Poprvé jsme překonali miliardu, hlásí šéf Astratexu. Válka teď e-shopu zastavila rozlet na Ukrajině

„Lidé vyjádřili velkou podporu Ukrajině a zapojili se do finančních sbírek, nakupování šlo stranou,“ říká ředitel Astratexu Miroslav Tesař.

Peter BrejčákPeter Brejčák

tesar-boxed

Foto: Astratex

Miroslav Tesař, ředitel Astratexu

0Zobrazit komentáře

Magickou miliardovou hranici v ročních tržbách překonal další z českých e-commerce hráčů – Astratex, který loni vyrostl o 50 procent a utržil 1,2 miliardy korun. Prodejce spodního prádla, jehož majitelé jsou skupina eRockets a fond Hartenberg bývalého premiéra Andreje Babiše, letos vyhlíží další růst. Negativní ránu byznysu ale zasadila ruská invaze na Ukrajinu, kde e-shop přímo působil. Ta vedla k ochlazení nákupního apetitu zákazníků v regionu.

„Miliardovou hranici jsme překonali poprvé v historii,“ pochvaluje si pro CzechCrunch generální ředitel Astratexu Miroslav Tesař s tím, že ziskovost zůstala zhruba na předloňské úrovni, což znamená, že zisk rostl podobným tempem jako tržby. Jako hlavní faktory růstu přitom jmenuje posílení marketingových aktivit, vylepšení výkonnosti a rozšíření sortimentu.

„Klademe větší důraz na privátní značky a vstupujeme na nové trhy, jako je například Německo. Paradoxně v tom sehrály pozitivní roli covidové lockdowny, během kterých nakupovalo více lidí online, zejména v zahraničí,“ pokračuje Tesař. V posilování zahraniční pozice chce e-shop pokračovat, již loni se zaměřil na západní trhy – kromě zmiňovaného Německa jde o Nizozemsko, Francii, Španělsko, Itálii nebo Švédsko. Letos přidá Rakousko.

V těchto zemích Astratex přitom působí prostřednictvím tržiště Amazonu. Tesař už před rokem v rozhovoru pro CzechCrunch vysvětlil, že právě prodeje přes různé marketplaces (jak se tržištím říká) vnímá jako další doplňující prodejní kanál. Spousta zákazníků se totiž naučila chodit přímo na platformy Amazonu, Zalanda, About You nebo polského Allegra (jež už nyní vlastní Mall Group) – a právě tam chce tyto zákazníky Astratex zasáhnout. Letos plánuje e-shop otevřít další dvě tržiště, podrobnosti ale zatím nesděluje.

poradna-astratex-v-praze

Foto: Astratex

Poradna Astratexu v Praze

Zároveň chce prodejce spodního prádla nadále zlepšovat zákaznickou zkušenost, kdy v rámci systému vrácení zboží mají zákazníci možnost vrátit nevhodnou velikost a objednat si jinou, aniž by za produkt museli opět platit. K tomu Astratex nabízí i poradenství, v němž chce nakupujícím doporučovat správné velikosti.

„Odstartovali jsme i projekt s názvem Easy Returns. V jednotlivých zemích zřizujeme takzvané collect pointy, kam zákaznice posílají vratky, my je tam rozbalíme, načteme a ihned expedujeme výměnu či iniciujeme refundaci platby. Díky tomu nečekají, než se balíček dostane k nám na sklad, kde ho zpracujeme,“ popisuje Tesař a slibuje si, že tím urychlí výměny zboží či vracení peněz zejména na geograficky vzdálenějších trzích.

Negativní dopady války

I díky zmiňovaným novinkám firma letos plánuje růst na úrovni deseti až dvaceti procent, čehož chce dosáhnout právě posilováním působnosti v zahraničí. „Nicméně výsledek zřejmě negativně ovlivní válka na Ukrajině, a to jak z pohledu výpadku tržeb v této zemi, tak z pohledu pravděpodobně vyšší inflace, a tedy snižující se kupní síly zákaznic napříč Evropou,“ predikuje Tesař. Jen během března totiž Astratex zaznamenal meziroční pokles tržeb o dvacet procent.

Móda podle ředitele e-shopu patří do segmentu „zbytného zboží“, který je v případě krize či podobných výkyvů postižený omezením výdajů nejvíce. Protože se lidé na většině trhů, kde Astratex působí, cítí být válkou ohroženi, projevilo se to i v jejich nákupním chování, kdy upřednostňovali jiný druh zboží. Do velké míry zároveň peníze raději věnovali na pomoc Ukrajincům Ukrajina ua-flagZprávy, které se týkají válečného dění na Ukrajině po vpádu ruských vojsk… 24. února 2022Pale Fire Capital, Seznam.cz, Alza.cz, Rohlik.cz, Livesport, SatoshiLabs, FTMO, Česká spořitelnaDonio.cz, Darujme.cz, Člověk v tísni, Uprchlíci vítejte Více informací .

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Lidé v Česku a na Slovensku vyjádřili velkou podporu Ukrajině a zapojili se do finančních sbírek pro uprchlíky, nakupování opravdu šlo stranou,“ říká Tesař. Astratex byl ruskou invazí přímo poznamenaný také – na Ukrajinu se po několikaleté pauze e-shop vrátil a v roce 2020 tam opět začal budovat zákaznickou bázi.

Byznys se tak v zemi rozjížděl a přinášel tržby řadově v desítkách milionů korun ročně, což se s válkou přerušilo. Zboží do země není ani doručované – na cestě k zákazníkům nebo po cestě zůstalo e-shopu ležet zboží v řádu nižších jednotek milionů korun. Firma navíc na Ukrajině zaměstnávala několik pracovnic, kterým nabídla uplatnění v jiné lokaci včetně pomoci rodinám.

Prvotní šok nakupujících v jiných zemích se ale podle Tesaře začíná vytrácet. „Stejně jako při nástupu covidu vidíme, že se trh pomalu vrací do normálu. Počáteční propad o přibližně třicet procent oproti plánu se nám daří pomalu mazat a předpokládáme, že se v průběhu několika příštích týdnů vrátíme zpět,“ říká.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Nejlepším e-shopem je Knihobot, lidé mají nejraději online Lidl. Heureka vyhlásila ShopRoku

„České e-shopy patří kvalitou poskytovaných služeb mezi evropskou špičku, protože český zákazník je náročný,“ říká šéf Heureky Tomáš Braverman.

Peter BrejčákPeter Brejčák

knihobot3Event

Foto: Knihobot

Hlavní tváře startupu Knihobot: Dominik Gazdoš, Pavel Pekař a David Gazdoš

0Zobrazit komentáře

Najít, vyhlásit a ocenit nejkvalitnější a nejpopulárnější e-shopy na českém internetu. Takový je cíl soutěže ShopRoku, kterou již třináct let organizuje nákupní rádce Heureka. Absolutní Cenu kvality získal e-shop s knihami z druhé ruky Knihobot, Cenu popularity mezi zákazníky obhájil online obchod supermarketu Lidl. Oceněni byli ale i další hráči, a to také v nové kategorii věnované udržitelnosti.

„České internetové obchody patří kvalitou poskytovaných služeb mezi evropskou špičku, protože český zákazník je velmi náročný. Cílem soutěže je tyto projekty ocenit a poděkovat jim. Zároveň chceme vítěze označit i pro zákazníky,“ popisuje myšlenku soutěže Tomáš Braverman, ředitel Heureka Group.

Absolutním vítězem Ceny kvality se stal Knihobot, antikvariát 21. století zaměřený na výkup i prodej knih z druhé ruky. Loni jej v dalším rozvoji podpořil investiční fond Miton částkou 15 milionů korun a celkem vyrostl čtyřnásobně, když utržil 76 milionů korun a prodal přes půl milionu knih.

Cena kvality je udělována na základě zkušeností, recenzí a hodnocení zákazníků v uplynulém roce. „Vloni udělili zákazníci přes 6,5 milionu recenzí,“ doplňuje Braverman. Mezi dalšími letošními oceněnými jsou například i online obchody Reiker-shop.cz, Notino, 4camping a Eva.cz.

Uživatelská zkušenost i obchody s přesahem

V Ceně popularity, v níž rozhodují hlasy internetových uživatelů, kteří je mohou poslat třem svým nejoblíbenějším značkám, se absolutním vítězem podruhé v řadě stal e-shop Lidlu. „V Ceně popularity bylo letos uděleno přes 150 tisíc hlasů,“ říká Braverman. Mezi dalšími vítězi se objevily například e-shopy Cityzenwear, Manboxeo nebo Růžový slon.

Další Cenu Heureky, která oceňuje projekty se zajímavým příběhem, přesahem, neotřelou myšlenkou či originálním počinem, udělila odborná porota e-shopu Econea se zaměřením na šetrnou a ekologickou kosmetiku a drogerii. Jeho šéf Pavel Milan Černý přitom tvrdí, že nejekologičtější je nevyrábět nic.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na druhé místo porota poslala e-shop Kidtown, jehož sortiment tvoří hračky podporující rozvoj dětí. Na třetím místě skončil obchod Ošetřeno.cz. Ten se zaměřuje výhradně na prostředky ochrany a výživy rostlin na přírodní bázi, které jsou vhodné pro oblast ekologického zemědělství.

Nově vyhlašovanou kategorií byl v letošním roce Udržitelný e-shop. V něm byly oceněny hned tři projekty. A to online obchod Biopekárny Zemanka, zmiňovaná Econea a Nákup na dobro.

„Udržitelnost pro nás znamená komplex všech činností a aktivit e-shopu. Kromě uvědomělého přístupu založeného na udržitelném provozu se jedná také třeba o etické chování k zaměstnancům, zákazníkům, dodavatelům a samozřejmě také o šetrnost k životnímu prostředí,“ dodává Braverman.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.