Apple Pay do Česka dorazí 19. února. Do první vlny by se měla zapojit pětice bank a jeden startup

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

0Zobrazit komentáře

Jeden z nejočekávanějších termínů tohoto roku z pohledu majitelů iPhonů se přiblížil. Platební služba Apple Pay, díky které bude možné platit místo fyzických karet iPhony podobně, jako to u nás jde už více než rok u vybraných bank telefony s Androidem, do České republiky dorazí již za necelé dva týdny. Podle našich informací, které přicházejí z bankovního trhu, by ke spuštění mělo dojít v úterý 19. února.

Poprvé jsme o spuštění Apple Pay v Česku v únoru 2019 psali už loni v říjnu. Byť to tehdy ještě nebyl definitivní termín a byla možnost, že Apple ještě o pár týdnů představení služby v tuzemsku odsune, nakonec se tak podle všeho nekoná. Informace z několika finančních institucí včetně karetních asociací, které v Česku vše koordinují, jež má CzechCrunch k dispozici, je termín spuštění 19. února.

Hned druhá věc, co majitele iPhonů zajímá s ohledem na příchod Apple Pay, je pochopitelně výčet bank, které budou platbu jablečnými telefony nebo hodinkami podporovat. Podle našich informací by se mělo v první vlně objevit pravděpodobně pět bank a jeden tuzemský startup s tím, že většina z nich přímo či nepřímo tuto skutečnost potvrzuje, byť bez konkrétního termínu. Apple Pay by měly od prvního dne přinést následující instituce: Česká spořitelna, Komerční banka, Moneta, mBank, Air Bank a Twisto.

apple-pay-iphonex-germany

Foto: Apple

Platební služba Apple Pay

„Mohu potvrdit, že Apple Pay v tuto chvíli testují naši zaměstnanci a že chceme být v první vlně bank, které Apple Pay nabídnou v Čechách,“ říká mluvčí České spořitelny Filip Hrubý, jehož kolegy včera při živém testování přistihl Tomáš Froněk. „Komerční banka bude mezi prvními, kteří službu Apple Pay nabídnou svým klientům od první minuty, kdy bude na českém trhu spuštěna,“ netají se mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek.

Podobně hovoří také zástupci dalších bank. „Od začátku říkáme, že chceme být mezi prvními bankami, které tuto službu v Česku spustí. A na příchod Apple Pay jsme už plně technicky připraveni,“ uvádí tisková mluvčí Air Bank Jana Karasová a ve stejném duchu ji doplňuje také Jakub Švestka z Monety: „V souladu s naší pozicí digitálního lídra na českém bankovním trhu jsme připraveni nabídnout Apple Pay našim klientům, jakmile Apple tuto službu v Česku spustí.“

Některé další banky ještě letos

Kdo se nestihne do první vlny dostat, bude si muset podle našich informací počkat minimálně několik měsíců, protože další okno, kdy Apple plánuje do své platební služby vpustit další banky, by mělo přijít někdy během léta. Všech pět zmíněných bank by již však nyní mělo disponovat potřebnou certifikací i dalšími náležitostmi, jež jsou k ostrému startu potřeba.

K tradičním bankám se navíc v první vlně připojí i tuzemský fintechový startup Twisto, pro kterého to bude znamenat jednak konkurenční výhodu proti Revolutu, který zatím ani v České republice, ani ve světě Apple Pay spouštět nebude, a také zajímavou propozici pro klienty z dalších bank. Kdo totiž nebude chtít měnit svou banku, bude si moci založit jednodušeji právě účet na Twistu a platit iPhonem přes něj.

petr-borkovec-sklizeno-top

Přečtěte si takéSklizeno loni utržilo 705 milionů korun. Chce otevřít nové prostory, kde by nabídlo všechny své služby na jednom místěSklizeno loni utržilo 705 milionů korun. Chce otevřít nové prostory, kde by nabídlo všechny své služby na jednom místě

„Jakmile se Apple Pay spustí v České republice, rozhodně u toho nebudeme chybět. Technologicky jsme připraveni,“ říká šéf Twista Michal Šmída. Letos navíc plánuje svým zákazníkům nabídnout možnost nahrát si přímo do Twista vlastní platební kartu a přímo přes ni platit, což situaci pro zákazníky jiných bank, chtějící Apple Play, ještě ulehčí.

apple-pay-watch2

S Apple Pay lze platit také hodinkami Apple Watch

Na definitivní seznam podporovaných bank si nicméně budeme muset počkat až do 19. února, protože není vyloučeno, že na poslední chvíli dojde k nějaké změně. U Applu by to nebylo poprvé a ani naposledy, jelikož je například velmi citlivý na to, jak jednotlivé banky příchod Apple Pay komunikují. Ostatně jako jediná na dotaz CzechCrunche prostřednictvím svého mluvčího odmítla jakkoliv reagovat mBank s tím, že se ke spuštění Apple Pay nemůže nijak vyjadřovat. Podle našich informací ale ani ona nebude chybět v první vlně. Otázkou zůstává pak ještě to, zda budou všechny banky na začátku podporovat jak karty Visa, tak karty Mastercard.

Ostatní banky nasadí Apple Pay nejdříve během léta s tím, že ČSOB již na svém Twitteru uvedla, že to plánuje až na konci letošního roku. Do druhé vlny se chce podle své mluvčí Petry Kopecké dostat Raiffeisenbank s tím, že přesný termín zatím není stanoven. Situace ve Fio bance, Creditas nebo Equa bank je zatím nejistá. Na náš dotaz o tom, kdy plánují Apple Pay pro české zákazníky spustit, zatím nereagovaly. Spekuluje se však o tom, že všechny tyto instituce budou chtít službu představit ještě letos.

Elektrické koloběžky Lime už v Praze využilo přes 50 tisíc lidí. Startup nyní vybral dalších 320 milionů dolarů

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Elektrické koloběžky Lime v Praze

0Zobrazit komentáře

V prvních týdnech nového roku sice elektrické koloběžky v Praze spí, protože na nich není kvůli počasí a neustále přítomnému sněhu bezpečné jezdit, ale jinak si našly v hlavním městě velké množství fanoušků. Po loňském podzimním vstupu do České republiky se na nich svezlo již více než 50 tisíc lidí. Letos se tak od amerického startupu Lime čeká další růst, a to i díky nové investici, kterou tento týden oznámil.

Další stamilionová investice do Limu potvrzuje, že koloběžkový boom zdaleka nekončí. Loňský rok se nesl ve znamení velkých dostihových závodů mezi dvěma největšími hráči na světových trzích, amerických startupech Lime a Bird, jimž po světě zdatně sekunduje mnoho dalších firem, a letos se zřejmě bude v podobném duchu pokračovat.

Lime tento týden oznámil, že v rámci série D vybral od investorů dalších 310 milionů dolarů (přes 7 miliard korun), což hodnotu celého startupu posunulo na závratných 2,4 miliardy dolarů. To vše se stalo za pouhé necelé dva roky. První seed investice do Limu, který se na začátku zaměřoval na sdílená kola, ale rychle přidal i elektrická kola a koloběžky, totiž přišla teprve v březnu 2017. Od té doby vybral Lime už přes tři čtvrtě miliardy dolarů a evidentně se nehodlá zastavit.

Lime-S-Generation-3

Foto: Lime

Nový a bytelnější model elektrické koloběžky Lime

Při oznámení nové investice Lime uvedl, že růst jejich jezdců v prvním roce a půl byl rychlejší než růst byznysu přepravních aplikací za první dva roky. A elektrickým koloběžkám očividně věří také renomovaní investoři, kdy poslední sérii D vedli Andreessen Horowitz, Bain Capital Ventures, Fidelity Investments, GV a IVP, k nimž se přidala řada dalších stávajících investorů. Více než 7 miliard korun má Limu pomoci v další expanzi na nové trhy a vylepšování svých technologií.

Průměrná jízda: 9 minut a 1,6 kilometru

K vidění bude další rozmach amerického startupu podle všeho také v Praze, kde se v loňských prvních měsících provozu elektrické koloběžky velmi úspěšně uchytily. Přestože kolem nich často z různých stran panovala hysterie, za první čtyři měsíce se na nich v Praze provedlo 185 tisíc jízd a alespoň jednou si je vyzkoušelo přes 50 tisíc lidí. To jsou pro české zastoupení Lime pozitivní zprávy, díky kterým chce letos pokračovat v jednáních s vedením hlavního města Prahy i jednotlivými městskými částmi o dalším rozšiřování.

harley-davidson-electric-bike

Přečtěte si takéHarley-Davidson už možná nebudou jen motorky. Přijít by mohly futuristický elektrický skútr a koloHarley-Davidson už možná nebudou jen motorky. Přijít by mohly futuristický elektrický skútr a kolo

První elektrické koloběžky se v Praze objevily 28. září 2018 a v ulicích jejich počet postupně narostl až na několik stovek. Tuzemský provozní manažer Limu Ondřej Široký už během podzimu hlásil, že apetit je v Praze pro sdílené koloběžky velký, a přestože se musel na čas přerušit jejich provoz například na Praze 2, americký startup to nezastaví. Letos chce do Prahy přivést další koloběžky, včetně nového odolnějšího modelu, a podporovat alternativní možnosti přepravy.

ondrej-siroky-lime

Foto: Lime

Ondřej Široký, provozní ředitel Lime v Česku

Češi na koloběžkách průměrně tráví 9 minut a ujedou 1,6 kilometru, což odpovídá kratším trasám, k nimž jinak obvykle používají tramvaj, metro nebo taxi. Právě jako alternativa ke klasické automobilové dopravě či MHD chce Lime vystupovat. „Cílem Limu je řešit výzvy spojené s městskou mobilitou. Vidíme to po celém světě, kde každé velké město má potíže s dopravními zácpami, nedostatkem parkovacích míst a znečištěním v důsledku nadměrné dopravy. Lime přišel s ideálním řešením rychlého a pohodlného pohybu po městech, a to s nulovými emisemi,“ vysvětluje provozní manažer Lime Ondřej Široký.

Vedle toho je prý pro Lime prioritou také bezpečnost, a to jak samotných uživatelů koloběžek, tak i všech ostatních účastníků silničního provozu. Pomocí aplikace startup edukuje své uživatele, jak mají správně jezdit a parkovat, a nabízí jim také zdarma k dispozici helmu. Bezpečnost je ostatně v souvislosti s novými přepravními prostředky v ulicích rušných měst velké téma, protože podle posledních zpráv jen ve Spojených státech došlo podle zprávy Consumer Reports k více než 1 500 zraněním z důvodu kolize chodců s koloběžkami.

lime-scooters