Auf Wiedersehen, Adidas. Německý fotbal se topí v problémech, reprezentace přeběhne k americkému Nike
Německému fotbalovému svazu má americká firma zaplatit přes sto milionů eur ročně. Adidas se mezitím vzpamatovává z fiaska s rapperem Kanyem Westem.
Čtyři tituly mistrů světa mužů, dva žen, osm vyhraných evropských šampionátů žen, tři mužů. Taková je bilance německé fotbalové reprezentace v dresech od domácí sportovní značky Adidas. Partnerství, které trvá už sedmdesát let, část Německa vnímá jako symbol národní hrdosti. Brzy ale skončí. Německý fotbalový svaz DFB totiž rozhodl, že reprezentanti od roku 2027 obléknou americkou značku Nike. Krok vyvolal vlnu nevole, s trochou nadsázky má ale podle některých německou povahu a čistě z byznysového pohledu dává smysl.
Všechno to začalo kopačkami. V roce 1954 tehdy ještě západní Německo hrálo ve finále mistrovství světa na rozmáčeném trávníku proti favorizovaným Maďarům. Nepříznivé počasí bylo výzvou nejen pro fotbalisty, ale i pro realizační tým, jehož součástí byl kustod Adi Dassler, který v roce 1949 založil firmu Adidas. Pro reprezentanty přišel s kopačkami, které měly vyměnitelné kolíky. I díky takové výhodě němečtí hráči v upravené obuvi ve finále zvítězili.
Od té doby uběhlo zmíněných sedmdesát let a z Adidasu je jedna z největších německých firem a Němci jsou na ni patřičně hrdí. Jenže Nike bylo vytrvalé a za partnerství fotbalovému svazu nabídlo 108 milionů eur ročně, na což Adidas momentálně nemá – v rámci dosavadní smlouvy svazu platí podle německých médií zhruba polovinu této částky. A i když jde podle všeho o ryze pragmatické rozhodnutí, mnohé komentáře včetně těch od vládních představitelů dobře ilustrují, jak velký poprask v Německu rozchod fotbalu a Adidasu způsobil. „Je to součást německé identity, líbilo by se mi víc patriotismu,“ řekl podle serveru Deutshce Welle (DW) německý ministr financí Robert Habeck. Bavorský premiér odchod od domácí značky zase označil za ostudu.
Partnerství Německé reprezentace a Adidasu sice trvá dekády, nabídek od Nike ale DFB mělo v minulosti už několik a zatím vždy odmítlo. Když americká firma zkoušela Němce zlákat mezi lety 2006 a 2007, v zemi se tehdy podobně jako dnes protestovalo. Bavorský velkoklub Bayern Mnichov, ve kterém má mimochodem Adidas osmiprocentní podíl, například hrozil, že přestane své hráče pouštět na německé reprezentační srazy. Aktuální dohoda už ale vyšla a z čistě komerčního pohledu je vcelku logická.
1954 FIFA World Cup Final,
West Germany – Hungary 3:2 pic.twitter.com/ZSRvlUIEdS— FootballTime&Nations (@FCTimeNations) August 23, 2020
Řečeno fotbalovou hantýrkou se totiž změna děje v době, kdy jsou Adidas i německý reprezentační fotbal mimo formu. Se 7,3 miliony členů je sice Německá fotbalová asociace DFB stále jednou z největších na světě, širokou základnu ale v posledních letech ne a ne přetavit v úspěch. Němci na dvou posledních světových šampionátech v letech 2018 a 2022 nepostoupili ze základní skupiny, což bolí nejen německé fanoušky, ale i svazovou pokladnu.
DFB totiž za poslední dvě mistrovství světa a jedno Euro obdrželo na prémiích podle DW jen 27 milionů eur. Za světové šampionáty v letech 2010, kdy Německo skončilo třetí, a 2014, kdy získalo titul, přitom do svazu putovala prémie 61 milionů eur.
A protože chybí peníze ze sportovních úspěchů, hledá je německý fotbal jinde, u sponzorů. Finanční nejistota ale není daná jen krachy na hřišti. DFB totiž aktuálně čelí podezřením z daňových úniků a může kvůli nim podle DW ztratit další desítky milionů eur. V neposlední řadě ho o zhruba 180 milionů eur připravila stavba nového sídla v Berlíně.