Apple představil nové MacBooky Air. Mají 13 či 15 palců, výkonnější čip M3 a ceny startují na 32 tisících

Nová generace MacBooku Air přináší změny hlavně uvnitř, navenek vypadá stejně. Má výkonnější čip a podporu až dvou externích displejů.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

macbook-airm3_1

Foto: Apple

MacBook Air s čipem M3

0Zobrazit komentáře

„Celosvětově nejoblíbenější notebook je teď ještě lepší,“ říká Apple, který v pondělí představil novou generaci svého MacBooku Air. Udělal to pouze prostřednictvím tiskové zprávy, protože nejde o žádné přelomové novinky, ale spíše lehké oživení. V něm se skrývá především nasazení výkonnějšího čipu M3, který si Apple sám vyvíjí a jenž má dodat MacBooku Air ještě vyšší výkon, než měl dosud. Novinkou je podpora až dvou externích displejů a také rychlejší Wi-Fi. Nové přenosné počítače od Applu jsou k dispozici ve čtyřech barevných variantách a dvou velikostech displejů. Nejlevnější MacBook Air s čipem M3 je v Česku k dostání za 31 990 korun.

Apple říká, že MacBook Air s čipem M3 je až o 60 procent rychlejší než model s čipem M1. Rozdíl ve výkonu proti čipu M2 tedy není zřejmě tak velký, aby se jím kalifornská technologická společnost chlubila. Zároveň Apple o svých nových počítačích říká, že si udržují pozici nejlepšího spotřebitelského notebooku na světě pro umělou inteligenci. To má být díky úspornějšímu 16jádrovému Neural Enginu v rámci čipu M3, který spolu s akcelerátory v CPU a GPU zvyšuje výkon strojového učení přímo v zařízení.

Právě dění uvnitř počítače je to nejzásadnější. Navenek vypadají MacBooky Air stejně jako předchozí generace, přicházejí ve variantě s třináctipalcovým nebo patnáctipalcovým displejem a hliníkové tělo může být temně inkoustové, hvězdně bílé, vesmírně šedé nebo stříbrné. Právě tak Apple své barvy nazývá a u temně inkoustové upozorňuje, že má anodizovaný povrch, na kterém tolik neulpívají otisky prstů. Poprvé ho představil loni na podzim u MacBooků Pro. Výdrž baterie má být až 18 hodin.

„MacBook Air je nejpopulárnější a nejoblíbenější Mac. Kupuje si ho víc zákazníků než kterýkoli jiný notebook. A ode dneška je díky čipu M3 a novým možnostem ještě lepší,“ říká Greg Joswiak, senior viceprezident Applu pro globální marketing. „Nový MacBook Air je pořád nejlepším tenkým a lehkým notebookem na světě. Pro kohokoli od ambiciózních vysokoškolských studentů přes uživatele ve firmách, kteří potřebují výkonný počítač na produktivní práci, až po každého, kdo ocení bezkonkurenční kombinaci výkonu, přenosnosti a nejlepší výdrže baterie na trhu v konstrukci bez větráčků.“

Novinkou je až dvakrát rychlejší Wi-Fi než u předchozí generace díky podpoře Wi-Fi 6E a také podpora až dvou externích displejů. Jak nicméně upozorňuje server 9to5Mac, dva připojené monitory fungují pouze při zavřeném víku notebooku. Pokud je počítač otevřený, můžete mít aktivní pouze jeden externí displej, protože druhý aktivní je přímo v MacBooku. Dva externí monitory při zavřeném víku jsou sice posun proti čipům M1 a M2, ale na MacBooku Air s procesory Intel bylo dříve možné připojit dva externí displeje a zároveň aktivně používat vlastní obrazovku notebooku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V prodeji budou nové počítače od pátku 8. března. V Česku cena 13palcového MacBooku Air s čipem M3 začíná na 31 990 korunách, cena 15palcového MacBooku Air s čipem M3 na 37 990 korunách. V nabídce pak zůstává také 13palcový model s čipem M2, který je možné pořídit za 29 990 korun.

K základní výbavě je tradičně možné přikoupit například vyšší operační paměť či úložiště. Za 16GB jednotnou paměť si zákazník připlatí šest tisíc korun, za 24GB sdílenou paměť dvanáct tisíc. Stejně stojí 512GB, respektive 1TB SSD úložiště a za 2TB SSD úložiště je třeba si připlatit 24 tisíc korun. K dispozici je i vícejádrové GPU nebo výkonnější napájecí adaptéry.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Umělá inteligence je už všude. V telefonu, ale i lednici s kamerou, říká ředitel mobilní divize Samsungu

Snažíme se dát umělou inteligenci do co nejvíce zařízení, říká ředitel mobilní divize Samsungu Tomáš Balík v dalším díle podcastu BrandStories.

Bojíte se umělé inteligence? Nebo se naopak nemůžete dočkat každého nového programu, který ji nabídne? Ať chceme nebo ne, umělá inteligence je všude kolem nás a často o ní ani nevíme. Doporučuje nám playlisty, napovídá slova při hledání na internetu nebo dokresluje míč letící na bránu, abychom ho v televizi lépe viděli. Přesně na tyto věci, které zjednodušují a zpříjemňují lidem život, se zaměřují při použití AI i v Samsungu. „Když to zkusím hodně zjednodušit, tak se snažíme umělou inteligenci dostat do co nejvíce zařízení, a to tak, aby to bylo intuitivní,“ vysvětluje nový trend ředitel mobilní divize Samsungu Tomáš Balík.

„Vidíme třeba, že si lidé na mobilech hledají, co vidí na internetu – hezké boty, nějaký objekt nebo budovu. Díky funkci Zakroužkuj a vyhledej u modelů S24 už ty věci nemusí fotit a zadávat někam přes Google. Zakroužkují to a na stejné obrazovce vidí, co to je. A když jsou spokojení, kliknou dolů a jedou dál,“ popisuje příklad využití AI Balík, který byl hostem nového dílu podcastu BrandStories, vznikajícího ve spolupráci CzechCrunche s vybranými společnostmi. Pustit si ho můžete na YouTube, Spotify, Apple Podcastech nebo v přehrávači výše.

Ještě častěji ale uživatelé telefonů používají umělou inteligenci při focení a postprodukci fotek, a proto se na ni firma intenzivně zaměřuje. Podle Balíka začnou s přicházející sezónou dovolených lidé v mobilech také více využívat umělou inteligencí poháněný překladač z různých jazyků.

Úkolem Samsungu je teď podle Balíka dostat AI do co nejvíce zařízení. „Například lednice už umí zabudovanou kamerou rozpoznat 33 potravin, které snímá a vymyslí vám s každou recept. Podobně varné desky, pračky nebo televize. Do všeho, co se vyrábí, se už dává nějaká část umělé inteligence,“ popisuje Balík.

Nákupní seznam za vás zatím lednice nesestaví, ale dokáže už z výrobků uvnitř třeba přečíst trvanlivost. Stejně tak podle něj umělá inteligence v moderních televizích předpovídá a dopočítává let míče ve fotbale nebo puku v hokeji, aby lidské oko mělo co nejlepší pohled i na tak rychle se pohybující objekt.

Do všeho, co se vyrábí, se už dává nějaká část umělé inteligence.

Největší výzvou je teď ale podle Balíka edukace uživatelů. Někteří se AI bojí, jiní ani netuší, že mají funkce, které jim usnadní život, jen klik daleko. „Já vždy říkám: když někomu něco vysvětlujete, vezměte si někoho, kdo není z oboru. Vysvětlete to někomu, kdo o tom opravdu vůbec nic neví, a jestli to pochopí, tak to můžete pustit ven,“ usmívá se Balík a s nadsázkou dodává, že to musí být tak snadné, aby to pochopila i jeho babička.

Více si můžete poslechnout v dalším díle podcastu BrandStories na YouTube, Spotify či Apple Podcastech. Dozvíte se v něm také:

  • Jak konkrétně chce Samsung naučit lidi lépe využívat nové funkce?
  • Jaké další plány Samsung s AI má a kam všude ji chce ještě zabudovat?
  • Jaké jsou největší trendy, ale i překážky k lepšímu využití AI v mobilech?
  • Čím je český trh s mobily specifický?
CC Native

Partnerem článku je Samsung