společnosti zabývat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Rázem se tak otevřela další témata, která bylo potřeba vyřešit. Jedním byla schopnost projekt vést a realizovat ve velkém množství tehdy probíhajících projektů ve skupině. Dalším schopnost najít synergie uvnitř finanční skupiny Partners, abychom i v případě penzijní společnosti udrželi náklady na uzdě a byli efektivní. A konečně najít toho správného lídra se zkušenostmi a vymyslet takovou propozici, která i v omezených možnostech přinese něco navíc pro klienty i poradce.

V červenci 2018 si vzal vedení projektu na starosti Martin Švec, který zároveň rozjížděl také novou digitální pojišťovnu Simplea. Ta již měla tou dobou zažádáno o licenci, a tak Martin vzal svůj vybudovaný tým a pustili se do dalšího projektu. Bylo třeba jednak pochopit fungování penzijních společností do maximální hloubky a detailu a vytvořit fungující byznys model i byznys plán, jednak rozhodnout strategii řešení IT systému – zda ho koupit, či jít cestou vlastního vývoje.

Když jsme během několika týdnů připravili první verzi velkého finančního a byznysového modelu, který byl základem jak pro neméně důležité licenční řízení, tak pro rozhodnutí o struktuře financování a komunikaci s investory, museli jsme rozhodnout také o nákladech na IT. Našli jsme tři společnosti, které dodávaly IT systémy stávajícím penzijním společnostem, a brzy bylo jasné, že na rozdíl od pojišťovny Simplea nedává u penzí smysl si stavět vlastní core systém. Nebyl zde žádný prostor pro přidanou hodnotu či odlišnost.

Kde na to vzít

V navrhované finanční struktuře jsme chtěli investici při valuaci půl miliardy korun. To bylo odvážné a sebevědomé, ale odpovídalo to riziku i potenciálu, který ukazoval byznys model a synergie s Partners. Navíc velká část investice byla kryta kapitálem, který by se nikdy neutratil, a společnost Partners nesla velkou část nákladů na vybudování. Byl zde i návrh likvidační preference.

Projekt se zalíbil například Dušanu Šenkyplovi z Pale Fire Capital, a tak jsme spolu začali řešit parametry, podmínky, rizika střetu zájmů, exit strategii pro ně a bavili se i o spolupráci s ePojištěním, kterou jsme si chtěli otestovat v pilotu. Dalším potenciálním partnerem a investorem se ukázala být UniCredit Bank, která sice nemá vlastní penzijní společnost, ale má významnou retailovou klientelu i distribuční síť, a tak pro ni byl projekt zajímavý.

Viděli jsme, že peníze tedy nebudou problém, ale nakonec to dopadlo úplně jinak. Uvědomili jsme si, že můžeme projekt zafinancovat i přes naše vlastní manažery a ředitele v distribuční síti Partners, kteří o to měli velký zájem. Vytvořili jsme finanční strukturu, která jim dala možnost se zapojit a získat po pěti letech od startu čtvrtinu budoucí penzijní společnosti.

Připravili jsme dluhopisový prospekt pro malou interní emisi dluhopisů s ročním kupónem 4 % a na pět let. Ke každému dluhopisu jsme dávali opci na nákup podílu v penzijní společnosti po pěti letech. Je jasné, že pokud projekt vyjde, tak to každý využije. Pokud by to nevyšlo, tak bychom jim vrátili jejich investované prostředky se zhodnocením 4 % p. a.

Jak se odlišit v „nudné“ penzi

Začali jsme se také vážně zabývat produktovou propozicí a tím, čím se budeme chtít odlišit. Chtěli jsme najít silného a renomovaného investičního správce, který by nám pomohl vytvořit hezký investiční příběh, pomohl se správou investic klientů a posílil důvěryhodnost nově vzniklé penzijní společnosti. Měl jsem v hlavě velká jména a firmy, které jsem obdivoval a které jsem chtěl přivést do České republiky.

Šlo především o trojici Franklin Templeton, Fidelity a BlackRock. Nakonec jsem šťastnou náhodou narazil na viceprezidenta BlackRocku. Toto setkání vyústilo v pracovní mítink nad spoluprací ve Vídni. Přístup BlackRocku byl neuvěřitelný. Čekali jsme gigantickou a nepružnou korporaci, ale našli jsme připravený, zkušený a ambiciózní tým.

BlackRock dodává know-how, produkty a investiční nástroje pro maximalizaci výnosů z investic. Využijeme je při správě akciových fondů a potenciálně pro vytvoření private equity či infrastrukturálního fondu, pokud bude pro penzijní spoření schválen. S nástroji BlackRocku bychom rádi přinášeli klientům průměrný výnos 1 % nad MSCI index.

recall

Přečtěte si takéČeský výrobce mobilního příslušenství Fixed plánuje vstup na burzuČeský výrobce mobilního příslušenství Fixed plánuje vstup na pražskou burzu. Získat chce 45 milionů korun

Dalším pilířem naší byznysové propozice se logicky stala motivace poradců k dlouhodobému servisu a péči, protože to na trhu chybělo nejvíce. Zaplacení poradců za jejich servisní činnost povede k záchraně více klientů z transformovaných fondů a k dlouhodobé práci s účastnickými fondy, investičními nástroji a rebalancováním v čase. A klient neplatí více než jinde, protože náklad je regulován.

Posledním pilířem je přímá podpora výnosu. Pro klienty jsme vymysleli bonus, který říkal, že pokud naše fondy budou nadstandardně vydělávat, tak se s nimi nad určité procento výnosu rozdělíme o success fee 50 : 50. Aby to však bylo jednoduché, tak jsme si řekli, že musíme stanovit nějaké garantované minimum. Pro klienty získané první rok jsme jej nastavili na 1 % každých pět let z celé naspořené částky.

Pro klienty budou velmi důležité také různé investiční nástroje, které jim umožní rozložit jednorázový převod v čase a postupně jej převádět do dynamického portfolia, a naopak nástroje ke zkonzervativňování investice a zamykání výnosů. Samozřejmostí musí být i nulové poplatky za různé úkony a možnost kdykoliv odejít bez sankce.

Čekání na licenci se šťastným koncem

Již v létě 2019 se naplno rozjela práce na žádosti o licenci. Tu jsme na Českou národní banku podali 13. prosince 2019. Po několika kolech vysvětlování, vyjednávání a ladění především personálního obsazení jsme 5. listopadu 2020 licenci obdrželi. To bohužel ještě nic neznamená, protože v případě penzijní společnosti bylo třeba ještě získat licenci na jednotlivé fondy a obě tato řízení není možné spojit.

Žádost na fondy jsme podali téměř okamžitě v prosinci 2020 a nastalo další čekání a bohužel i mnoho nečekaných otáček. Dne 27. května 2021 jsme konečně obdrželi i licence na první tři účastnické fondy. Následovalo nabytí právní moci, oznámení na obchodní rejstřík a nakonec oznámení na Ministerstvo financí, že startujeme.

ticketportal-mvp

Přečtěte si takéEstonci ovládli český ticketingový trh. Od Mafry kupují TicketportalEstonci ovládli český ticketingový trh. Po GoOutu a Ticketstreamu kupují od Mafry také Ticketportal

Původní plán startovat již 1. února 2021 nevyšel, ale jedná se o dlouhodobý projekt, kde měsíce nejsou důležité. Ve dvě hodiny ráno 21. června ostrý provoz penzijní společnosti Rentea odstartoval. Aktuálně po dvou měsících fungování má společnost už devět tisíc klientů.

Partnerem článku a CzechCrunche je finanční skupina Partners. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.