Aston Martin vyrobí 28 legendárních vozů Goldfinger DB5 z Jamese Bonda. Jeden stojí 80 milionů korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

aston-martin-db5-goldfinger12
0Zobrazit komentáře

Z továrny automobilky Aston Martin začne po více než 50 letech znovu vyjíždět legendární vůz s označením DB5, kterého proslavil film Goldfinger s Jamesem Bondem. Britská luxusní automobilka se rozhodla, že ve spolupráci s EON Productions vyrobí limitovanou edici, která navíc bude obsahovat doplňky, jež známe právě z filmů s agentem 007.

Pokračování automobilu Goldfinger DB5 bude založeno na již zmíněném legendárním vozu Jamese Bonda, který se poprvé objevil ve filmu v roce 1964, a Aston Martin ho bude vyrábět v Newport Pagnell, kde vznikala i původní DB5. Také nové kusy budou mít šest válců, 282 koní a pojedou až 240 kilometrů v hodině.

aston-martin-DB5-goldfinger2

Sean Connery jako James Bond ve filmu Goldfinger

Aston Martin DB5 se ve speciální úpravě pro agenta 007 poprvé objevil po boku Seana Conneryho ve filmu Goldfinger, následně ho agent britské tajné služby využíval ve dvou dalších filmech a ještě ve čtyřech se minimálně objevil (naposledy v roce 2015 ve Spectre s Danielem Craigem). Právě tak, jak měl DB5 k dispozici James Bond, ho nyní má dostat i 25 vyvolených fanoušků. Z 28 kusů, které budou vyrobeny, totiž jeden získá Aston Martin, jeden EON a jeden se vydraží na charitu.

musk

Přečtěte si takéElon Musk v novém rozhovoru z továrny Tesly: Spoustu věcí stále udělají lépe lidé než robotiElon Musk v novém rozhovoru z továrny Tesly: Spoustu věcí stále udělají lépe lidé než roboti

Za částku 2,75 milionu liber (téměř 80 milionů korun) bez daně fanoušci dostanou Aston Martin DB5 jednak v ikonicky stříbrné barvě a také s doplňky, jako jsou otočné poznávací značky, které se rovněž objevily ve filmu. Na plátně však mohli diváci zahlédnout třeba také katapult či hroty na kolech. Jestli Aston Martin nasadí i další gadgety, zatím není jasné. Ale auto zřejmě i kvůli tomu nebude moci jezdit v běžné provozu.

Aby nicméně byly doplňky vyvedené k maximální dokonalosti, spolupracuje na nich britská automobilka s držitelem Oscara Chrisem Corbouldem, který se ve filmech s Jamesem Bondem podílel na speciálních efektech.

aston-martin-DB5-goldfinger5

„Spojení mezi Aston Martinem a Jamesem Bondem je něco, na co jsme velmi hrdí, a je pozoruhodné, že DB5 zůstává ikonickým autem Jamese Bonda i po tolika letech. Fanoušci Jamese Bonda dlouho toužili vlastnit Aston Martin, ale vlastnit stříbrný DB5, včetně doplňků a vyrobených v nejvyšší kvalitě v původní továrně jako originální Bondova auta? To musí být maximální sběratelská fantazie,“ říká Andy Palmer, prezident a šéf automobilky.

Splnit si svůj fanouškovský sen dostane 25 šťastlivců, první doručení by mělo proběhnout v roce 2020. Zatím však není jasné, jak budou noví majitelé legendárního Goldfingeru DB5 vybráni. Pokud byste však měli o vůz Jamese Bonda zájem a nechtěli hned utrácet desítky milionů za věrnou kopii, LEGO před časem představilo vlastní model DB5, který se skládá z 1 290 dílků.

aston-martin-DB5-goldfinger4
aston-martin-DB5-goldfinger3

Foto: Aston Martin

Elon Musk v novém rozhovoru z továrny Tesly: Spoustu věcí stále udělají lépe lidé než roboti

musk
0Zobrazit komentáře

Spoluzakladatel a šéf kalifornské automobilky Tesla, která se soustředí na výrobu elektromobilů, si toho za poslední rok prožil hodně. Od kolísání akcií Tesly na burze přes nespokojenost akcionářů i zákazníků s pomalou výrobou nového Modelu 3 až po neplnění stanových cílů a osobní problémy. Ostatně i kvůli nedosažení vytyčených cílů produkce se musel Musk do chodu hlavní výrobní továrny zapojit o dost více, než by chtěl.

To vedlo k probdělým nocím, nespavosti, kterou řešil předepsanými prášky, viditelným zhoršením fyzické kondice, a dost možná i k unáhleným nebo nesprávným rozhodnutím. Abychom se nechápali špatně, Musk je vizionář, jde si tvrdě za svým cílem a nekouká se dozadu ani na nějakou konkurenci – jediné, co ho zajímá, je právě vize, se kterou kráčí kupředu.

Pravděpodobně si tak ani neuvědomil, jaký poprask u veřejnosti, mezi akcionáři, ale například i u Komise pro kontrolu cenných papírů Spojených států (SEC), která nyní postup Elona Muska vyšetřuje skrz samotnou automobilku, vytvoří. Nedávno totiž Musk na svém Twitteru oznámil, že zvažuje převedení Tesly z veřejně obchodovatelné na soukromou společnost, s čímž by souviselo i potenciální vyplacení akcionářů, jež by nechtěli v soukromé firmě nadále setrvat, a to s 20% navýšením oproti aktuální hodnotě akcií.

musk

Šéf automobilky Tesla Elon Musk

A i když se spekuluje o mnoha investičních hráčích, kteří by mohli s převodem na soukromou společnost Tesle pomoci, obecně se stále neví, jak celá situace dopadne a co to bude znamenat pro samotného Muska. Ten se nicméně mezitím naplno věnuje výrobě, která znovu nabírá na obrátkách, a do médií posílá jeden rozhovor za druhým, ve kterých se velmi otevřeně zmiňuje o svém zdravotním stavu, problémech, ale i úspěších Tesly a aktuální situaci.

sodastream2-onetouch_black-in-kitchen_2

Přečtěte si takéPepsiCo kupuje za více než 3 miliardy dolarů výrobce domácí sodovky SodaStreamPepsiCo kupuje za více než 3 miliardy dolarů výrobce domácí sodovky SodaStream

Jedním z takových videí je i rozhovor se známým youtuberem Marquesem Brownleem, který má na svém YouTube kanálu přes 6,5 milionu odběratelů a Muska zpovídal již před necelým týdnem v jednom z interview. Jeho nejnovější rozhovor s Muskem ovšem mimo zajímavých informací přináší především pohled do továrny Tesly v kalifornském Fremontu, kde se aktuálně vyrábí většina elektromobilů a kde pracuje kolem 10 tisíc lidí.

Na celé video (v angličtině) se můžete podívat níže:

nike-lego-1

Přečtěte si takéNové tenisky Nike si neobujete, jsou z LEGO kostičekNové tenisky Nike si neobujete, jsou totiž z LEGO kostek. Dvě slavné značky rovnou ukázaly, jak vypadají

Na videu je krásně vidět, s jakým zápalem Musk přistupuje ke své práci a vůbec k celé společnosti. V jeho očích je vidět radost z každé maličkosti, která se podaří, a absolutní soustředěnost byť na sebemenší problém, který by mohl značku ohrozit. Je tak s podivem, že je v očích médií poslední dobou až takovýmto způsobem pranýřován. Ale vedení miliardové firmy nikdy nebylo jednoduché, zvlášť pokud se od ní i přes její inovativní vize očekává neustálý růst zisku.

Video navíc skvěle ukazuje, proč se Tesla musí při výrobě automobilů z velké části spoléhat na lidi místo na roboty. Složení některých velmi komplexních částí, zapojení kabeláže či jakási intuice jsou pro roboty stále velkou neznámou, což způsobovalo při zapojení mnoha moderních technologií výše zmíněné problémy, které vedly až k zásadnímu zpomalení produkce.