Apple vyhrál i prohrál soud s Epic Games. V aplikacích se budou moci objevit platby i mimo App Store
Po dlouhých letech v zásadě stejného fungování se loni App Store stal jak středem zájmu antimonopolních úřadů, tak předmětem soudního sporu s vývojáři požadujícími nové podmínky. U soudu Applu s herní společností Epic Games teď padlo významné rozhodnutí. Firma Tima Cooka podle něj není monopol, ale musí umožnit třetím stranám přímo v aplikacích odkazovat na jiné platební metody než její vlastní.
Standardně systém funguje tak, že z každého prodeje placené aplikace na App Storu putuje až 30 procent ceny Applu. Totéž platí pro platby v rámci aplikací – například když si někdo v aplikaci Spotify předplatí prémiový účet nebo koupí herní měnu. Výrobce iPhonu přitom neumožňoval, aby v aplikaci byl jiný platební systém než jeho nebo aby se k nákupu odkazovalo jinam.
Uživatelé Spotify si ho sice mohli předplatit i jinde, přímo na App Storu nebo v telefonu to ale prakticky nemohli zjistit a služba jim byla nucena účtovat vyšší částku se započítanou „daní“ pro Apple. Také vývojářům her v čele s Epic Games se nelíbilo, že do Cupertina putují až desítky procent jejich příjmů a nemohou s tím mnoho udělat. Tvůrci herního hitu Fortnite proto technologického obra zažalovali kvůli údajným monopolistických praktikám.
Velká část ze zmíněných pravidel brzy přestane platit. Podle americké federální soudkyně Yvonne Gonzalez Rogers se jimi Apple dopustil protisoutěžního jednání, které poškozuje spotřebitele – brání jim totiž využít nižší ceny. „Je proto vhodné přijmout nápravná opatření, která tato ustanovení odstraní. Tato přiměřená nápravná opatření zvýší soutěživost, transparentnost, možnosti volby a informovanost spotřebitelů,“ napsala v rozsudku Rogers.
V praxi to znamená, že vývojáři budou nově moci do aplikací zahrnovat prvky, které uživatele nasměrují k nákupům softwaru mimo platební systém Applu. I nadále se nicméně alternativní platební systémy nebudou moci objevovat v přímo aplikacích. Právě takový loni v srpnu v aktualizaci iOS verze obsahovala hra Fortnite, což vedlo k jejímu okamžitému stažení z App Storu, načež Epic na Cookovu firmu podal žalobu.
Aktuální rozhodnutí je prvním velkým výsledkem vysokoprofilového soudu, jehož líčení trvalo téměř celý letošní květen. Pokud ho nezruší vyšší soud, jeho důsledky vstoupí v platnost za devadesát dní, tedy 9. prosince. Jak poznamenává agentura Bloomberg, platily by jen pro vývojáře sídlící ve Spojených státech, což odpovídá asi třetině z celkového obratu App Storu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPřes potenciálně výrazný zásah do fungování obchodu Apple výsledek soudu označuje za výhru. Epic totiž neuspěl se svým označením firmy za nebezpečný monopol. „Soud dnes potvrdil to, co jsme my věděli celou dobu: App Store neporušuje antimonopolní zákon. Soud uznal, že úspěch není zločin,“ uvedla cupertinská společnost. Dodala, že ve všech oblastech svého podnikání čelí silné konkurenci a zákazníci ji volí proto, že je nejlepší.
Jelikož Yvonne Gonzalez Rogers chování Applu neshledala monopolistickým, automaticky padly také požadavky Epic Games po alternativních způsobech, jak do zařízení s iOS nahrávat aplikace. Naopak dala za pravdu protižalobě výrobce iPhonů, která po vývojáři Fortnite požadovala ušlé zisky. Ty odpovídají minimálně čtyřem milionům dolarů, respektive 30 procentům z příjmů verze hry pro iOS získaných mezi loňským srpnem a listopadem.
S tím se pojí také fakt, že Rogers nerozhodla soudně rozporovat výši poplatků, které si Apple v App Storu stanovuje. Označila ji však za neopodstatněnou. „Pouhé tvrzení, že provize je pro vývojáře platbou za používání platformy App Store, licenci na duševní vlastnictví společnosti Apple a přístup k uživatelské základně společnosti Apple, odůvodňuje pouze existenci provize, nikoliv její výši,“ napsala v rozsudku.
Menší změna, ale precedent pro velký posun
Ten představuje v zásadě jakýsi kompromis, který příliš nepotěší ani jednu stranu. Cookova firma může ztratit značnou část příjmů z App Storu, Epic se ale svým cílům zásadně proměnit jeho fungování přiblížil jen trochu. Bloomberg cituje analytiky, podle nichž obchod s aplikacemi pro iOS ročně vydělává přes 20 miliard dolarů při marži vyšší než 75 procent. Většina příjmů přitom pochází z mikrotransakcí ve videohrách.
Šéf Epic Games Tim Sweeney na Twitteru napsal: „Dnešní rozhodnutí není výhrou pro vývojáře ani pro spotřebitele. Společnost Epic bojuje za spravedlivou soutěž mezi způsoby plateb v aplikacích a obchody s aplikacemi pro miliardu spotřebitelů.“
Today’s ruling isn’t a win for developers or for consumers. Epic is fighting for fair competition among in-app payment methods and app stores for a billion consumers. https://t.co/cGTBxThnsP
— Tim Sweeney (@TimSweeneyEpic) September 10, 2021
Současné rozhodnutí je jen poslední a nejdůraznější v celé sérii změn pro fungování App Storu. Apple se už loni sám rozhodl vývojářům s příjmy menšími než milion dolarů ročně plošně snížit poplatky na polovinu. Nedávno pak firma dospěla k mimosoudnímu vyrovnání, jehož součástí je umožnit vývojářům kontaktovat uživatele na e-mail z registrace v aplikaci a upozornit je na možnost nižších cen mimo platební systém Applu.
Následovala dvojice významných zpráv z Jižní Koreje a Japonska. Jihokorejský parlament koncem srpna schválil zákon, který provozovatelům obchodů s aplikacemi zakazuje, aby v aplikacích vyžadovaly používání jen jejich platebních systémů. Apple se o pár dnů později na jednání s japonským antimonopolním orgánem dohodl, že něco podobného pro určitý typ aplikací schválí celosvětově.
I když v posledních měsících pro App Store přišlo hned několik zásadních změn, stále se může jednat spíš jen o začátek velkého posunu celého digitálního průmyslu. Epic Games se proti rozhodnutí amerického soudu plánuje odvolat, zatímco soudními systémy postupují jejich žaloby na Apple v Evropské unii, Velké Británii a Austrálii. Menší vítězství vývojářů by ale mohly také motivovat bezpočet dalších k novým žalobám a snahám si vydobýt silnější pozici na trhu.