Apple Vision Pro v rukou a na hlavách lidí. Chodí s nimi po kavárnách, jezdí na skateboardu i řídí

Brýle pro virtuální a rozšířenou realitu od Applu se už dostaly k zákazníkům. Internet zaplavily příspěvky ukazující jejich pozitiva i rizika.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

casey

Reprofoto: Casey Neistat/YouTube

Youtuber Casey Neistat vzal Vision Pro do ulic New Yorku

1Zobrazit komentáře

Od prvního představení Vision Pro, headsetu pro rozšířenou a virtuální realitu (AR/VR) od Applu, se primárně řešila otázka, kam vlastně takový produkt, který z hlediska technologie a ceny prakticky nemá obdoby, náleží. Před pár dny začal oficiální prodej a internet okamžitě zaplavily první zkušenosti a nápady běžných zákazníků, ale také různých tvůrců a youtuberů. Demonstrují, že Vision Pro je nejzajímavější produkt od Applu za mnoho let, a nabízí první pohled do budoucnosti nového typu počítačů.

Vision Pro je po AirPods a Apple Watch třetím nositelným zařízením cupertinské značky a první novou řadou produktů za téměř osm let, patří ale nejspíš k těm nejambicióznějším, s jakými kdy firma přišla. Podobně jako v minulosti Apple technicky vstupuje do už relativně zavedené kategorie AR/VR headsetů, ale vnáší do něj svůj vlastní přístup. V tomto případě to znamená, že vyrobil výrazně dražší, ale také technicky pokročilé zařízení. 

Na jedné straně je například Meta Quest 3 – vyjde asi na 16 tisíc korun, nabízí řadu her a jeho primárním módem je kompletní ponoření se do virtuální reality s možností využít také transparentní mód. Vision Pro naproti tomu stojí v přepočtu 80 tisíc a Apple s ním chce razit výrazně jinou vizi brýlí pro rozšířenou realitu, které skutečnému světu přidávají digitální vrstvu, i když samozřejmě nabízejí také plnou virtuální realitu na vysoké úrovni.

Před pár dny se Vision Pro dostalo do rukou koncovým zákazníkům a internet zaplavila vlna fotografií, videí a zkušeností. A s nimi také bližší představa, jak vlastně může v praxi vypadat „virtuální budoucnost“. Mnoho pozornosti si získalo například video youtubera Caseyho Neistata, který s brýlemi od Applu na hlavě vyrazil do ulic New Yorku.

Projíždí se na motorizovaném skateboardu po silnici, prochází se městem, cestuje metrem, sedí na lavičce na Times Square a jde si koupit koblihy. Vše s Vision Pro na hlavě. Ačkoliv je otázkou, zda se například při jízdě po silnici nedopustil přestupku, jeho video hlavně demonstruje, jaké může být používání brýlí v reálném světě.

Nejvíce ohromujícím zjištěním přitom je, jak dobře se zařízení dokáže orientovat v prostoru a stabilně držet digitální objekty. Neistat také sám zmiňuje, že přes své rozměry a váhu brýle po čase přestal vnímat a zvykl si, že si třeba na lavičce v centru New Yorku dokáže prohlížet web na obrovské virtuální obrazovce a stále mít povědomí o svém okolí.

V určitém ohledu ještě lepší demonstraci schopností Vision Pro ukazuje video sdílené na sociální síti X (dříve Twitter), které zobrazuje používání brýlí v domácnosti. Jejich nositel sedí v obývacím pokoji, před sebou má okno připojeného laptopu, na stěně vedle něj „visí“ okno s přehrávačem hudby a za ním je velká virtuální obrazovka coby televize. Když se postaví a přejde do kuchyně, na lednici je připnutá digitální poznámka s nákupním seznamem a nad sporákem visí video s návodem na vaření. Když se pak vrátí do obýváku, najde všechna okna a virtuální objekty přesně tam, kde je nechal.

Vision Pro v takových ukázkách i v komentářích uživatelů skutečně působí jako produkt, který představuje nový způsob každodenní interakce s technologiemi. Pomineme-li přitom nedostatky jako omezenou výdrž baterie, nedokonalost kamer zprostředkovávajících pohled na svět nebo podivnou ergonomii zařízení, ovládaného pouze očima a rukama dotýkajícíma se virtuálních objektů, lze si skutečně představit, jak budou vypadat a fungovat počítače v budoucnu.

Spolu s tím se nicméně objevily i problematičtější aspekty Vision Pro. Internet obletěly záběry dvou mladíků sedících vedle sebe ve fast foodu s headsetem na hlavách nebo krátké video muže, který novinku používá dokonce za volantem auta. První příklad věští dystopickou budoucnost, v níž bychom místo přímých interakcí byli neustále „připojeni“ ještě radikálnějším způsobem než dnes s chytrými telefony. Druhý zase ukazuje, že k problému s voláním nebo psaním textových zpráv za volantem může přibýt další, potenciálně mnohem horší narušitel pozornosti řidičů.

Obecně však převažují spíše pozitivní reakce, které vyzdvihují nové možnosti s Vision Pro. Ačkoliv cena brýlí začíná v přepočtu na 80 tisících korunách a jejich použitelnost a počty jsou velmi omezené (Vision Pro lze aktuálně koupit jen v USA), představují pro virtuální i rozšířenou realitu výrazný posun vpřed.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ostatně firmě podle všeho nešlo ani o to, aby představila produkt, který si bude moci pořídit a využít co nejvíce lidí, ale takový, jenž ukáže, co je dnes technologicky možné. Je proto posetý kvalitními kamerami a senzory pro snímání obrazu, detailní sledování pohybu rukou i očí a mapování okolního prostoru a také obsahuje displeje s rozlišením více než 4K pro každé oko nebo dvojici výkonných čipů M2 a R1. Dokonce má přední displej zobrazující oči nositele pro vytvoření dojmu průhledných brýlí, který se však ukázal jako nepříliš užitečný a zbytečně drahý.

Z již zveřejněných recenzí vychází, že Vision Pro díky tomu v oblasti kvality zpracování, sledování pohybů a orientace v prostoru, důvěryhodnosti transparentního módu i přesvědčivosti plné virtuální reality nemá konkurenci. Pokud jde ale o velkolepou vizi Applu s „počítačem v prostoru“, stávající zařízení má řadu kompromisů a omezení, a představuje tak spíš malý střípek budoucnosti než skutečnou revoluci.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Swarovski vybavil dalekohled umělou inteligencí. Díky ní dokáže okamžitě identifikovat pozorované zvíře

Chytrý dalekohled je vůbec prvním zařízením svého druhu na světě. Stiskem tlačítka umí identifikovat až devět tisíc divokých zvířat.

ai-dalekohled

Foto: Swarovski Optik/CzechCrunch

Chytrý dalekohled AX Visio

0Zobrazit komentáře

Možná jste také někdy pozorovali divoké zvíře a kladli si otázku, na co se to vlastně díváte. Divoké prase či srnku lze identifikovat relativně snadno, větší problém však přichází například během pozorování ptáků. Swarovski Optik ve spolupráci s bývalým designérem Applu Marcem Newsonem přichází s řešením v podobě chytrého dalekohledu, který dokáže v reálném čase určit, na jaké zvíře se zrovna pozorovatel dívá.

Marc Newson je známým průmyslovým návrhářem, který stojí například za klinickým designovým křeslem Lockheed Lounge či designem Apple Watch. Tentokrát své síly spojil se Swarovski Optik, divizí rakouského výrobce šperků, která se zaměřuje na vývoj a výrobu sportovní optiky. S ní vytvořil produkt AX Visio, vůbec první chytrý dalekohled na světě, který umí identifikovat v reálném čase až devět tisíc ptáků a dalších živočichů žijících ve volné přírodě.

Dalekohled cílí především na takzvané birdwatchery, pozorovatele ptáků, pro které může být občas náročné identifikovat konkrétní druh opeřence. Zařízení mu s tím pomůže přímo v okuláru, ve kterém umělá inteligence zaměří živočicha a rovnou nabídne jeho druh. Čerpá mimo jiné z databáze Cornell Lab of Ornithology, výzkumného ústavu stojícího i za aplikací Merlin Bird ID.

Na samotném dalekohledu je pro co největší přesnost volič podobný tomu z fotoaparátu, který nabízí hned několik módů. Přepínat lze mezi identifikací ptáků či savců, ale i dalšími funkcemi. Je zde režim pro fotografování či záznam videa. Specifický je pak režim takzvaného sdílení objevů, kdy pozorovatel zaznamená polohu určitého zvířete, předá dalekohled druhé osobě a ta ho rychleji v dálce najde. Nechybí ani kompas.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Znamená to tedy, že novinka v sobě kombinuje prvky rozšířené reality, bluetoothu, GPS a fotoaparátu. Velikostí přitom nijak výrazně nevybočuje ze standardu klasických dalekohledů. Na rozdíl od nich se však liší konstrukce, která do středu umisťuje třetí objektiv se zmiňovaným voličem připomínajícím zaostřovací kolečka u běžných analogových příbuzných. Na rozdílnost upozorňuje také trojice tlačítek na boku zařízení sloužících k jeho zapnutí, ovládání fotoaparátu a identifikaci.

Podle výrobce je dalekohled navržen tak, aby jej šlo v případě poruchy opravit. Zároveň budou neustále probíhat aktualizace softwaru i aplikací, ve kterých si lze například zobrazovat pořízené snímky či nastavovat některé funkcionality. Dalekohled AX Visio by proto měl být schopen sloužit svému účelu mnoho let. Cena zařízení se na českém trhu pohybuje okolo 113 tisíc korun.