Aukro nabídne v aukcích i domy a auta. Dál ale budeme také tržištěm pro starožitníky, říká jeho nový šéf
Jan Sadílek, výkonný ředitel Aukra
Prakticky na každém kroku narazíte doma u Jana Sadílka na nějakou sošku, skulpturu, medaili či jinou sběratelskou záležitost. „Vypadá to tady jako ve starožitnictví,“ směje se šestatřicetiletý vášnivý sběratel vltavínů a nožů. „A proto je pro mě Aukro dokonalé prolnutí byznysu a mé vášně,“ dodává Sadílek, který se stal šéfem velkého online tržiště letos v létě a má s ním velké plány.
V rozhovoru pro CzechCrunch bývalý marketingový ředitel Alzy popisuje, že cílem je dosáhnout do konce roku 2026 na 20 miliard korun v objemu zobchodovaného zboží. Při Sadílkově červnovém nástupu firma hovořila o stejném plánu naplněném o rok dříve, ale přesto jde o slušnou ambici. Aukro v ní mohutně podporuje investiční skupina Pale Fire Capital, která ho v posledních letech většinově odkoupila a chce portálu vrátit zašlou slávu.
Jan Sadílek má za sebou v roli výkonného ředitele teprve několik měsíců, ale už dokázal zdvojnásobit počet kolegů v týmu a připravuje se na expanzi. Ta by měla Aukro poprvé představit také v zahraničí. Specializovat se přitom bude aukční tržiště nejen na starožitnosti, ale obchodovat se na něm mají také auta a reality. A jeho šéf sní o tom, že otevře kamenný obchod.
Máte za sebou několik prvních měsíců v roli šéfa Aukra. Co vás nejvíce překvapilo?
Měl jsem na rovinu trochu obavy, zda nebudu nastupovat do role krizového manažera, ale investoři z Pale Fire Capital odvedli před mým nástupem skvělou práci. V době mého nástupu již Aukro velmi zajímavě rostlo, už v roce 2020 bylo v zisku a jako firma bylo stabilizované. Mým prvním a největším úkolem bylo výrazně šlápnout do IT, protože jsme měli málo vývojářů. Když jsem nastupoval, bylo nás 32, teď je nás 68. Hodně se zvedla seniorita týmu a zvětšil se zejména IT tým, protože Aukro je jako platforma spojená právě s vývojem technologií.
Vy jste předtím působil sedm let v Alze, přes čtyři roky jako marketingový ředitel. Co vás přesvědčilo, abyste největší český e-shop opustil a šel dělat do Aukra?
V Alze jsem se během sedmi let mnoho naučil a jsem ji vděčný, jak mě nechala vyrůst, byť jsem ale zastával roli marketingového ředitele, spravoval miliardový rozpočet a měl pod sebou 190 lidí, vždy mě to k táhlo k nějaké širší roli. Když se tedy naskytla role CEO v Aukru, měl jsem hned jasno, že ji chci vzít. Už jen díky tomu, že jsem duší sběratel. U mě doma to vypadá jako ve starožitnictví, všude jsou nějaké skulptury, sošky nebo sklo. Aukro je pro mě dokonalé prolnutí byznysu a mé vášně, nedokážu si pro sebe představit lepší společnost.
Postupně jsem si také uvědomil, že byť jsem měl v Alze jako marketingový ředitel velkou odpovědnost, nedá se to vůbec srovnávat s odpovědností, jakou má CEO, ačkoliv je to v menší firmě. Dnes už dobře chápu některá rozhodnutí Tomáše Havryluka (místopředseda představenstva Alzy – pozn. red.), kterým jsem dříve z mé pozice tolik nerozuměl nebo s nimi nesouhlasil.
Jak vycházíte s investory z Pale Fire Capital, respektive jak to máte nastavené? Vy jste šéf Aukra a reportujete jim jako investorům, nebo je to užší spolupráce?
Máme to rozdělené. Dušan Šenkypl mi pomáhá zejména s IT a dává mi cenný feedback ohledně řízení firmy. S Honzou Bartou řešíme vize a budoucí směry dílčích projektů i celého Aukra a David Holý pomáhá s marketingem. Všichni partneři jsou tedy zapojení a pomáhají mi, ale zároveň dávají extrémní množství svobody. Je pro mě důležité, že respektují, když volím jiné cesty, než jsou třeba zvyklí. Musím samozřejmě vždy ukázat, že i mé cesty fungují, ale netlačí mě do jejich chápání světa a jejich rozhodnutí.
Aukro bylo historicky na výši, pak několikrát spadlo, v posledních letech o něm spíše nebylo slyšet. Počítám, že vaším společným cílem je obnovit jeho zašlou slávu?
To určitě ano. Věřím, že Aukro má ohromný potenciál. Naším cílem je do konce roku 2026 dosáhnout na 20 miliard korun v objemu zobchodovaného zboží. Vidím velký potenciál v růstu vertikálního, expanzního i v počtu uživatelů. Meziročně letos porosteme o více než 30 procent a skončíme v zisku v řádu vyšších desítek milionů korun, jsem ale přesvědčený, že můžeme růst ještě víc.
I s ohledem na složitější historii Aukra dnes odborná veřejnost neuvažuje o Aukru jako o předním hráči tuzemské e-commerce scény, ale v řeči čísel tam rozhodně patříme. Měsíční návštěvnost Aukra je kolem 12 milionů, za poslední rok a půl máme 1,2 milionu aktivních uživatelů, každý měsíc evidujeme v průměru 350 tisíc transakcí. Snažíme se teď náš obraz a vnímání Aukra měnit.
Jaká by měla být pozice Aukra na tuzemské e-commerce scéně? Jsou tu standardní e-shopy, pak tržiště a klasické bazary. K čemu máte nejblíž? Nebo si budujete kategorii sami pro sebe?
Jdeme spíše vlastní cestou, těžko se můžeme s někým srovnávat. Například projekty typu Sbazar, Bazoš nebo Hyperinzerce, kde se také prodává zboží z druhé ruky, jdou jiným směrem. Máme jiný monetizační model a dominantní jsou u nás aukce, stejně jako kategorie sběratelství, starožitnictví, umění, to jinde nenajdete. Jsme tržiště, na němž spolu obchodují přímo koncoví zákazníci. Zároveň máme jen minimum velkých prodejců, drtivá většina se v ročním obratu pohybuje do jednoho milionu korun. Největším prodejcem na Aukru je paradoxně Alza.
Jak je to možné?
Nechceme být jen další velké tržiště v řadě, další Alza, Mall nebo Heureka, kde se prodává nové zboží. Chceme být tržištěm pro druhojakostní zboží, tedy použité, rozbalené, klidně i rozbité produkty – ty ještě udělají svou službu. Spolupracujeme právě například s Alzou, která u nás prodává rozbité, repasované či použité zboží. Dokáže tak i tento typ zboží lépe monetizovat, než když ho někde prodává hromadně. Chceme nabírat další takové partnery. Zároveň jsme dál světem sběratelství, starožitnictví a umění, který tvoří polovinu našeho byznysu. I do toho segmentu významně šlapeme.