Avatar se vrátil do kin v kvalitnější verzi. Chce překonat rekord masivního velkofilmu z minulosti

Avatar se před třinácti lety stal nejvýdělečnějším filmem v historii, ovšem bez ohledu na inflaci. Teď má šanci překonat skutečného držitele rekordu

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

avatar2

Foto: Bontonfilm

Záběry z filmu Avatar z roku 2009

0Zobrazit komentáře

Před třinácti lety do kin vstoupil Avatar, přes dekádu očekávaný nový film, kterým měl James Cameron navázat na ohromující úspěch Titanicu. Navíc to byl režisérův návrat ke sci-fi. Epický příběh o střetu lidské civilizace s velkými modrými mimozemšťany na vzdáleném měsíci sice měl své hlasité kritiky, byl ale zlomový hned v několika ohledech. Dnes se Avatar na plátna vrací nejen s cílem představit se divákům ve své dosud nejlepší formě, ale také s vidinou pokoření dalšího rekordu.

Přes téměř tříhodinovou stopáž má film přímočarou zápletku. Hlavní hrdina Jake Sully, ochrnutý bývalý voják na Zemi, se vydává na měsíc Pandora ve vzdálené sluneční soustavě, aby zde myslí ovládal asi třímetrové umělé tělo mimozemšťana. Má být prostředníkem mezi lidmi, kteří chtějí těžit extrémně vzácný prvek, a domorodci Na’vi, kteří operaci stojí v cestě. Zpočátku je Jake rozhodnutý zcela plnit rozkazy generála a pomoci připravit plány na bitvu, rychle se ale začne s původními obyvateli Pandory sbližovat.

Cameron se u Avataru rozhodl pro poměrně výraznou změnu oproti své předchozí filmografii. Filmy jako Terminátor 2: Den zúčtování, Propast nebo Titanic sice posouvaly hranice technologických i produkčních možností, stály ale hlavně na poutavém příběhu. Zatím poslední režisérovo sci-fi sice také obsahuje několik, zvlášť v kontextu mainstreamové kinematografie zajímavých motivů, jeho příběh je ale poměrně obyčejný a předvídatelný – Cameron by řekl „univerzální a srozumitelný“.

Hlavní pozornost se soustředí na audiovizuální zpracování, sloužící co nejpřesvědčivějšímu přenesení diváků do nového světa mimozemské fauny a flóry. Právě technická náročnost, která vyžadovala vyvinutí nových technologií pro motion capture (přenesení hereckých výkonů do kompletně digitální postavy), natáčení virtuálního prostředí a 3D obrazu, stála za tak dlouhou prodlevou mezi Titanicem a Avatarem. Dříve nebylo možné film v dostatečné kvalitě vytvořit.

Nakonec se sice z některých stran dočkal poznámek o tom, jak vypadá podobně jako cutscény z videoher, u většiny publika ale zafungoval dokonale. Diváci ani tak nechodili na film, jako se chtěli znovu a znovu vracet na Pandoru. Avatar tak v průběhu několika týdnů v kinech vydělal přes 2,7 miliardy (dnes 67,7 miliardy korun) dolarů, pokořil Titanic a stal se nejvýdělečnějším filmem v historii.

Jeho opětovné uvedení na velkém plátně má tři hlavní cíle – předvést divákům aktualizovanou, dosud vizuálně nejlepší verzi filmu, ve velkém stylu připomenout svět Pandory a příběh Na’vi a samozřejmě také navýšit své už tak masivní příjmy z kin. Už nedávno se ukázalo, že to může fungovat. Disney totiž loni v březnu Avatar znovu uvedlo v Číně se značným úspěchem. Snímek si zde vydělal přes 57 milionů dolarů, což stačilo pro potvrzení statusu krále velkého plátna, o dva roky dříve narušeného vydáním Avengers: Endgame.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Cameronův velkofilm ale má ještě jednoho konkurenta, kterému se žádný film v historii ani nepřiblížil. V roce 1939 totiž vyšel historický epos z období americké občanské války Jih proti severu, jehož příjmy z kin při započtení inflace přesahují tři miliardy dolarů. Avataru chybí asi 200 milionů dolarů, aby jednak pokořil třímiliardovou hranici a jednak získal status skutečně historicky největšího hitu v dějinách. Vše ale bude záležet na tom, jestli i po třinácti letech přesvědčí diváky po celém světě.

Cameron sám v nedávném rozhovoru řekl, že přemýšlel, jestli třináct let starý film obstojí i dnes. „Teď ale nervózní nejsem… Trochu mě překvapilo, jak dobře to vypadá,“ řekl režisér serveru IGN. Snímek se dočkal převedení do rozlišení 4K, formátu HDR s vysokými rozdíly mezi jasnými a tmavými scénami, nebo vylepšení zvukové složky, nyní kompatibilní s Dolby Atmos. Díky prozíravosti filmařů v předminulé dekádě bylo možné také převést některé scény do vyššího počtu snímků za vteřinu, aby ve 3D dostaly ostřejší pohyb.

Vše nakonec slouží v zásadě jako část marketingové kampaně před premiérou pokračování Avatar: The Way of Water. Novinka, která se chystá do kin letos v prosinci, má přinést vizuální zpracování posouvající současné technické možnosti, ale také představit nový příběh o rodině nebo další bitvě s lidmi ve snaze ochránit přírodu i obyvatele Pandory. Další pokračování by se pak měla vydat také na sousední měsíce.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání

Hřebíky prošpikovaný Pinhead je zpět. Děsivý trailer ukazuje remake kultovního hororu Hellraiser

Původní film z 80. let se stal kultem a má devět pokračování, žádné ale kriticky neuspělo. Na remaku se podílel i jeden z tvůrců Nolanových Batmanů.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

hellraiser-hulu-2022

Reprofoto: 20th Century Studios/YouTube

Nový Hellraiser vyjde v říjnu

0Zobrazit komentáře

Hellraiser patří mezi možná méně známé, ale ikonické hororové série. Po dobře přijatém filmu z roku 1987 ovšem následovala asi desítka pokračování, která z většiny trpěla nedostatečným rozpočtem, slabým scénářem nebo neschopnou režií. To by se teď mohlo změnit, překvapivě díky společnosti Disney. U ní teď vznikl remake původního snímku, jenž slibuje zdaleka nejambicióznější zpracování děsivé látky.

Původně britský horor podle knižní předlohy Clivea Barkera má mnoho typických prvků žánru. Lze v něm najít rodinu stěhující se do podivného starého domu, sériového vraha, bytosti z pekla, hádanku a extrémní násilí. Všechny ale zkombinoval do originálního celku, který představuje bohatou a děsivou mytologii, unikátní estetiku i zajímavá témata.

V centru přitom stojí obyčejná, ovšem zcela pohlcující lidská touha. Věci do pohybu v prvním filmu uvede vášnivý krátký vztah ženy s mužem, který se v hledání nových úrovní sexuálního uspokojení nechá roztrhat na kusy pekelnými bytostmi, takzvanými Cenobity. Žena se pak stane sériovou vražedkyní, když zjistí, že lidské oběti mohou jejího milence přivést zpět.

Mezi vůbec nejzajímavější aspekty Hellraisera pak patří jeho kontext spojený s homosexuální kulturou. Jednak je zde Clive Barker, autor knihy i režisér prvního filmu, který je už od mládí otevřeně gay. Barker se pro svůj horor inspiroval v návštěvách gay klubů v New Yorku 80. let, kde viděl různé sadomasochistické praktiky spojující slast s bolestí. Při pohledu na design Cenobitů je okamžitě jasné, odkud vychází. Sám režisér řekl, že Hellraiser pro něj představoval určitou formu validace alternativních životních stylů.

Další příběh jeho díla je naneštěstí naprosto typický pro nízkorozpočtové hororové série. První film vznikl s hlavně uměleckou motivací, dalších devět ale motivovaly spíše vidiny zisku, některé z nich byly s původními tématy spojené spíš okrajově – a jejich kvalita klesala ke dnu. Doporučit tak většinu z nich nelze téměř nikomu, byť velcí hororoví fanoušci mohou ocenit alespoň krvavé scény, které sérii nikdy nechyběly.

Teď má ale Hellraiser více než třicet let po svém vzniku šanci více prorazit do mainstreamu v odpovídajícím zpracování. Nový film – stejně jako ten z roku 1987 – adaptuje Barkerovu novelu The Hellbound Heart a dějově tak ignoruje vše, co mu předcházelo. Autor se na něm podílel v roli jednoho z producentů, na příběhu pracoval například David S. Goyer, který dělal i na batmanovské trilogii Christophera Nolana. Režii dostal na starost nadějný David Bruckner, jehož The Ritual či Temný dům mají mezi hororovými diváky dobré jméno.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Z traileru je rychle zřejmé, že nový Hellraiser bude z hlediska zpracování na zdaleka nejvyšší úrovni ze všech filmů série. Podle oficiální synopse snímek představí mladou ženu bojující se závislostí a kompulzivním chováním, které se do rukou náhodou dostane tajemný starý hlavolam. Neví ale, že jeho vyřešením přivolá Cenobity, démonické bytosti hledající ty nejextrémnější formy sadismu.

Sám režisér v rozhovorech říká, že se snažili k materiálu přistupovat s úctou, ale zároveň nechávali volný průběh nápadům, které Hellraiser mohou poslat novým směrem. Roli nejznámějšího z Cenobitů, takzvaného Pinheada s desítkami hřebíků v hlavě, proto ztvárnila transsexuální herečka Jamie Clayton, známá hlavně ze seriálu Sense8. Vedle ní se objeví Odessa A’zion v hlavní roli nebo třeba Brandon Flynn známý z Proč? 13x proto.

Nový film vznikl pod hlavičkou studia 20th Century Studios, do kin ale nezamíří. Místo toho ho diváci od 7. října uvidí exkluzivně na streamovací službě Hulu, jejíž obsah v Česku typicky spadá pod Disney+.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání