Apple Music mění trh. Bezztrátový zvuk v nejvyšší kvalitě a prostorové Dolby Atmos nabídne bez příplatku

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

apple-audio

Foto: Jason Leung/Unsplash

Apple nabídne v Apple Music hudbu v bezztrátové kvalitě

0Zobrazit komentáře

Soupeření mezi hudebními streamovacími službami dnes probíhá na několika frontách. V první řadě je důležitá jejich schopnost doporučovat zajímavou novou hudbu a sestavovat atraktivní playlisty. Pak následuje uživatelské prostředí, přičemž začíná i přetahovaná o tvůrce populárních podcastů. Další nutností se teď ale konečně stává i ta nejzákladnější vlastnost reprodukce hudby: kvalita signálu. A rozšíření knihovny o bezztrátový formát nyní ohlašuje Apple Music.

Ačkoliv není zdaleka první, kdo s touto možností přichází, dost možná tím Apple Music zase nabourá celé fungování trhu. CD kvalita (a vyšší) ve vlastním zavedeném kodeku Apple Lossless Audio Codec (ALAC) totiž u něj neznamená nové, dražší předplatné, ale novou vlastnost toho standardního. To znamená, že oproti současnému stavu za zvýšenou kvalitu nezaplatí nic navíc uživatelé klasického, rodinného ani studentského předplatného.

Lepší zvuk konkrétně znamená asi čtyřnásobné navýšení datového toku v případě bezztrátové kvality. Ta má u Apple Music Lossless začínat na CD kvalitě s rozlišením 16 bitů a 44,1 kHz a pokračovat až na rozlišení 24 bitů s 48 kHz. Podporovat ji budou všechna zařízení cupertinské firmy. Ještě náročnější posluchači pak budou moci přepnout na Apple Music Hi-Resolution Lossless, jehož rozlišení dosáhne až 24 bitů s 192 kHz, což odpovídá studiovým nahrávkám.

iphone-12-apple-music-lossless-audio-dolby-atmos-spatial-audio

Foto: Apple

Nová podoba Apple Music s informacemi o bezztrátovém zvuku a Dolby Atmos

Jelikož vyšší kvalita zvuku s sebou nese větší objemy přenášených dat, uživatelé ji budou muset sami přepnout v Nastavení > Hudba > Kvalita zvuku. Přepnutí na nejvyšší úroveň Apple Music Hi-Resolution pak bude vyžadovat připojení externího DAC, tedy převodníku digitálního signálu na analogový. Zařízení Applu mají integrované převodníky spadající do standardu trhu, zvuk s velmi vysokým rozlišením by tedy bez speciálního DAC nejspíš stejně nikdo neocenil.

Obě nové úrovně kvality přehrávání budou dostupné už od příštího měsíce postupně pro celou knihovnu Apple Music. Jak uvádí magazín The Verge, zpočátku má bezztrátové přehrávání nabídnout u 20 milionů skladeb a do konce roku jich bude přes 75 milionů. Zatím přitom není jasné, jak velká část knihovny se objeví i v nejvyšším rozlišení 192 kHz.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Detaily dostupnosti stranou, obecně bezztrátová hudba na Apple Music bez dražšího předplatného znamená, že se stejným směrem nejspíš bude muset vydat celý trh. Například Amazon asi půl hodiny po ohlášení Applu oznámil, že cenu „HD“ verze své hudební služby sníží na nulu, takže zcela zapadne do standardního předplatného Amazon Music Unlimited. Pro společnost jeho velikosti se nemusí jednat o zásadní změnu, u jiných by to ale mohl být velký problém.

Například Tidal, který nedávno koupil startup Square Jacka Dorseyho, na nekompromisním zvuku od začátku staví svůj byznys, přičemž Hi-Fi předplatné stojí až dvojnásobek toho základního. Od června ale uživatelé Apple Music dostanou takřka totéž jako Tidal HiFi, aniž by zaplatili haléř navíc. Bezztrátovou hudbu chystá i Spotify a byť se zatím spekulovalo o cenové politice nové služby, nyní je skoro jasné, že si Švédové nemohou dovolit ji prémiově zpoplatnit.

Tidalu oproti Apple Music přesto zůstane určitá výhoda v očích posluchačů, kteří více hledí na to, kam jejich peníze putují. Může se totiž chlubit mnohem vyššími částkami vyplácenými umělcům. To je naopak problém, s nímž se dlouhodobě potýká Spotify a v posledním roce kvůli tomu bylo proti firmě Daniela Eka zorganizováno i několik protestů.

Prostorový zvuk a složité bezdrátové protokoly

Tidal má vedle jiných služeb ještě jednu výhodu, a to podporu imerzivního trojrozměrného zvuku. Ačkoliv vždy nejde o přesvědčivý efekt, mnoha posluchačům dává rozšířenou možnost, jak si užít oblíbenou hudbu. Také v tomto případě mu ale Apple Music výsadní pozici brzy podstatně ztíží. Už v červnu totiž – opět bez jakéhokoliv zdražení předplatného – dostane podporu pro prostorový zvuk Spatial Audio s Dolby Atmos.

spotify-hifi-apple-airpods

Foto: Omid Armin/Unsplash

Hi-fi předplatné s bezztrátovou kvalitou zvuku brzy nabídne i Spotify

Ve zkratce to znamená, že hudba při poslechu místo klasických dvou kanálů vychází ze všech různých směrů, takže posluchače obklopuje a ten se může cítit, jako by seděl ve studiu obklopen hudebníky. I když podobný efekt už dlouho nabízí tzv. binaurální nahrávky, Dolby Atmos je specifický formát slibující ještě vyšší úroveň imerze. V případě integrace do Apple Music existuje jen omezení, které pro správnou reprodukci vyžaduje sluchátka od Applu nebo Beats s čipem H1 nebo W1, popřípadě novější generace zařízení jako iPhone, iPad a Mac.

Zatímco jsou však AirPods nebo bezdrátové Beats ideální pro Spatial Audio, situace kolem bezztrátového zvuku u nich i mnoha jiných bezdrátových sluchátek není tak slavná. Současné bezdrátové technologie jako Bluetooth ani protokoly pro přenos zvuku totiž nepodporují ani CD kvalitu. Například dnes nejkvalitnější protokol LDAC dosáhne datového toku kolem 990 kb/s, kdežto CD kvalita odpovídá téměř dvojnásobku.

bulanci20

Přečtěte si takéKdo se vleče, neuteče! Legendární Bulánci se vrací v nové verziKdo se vleče, neuteče! Legendární Bulánci se po 20 letech vrací a na novou verzi shání půl milionu

Samotné AirPods, dokonce i v nové drahé verzi AirPods Max, přitom dnes podporují pouze AAC, omezené na nanejvýš 256 kb/s. U AAC se sice jedná o kodek využívající psychoakustické efekty k mnohem vyšší kvalitě zvuku, než by se zdálo podle datového toku, avšak k CD kvalitě, natož audiu Hi-Resolution, mu pořád kus chybí. V příštích měsících tak bude zajímavé sledovat, jestli bude Apple vylepšovat svůj bezdrátový protokol softwarově nebo v nových čipech pro sluchátka.

Každopádně streamovací služby definitivně vstupují do nové éry, v níž se za samozřejmost bude vedle kvalitních playlistů či rozsáhlé knihovny považovat také možnost poslechu hudby ve vysokém rozlišení. Apple Music přitom vstup do světa velice kvalitního zvuku rozšířil zatím nejvíc, když bezztrátové nahrávky nabídne bez navýšení ceny předplatného. Teď už cesta k audiofilství bude vést jen přes extrémně drahý hardware.

Česko je barefootová velmoc, říká Klára Borlová. Její e-shop Little Shoes chce letos prodat až 100 tisíc párů bot

klaraStory

Foto: Little Shoes

Zakladatelka Little Shoes Klára Borlová

0Zobrazit komentáře

Byly to první krůčky její první dcery Bereniky, které Kláru Borlovou krok po kroku přivedly k současnému byznysu Little Shoes. Dlouho pro dceru marně hledala vhodné botičky, až je konečně našla a spolu s tím i přivýdělek a odreagování na mateřské. Dnes má dva e-shopy, kamenný obchod a roční obrat ve vyšších desítkách milionů korun. Prodává šedesát tisíc párů bot ročně od šedesáti různých výrobců a rok co rok přibývají desítky dalších. Spojuje je magické slůvko barefoot, tedy v doslovném překladu naboso.

Barefoot neboli minimalistická obuv s tenkou podrážkou, která respektuje tvar chodidla, byla před sedmi lety, kdy Klára Borlová e-shop zakládala, stále ještě okrajovou a málo známou alternativou obouvání. „Slovo barefoot začalo v té době zaznívat v úzkých kruzích bio/eko smýšlejících lidí, kteří si tuto obuv také často sami vyráběli,“ vzpomíná osmatřicetiletá podnikatelka.

Nabídka byla tak omezená, že Borlová první botičky pro dceru musela objednat ze zahraničí. V klasických kotníčkových botách totiž malá Berenika trpěla a její chůze připomínala robota. Klára měla představu šmrncovních a zároveň pružných a pohodlných botiček, které však na českém trhu nebyly k dostání.

ba3a0262-ugujp2gs

Foto: Little Shoes

Kamenná prodejna Little Shoes v Písku

„Všechny boty byly nudné nebo vypadaly příliš alternativně. Pak jsem je našla v obrázcích na Googlu. Byla to láska na první pohled,“ usmívá se zakladatelka Little Shoes. Objednat jen jeden pár však nebylo možné. Minimální objednávka do zahraničí představovala padesát kusů. To byl pro Kláru rozhodující moment.

Výzvy se nezalekla, boty nakoupila a nabídla je svým kamarádkám, které měly také malé děti. „Po prvních padesáti párech se zaprášilo a já pochopila, že nejen mně žalostně chybí na trhu barefootové boty, které by byly měkké, precizně zpracované a s neotřelým designem. Tak jsem objednala dalších 200 párů a rozjela e-shop,“ popisuje začátky svého podnikání dnes již trojnásobná maminka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

První rok pracovala z obýváku a volné poličky všude po bytě využívala jako sklad. Záhy však vyrostla jak firma, tak rodina a poličky v pražském bytě přestávaly stačit. S příchodem třetí dcery začala Klára Borlová část práce delegovat mezi další maminky a do firmy vstoupil také její manžel Martin.

Byl to právě on, kdo ji vymanil z područí pražských kaváren a přesvědčil přestěhovat se zpět do jejího rodného Písku. Firma tam našla externí sklad a otevřela také prostornou kamennou prodejnu. „V prodejně vidíme boty na skutečných nohou a máme okamžitou zpětnou vazbu. To nám pak pomáhá lépe chápat zákazníky online,“ popisuje Klára.

ba3a1085-mrrjp2gs

Foto: Little Shoes

S růstem firmy i rodiny se Borlovi přesunuli do Písku

Z vyprávění Borlových je patrné, že prioritou číslo jedna je pro ně právě to, aby zákazníci na internetu nesáhli vedle. Vratky nejsou příjemné ani pro jednu stranu a vzhledem k dlouhodobě uzavřeným prodejnám s obuví se k online nákupu bot odhodlává stále více lidí.

„Číslování je zavádějící, u nás se proto raději řídíme rozměry bot a vedeme k tomu i zákazníky,“ upozorňuje Klára. Na e-shopu proto zákazník najde u každé boty šířku, délku i návody na měření nohy a také doporučení pro výběr bot. Brzy přibude i virtuální 360stupňová prohlídka a filtr pro výběr modelu podle rozměrů nohy. „Je to pracné, ale vyplácí se to,“ dodává majitelka.

O české značky je zájem i v zahraničí

Pracovat společně pro manžele není žádná novinka. Seznámili se totiž v jazykové agentuře, kde oba dlouhé roky pracovali na různých pozicích. Martin se věnoval převážně obchodu a firmu opouštěl po šestnácti letech jakožto její ředitel. Hned první rok v Little Shoes pak přišel s velkou novinkou, jíž je zahraniční e-shop Footic.com.

Ten běží od prosince 2020 a jen za první kvartál letošního roku prodal boty za víc než milion korun. Jeho spoluzakladatel odhaduje, že prodej do zahraničí letos přinese 15 procent celkových tržeb. „Footic je předzvěst, možná se tak jednou kompletně přejmenujeme,“ zamýšlí se jednačtyřicetiletý podnikatel.

Kdyby Klára v začátcích tušila, že se jí podaří vybudovat jeden z největších barefootových e-shopů u nás, zvolila by prý jiný název. Little Shoes v češtině znamená botičky, a byť 80 procent tržeb firmy stále představuje dětská obuv, zájem o boty pro dospělé neustále roste. „Nabídka pro dospělé byla ještě donedávna dost omezená. Sama jsem odmítala nosit boty, které jsou sice zdravé, ale nelíbí se mi,“ přiznává.

ba3a1273-4srjp2gs

Foto: Little Shoes

Jednatelé Little Shoes Klára a Martin Borlovi

Sama Borlová se do barefootové obuvi přezula naplno teprve před třemi lety. A za poslední dva roky se podle ní barefootový trh neskutečně posunul. „Je mnoho nových značek, které vyrábí všechno možné. Dnes si můžu vybrat obuv pro každou příležitost podle vzhledu, barev či materiálů a nemusím dělat kompromis mezi zdravím a vkusem,“ popisuje.

Elegantní barefootovou botu nebo pohorky bylo přitom podle ní ještě donedávna skoro nemožné sehnat. Design bot považuje šéfka Little Shoes za klíč k dalšímu rozvoji barefootu, proto se alespoň u některých českých výrobců snaží prosazovat své nápady na design či materiály. Jednou by také sama ráda přinesla na trh vlastní značku bot.

„Do konce roku bychom mohli prodat až 100 tisíc párů bot.“

„Udělali bychom si tím radost, ale zatím je to spíš sen. Plány se nám nicméně mění pod rukama dost rychle, takže kdo ví, možná za rok budeme mít vlastní značku,“ usmívá se Martin. Borlovi by si přáli, aby barefoot nebyl vnímán jako alternativa, nýbrž jako standard. „Tak jako lidé přemýšlí o tom, co jedí a na čem spí, měli by přemýšlet také o tom, v čem chodí,“ míní manželé.

Již nyní však Borlovi považují Česko za barefootovou velmoc Evropy, o čemž vypovídá stále rostoucí objem prodejů. Ty vzrostly jen za první kvartál o 157 procent, což představuje skoro 16 tisíc prodaných párů. „Do konce roku by jich mohlo být až 100 tisíc,“ odhaduje Martin. Little Shoes přitom není zdaleka jediným e-shopem s touto specializací v Česku. Borlovi jich minulý rok napočítali zhruba sto.

little-shoes-boty

Foto: Little Shoes

Díky kamenné prodejně Bortovi lépe chápou zákazníky online

Rozrůstající se zájem o minimalistickou obuv reflektuje i velká řada českých výrobců. „Česko má bohatou obuvnickou historii. Spousta výrobců se přeorientovala, alespoň v dětském segmentu, z konvenčních bot na barefoot,“ pozoruje změny na trhu Martin Borl.

Mezi nejžádanější výrobce v píseckém e-shopu Little Shoes patří – i přes konkurenci zejména ze strany těch německých – právě české značky Beda, Fare, Jonap nebo Pegres. Společně s nimi se daří také slovenským produktům Baby Bare, Protetika nebo Be Lenka.

A české značky táhnou i na Footic.com. Většina bot, které Borlovi posílají do zahraničí, je totiž právě od tuzemských obuvnictví. „Máme velký sklad a především široké produktové portfolio, což nám dává obrovskou konkurenční výhodu pro zahraniční prodej,“ zamýšlí se Martin. Nejvíce se Footicu daří v Německu, Rakousku, Slovinsku a ve skandinávských zemích.

ba3a0691-c9sjp2gs

Foto: Little Shoes

Klára začala postupem času zaměstnávat další maminky na mateřské

Z materiálů u českých zákazníků stále vedou kožené boty. Recyklované materiály jsou podle Borlových oblíbené hlavně marketingově, pokud je však taková bota dražší, dají Češi přednost kožené. „Něco jiného jsou příspěvky, které lidé lajkují na sociálních sítích, a něco jiného boty, které kupují,“ poznamenává Klára.

„Zahraniční firmy si na bio/eko výrobě zakládají víc. Je to stále hlavně o marketingu, třeba ve Velké Británii je to ale jasný trend. Bota, která má punc recyklování a udržitelnosti, je tam poptávanější,“ je přesvědčen Martin. Čeští výrobci jsou podle Borlových rádi, že zvládli přechod na barefoot. Není pravidlem, že by ruku v ruce řešili také ekologii.

Barefootem proti bolesti zad i kyčlí

Trend konvenčních sportovních tenisek s velkou podporou nohy se začal rozšiřovat v 60. a 70. letech. Nezanedbatelnou roli sehrály velké značky jako Converse či Adidas, které mezi sebou soupeřily na poli vlivu ve vrcholovém sportu, sponzorovaly týmy a nastavily tak trend, který kopírovali menší výrobci.

Styl svých sportovních idolů zase napodobovali jejich fanoušci a vyztužené tenisky si pořizovali také amatérští sportovci. Právě v té době se totiž rekreačnímu sportu začala věnovat široká veřejnost. Tenisky s podporou klenby a vyztužením si rychle našly cestu ven ze hřiště v podstatě kamkoliv a staly se otázkou prestiže. Lidé je začali nosit každodenně a zvykli si chodit ve vyměkčené sportovní obuvi.

ba3a0367-uetjp2gs

Foto: Little Shoes

Velký sklad je výhodou také pro prodej do zahraničí

„Příliš vyměkčení a podpory degraduje přirozený pohyb nohy a ve finále takové boty mohou být příčinou bolesti zad a kyčlí. Barefoot tomu naopak předchází,“ zmiňuje Martin Borl. Umělé podpory klenby jsou podle manželů vhodné jako korekční pomůcka. Zdravému člověku však brání, aby si přirozenou oporu těla sám budoval.

Barefoot je podle Borlových navíc vhodný do každého terénu, stačí jen zvolit vhodný model a tloušťku podrážky. O samotné změně z klasické obuvi na barefoot pak manželé říkají, že je hlavně o návyku a ohleduplnosti k vlastnímu tělu. Dospělí přecházející z konvenční obuvi se musí naučit našlapovat šetrněji. „Jako by se dítě naučilo chodit s helmou na hlavě a pak si ji sundalo. Chvíli si bude muset zvykat,“ přirovnává Klára.