Auta zdražila, ale Driveto jich půjčuje stále víc. Obrat českého startupu překročil 300 milionů
Driveto vyrostlo o 50 procent a vykázalo provozní zisk. „Rok 2022 vnímám jako rok těžký, ale přesto velmi úspěšný,“ říká šéf Adam Szabó.
Nových i ojetých vozů se loni v Česku registrovalo méně než v předchozích letech. Tíživá ekonomická situace ovlivňuje rozhodnutí stále více zákazníků. Cítí ji také v pražském startupu Driveto, který nabízí flexibilní operativní leasing na automobily všeho druhu. Ten musel kvůli růstu úrokových sazeb zdražovat, ale nakonec se mu v loňském roce podařilo naplnit plánované cíle. Obrat firmy překročil 300 milionů korun, což představuje meziroční růst o padesát procent, a ukazatel EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) činil 25 milionů korun. Majoritním akcionářem Driveta je investiční skupina Miton, která drží přes 83 procent. Zbytek patří zakladateli Františku Peterkovi.
Devětatřicetiletý Peterka již nicméně ve startupu aktivně nepůsobí. Výkonným ředitelem je od roku 2019 Adam Szabó, pod jehož vedením firma každoročně roste, a to jak v obratu, tak zisku i půjčených vozech. Aktuálně jich od Driveta po silnicích jezdí zhruba 2 100. Většina zákazníků přitom využívá takzvaný flexibilní operativní leasing, který má při uhrazení startovacího poplatku ve výši několika desítek tisíc korun podle typu vozu tu výhodu, že můžete vozidlo kdykoliv vrátit. Při standardním úpisu na dobu určitou žádné startovací poplatky zákazník neplatí, má ale o něco dražší měsíční pronájem.
Největší poptávka převládá po vozech značky Škoda a podle šéfa Driveta je důležité, že se i nadále jeho firmě daří ukojit poptávku, protože má několik desítek aut okamžitě k dispozici. Na nové vozy jsou u automobilek běžně mnohaměsíční čekací lhůty. „Stále se nám daří mít k dispozici širokou nabídku aut, momentálně si můžete vybrat ze třiceti různých modelů od značek Škoda, VW, Audi, Hyundai, Kia a dalších,“ říká Adam Szabó. Nejlevnější auta lze pořídit od sedmi tisíc korun bez DPH měsíčně, nejdražší stojí okolo třiceti tisíc, jde například o BMW X5, Audi Q7 či Q8 nebo Volvo XC90.