Automobilka Nio odhalila novou vlajkovou loď. Číňané vyzývají na souboj Maybach či Panameru

Novinka jménem ET9 chce nastavit zcela nové standardy v otázce luxusu, bezpečnosti a efektivity u sériově vyráběných osobních vozů.

nio-et91

Foto: Nio

Nová vlajková loď automobilky Nio, model ET9

0Zobrazit komentáře

Čínská automobilka Nio ukázala světu svůj nejnovější koráb silnic s názvem ET9. Jedná se o to nejluxusnější, co společnost prozatím na svých linkách stvořila, a zároveň o výkladní skříň technologických dovedností značky. Nio si je svou novinkou natolik jisté, že jí rovnou dalo nálepku konkurence pro takové legendy, jako jsou Panamera od Porsche či Maybach od Mercedesu.

Mohlo by se zdát, že nás novinky čínských automobilek nemusí příliš zajímat. Nio je ovšem jednou jednou z těch, kterým začal být domácí čínský trh malý a nyní pokukují i po evropských zákaznících. Existuje tak reálná šance, že se novinka ET9 dostane i do Evropy.

Dle generálního ředitele automobilky Williama Li se Nio s novým elektromobilem pokusilo nastavit zcela nové standardy efektivity, luxusu, prostoru a bezpečnosti u sériově vyráběných vozů. Design auta nejlépe vystihuje slovo landjet, tedy relativně nový výraz, který poprvé použilo Audi v roce 2020, aby vyjádřilo kombinaci tradičních linií sedanu s moderním tvaroslovím SUV vozů.

Na délku měří ET9 úctyhodných 5,3 metru a na šířku má přes dva metry. Jeho základ tvoří vůbec nejmodernější platforma automobilky s extrémním rozvorem 3,25 metru. 900voltová architektura pak umožňuje bleskurychlé nabíjení, kdy za pět minut řidič dostane do vozu dostatek energie na jízdu dlouhou 255 kilometrů.

nio-et96

Foto: Nio

Design vozu kombinuje křivky sedanu a SUV

ET9 je navíc kompatibilní s takzvanou Power Swap Station, díky které lze jednoduše vyměnit vybitou baterii za novou, plně dobitou. Tyto stanice jsou veřejné a jejich nejnovější generace by měly umět vyměnit až 480 baterií za den, přičemž mají být o 22 procent rychlejší než jejich předchůdkyně.

O samotný pohon novinky se stará dvojice zcela nových elektromotorů. Pohonná jednotka umístěná v zadní části vozu nabízí výkon až 340 kW, ke kterým přední indukční motor přihazuje dalších 180 kW výkonu. To dělá z novinky extrémně výkonnou hračku, se kterou bude jízda jistě zážitkem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aby ji měl řidič vždy plně pod kontrolou, má k dispozici i vůbec nejmodernější čipovou sadu Nia, která by měla zvládnout více než pět bilionů příkazů za sekundu. Ředitel Li navíc dodal, že tyto procesy má být schopná zpracovat až o 75 procent rychleji, než je průměr v celém automotive. ET9 tak představuje hypervýkonný počítač na čtyřech kolech, který je schopen bleskurychle vyhodnocovat dění kolem sebe, provádět výpočty, plánovat a reagovat.

O to víc si tak mohou řidiči v klidu vychutnávat veškerý komfort, který nabízí interiér vozu. Vejdou se do něj čtyři cestující v uspořádání 2+2 a zadní sedadla byla vyvinuta speciálně pro tento model. Lze je elektricky nastavovat v 18 směrech a sklopit do úhlu 45 stupňů. Pro každé z nich je navíc k dispozici samostatný 14,5palcový OLED displej, na kterém si lze vyřizovat pracovní záležitosti nebo si třeba pustit film.

nio-et97

Foto: Nio

Novinka míří mezi elitu

Koho koukání do obrazovky nebude bavit, může zvednout hlavu a kochat se výhledem z obří panoramatické střechy a k tomu si třeba dát drink nachystaný v minichladničce uložené ve středovém tunelu, ve kterém jsou uloženy i stolky.

Novinka by se měla na domácí čínský trh dostat v průběhu roku 2025. Zda se podívá i do Evropy, není v současné době jasné, ze strany automobilky by se však jednalo o logický krok.

Nápovědou by mohli být i konkurenti, které Li v souvislosti s ET9 jmenoval. Kromě již zmiňovaného Maybachu a Panamery uvedl také Audi A8 či BMW řady 7. Je tedy jasné, že ET9 míří mezí ty nejlepší, čemuž by měla odpovídat také cena. Ta bude startovat na částce 800 tisíc jüanů, v přepočtu tedy přibližně 2,5 milionu korun.

Největší čínský rival Tesly buší na evropská vrata. BYD začne v Maďarsku s výrobou elektromobilů

Maďarsko může slavit vůbec největší investici ve své ekonomické historii. Pro automobilku BYD se má stát místem, odkud dobyde Evropu.

byd-seal

Foto: BYD

Luxusní sedan BYD Seal

0Zobrazit komentáře

Jméno automobilky BYD nejspíš nebude celá řada evropských řidičů vůbec znát. Přitom k nim bude mít tento největší čínský výrobce elektromobilů již brzy velice blízko. V maďarském Segedínu postaví svou první evropskou továrnu, která se má stát hlavním opěrným bodem automobilky na starém kontinentu.

Neoficiálně se o záměru čínského BYDu postavit nový závod v Maďarsku ví již nějakou dobu, nyní však byla informace potvrzena samotnou automobilkou i maďarských ministrem zahraničí Péterem Szijjártóem. Ten výstavbu továrny nedaleko Segedínu označil za největší investici v maďarské ekonomické historii. Zároveň dodal, že rozhodnutí vybudovat závod právě v Maďarsku posílí pozici ekonomiky země a přispěje k jejímu růstu.

Podle maďarských představitelů předcházelo uzavření domluvy o vybudování závodu v Segedínu celkem 224 kol jednání. Továrna by měla nakonec vyrůst na pozemku o rozloze 300 hektarů a přinést do oblasti několik tisíc pracovních míst. Stěžejní při výběru lokality bylo její umístění poblíž železničního koridoru, který maďarská vláda vybudovala spolu s čínskými investory v rámci čínské globální iniciativy Belt and Road.

BYD představuje pro Maďarsko skutečně velmi silného partnera, který si podmanil domácí trh, stal se největším globálním rivalem Tesly. Nyní má chuť i na Evropu, kterou v poslední době berou ztečí i další čínské značky. Dobře to mapuje silná ofenziva automobilky MG i na našem trhu, nicméně v Evropě se pomalu zabydluje také čínské NIO, Xpeng nebo například Zeekr.

wang

Foto: BYD

Zakladatel BYD Wang Čchuan-fu

Podobně jako BYD i tyto automobilky přicházejí k evropským zákazníkům s modelovým portfoliem založeným výhradně na elektromobilech. V nabídce samotného BYDu tak najdeme kompaktní model Dolphin, sedany Seal a Han, crossover Atto 3 a SUV Tang, které brzy doplní i SUV Seal U. Ve všech případech se jedná o designově svébytná vozidla se zajímavou cenou, které se vůbec nemusí stydět za své technické parametry.

Nová továrna bude vůbec prvním evropským závodem BYDu, jehož produkce bude mířit přímo na koncové spotřebitele. Automobilka totiž v Maďarsku již jeden závod má, ovšem v Komáromu probíhá od roku 2016 produkce elektrických autobusů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Maďarsko se v posledních letech snažilo prosadit na poli produkce lithium-iontových baterií. Své továrny zde postavil Samsung a nedaleko Debrecínu staví i čínský CATL, který zde slibuje nabídnout až devět tisíc nových pracovních míst. Důvodem, proč se Maďarsko tolik snaží přilákat výrobce baterií, je přítomnost celé řady evropských producentů automobilů a jejich vlastních výrobních závodů. Jejich linky dříve či později začnou produkovat výhradně elektromobily, a bude výhodné mít zdroj baterií co nejblíže.

Podobně jako v případě BYDu je strategií Maďarska poskytnou těmto investorům výhodné pobídky, aby pro ně bylo budování výrobní infrastruktury v Maďarsku co nejzajímavější, a dali mu tak přednost například i před Českou republikou. To bylo také jedno z témat, o kterém před několika měsíci mluvili v CzechCrunch Podcastu Michal Semotan z J&T a Jan Staněk z kanálu Electro Dad.