Avastu klesl zisk. Jeho akcie jsou ale pořád o 40 % nahoře, protože se blíží schválení obří fúze

Výsledky české antivirové firmy zaostaly za očekáváním analytiků. Akcionáři teď ale více než finanční kondici vyhlížejí očekávaný obchod.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

avast-2021

Foto: Avast

Ústředí české antivirové společnosti Avast

0Zobrazit komentáře

Antivirová společnost Avast sice vykázala v pololetí meziroční pokles provozního zisku, který činil v přepočtu zhruba šest miliard korun, ale její akcie na burze dál zůstávají o desítky procent výše proti stavu na začátku srpna. Britští regulátoři totiž dali předběžnou zelenou velké fúzi české firmy s americkým konkurentem NortonLifeLock. K definitivnímu posvěcení stamiliardové transakce by mělo dojít v září.

Avast tento týden oznámil, že v pololetí vykázal meziroční pokles provozního zisku EBITDA o 7,6 procenta na 249,7 milionu dolarů, tedy asi šest miliard korun. Tržby vzrostly o 0,2 procenta na 472 milionů dolarů, což je zhruba 11,3 miliardy korun. Podle generálního ředitele Ondřeje Vlčka byly organický růst objemu fakturace a úrovně ziskovosti v souladu s výhledem. „Objem fakturace činil 483,7 milionu dolarů (11,6 miliardy korun) a vzrostl o 0,2 procenta při aktuálních měnových kurzech, přičemž organický růst činil 6,9 procenta, což je v souladu s naší celoroční prognózou středních jednotek procent,“ uvedl.

Spotřebitelský segment a segment malých a středních firem přispěly do celkových tržeb 446,7 milionu dolarů, respektive 25,3 milionu dolarů. Upravená marže EBITDA se snížila o 4,4 procentního bodu na 52,9 procenta. Ovlivnily ji vysoké investice do získávání a udržení zákazníků, do segmentu Digital Trust Services (DTS) a akvizice společnosti SecureKey, která se zaměřuje na digitální identitu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V březnu Avast oznámil, že pozastavuje své operace v Rusku a Bělorusku, což bude mít dopad na zpomalení organického růstu letošních tržeb. Firma se soustředila na nabídku svého integrovaného řešení Avast One, které kombinuje antivirovou technologii, virtuální privátní síť a nástroje na ochranu identity.

„Výsledky zaostaly za konsenzuálním očekáváním analytiků. Taktéž předvedly meziroční pokles. To souzní s investiční tezí, že softwarové společnosti zaměřené na retailové zákazníky zaostávají za těmi, které se orientují na klienty z řad korporací. Nicméně report výsledků nepředstavuje kurzotvornou událost. Cena akcií je v tomto momentě již zafixována, respektive částečně se odvíjí od kurzu NortonLifeLock vzhledem k blížícímu se sloučení,“ komentuje pro CzechCrunch Tomáš Pfeiler, analytik společnosti Cyrrus.

Na začátku srpna totiž britský antimonopolní úřad (CMA) předběžně schválil akvizici Avastu americkou softwarovou firmou NortonLifeLock za 8,6 miliardy dolarů (208 miliard korun). Konečné rozhodnutí úřad vydá 8. září. Akcie díky tomu už minulý týden povyskočily zhruba o 40 procent a nadále se na této úrovni drží. Na pražské burze se cena jedné akcie s označením AVST obchoduje za zhruba 200 korun a tržní kapitalizace přesahuje 200 miliard.

Avast je česká nadnárodní antivirová společnost, která na trhu působí od roku 1988. Je jedním z průkopníků počítačového zabezpečení. Dodává bezpečnostní programy pro počítače a mobilní zařízení a podle odborníků se řadí ke světové špičce. Produkty Avastu využívá přes 435 milionů uživatelů po celém světě, z velké části bezplatně. Firma uvádí, že zaměstnává více než 1 700 lidí a že každý měsíc zablokuje 1,5 miliardy počítačových útoků.

S přispěním ČTK

Poznejte fenomén zvaný esport. Stamilionový herní svět láká české sportovce, byznysmeny i sázkaře

Speciál CzechCrunche představuje čím dál populárnější esporty. Jen letos by se tímto odvětvím mohlo v Česku prohnat 150 milionů.

Luboš KrečLuboš Kreč

esport-special-minSpeciál

Foto: CzechCrunch

Speciál Fenomén esportu ukazuje svět profesionálního hraní her

0Zobrazit komentáře

Seznam firem, které vstupují do světa esportů, jež postupně pohlcují nastupující generaci, začíná připomínat legendární Žluté stránky. Jako by platilo, že kdo tam není, neexistuje. Fortuna, Vodafone, Kaufland, Sazka, Prima, Syner, Asus, Mastercard… Je to fenomén, ve kterém se celosvětově točí miliardy dolarů. A přesně tak jsme pojmenovali i náš nový obsahový speciál: Fenomén esportu.

Na celém světě je podle výzkumné agentury Newzoo celkem 3,2 miliardy lidí, kteří hrají nějakou formu počítačových her, tedy včetně těch na mobilech. To představuje 40 procent veškeré populace. Do roku 2025 má toto číslo stoupnout alespoň na 3,5 miliardy. To ukazuje, jak velký a perspektivní herní byznys je, jen letos se v něm protočí 200 miliard dolarů. V rámci něj ale postupně sílí ještě jedna specifická část – esport.

Jde o soutěžní hraní her. Těch, které lze sledovat podobně jako zápasy basketbalu nebo hokeje, je už dnes celá řada. Stačí si vybrat: Counter-Strike, League of Legends, FIFA, Fortnite, DOTA 2 a dalo by se pokračovat dál a dál. Na výběr je i forma, jak se na taková utkání dívat, lze zavítat buď fyzicky na některý z turnajů, které se pořádají i v Česku, nebo jsou k dispozici internetové přenosy: nejčastěji buď na Youtube, nebo na portálu Twitch.

Podle výzkumníků z Newzoo se o esporty globálně zajímá zhruba půl miliardy lidí. Tím jsou myšleni všichni ti, kteří je hrají nebo kteří se aspoň tu a tam na nějaký šampionát či digitální zápas podívají. V Česku to podle sociologů ze společnosti STEM, u nichž si speciální průzkum objednala Česká asociace esportu, mohou být až dva miliony lidí. Takové číslo je samozřejmě třeba brát s nadhledem, zahrnuje všechny, kteří se někdy nějak o esporty „otřeli“. Nicméně ukazuje, že jde o fenomén, který i tady nabírá na síle.

A proto k sobě láká čím dál víc byznysové pozornosti. Tak či onak jsou se světem digitálních her a soutěžení spjati takoví hráči, jako je čtvrtý nejbohatší Čech Daniel Křetínský, jehož mediální dům Czech News Center do esportů investuje, nebo majitel televize Prima Ivan Zach, jehož firmy jsou v této oblasti také aktivní. S oborem se ale spojují i v technologickém světě ne tak zavedené značky jako třeba Kaufland.

Do esportu pak naskakují ve velkém rovněž sázkové kanceláře, které v něm vycítily značný potenciál. „Esport je v dnešní době fenoménem a pro nás samozřejmě příležitostí pro vypisování sázek a akvizici nových klientů z řad esportových hráčů nebo fanoušků,“ říká Ondřej Šnaidauf, který se ve společnosti Fortuna stará o značku a partnerství. Firma vstoupila do esportu přibližně před čtyřmi lety a od té doby rozvíjí vlastní aktivity i různá partnerství.

sinners-min

Foto: Sinners

Profesionální hraní počítačových her je nejen v Česku na vzestupu

„Je ale nutné říci, že jsme společnost, která je velmi zaměřená na výkon, a proto každá investovaná koruna musí mít návratnost, což si dokážeme velmi dobře spočítat,“ doplňuje Šnaidauf. Fortuna například spolupracuje s pardubickým esportovým týmem Dynamo Eclot a je rovněž partnerem eSuby, jedné z nejstarších esportových organizací v Česku. V neposlední řadě je pak také hlavním partnerem speciálu CzechCrunche Fenomén esportu, který jsme právě spustili.

Pro rozvoj herního byznysu a esportů je a bylo klíčové zlepšování technologické vybavenosti domácností a s tím, jak se z mobilů a počítačů stala běžná záležitost, i hraní se přiblížilo v podstatě komukoli. Obor navíc dlouhodobě přitahuje mladé lidi. A to je i důvod, proč se s ním už sedm let spojuje Vodafone. S výsledky je prý nadmíru spokojený.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Funguje nám to výborně. Cíl je jasný, a to spojit se s fenoménem, který přitahuje mladé lidi. Dát tak o sobě vědět,“ říká Barbora Kožíšková, která se v technologické firmě, jež je také partnerem speciálu CzechCrunche, stará o její značku a image.

Podle odhadů České asociace esportu by se letos mohlo tuzemským esportovým byznysem prohnat až 150 milionů korun, z velké části jde o peníze, které míří na sponzoring a na marketing. Na trhu už funguje několik profesionálních týmů, které se účastní digitálního zápolení jak v Česku, tak v zahraničí. Příkladem může být družstvo Sinners, jehož hráči se věnují hrám Counter-Strike, FIFA, League of Legends, Trackmania a Rocket League.

sparta-esport2

Foto: AC Sparta Praha

Do esportů se pouští také tradiční fotbalové kluby jako Sparta

Výkonný ředitel týmu Moritz Straube připomíná, že byť se jeho svěřenci nehoní za míčem na travnatých hřištích nebo neskáčou přes překážky jako v tradičních sportech, příprava a režim hráčů počítačových her jsou v mnoha ohledech podobné. „Naši hráči se o sebe starají, často sportují, stravují se rozumně a jsou podobně jako jiní sportovci maximální profesionálové. Bez toho se dnes ostatně na esportovou špičku nemáte šanci dostat,“ říká šéf Sinners, kteří jsou dalším z partnerů našeho speciálu.

Kolem hraní her panuje řada mýtů a dohad, i tomu se věnuje naše příloha, ve které najdete informace o tom, jak je to s vlivem her na dětskou psychiku, ale i detailní přehled o tom, jak vychovat profesionálního esportovce. Součástí speciálu jsou také přehledná infografika o byznysu kolem esportu, o jeho vztahu s tradičním sportem, pár rad, jak si pořídit správnou výbavu, nebo medailonky nejpopulárnějších esportových her v Česku.