Velký deal za 24 miliard je hotov. Polské Allegro oficiálně převzalo českou Mall Group

„Pro zákazníky z východní a střední Evropy chceme být nákupní destinací číslo jedna,“ komentuje generální ředitel Mall Group Jan Hanuš.

jakub-havrlant6-2

Foto: Peter Varga

Jakub Havrlant, zakladatel a CEO Rockaway Capital

Téměř celý loňský rok se spekulovalo o prodeji české e-commerce skupiny Mall Group, až v listopadu ale došlo k oznámení – jejím novým vlastníkem se za 23,6 miliardy korun stalo polské Allegro, kterému se přezdívá také „polský Amazon“. Transakce, která se zařadila mezi nejvýznamnější byznysové zprávy roku, teď byla oficiálně dokončena. Nyní firma plánuje posílit svou pozici jakožto přední e-commerce platforma v regionu střední a východní Evropy a zároveň podpořit další mezinárodní expanzi.

Mall Group, pod kterou patří také CZC.cz a logistický operátor WeDo, tak už spadá pod křídla polského hráče, který loni vyrostl o třetinu a utržil 28,6 miliardy korun. Celkový objem zobchodovaného zboží na jeho tržišti přitom dosáhl výše 224 miliard korun – o miliardu více, než loni prodaly všechny české e-shopy dohromady.

Původní vlastníci Mall Group, ve které držely po 40 procentech PPF a EC Investments miliardářského dua Daniela Křetínského a Patrika Tkáče (zbylých 20 procent připadalo skupině Rockaway Capital zakladatele Jakuba Havrlanta), ještě před transakcí ze skupiny vyčlenili online supermarket Košík.cz, internetovou televizi Mall.tv, platební službu Mall Pay i skupinu e-shopů Vivantis.

S akciemi Allegra se od října 2020 obchoduje na varšavské burze, v den oznámení transakce v loňském listopadu se jejich hodnota pohybovala na úrovni 49,25 polských zlotých, do začátku letošního března přitom navzdory novinkám pokračovala v upadajícím trendu až ke 26,31 zlotých. Od této doby došlo ke zlomu – v pátek už cena akcií byla 35,58 zlotých.

havrlant-nuyts

Foto: Rockaway

Jakub Havrlant, zakladatel Rockaway, a François Nuyts, CEO skupiny Allegro

„Skupina se každým dnem hlouběji integruje do evropského prostředí. Před nedávnem se Allegro otevřelo kupujícím a prodávajícím z celé Evropské unie a dnes už společně s Mall Group a WeDo dokončujeme krok, který upevní pozici celé skupiny jako tržiště první volby spotřebitelů v celé střední a východní Evropě i mimo ni,“ popisuje generální ředitel společnosti Allegro Francois Nuyts.

Allegro věří, že začlenění Mall Group přinese lepší zážitek z nakupování i širší nabídku zboží pro 70 milionů potenciálních zákazníků v celém regionu. Samotné Allegro doteď působilo jen v Polsku, naopak Mall Group má mezinárodní stopu výraznější – kromě domácího Česka je aktivní na Slovensku, v Maďarsku, Slovinsku a Chorvatsku.

Koncem února navíc Allegro spustilo anglickou verzi svého webu, čímž v podstatě otevřelo možnost nakupovat zboží zákazníkům z celé Evropské unie, a to včetně Česka. Na plně lokalizovanou verzi si však tuzemští zákazníci zatím musí počkat – anglická mutace e-shopu má však překlad webu do dalších jazyků výrazně usnadnit.

Allegro nyní posílí partnerský prodej skupiny Mall Group, obchodníci na společné platformě budou moci postupně využívat věrnostní program Smart! a věrnostní výhody jako doručení zdarma, možnost odložené platby Allegro Pay nebo přístup do B2B platformy. Jednotlivé platformy a firmy se nyní budou sjednocovat postupně, implementace strategických řešení pro klienty v rámci skupiny má být zahájena okamžitě.

„Zatímco Allegro je šampion v oboru marketplace, my máme dlouhodobě dobré a silné vztahy s dodavateli, nabízíme přístup k rozsáhlé infrastruktuře a last-mile řešením v zemích, kde působíme. Chceme stavět na tom nejlepším z našich světů a rozšířit náš model, abychom byli pro zákazníky z východní a střední Evropy nákupní destinací číslo jedna,“ komentuje generální ředitel Mall Group Jan Hanuš, pod jehož vedením skupina dokázala těsně vykázat malý provozní zisk.

„Nedílnou součástí mezinárodní obchodní platformy je i zajištění logistiky. WeDo se otevírá prostor pro další rozvoj, získáváme mimo jiné přístup k finančním, servisním i logistickým zdrojům. Naším hlavním cílem pro letošní rok je zlepšování zákaznické zkušenosti a společně s naším akcionářem budeme klást důraz na doručovací služby v rámci logistiky poslední míle,“ říká generální ředitel WeDo Daniel Mareš.

Peter Brejčák

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: startupy, technologie, byznys, e-commerce.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: startupy, technologie, byznys, e-commerce.