Asie má potenciál, je ale hodně specifická. S rozjezdem tamního byznysu radí Češi, kteří v ní uspěli

Zajet dvakrát ročně do Hongkongu nestačí, chce to velké nasazení a hlavně nepodcenit osobitý asijský trh, píše Pavel Bulowski ze společnosti Meiro.

pavel-bulowski_cpo-co-founder-meiro_01Komentář

Foto: Meiro

Spoluzakladatel startupu Meiro Pavel Bulowski

0Zobrazit komentáře

Jana Marlé-Žižková, Pavel Bulowski a Vojtěch Kurka v jihovýchodní Asii pracovali jako konzultanti a pečovali o data několika podniků včetně největších bank. Nakonec si ale před šesti lety založili vlastní byznys, kdy s datovou platformou Meiro pomáhají firmám chápat zákazníky a správně cílit reklamy. Ze Singapuru se časem rozrostli do dalších zemí včetně Česka, nedávno uzavřená investice v desítkách milionů korun jim má pomoci vstoupit i na Blízký východ. V komentáři pro CzechCrunch Pavel Bulowski přibližuje, jaká jsou specifika asijského trhu, a ostatním podnikatelům radí, na co si při expanzi dávat pozor.

***

Zní to jako skvělý plán: expandovat do Asie. Tři týdny s batohem v Thajsku vám ale ani zdaleka nemohou přiblížit realitu, která na vás čeká – je to obrovský a po všech směrech roztříštěný kontinent, který zahrnuje jednak státy s vyšší životní úrovní než v Česku, jako jsou Korea a Japonsko, a zároveň rozvojové země Myanmar nebo Bangladéš. A vysláním obchoďáka do Hongkongu díru do východního světadílu také neuděláte. Asie je obrovský region, který funguje podle vlastních pravidel, jednotlivé státy mají různě hustou síť připojení k internetu a každá je vysoce individuální. Nelze ji proto vnímat coby celistvý region jako například Severní Ameriku.

Klíč k tomu, jak být úspěšný na takovém trhu, spočívá v obrovském nasazení, pečlivém rozmyslu a maximálním přizpůsobení nabízeného řešení. Když chodí americké a evropské firmy do Asie učit, co doma skvěle vymyslely, nemusí to fungovat. Problém nastává už v přizpůsobení cenové politiky. Setkal jsem se s několika řešeními, která byla dimenzovaná na trhy typu Velké Británie. Když je ale nasadíte do prostředí, které nemá takovou bonitu a zároveň je dvacetkrát větší, znamená to, že se stanou cenově nedostupnými pro všechny hráče na trhu – a je po úspěchu. Proto je potřeba pojmout nacenění velmi senzitivně a segmentovaně. A s ním samozřejmě i celou „go to market“ strategii.

V Thajsku si produkt koupí, ve Vietnamu a Indii okopírují

Propastný rozdíl v byznysových možnostech můžete najít i ve státech, které spolu sousedí a mají podobnou životní úroveň. Zatímco v Thajsku vaši technologii pravděpodobně vděčně koupí, ve Vietnamu se připravte spíše na to, že se o ní rádi něco naučí a potom si ji postaví sami. V této zemi totiž v posledních letech vyrostly obrovské technologické huby s řadou schopných programátorů, kteří to umějí udělat levněji. Podobně narazíte například i v Indii.

Obě země dnes už jednoduše jsou velké IT ekonomiky a po dekády zde jede zakázkový vývoj a outsourcing z vyspělejších zemí ve velkém. Převažuje mentalita, že si takové technologie dokážou vyrobit sami a za méně peněz. I proto zřejmě tyto země nebudou první destinací, kam by se měla firma vydat, zejména ta s technologií B2B.

Česko versus Asie

Další asijské specifikum je, že tamní trhy jsou naprosto odlišné kulturně. Sami máme týmy roztříštěné po dvou světadílech: produktový sídlí v Brně, část byznysového v Praze, další část a zákaznický tým pak v Indonésii a Singapuru. Proto z vlastní zkušenosti vím, že obě strany vyžadují naprosto odlišný přístup k řízení a komunikaci.

Na obou stranách fungují tak rozdílné kulturní vzorce, že je při onboardingu do firmy musíme důkladně vysvětlovat. Jedním z rozdělujících aspektů je náš východoevropský cynismus a chladnost, které si lidé z východních zemí často berou osobně a neumějí v nich číst. Je pro ně naprosto nepřijatelné dávat někomu kritický feedback na meetingu, kde je více lidí. Dotyčný, jehož by se zpětná vazba týkala, by totiž mohl „ztratit tvář“, což je v asijských kulturách společensky nepřijatelné. Přitom v rámci otevřené diskuze se to v Česku děje běžně.

pavel-bulowski_jana-marle-zizkova_vojtech-kurka-co-founders_02

Foto: Meiro

Zakladatelé Meiro Vojtěch Kurka, Jana Marlé-Žižková a Pavel Bulowski

S rozdílnou kulturou souvisí další specifikum. V Evropě je běžné, že pracovníci z „nižších pater“ firmy, kteří mají chuť něco inovovat, jsou schopni si projekty vymyslet a často i prosadit u vrcholového managementu. V Asii vidíme, že rozhodnutí jsou čistě na úrovni autority a probíhají takzvaným vodopádovým způsobem. I o složitých technologických věcech často rozhodují lidé, kteří jim nerozumějí, jednoduše jen proto, že jsou v organizaci výš.

Překvapeni můžete být i kvůli rozdílnému přístupu k investicím. Vstup na asijský trh vám může zkomplikovat ohromná averze k riziku. Zatímco na západním trhu je neustálé zkoušení nových věcí už tak trochu mantrou, v Asii dostává prostor zcela odlišný přístup. Opatrnost k experimentům a inovacím je však záležitost čistě velkých organizací. Současně dominuje výrazný zájem o nové technologie u koncových uživatelů z rychle rostoucí střední třídy, která se na ně snadno a ochotně adaptuje.

Lidé inovace milují, firmy je k sobě pouští zřídka

Zatímco v Česku nejčastěji platíme debetními kartami a naučili jsme se je nosit v telefonu, v Indonésii se ještě nedávno platilo jen hotovostí. Z té se Indonésané během pár let rovnou přesunuli do virtuálních peněz v elektronických peněženkách pod aplikacemi jako Uber. To jen dokládá, jak skokově region roste a jak velký zájem o novinky z pohledu spotřebitelů a uživatelů existuje. Je to zajímavý kontrast k přístupu tamních velkých organizací, které rády používají spíše zastaralé technologie a inovace k sobě pouští jen zřídka.

Naše cesta na Východ

Náš vstup do regionu byl poměrně přirozenou záležitostí. Se spoluzakladateli Meiro jsme už v jihovýchodní Asii nějakou dobu působili. Nejdříve jsme se ze Singapuru věnovali konzultačním činnostem a prodávali služby na Filipíny, do Indonésie a Austrálie. Po pár letech jsme už tak měli poměrně ucelenou představu o tom, co a jak funguje. Zároveň jsme si uvědomovali, jak obrovský trh před námi leží – jen hlavní město Indonésie je dvakrát větší než celá Česká republika. Lákal nás i obrovský růst střední třídy v porovnání s Evropou, která zde v podstatě stagnuje. Věřili jsme, že růst bude pokračovat a region má potenciál.

V našem odvětví bylo už v roce 2019 asi 60 až 70 konkurentů: naprostá většina v USA, pár v Evropě, jednotky v Indii, ale v jihovýchodní Asii nebyl nikdo. Dívali jsme se na to způsobem, že je to taková prázdná mapa, která se dá obsadit. Kdybychom se prali se silnou konkurencí, která má tisíc obchodníků v jednom velkém věžáku, zřejmě bychom jen tak neuspěli. Bylo skvělé začít někde, kde je po našem řešení hlad, a to navzdory vědomí, že inovativní startupy jako my čelí existenciálnímu nebezpečí, pokud se na trhu ocitnou příliš brzy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Indonésie, Singapur a Filipíny pro nás byly skvělou startovací metou, ze které těžíme dodnes. Možná, že kdyby mi nevypršela víza a spolu s pandemií nezačala globální karanténa, do Evropy bychom se já ani Meiro ještě nějakou dobu nedostali. Nakonec nám ale otevřela oči i nové možnosti: najednou jsme zjistili, že je zde daleko větší vyspělost v přístupu k využití naší technologie.

Na Asii jsme ovšem nezanevřeli, naopak – na začátku letošního roku se nám podařilo uzavřít cenné partnerství s fondem Wavemaker a skupinou andělských investorů Angel Central ze Singapuru (do Meira vložili desítky milionů korun – pozn. red.). A dnes patří asijští klienti k těm největším a nejdůležitějším, které v portfoliu máme.

Proto věřím, že v Asii leží pro firmy velký potenciál i navzdory její roztříštěnosti a specifičnosti. Střední třída roste o několik procent ročně, rozvojové trhy jakbysmet a navíc jde o region, na kterém se krize a inflace podepsala daleko méně než na Západě. Každý dobře připravený startup, který se na Východ vydá, musí vydržet.

Růst není věčný a poznávají to i české startupy. Propouští nejen Productboard, Kiwi nebo Woltair

Firmy by se chtěly vyvarovat propouštění, ale někdy to jinak nejde. Současná ekonomická realita je tvrdá a české startupy nejsou výjimkou.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

layoffs

Foto: CzechCrunch

Hubert Palán (Productboard), Oliver Dlouhý (Kiwi.com) a Jan Hanuš (Woltair)

9Zobrazit komentáře

„Optimalizují nebo propouštějí skoro všichni. Stačí obejít pár bloků a poptat se v kancelářích tady kolem,“ řekl mi loni významný český startupista v jedné z kaváren v pražském Karlíně. Právě do této čtvrti se koncentruje tuzemská technologická špička, tady se startupy předhánějí v tom, kdo získá od investorů více peněz a kdo má ve výsledcích takzvanou hokejku, tedy zdánlivě nekonečný růst. Dlouho to platilo, ale také české firmy narážejí na limity, vlastní i tržní. Neznamená to, že propouští úplně každý startup, ale je jich určitě víc, než se veřejně ví. Productboard, Kiwi.com nebo Woltair jsou jen špička ledovce.

Právě poslední jmenovaná firma, která digitalizuje topenářský byznys a chce urychlovat zavádění obnovitelných zdrojů energií v domácnostech, tento týden oznámila, že musela významně snížit své stavy. „Dnes jsme rozdali výpovědi osmatřiceti zaměstnancům. Jedná se hlavně o lidi z naší zličínské pobočky, výpovědi se ale dotkly i lidí v našem sídle v Karlíně,“ řekl ve čtvrtek magazínu Forbes šéf Woltairu Jan Hanuš. Předtím měl ambiciózní startup s velkými investicemi v zádech kolem dvou stovek zaměstnanců, propouštění se tedy dotklo pětiny z nich.

K ještě dramatičtějšímu kroku se nedávno rozhodlo Kiwi.com. Brněnský vyhledávač letenek Olivera Dlouhého oznámil, že rozsáhlá restrukturalizace firmy se dotkne zhruba osmnácti procent zaměstnanců v celkem čtyřech evropských zemích. V případě Kiwi.com jde o více než dvě stovky lidí. Podobný řez svou firmou v posledních letech postupně provedli také Hubert Palán a Daniel Hejl. Jejich Productboard na začátku letošního roku podstoupil od roku 2022 již několikátou zeštíhlovací kúru, na kterou upozornily Hospodářské noviny.

Zatímco před rokem a půl měl nejhodnotnější český startup pět set zaměstnanců, teď jich je zhruba půlka. Taková je nová realita trhu. Kdo ještě nedokázal svůj byznys perfektně sestavit a nevydělává peníze jako na běžícím páse, je tlačen k úsporným opatřením a větší efektivitě. Platí to zejména v případě, pokud má startup za sebou velké venture kapitálové investory, kteří do něj nainvestovali už stovky milionů, nebo dokonce miliardy korun a logicky o ně nechtějí přijít.

productboard-hubert-dan

Foto: Productboard

Daniel Hejl a Hubert Palán, spoluzakladatelé Productboardu

„Poslední provedené změny nebyly motivovány potřebou snížit počet zaměstnanců, protože Productboard je ve velmi zdravé finanční situaci,“ komentoval Hubert Palán poslední vlnu propouštění, která se v Productboardu dotkla několika desítek lidí. Motivací prý byla především změna obchodní strategie, kvůli které už nebyly potřeba některé týmy. Když ale Palán koncem roku 2022 oznamoval první propouštění stovky lidí, popsal důvody poměrně jasně.

„Nacházíme se bohužel ve složité době pro celou globální ekonomiku. (…) Zhoršující se makroekonomická situace má dopad také na poptávku firem po novém softwaru. Rozhodli jsme se tak upravit naši organizační strukturu a snížit počet zaměstnanců o dvacet procent,“ říkal. Zatímco roky předtím měly startupy pré, nabíraly miliardy od investorů a desítky zaměstnanců de facto každý měsíc, teď příjmy nerostou tak rychle.

Co přesně v případě Productboardu znamená „velmi zdravá finanční situace“, o které hovoří Palán, není jasné. Startup vyvíjející nástroje, které pomáhají firmám vylepšovat jejich digitální produkty, své hospodářské výsledky nikdy oficiálně neprozradil. Není známo ani to, zda je Productboard ziskový. Hubert Palán s Danielem Hejlem v posledních letech často zmiňovali jen to, že stále mají významný finanční polštář pro další roky. Celkově už totiž od investorů získali přes 260 milionů dolarů (v aktuálním přepočtu 6,1 miliardy korun) a před dvěma lety se stali s valuací 1,725 miliardy dolarů nejhodnotnějším českým startupem.

Vymluvit se na ekonomický cyklus je lepší než říct, že nám to nejde podle plánu.

Situace ve Woltairu nabízí plastičtější pohled. „Trh je nestabilní, jsou na něm velké výkyvy. To není pro nikoho dobré, ani pro naše dodavatele. Zeštíhlení týmu nám umožní pružněji reagovat na tržní situaci,“ komentoval důvody propouštění výkonný ředitel firmy Jan Hanuš. Woltair sice podle svých účetních závěrek rychle rostl, ale vzhledem k velké expanzi a rozvoji své platformy také významně pálil peníze.

Obrat rostl skokově. V roce 2020 se pohyboval kolem padesáti milionů korun, o rok později byl více než dvojnásobný a předloni se přiblížil půl miliardě korun. Zároveň ale za ty tři roky startup vykázal ztrátu atakující 300 milionů korun. Výsledky za loňský rok prozatím nejsou k dispozici, ale mluví se o ochlazení poptávky třeba po solárních elektrárnách pro domácnosti. A podobně jako Productboard má za sebou také Woltair významné množství nabraného kapitálu blížící se miliardě korun.

Nejde přitom o jediné české startupy, které sahají k podobným opatřením. „Při pohledu na naše portfolio lze konstatovat, že v roce 2023 zhruba polovina firem nabírala nové talenty, třetina neměnila velikost týmu a šestina firem snižovala stavy o více než třetinu. Vyšší míra adaptace zakladatelů na vnější ekonomické vlivy je předpokladem úspěchu. Minulý rok v mnoha aspektech nebyl jednoduchý a většina našich portfolio firem udělala změny rychle. Je to příležitost, jak přečkat nepříznivé období a mít osud firmy ve vlastních rukou,“ komentuje dění na trhu Martin Kešner, partner J&T Ventures.

topite-cz-helcl-naprstek-sveda

Foto: Topíte.cz

Zakladatelé Woltairu (dříve Topíte.cz) Jiří Švéda, Daniel Helcl a Karel Náprstek

Na trhu se zkrátka propouští, optimalizuje, restrukturalizuje. Jde o očistný proces, který přináší měnící se ekonomické cykly. Nebo se firmy ve svých plánech prostě přepočítaly a teď se potkávají s tvrdou realitou, kdy čísla nevycházejí, tržby nerostou tak rychle jako náklady a je třeba jednat. Ve Spojených státech od začátku roku prakticky není den, kdy by některá z větších či menších firem neoznámila, že musela propouštět. Statistiky portálu Layoffs.fyi, který od startu pandemie covidu monitoruje dění v amerických technologických firmách, jsou výmluvné: loni propustily přes 260 tisíc lidí, letos to za měsíc a půl bylo už téměř 40 tisíc.

Největší technologické firmy, se kterými se obchoduje na burzách, někdy sahají k propouštění i proto, aby se zalíbily investorům. Ti totiž úsporná opatření kvitují a akcie pak rostou, což je jeden z rozměrů aktuálního propouštění, který jsme probírali v našem podcastu Money Maker. Zároveň některé firmy využívají situace, protože se z propouštění v technologickém světě po letech setrvalého růstu a najímání opět stala jednodušeji akceptovatelná věc.

„Samozřejmě nejde dobře rozlišit, kolik lidí bylo propuštěno, protože už nebyli potřeba nebo na ně nebyly zdroje, a kolik dalších lidí bylo propuštěno, protože jejich výkon nebyl úplně hvězdný. Obvykle se tyto dvě množiny překrývají a z týmů, kde je to potřeba, se propouštějí nejslabší. Tím se udělá místo novým hvězdám v budoucnu. Každá větší firma, která nevyužije příležitost pročistit samu sebe a vytvořit si místo na čerstvý talent, toho v budoucnu může litovat,“ říká Vojta Roček, který s kolegy před lety prodal startup Stories a teď je partnerem venture kapitálového fondu Presto Ventures.

Záležet může také na rozměru úsporných opatření. Jedna věc je optimalizovat provoz a druhá věc je obrazně řečeno tahat za ruční brzdu. „Jsme hodně v raných fázích, a tak spíše máme první firmy, co to nedají a skončí. Ty, co se ověřily jako dobré investice, rostou a všechny nabírají. Preventivně u nás nikdo nepropouští. Obecně předpokládám, že kdyby firmy rostly dle plánu, propouštění by pravděpodobně nebylo tak velké. Vymluvit se na ekonomický cyklus je lepší než říct, že nám to nejde podle plánu. Kdo roste a daří se mu, nabírá nehledě na ekonomický cyklus,“ doplňuje Marek Moravec, spoluzakladatel startupového fondu N1.