Auta nejdou tolik na odbyt. Situace je těžká pro všechny, ale snažíme se přizpůsobit, říká šéf Driveta
Ani operativní leasingy aut nerostou tak rychle jako v předchozích letech. Český startup využívá svých silných stránek a mírní negativní vlivy.
Byznys českého startupu Driveto byl vždy postaven na flexibilitě. Zákazníkům od začátku nabízí vozy na operativní leasing, kde se však nemusí nutně upisovat k několikaletým pronájmům, ale mohou pronájem libovolně ukončit, popřípadě auto vyměnit za jiné. V posledních dvou letech Driveto těžilo také z toho, že dokázalo svým zákazníkům dodat auto velice rychle, zatímco na nové vozy se čekalo dlouhé měsíce. Teď se mu flexibilita vyplácí i v rámci vlastního provozu, protože díky ní dokáže lépe reagovat na složitější situaci na trhu. Třeba tak, že nemusí svá auta nutně prodávat pod cenou, protože je dokáže využít jinak.
„Dopředu jsme očekávali, že letošní rok nebude v růstu tak agresivní jako ty předchozí, ale v číslech se náš byznys navzdory dění na trhu drží relativně stále dobře,“ říká výkonný ředitel Driveta Adam Szabó. Jeho firma za loňský rok reportovala obrat přesahující 300 milionů korun a pozitivní hospodaření, kdy zisk EBITDA (před započtením úroků, daní a odpisů) činil 25 milionů korun. I to považuje Szabó za klíčové. Firma díky tomu není provozně odkázána na financování od investorů, které kvůli zhoršené ekonomické situaci na trhu nelze získat tak snadno jako dřív.
Driveto patří do stáje investiční skupiny Miton, která ve startupu drží přes 86 procent. Zbylých více než 13 procent patří Františku Peterkovi, který již ve firmě aktivně nepůsobí a velitelské žezlo předal před lety právě Szabóovi. Ten popisuje, že klesající zájem o nová auta, zejména u běžných zákazníků, trvá již delší dobu. Nových registrací sice ještě přibývá, ale je to prý zejména dané tím, že automobilky a dealeři vydávají vyrobená auta objednaná v loňském roce, kdy nestíhaly ukojit poptávku.
Kvůli inflaci, zvyšování úroků i růstu cen energií je dnes financování provozu pro firmy mnohem dražší a samozřejmě i samotná auta výrazně zdražila. S takovým děním na trhu se musí vypořádat také Driveto, jeho byznys model ale s operativními leasingy dokáže některé negativní aspekty alespoň prozatím lépe odclonit. „Například jsme očekávali, že si u nás bude objednávat vozy méně fyzických osob, ale jsme příjemně překvapení, že poměr máme pořád stejný,“ říká Szabó.
Polovinu zákazníků Driveta tvoří firmy, čtvrtinu fyzické osoby a čtvrtinu podnikatelé. Firmě se prý zároveň daří na trh poměrně úspěšně posílat také dražší vozy, přestože zhruba o 10 až 15 procent vzrostla cena měsíčního pronájmu. Průměrně se nyní pohybuje kolem čtrnácti tisíc korun. „To pro řadu fyzických osob nemusí být tak snadno akceptovatelné jako dřív, ale řešením už není ani to, že se vydají pořídit ojeté auto, kde se zdražovalo možná ještě více,“ říká Szabó.
Mezi nejdražší vozy v nabídce Driveta patří Audi Q7, kde měsíční splátka šplhá ke třiceti tisícům korun, přitom právě těchto modelů firma pronajímá skoro nejvíc. Za prvních pět měsíců šlo o zhruba padesátku vozů. „U dražších aut jsme na tom pořád slušně. To je pro nás dobrá zpráva, protože nám díky tomu nestojí tolik na skladech, což je vždy pro firmu nejvíce nákladné. Dražší segment a konkrétně značka Audi se u našich zákazníků těší i v této době velké oblibě,“ popisuje šéf Driveta.
Podrobná čísla si zatím nechává pro sebe, ale v absolutních číslech tržeb meziročně registruje mírný nárůst. Firma se teď chce hlavně soustředit na zlepšování vnitřních procesů a zákaznickou péči. Šéf karlínského startupu si dobře uvědomujeme, že právě perfektní péče o zákazníky je alfou a omegou pro současný i budoucí růst. Hodně inspirace čerpá ze světa e-commerce, ostatně i samo Driveto je de facto e-shop, protože objednat si auto lze už dnes kompletně online.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsStejně jako jiné internetové obchody se také v Drivetu hodně dívají do dat, aby dokázali předpovědět, jaká auta budou zákazníci v následujících kvartálech chtít, a mohli podle toho objednat. Největší výzvou je totiž vše dobře naplánovat. To se podle Szabóa daří. Flexibilita v podobě rychlého dodání auta i možného předčasného vrácení je dobrá pro zákazníka i pro samotné Driveto.
Výhoda skladovosti a okamžité dostupnosti aut se už dnes trochu stírá, protože řada prodejců je z hojných loňských měsíců často předzásobená, ale zatímco oni jsou kvůli tomu mnohdy pod větším tlakem auta prodat, Driveto podle svého šéfa umí s vlastním vozovým parkem lépe pracovat. „Stále lépe předpovídáme, co potřebujeme objednat a co dokážeme vyřešit z vlastních zásob, tedy z již zapůjčených vozů, které se nám vracejí,“ popisuje.
Ideální variantou je, že auto po prvním zapůjčení Driveto se ziskem prodá dál. I proto ostatně začalo nakupovat některá auta za vlastní peníze. Když ale nabídka na prodej není dostatečně dobrá, protože poptávka se zásadně snížila, není firma nucená k prodeji. „V takovém případě můžeme auto znovu půjčit a lépe ho díky tomu monetizovat. Víme, že zákazníka najít dokážeme, takže nemusíme nutně řešit, že se nám tu hromadí auta, která potřebujeme prodat a se kterými bychom si jinak nevěděli v aktuální tržní situaci rady,“ doplňuje Szabó.