Apple oficiálně končí s výrobou iPodů. Revoluční přehrávač definoval, jak dnes posloucháme hudbu

První iPod stál na přelomu tisíciletí u přechodu hudebního průmyslu z doby analogové na digitální. Dalšímu vývoji ale nestačil.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

apple-ipod-mini

Foto: Apple

iPod Mini představený v roce 2004

0Zobrazit komentáře

Tehdy to tak nejspíš připadalo jen málokomu, 3. října roku 2001 ale začala jedna z nejdůležitějších kapitol dějin technologie. Steve Jobs představil iPod. Ačkoliv má kapesní přehrávač Applu za sebou historii toxické společenské ikony, zavádějící praktiky a poslední roky irelevantní existence, v mnohém symbolizuje vstup do nové éry konzumace médií či osobní elektroniky. Teď mu definitivně odzvonilo, Apple totiž oznámil ukončení výroby posledního iPodu v jeho nabídce, iPodu Touch.

Kapesní přehrávače digitální hudby existovaly už v 90. letech, ty menší s flash pamětí ale neměly dostatečnou kapacitu, ty se standardním pevným diskem zase byly příliš velké a těžké. Tehdejší šéf vývoje hardwaru Applu Jon Rubinstein ale u firmy Toshiba objevil nový typ malých pevných disků a rychle od ní koupil exkluzivní práva na jejich použití – a revoluce v přenosném poslechu mohla začít.

Do čela projektu s kódovým označením P-68 Jobs najal Toma Fadella, který přišel s nápadem na lepší mp3 přehrávač, navíc propojený s obchodem s digitální hudbou. O necelý rok a jistě nejednu bezesnou noc později mohl šéf Applu na pódiu proklamovat svoji lásku k hudbě a také nový způsob, jak si ji vzít kamkoliv s sebou. iPod se vešel do kapsy u kalhot, nabídl dostatek úložiště pro tisíc písniček a představil geniálně jednoduchý a návykový způsob ovládání pomocí klikacího kolečka.

Vliv, jaká měla tato kombinace na trh s přenosným audiem, lze těžko přecenit. Pár dalších iterací iPodu přineslo vylepšené ovládání, kompatibilitu synchronizace médií s počítači s Windows nebo barevný displej. Do roku 2004 se název produktu Applu stal synonymem pro kapesní mp3 player, naprosto totiž ovládl celý trh – logo nakousnutého jablka na sobě neslo přes 70 procent všech přehrávačů prodaných ve Spojených státech.

apple-ipod-first-generation

Foto: Apple

Tady vše začalo. První generace iPodu přinesla velké úložiště v malém zařízení

Ve stejné době začaly vznikat také další verze iPodu, nejdříve o trochu menší Mini, pak výrazně zredukovaný Nano a zcela minimalistický Shuffle, který neměl ani displej. Díky tomu, že přehrávače nabízely skvělé ovládání i uživatelské prostředí, snadnou synchronizaci s počítačem a v neposlední řadě také sociální status, držely si dominanci na trhu mnoho let. V roce 2007 se prodal iPod s pořadovým číslem 100 000 000.

Jeho úspěchu pomohl ještě jeden zásadní aspekt, a to přechod hudebního průmyslu do digitální sféry, kdy se radikálně zjednodušil přístup k obrovskému množství hudební tvorby. S nástupem internetu na přelomu tisíciletí se objevil Napster využívaný pro většinou nelegální sdílení souborů, o několik let později pak přišel online obchod iTunes Store. Apple tak svůj veleoblíbený přehrávač propojil s jednoduchým způsobem, jak si do něj legálně koupit hudbu. Nová éra digitální zábavy byla zcela oficiální.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

iPod samozřejmě neznamenal jen samá pozitiva. Platit za hudbu bylo jednoduché, avšak ne nutné, mnozí si tedy do svých zařízení s nakousnutým jablkem nahrávali soubory ze všech možných zdrojů. Tento proces by nastal každopádně, Apple ho nicméně dost možná urychlil.

Firma minimálně ze začátku příliš nedbala ani na uživatele. Její přehrávače totiž nedosahovaly doby přehrávání uváděné v reklamách, což mělo za následek hromadné žaloby. Jobsově kouzelné hrací skříňce se dostalo také nařčení z plánovaného zastarávání. Baterie totiž nebyly uživatelsky vyměnitelné a servisní poplatek v Apple Storu byl vysoký. Někdy až tak, že spíš dávalo smysl koupit si nový iPod. Problémů ale bylo v průběhu let mnohem více.

Pozitivní reakce nicméně jasně převažovaly. Počty prodaných kusů stoupaly až do roku 2007, kdy Apple představil zařízení kapesním přehrávačem silně inspirované a do jisté míry mu přímo konkurující – iPhone byl vlastně prvním iPodem s velkým dotykovým displejem. Paralelně s ním na trh dorazil také iPod Touch ochuzený o antény pro mobilní signál, více a více lidem ale přestalo dávat smysl kupovat a nosit dvě zařízení, když stačil jen chytrý telefon. Poslední výraznější obměna iPodu Touch proběhla v roce 2012.

Konec iPodu uzavírá zásadní kapitolu hudební historie

Ještě před třemi lety Apple k velkému překvapení mnoha představil sedmou generaci produktu s aktuálním procesorem, obřím úložištěm a několika novými funkcemi. Všem ale bylo jasné, že zaujme jen velice úzké publikum a jeho definitivní konec je pouze otázkou času.

Základní iPod, v roce 2007 přejmenovaný na Classic, si základní prvky ponechal po celou dobu existence, až ho Apple v roce 2014 přestal vyrábět. Jedna z nejvýznamnějších kapitol moderních dějin hudby se tak uzavřela v zásadě už tehdy. Samotná značka nicméně prostřednictvím modelu Touch s dotykovým displejem přežívala až do včerejška, kdy Apple oznámil zastavení výroby. Nové kusy jsou stále dostupné, ale jen do vyprodání zásob.

apple-ipod-end-of-life-ipod-touch-seventh-generation

Foto: Apple

Poslední, sedmá generace iPodu Touch. Apple je bude nabízet do vyprodání zásob

Ačkoliv je iPod nyní oficiálně – a fakticky už déle – mrtvý, jeho koncept má dnes nostalgické kouzlo, skoro podobně jako gramofonové desky. Bylo to zařízení stvořené pro jediný účel, poslech hudby. Původně v něm nebyly aplikace, internetový prohlížeč, sociální sítě ani nepřeberné knihovny streamovacích služeb ovládané algoritmy a pečlivě měřící každou změnu vkusu lidí. Uživatel měl s tím, co poslouchá, mnohem více bezprostřední zkušenost.

Z tohoto důvodu na iPod Classic dodnes mnozí nezanevřeli a stále svůj starý kousek nosí s sebou, když se nechtějí rozptylovat telefonem. Revoluční přehrávač Applu na jednu stranu stál u přerodu hudby z uměleckého artefaktu na obsah, jak ji dnes mnozí vnímají, zároveň však stále odkazoval k dřívější době. Sice se k citlivějšímu přístupu ke zvukovému umění, které reprezentuje, můžeme (třeba skrze vinyly) kdykoliv obrátit, konec iPodu je nicméně symbolickým gestem, že jsme se přesunuli plně do budoucnosti poslechu hudby.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Jak řídit rostoucí firmu díky technologiím v cloudu? Na Byznys Apps Day poradí šéfové českých firem

„Digitální transformace znamená komplexní technologickou změnu podnikových procesů,“ říká organizátorka konference.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

byznysappsday0Event

Foto: CzechCrunch

Vystoupí i Ondřej Krátký z Liftaga, Naďa Vyhlídalová z Tech Data a Jaroslav Salva

Když firma rychle roste, zákonitě přibývá agenda, kterou je třeba řešit. Zvyšuje se počet zaměstnanců, vytváří se stále větší množství dat a narůstá komplexita všech procesů, které už není možné řídit jen tak nahodile. Dříve nebo později je třeba do firem nasadit podpůrné systémy, díky nimž lze mnoho aktivit automatizovat či digitalizovat. Stále více se spoléhá také na cloud – a o tom, jak budovat rostoucí podniky běžící na technologiích, pohovoří představitelé českých firem na blížící se konferenci Byznys Apps Day.

Chcete jít s dobou a nechcete svoji firmu budovat na lokálních systémech, protože máte ambice růst? Tak zní motto technologické akce, za níž stojí společnosti Tech Data a Microsoft, které se mimo jiné právě na cloudové systémy a jejich nasazování ve firmách specializují. „Starší monolity mohou zpomalit obchodní operace, zatímco cloudová architektura pomáhá podnikům budovat digitální platformy, které minimalizují náklady díky zrychleným inovacím,“ říká Naďa Vyhlídalová z Tech Data.

Na konferenci Byznys Apps Day, která se koná 24. května v prostorách pražského kina Přítomnost, tak bude řeč o tom, kde a s čím dnes pomáhají podnikové aplikace a jaká je jejich vize do budoucna, jak si usnadnit rutinní administrativu a opakující se činnosti nebo jak digitalizovat a automatizovat v turbulentní době, kdy nevíte, co bude zítra. O své zkušenosti z praxe se také podělí majitelé firem, kteří sami stáli před rozhodnutím, jak do této oblasti investovat, a prozradí, kdy, kam a kolik prostředků ideálně vynaložit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Jako majitel firmy se potýkáte s dennodenním rozhodováním a chcete činit správná rozhodnutí, která pomohou v profitabilitě vaší firmy,“ uvádí Naďa Vyhlídalová, vedle které na konferenci vystoupí také obchodní partneři Tech Data a Microsoftu jako například Lukáš Příklenk z Artexu, Tomáš Sáček z NAVERTICA, Filip Lang a Tomáš Ševčík z NWT či Martin Jaroš a Zbyněk Porš z Intelligent Studios. Mezi spíkry bude i Ondřej Krátký z Liftaga, jehož přepravní společnost dokázala vyrůst díky cloudovým nástrojům a sama se teď stává jedním z nich, situaci tak dobře zná jak z pozice klienta, tak jako dodavatel.

Zmiňované termíny jako digitalizace, automatizace či cloud se dnes ve firmách hodně skloňují, ale uvést je do praxe není vždy snadné. „Je to jedna z nejúčinnějších metod, jak si podniky mohou udržet konkurenceschopnost na dnešním moderním trhu. Stát se bezpapírovým je nicméně pouze jedním aspektem digitální evoluce. Digitální transformace znamená komplexní technologickou změnu podnikových procesů,“ říká Naďa Vyhlídalová s tím, že to znamená přesunutí veškerých operací do cloudu.

kino-pritomnost

Konference Byznys Apps Day se odehraje v pražském kině Přítomnost

Právě o tom, proč takový krok udělat a jak celou migraci provést co nejsnadněji, se na konferenci Byznys Apps Day bude rovněž diskutovat, protože mnoho firem se přesunu svého provozu z lokálních systémů do těch cloudových obává. „Hlavním důvodem může být skutečnost, že integrace stávajících datových center do cloudu je nákladná a někdy komplikovaná. Nikdo nemá rád zpoždění kvůli migraci a nikdo nechce riskovat špatnou migraci, která ho stojí hodně peněz,“ podotýká Vyhlídalová. Brzy ale podle ní ani firmy nebudou mít na výběr, protože staré způsoby provozu budou stále dražší a zastaralejší.

solarni-panel

Přečtěte si takéVelká rána pro solární byznys. V úpadku je pionýr oboruVelká rána pro byznys se soláry na střechách domů. V úpadku je pionýr oboru s miliardovými tržbami

Technologická konference Byznys Apps Day je určena primárně pro majitele či management s rozhodovací pravomocí ve firmách, které o podnikových systémech přemýšlí nebo se chtějí dozvědět více informací o tom, jak je maximálně vytěžit. Vstup na akci není zpoplatněn, ale je kapacitně omezen. Registrovat se můžete do neděle 22. května na webu konference.

Partnerem článku je společnost Tech Data. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.