Asijské dobrodružství Davida Chmelaře chytá druhý dech. Jeho startup kupuje velký hráč z Indonésie
O Bukalapaku ani iPrice jste možná neslyšeli. Druhou jmenovanou firmu v Malajsii spoluzaložil Čech David Chmelař a teď dotáhl velký deal.
Na první pohled není pro našince jeden z největších online cenových srovnávačů v jihovýchodní Asii příliš zajímavý. V Kuala Lumpuru ho však téměř před deseti lety zakládali Němec a Čech. Heinrich Wendel a David Chmelař vybudovali přední firmu ve svém oboru, která v osmi zemích obsluhuje přes 125 milionů uživatelů a nabízí jim závratných osm miliard nabídek s těmi nejlepšími cenami od oblečení přes telefony až po nábytek. Teď společně píšou další důležitou část svého příběhu. Jejich startup iPrice koupil obří indonéský hráč Bukalapak.
Jak velká to byla transakce, nechce ani jedna ze stran prozradit. Bukalapak je obchodován na burze cenných papírů v Jakartě a David Chmelař při dotazu, na jakou sumu jeho firmu ocenil, jen krčí rameny. Je natolik svázán mlčenlivostí, že nemůže ani naznačit. Obecně se iPrice, z něhož je dnes přední cenový srovnávač v Malajsii, Singapuru, Indonésii, Thajsku, na Filipínách, ve Vietnamu a v Hongkongu, svými výsledky veřejně příliš nechlubil. V roce 2021 přes něj měly protéct transakce za zhruba 300 milionů dolarů (6,4 miliardy korun). Poslední rok byl nicméně pro původem malajsijskou firmu velmi náročný.
V iPrice se museli rozloučit s pětinou zaměstnanců a zásadně osekat své aktivity. Stejně jako na Západě došlo také v asijském e-commerce světě k zásadnímu ochlazení trhu. Bylo to pár měsíců poté, co se Davidu Chmelařovi podařilo získat několik dalších milionů dolarů od investorů, což jeho týmu spolu s úspornými opatřeními prodloužilo takzvanou ranvej, která představuje čas, než firmě dojdou peníze. „Uvidíme, co se bude v příštích měsících dít, ale díky opatřením jsme dostali možnost volby, kterou bychom jinak neměli. A kdyby nám pak došly peníze, narazili bychom do zdi, což je scénář, který si nepřeje žádný startup,“ říkal loni v červnu čtyřicetiletý Chmelař.
Možností, jak jít dál, se nabízelo více. Spoluzakladatelé iPrice Group se nakonec rozhodli pro spojení s jiným velkým hráčem, díky kterému jednak dostanou pevné finanční zázemí, navíc budou moci oslovit ještě více uživatelů. To má ve výsledku přinést kýžený obrat do černých čísel, který byl původně v plánu už v předchozích letech, ale zhoršená ekonomická situace na trzích vše změnila. Bukalapak patří k největším e-commerce hráčům v Indonésii a v iPrice Group koupila blíže nespecifikovaný většinový podíl. Sama obsluhuje přes 110 milionů uživatelů a 15 milionů partnerů z řad malých a středních podniků.
Zda byli stávající investoři iPrice vyplaceni v hotovosti nebo akciích, není známo. Zástupci japonské Itochu Corporation a korejského Naveru, kteří patří mezi zhruba dvě desítky investorů, od nichž iPrice během let nabral přes 26 milionů dolarů (560 milionů korun), jen uvedli, že transakci vítají. Heinrich Wendel a David Chmelař dál zůstávají na palubě. „iPrice bude i nadále fungovat a růst jako nezávislá společnost. Využije při tom značných zkušeností společnosti Bukalapak v oblasti elektronického obchodu, aby mohla plně využít svou základnu více než 120 milionů uživatelů,“ komentuje obchod David Chmelař, který začínal v BCG a přes Wüstenrot se dostal až do Asie.
Bukalapak a iPrice chtějí v rámci svých byznysů uplatnit řadu synergií, hlavním cílem je otočit byznys do černých čísel. „I když nemůžeme zveřejnit finanční podrobnosti, bude to stačit k tomu, aby se iPrice v letošním roce dostal do zisku v souladu se strategií společnosti Bukalapak. Všichni akcionáři jsou s výsledkem velmi spokojeni,“ doplňuje Chmelař. Také Bukalapak je jako jedna z největších e-commerce firem v Indonésii i přes svůj růst v provozní ztrátě.