Astratex loni nerostl, zisk kvůli růstu nákladů snížil na třetinu. Mění se chování zákazníků, hlásí

Prodejci spodního prádla se daří expanze v Německu, kde se učí specifikům, aby se mohl rozšířit i do dalších západních zemí.

Peter BrejčákPeter Brejčák

bilka-michal

Foto: Astratex

Michal Bilka, ředitel marketingu Astratexu

0Zobrazit komentáře

V roce 2021 český prodejce spodního prádla Astratex poprvé ve své historii utržil přes miliardu korun a jeho obrat se zastavil na částce 1,2 miliardy. Podle dat z publikované závěrky loni nerostl a dosáhl obratu 1,18 miliardy, tedy o dvacet milionů korun méně. Větší pokles ale zaznamenal v ziskovosti, kdy klesl z předloňských 121 milionů na 36 milionů v minulém roce.

„Bereme to tak, že se nám podařilo zopakovat velice úspěšný covidový rok,“ komentuje pro CzechCrunch ředitel marketingu Astratexu Michal Bilka. Jak dodal, vzhledem k událostem ve světě a trendu na e-commerce trhu tyto výsledky považuje za velmi úspěšné. Loni totiž česká e-commerce vůbec poprvé ve své historii klesla a čeští online obchodníci prodali meziročně o dvanáct procent zboží méně.

Důvodů poklesu zisku pak Bilka vidí několik, a to včetně externích šoků v podobě války a následného růstu provozních nákladů. „Snažili jsme se zachovat ceny pro koncového zákazníka, takže někde se to promítnout muselo. Zároveň jsme se rozhodli více investovat do marketingu a zejména brandu. Orientace na kontinuální růst byznysu a navýšení fixních nákladů měly za následek pokles zisku,“ říká marketingový ředitel Astratexu, jenž podle žebříčku CzechCrunche patří mezi sto největších e-shopů v zemi a jeho stoprocentním vlastníkem má být společnost Enterstore patřící Hartenberg holdingu Andreje Babiše.

E-shop přitom začátkem loňského roku zaznamenal extrémní zájem o plavky, kdy se po téměř dvou letech více rozběhl cestovní ruch, záhy však poptávku negativně ovlivnily obavy z budoucna a tendence spíše šetřit než utrácet. Astratex také zaznamenal navýšení počtu vratek, pořád ale v přijatelné rovině. „Mění se nákupní chování zákazníků. Kupují víc velikostí a modelů s tím, že nějakou část z toho vrátí. Využívají možnost si věci zkusit a vybrat v pohodlí domova,“ komentuje Bilka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Astratex aktuálně působí v dvanácti zemích, zároveň ale začal více šlapat do expanze a v letošním roce již například zaznamenává nárůst tržeb v Německu. „Německý trh jsme otevřeli s určitým očekáváním, které se plní, to znamená růst bez negativního vlivu na byznys. Je to pro nás velmi významný trh z hlediska velikosti a odlišnosti. Hodně se učíme, spotřebitelské očekávání tam je úplně jiné. A abychom mohli expandovat i do dalších západních zemí, musíme vědět všechny procesy a případně se přizpůsobit lokálním požadavkům,“ říká Bilka.

Kromě toho v poslední době prodejce navýšil kapacity skladů o padesát procent a optimalizoval své fungování. Zároveň zavedl takzvané Astra pointy, což jsou záchytné body v logistickém procesu, které umožňují rychle zkontrolovat vracené zboží, aby mohl zákazníkovi vdat zpátky peníze, aniž by čekal na fyzické vrácení objednávky na sklad.

Deepfake v byznysu: Kolega volal s mou kopií čtvrt hodiny, říká šéf miliardového GymBeamu

„Na různé podvody jsme zvyklí, falešný videohovor byla ale premiéra,“ popisuje zakladatel a ředitel fitness e-shopu Dalibor Cicman.

Peter BrejčákPeter Brejčák

dalibor

Foto: GymBeam

Dalibor Cicman, zakladatel a ředitel GymBeam

0Zobrazit komentáře

Se spamem, podvodnými e-maily a SMS i phishingovými zprávami se setkáváme denně. Pokroky v umělé inteligenci ale dávají příležitost pro vznik mnohem sofistikovanějších a věrohodnějších podvodů. S podvodným videohovorem, který se odehrával v reálném čase, se nedávno setkal fitness e-shop GymBeam, kdy jeho zaměstnanec mluvil přímo se „zakladatelem“ Daliborem Cicmanem. Akorát šlo o deepfake kopii. Díky šťastné náhodě vše dopadlo dobře, ale příklad slouží jako varování pro ostatní. Připravte se, je jen otázkou času, kdy přijde k vám.

Kolegovi Dalibora Cicmana, zakladatele a ředitele GymBeamu, přišla zpráva na WhatsAppu z podobného účtu, jako je jeho. „Psal, že se s kolegou potřebuji rychle spojit a poslal link na Microsoft Teams. Na videohovoru byla moje deepfake kopie s další osobou, kterou představila jako našeho externího právníka a většinu moderoval on,“ vypráví. Během telefonátu se falešná dvojice snažila zjistit zůstatky na firemních bankovních účtech.

Samotný byznys GymBeamu přitom není malý, jen loni utržil přes 2,5 miliardy korun a podle vyjádření jde o největší fitness e-shop v regionu střední a východní Evropy. Letos dále roste o více než padesát procent, v Česku, kde podle žebříčku CzechCrunche patří mezi sto největších e-shopů, pak prý až o osmdesát procent. Během prvního pololetí dosáhla firma celkového obratu 1,8 miliardy korun.

Celý případ s deepfake hovorem možná zachránila jen náhoda. „Falešný Cicman“ totiž ve videohovoru řekl, že je nyní na dva týdny mimo kancelář, přičemž právě s konkrétním kolegou se ten den osobně setkali. Kolega mu proto již během telefonátu napsal na firemním Slacku, na což již reálný Cicman odpověděl, že se mítinku na Teamsech neúčastní.

Šťastnou náhodou bylo, že jsme se daný den osobně setkali a obratem jsem odepisoval na Slacku.

„Šťastnou náhodou bylo, že jsme se daný den osobně setkali a obratem jsem odepisoval na Slacku. Prý kopie vypadala velmi věrohodně a podezřelé bylo jen to, proč naléhavě potřebuji informace o bankovních účtech přes Teams, když využíváme Hangouts nebo Slack,“ popisuje Cicman.

Jak doplňuje pro CzechCrunch, videohovor probíhal v angličtině, protože mateřským jazykem kolegy je rumunština a jsou tak na angličtinu zvyklí. Telefonát měl trvat čtrnáct minut, z čehož deepfake kopie Cicmana mluvila asi minutu, kdy představila externího právníka, který následně zaměstnance firmy instruoval, co má dělat.

Cicmanův kolega se na videohovor dostal přes podezřelou zprávu na WhatsAppu, kde měl falešný profil skutečnou fotku, avšak oproti reálnému profilu překlep ve jméně Dalibor na Dalidor a jiné telefonní číslo. Což jsou ale detaily, kterých si běžně člověk nemusí všimnout. Obecně přitom GymBeam řeší desítky podobných podvodů každý měsíc. „Videohovor byla premiéra,“ říká Cicman.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Většinou do firmy pokusy o podvody přichází prostřednictvím e-mailů z různých stránek, které byly vytvořeny jen pro konkrétní podvod. Tři nejčastější typy, se kterými se setkávají, přitom jsou:

  1. E-mail přijde z adresy, která je podobná adrese dodavatele, a to s fakturou přesně takovou, jakou od dodavatele GymBeam dostává, s tím samým průvodním textem, jen se zbožím, které si neobjednali. IBAN je podvodný.
  2. Falešný „zaměstnanec“ posílá ze soukromého e-mailu zprávu, kde říká, že si mění IBAN pro účely inkasování mzdy.
  3. V e-mailu je firma vyzvaná k rychlému zaplacení zálohy, případně nějakého prototypu či vzorků. Často ale jde také o vymyšlené charity nebo různé vymyšlené příběhy, jejichž účelem je získat peníze.

Jak v GymBeamu proti takovým podvodům bojují? „Máme směrnici, která nařizuje komunikovat jen prostřednictvím platforem, které interně používáme. Naše treasury oddělení, které má jako jediné přístup k bankovním účtům, velmi detailně prověřuje zadávání platby novému dodavateli nebo nový IBAN a důkladně si prověřuje osobu, která platbu požaduje poprvé,“ přibližuje Cicman.

Pravidla pro zaměstnance má pak GymBeam sepsané v zmiňované směrnici a například při komunikaci přes e-maily s externími partnery zaměstnanci kontrolují, zda využívají oficiální domény firem, pro které pracují. S tím, že deepfake videohovor byl ve firmě premiérou, zatím nemá vypracovanou specifickou strategií, jak proti nim bojovat. „Aktuálně zvažujeme, jakým způsobem bychom se mohli vůči těmto hrozbám vyhnout,“ dodává Cicman.

„Všechen obsah je třeba zpochybňovat, ověřovat, zamýšlet se nad ním. Na to ale lidé vůbec nemají čas ani energii,“ popsal pro CzechCrunch startupista Petr Brzek, který stojí za vznikem portálu pro samovzdělávání, jež plně píše umělá inteligence. Zároveň varoval i před hrozbami: „Obrázky budou nerozeznatelné od reality. Brzy se to stane i s videem. Vše, co jsem popsal, je samozřejmě ideální nástroj pro vyhrožování a šikanu. To je vše. Snad to nebylo moc depresivní. A přidávám pro-tip: nedávejte fotky svých dětí na sociální sítě.“