Aplikace Záchranka nově pomůže i duševně nemocným. Zavolá okamžitou pomoc nebo dovede ke specialistům
Včasná pomoc může podle odborníků ovlivnit další průběh duševních obtíží. Psychosociální model v Záchrance má ale také odlehčit záchranářům.
Téměř deset procent Čechů trpí podle dat Ministerstva zdravotnictví nějakou formou duševního onemocnění, tento počet přitom stále roste. Nejčastěji se potýkají s úzkostně depresivní poruchou či depresí. Spolu s tím pak roste i počet lidí, kteří se ocitnou v krizových psychických stavech, potřebují pomoc a kvůli svému stavu volají záchranku. Za celý loňský rok vyjeli záchranáři k šesti tisícům takových případů – to je o tisícovku víc než rok předtím. Nově má lidem s psychickými obtížemi pomáhat aplikace Záchranka. Zatím v Praze.
Aplikace od pondělí ukrývá psychosociální modul, který má lidem s duševním onemocněním co nejlépe, a také co nejrychleji, pomoci. „V každodenní praxi záchranné služby jednoznačně vidíme, že situace, kdy jde o zdraví a často i o život, jsou zapříčiněny nejen fyzickými úrazy či nehodami, ale mnohdy také akutním zhoršením psychického stavu nebo dlouhodobým vlivem duševních onemocnění,“ líčí ředitel pražské záchranky Petr Kolouch.
Psychosociální modul by měli v aplikaci vidět všichni, kdo se nachází na území hlavního města Prahy. Uživatelé ho najdou v sekci lokátor, který člověka navádí k různým druhům pomoci. Může jít o nejbližší pohotovost, stanici horské služby, vodní záchranou službu nebo zubní pohotovost či lékárnu. Nově tu ale člověk najde také nejbližší psychosociální pomoc.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDíky poloze tak Záchranka nabídne nejbližší vhodné zařízení. Jednat se může například o krizové centrum RIAPS, které se zaměřuje na dospělé v těžkých životních situacích, SOS centrum, které nabízí pomoc dětem v krizi nebo ROSA, což je informační a poradenské centrum pro ženy, které zažívají domácí násilí. Místa lze zároveň zobrazit v mapách, jednotlivá pracoviště pak po rozkliknutí obsahují informace nejen o svém zaměření, ale je tu také telefonní číslo a možnost, aby aplikace člověka navigovala přímo k místu pomoci.
V sekci se ale nachází rovněž ikona, která má uživatele navést k okamžité pomoci. Pokud ji člověk zvolí, aplikace se zeptá, zda je uživatel nebo někdo v jeho blízkosti v ohrožení života. V případě, že zvolí ano nebo nejsem si jistý, mu Záchranka nabídne okamžité spojení s operátorem tísňové linky 155. V opačném případě ho přímo nasměruje na vhodné krizové a jiné specializované linky nebo chaty.
Je zde ale i možnost vybrat osobní konzultace v nabízených pracovištích. Po zadání několika údajů se objeví nabídka nejen s organizacemi v blízkém okolí, ale i informace o kapacitě a otevírací době. Aplikace také seznámí svého uživatele s možnými varovnými signály akutních stavů a řekne, kam se obrátit, když se u něj nebo u někoho blízkého vyskytnou.
„Dosavadní zkušenosti ukazují, že včasná pomoc může zásadně ovlivnit další průběh duševních obtíží a zvyšuje šanci na kvalitní a spokojený život člověka. Pokud pak člověk vyhledá pomoc včas, pak se často jeho obtíže podaří vyřešit dříve a snadněji, než kdyby to odkládal,“ líčí Markéta Školoudová, ředitelka příspěvkové organizace hlavního města Zahrada pro duši. Ta se na vzniku modulu podílela. Celá věc pak vznikla s podporou hlavního města, které do modulu investovalo něco málo přes 400 tisíc korun s tím, že deset tisíc korun měsíčně bude stát údržba a servis.
Nová funkce má ale kromě jiného pomoci také samotným záchranářům, lidi s akutními psychickými obtížemi totiž nasměruje na specializovanou pomoc a záchranáři tak budou vyjíždět především k pacientům, kteří jsou v ohrožení života nebo zdraví. „Celé to pak vede k efektivnějšímu využívání kapacit záchranářů a rychlejší zásah tam, kde jde opravdu o vteřiny,“ vysvětluje náměstkyně pro sociální věci a zdravotnictví Alexandra Udženija.
Nejčastějšími důvody, proč si lidé záchranku volají, jsou nyní depresivní stavy, ale také sebevražedné myšlenky, panické ataky i zhoršení duševního stavu, které souvisí s užíváním alkoholu a drog.
Odborníci se v aplikaci rozhodli zaměřit nejen na zdravotní, ale i sociální obtíže. Expertní skupina, která tak na aplikaci pracovala, byla složená z odborníků, kteří se zaměřují na péči a duševní zdraví u dětí, mladistvých i dospělých. Cílem bylo udělat pomoc dostupnější pro všechny, kdo ji potřebují. Praha je prvním místem, kde bude toto rozšíření aplikace fungovat. Už nyní se však modul připravuje také pro Jihomoravský kraj.