Až 186 tun oceli a kamene. Důlní sklápěč eDumper je největším elektromobilem světa

edumper3-min

Foto: emining

Původně dieselový důlní sklápěč byl přestavěn na elektrický stroj

0Zobrazit komentáře

Pokud by mezi sebou jednotlivá průmyslová odvětví pořádala soutěž o největšího mordýře přírody, pak by se minimálně do finálové trojky zcela jednoznačně probojoval důlní průmysl. Především povrchové doly zanechávají v přírodě hluboké a těžko hojitelné rány, které jsou patrné i desítky let poté, co těžba na daném místě utichne. Alespoň malou ekologickou náplastí by se mohl stát elektrický důlní sklápěč eDumper.

Doly nejsou problematické jen co se devastace krajiny týče. Získávání pokladů ukrytých hluboko v zemi je extrémně prašným procesem, při kterém stroje kutající a převážející horninu denně rozvíří do ovzduší tuny prachových částic. Ty jsou následně větrem unášeny do desítek kilometrů vzdálených oblastí, které trvale poškozuje.

Většina důlních strojů navíc potřebuje ke svému provozu značné množství energie, které generují převážně naftové motory žíznivě hltající palivo po litrech. Jejich nedokonalé spalování dává vzniknout zplodinám, které jsou jen dalším hřebíčkem do víka rakve, jež se nad životním prostředím pomalu zavírá.

edumper2-min

Foto: emining

Stroj má naprosto obrovské rozměry

I v této průmyslové rodině od prachu a sazí zamazaných ovcí se však může objevit jedna ovečka s čistě bílým kožíškem, v tomto případě tedy čistě zeleným pohonem. Je jím švýcarský důlní sklápěč, kterého ve škole naučili, jak co nejefektivněji nakládat s energií, kterou produkují jeho elektrické motory, a tím alespoň částečně kompenzovat škody páchané jeho spolupracovníky.

Zelený tahač je výsledkem spolupráce společnosti Kuhn Schweiz a týmu vědců z technických univerzit v Bernu a Buchsu. Těm se podařilo vytvořit stroj, který je v některých případech schopen generovat více energie, než sám spotřebuje ke svému provozu.

cedricmaloux

Přečtěte si takéStartupYard letos hlásí rekordní počet startupů. Zrodily se v něm i české milionové naděje Rossum a Neuron SoundwareStartupYard letos hlásí rekordní počet startupů. Zrodily se v něm i české milionové naděje Rossum a Neuron Soundware

Děje se tak díky brzdné rekuperaci, ke které dochází v momentě, kdy nakladač, který je schopen uvézt až 65 tun nákladu, sváží těžké břemeno dolů z kopce. Při tomto úkolu samozřejmě jeho řidič brzdí a v ten moment vzniká energie, která je ukládána do baterií. Tato energie po vyložení nákladu pomáhá 121tunovému obrovi dostat se zpět na vrchol kopce. Do něj se však škrábe značně odlehčený, a tak mu část rekuperací získané energie zbude pro další jízdu.

edumper1-min

Foto: emining

Přestavba sklápěče byla náročným procesem

Obr s citlivou elektrickou duší

eDumper je největším elektromobilem na světě a zároveň je v něm uložen i největší automobilový akumulátor. Ten váží 4,5 tuny a nabízí kapacitu 600 kWh, což je kapacita akumulátorů sedmi Modelů S 75D od Tesly dohromady.

Díky schopnosti šetrně nakládat s rekuperovanou energií by měl tento drobeček za deset let provozu v horském lomu švýcarského Bielu, kde je těžen vápenec a slín, ušetřit přibližně 500 tisíc litrů nafty a zabránit až 1 300 tunám oxidu uhličitého proniknout do ovzduší. A přitom se na první pohled vůz jeví jako zcela normální důlní sklápěč.

Aby se do něj řidič vůbec dostal, musí vyšplhat po devíti schůdcích. Každé z kol mohutného vozu, kterých má dohromady šest, má výšku 180 centimetrů, a i urostlý důlní dělník vedle něj vypadá celkem titěrně. eDumper byl světu představen letos v dubnu a v tentýž měsíc zahájil svou elektrickou šichtu, ve které se mu zatím daří na výbornou. Dokonce se mu dostalo pochvaly i od Lucase di Grassiho, šampiona Formule E v roce 2017, který měl tu možnost tahač vyzkoušet.

„Měli jsme náklad 75 tun kamene a odjížděli jsme s 90 %. Vrátili jsme se s 80 % baterie a na cestě zpět jsme získali 8 %, takže jsme se vrátili s 88 %, což je vlastně docela v pohodě,“ pochvaloval si eDumper di Grassi v rozhovoru pro CNN Sport. Škoda, že takových elektrických sklápěčů není v provozu větší množství, protože poté by alespoň částečně „v pohodě“ mohlo být i více dolů.

Roboti od Boston Dynamics poprvé opouštějí laboratoře a předvádějí nové akrobatické kousky

spot-boston-dynamics

Foto: Rythum Vinoben/Boston Dynamics

Spot se hodí do každého prostředí. Na stavbu i pódium

0Zobrazit komentáře

Robotický pes Spot, kterého jen tak něco nerozhodí, a humanoidní robot Atlas, který našel zálibu v parkouru a gymnastice, patří mezi hlavní hvězdy společnosti Boston Dynamics. Až doposud byli dlouhé roky ve fázi vývoje, ovšem nyní se Spot konečně dostává mezi zákazníky a Atlas z toho nadšením začal dělat takové přemety, že by mu mohla závidět i leckterá čínská gymnastka.

Spot, jehož konstrukční anatomie našla inspiraci u psího plemene, je prvním komerčním produktem společnosti. Prozatím se přímo neprodává, ale v momentě, kdy za Boston Dynamics přijde zájemce s dobrým nápadem na to, jak Spota využít, mu jej společnost mile ráda pronajme, popřípadě i prodá.

O konkrétní ceně se zatím nemluví, ale podle Michaela Perryho, viceprezidenta pro business development Boston Dynamics, bude odpovídat ceně automobilu. Jak pěkný takový automobil může být, pak podle něj odpovídá počtu pronajatých robotů a době pronájmu.

Potenciálního zájemce je zapotřebí zaujmout a ukázat mu, co všechno Spot dokáže. Společnost vytvořila video, ve kterém Spot demonstruje všechny své nevídané schopnosti. Ty působí často neuvěřitelně už ve videu a ještě zajímavější bude jistě vidět Spota v akci na vlastní oči.

Robotický pes může jít, kam mu je poručeno, vyhne se překážkám, zvládne zdolat nerovný povrch, schody, otevírat dveře, kličkovat nebo perfektně držet rovnováhu. Prostředí, ve kterém se pohybuje, si sám mapuje pomocí lidaru, který je hojně využíván například u automobilů s technologií autonomní jízdy. Navíc se dokáže párovat i s ostatními Spoty, kteří společně utáhnou třeba i náklaďák.

sequent-supercharger2-2

Přečtěte si takéNejdřív vzkřísil značku Czapek. Dnes z Prahy řídí vývoj chytrých švýcarských hodinek, které se dobíjí pohybem rukyNejdřív vzkřísil značku Czapek. Dnes z Prahy řídí vývoj chytrých švýcarských hodinek, které se dobíjí pohybem ruky

Na zádech unese až čtyři hardwarové moduly, což majiteli poskytuje dostatek prostoru pro specializaci robota na určitý druh práce. Pokud bude Spot prozkoumávat neznámé prostředí, lze na něj umístit nejrůznější detektory. Pro konektivitu zase lze připojit bezdrátový radiový modul a tak dále. Možností, jak robota využít, se tedy nabízí celá řada.

Spot ustojí práci v prašném prostředí, v dešti, mrazu i úmorném horku, je rychlý a perfektně přizpůsobivý, může prozkoumávat stavby a staveniště, hlídkovat, kontrolovat nebo zajišťovat veřejnou bezpečnost.

marc-raibert-boston-dynamics-spotmini

Foto: Boston Dynamics

Zakladatel Boston Dynamics Mark Raibert

Při pohledu na jeho schopnosti by vás mohlo napadnout, že by o něj mohla mít zájem například armáda, která by jej využila coby zbraně. Ovšem v Boston Dynamics se striktně vyhraňují vůči využívání Spota k jakýmkoliv násilným účelům, a to i navzdory původně vojenskému zaměření společnosti.

„V zásadě nechceme, aby Spot dělal něco, co by lidem ublížilo, a to ani simulovaným způsobem,“ řekl Michael Perry pro The Verge. „To je něco, za čím si při komunikaci se zákazníky pevně stojíme.“

Jedním z nejúsměvnějších videí, na kterých se psí robot již dříve prezentoval, je video, ve kterém Spot tančí celou choreografii na písničku Uptown Funk. Na první pohled to sice vypadá jen jako vtipné PR, které v reálném světě nemůže najít využití, opak je však pravdou. Zábavní trh totiž představuje jednu z hlavních oblastí, kde by robotický pes mohl najít své uplatnění. Boston Dynamics již nyní spolupracuje se světoznámým cirkusem Cirque du Soleil, který by chtěl dostat Spota na pódium mezi své akrobaty.

Akrobat Atlas

Je ovšem dost možné, že na místo Spota budou mít zájem spíše o Atlase, až uvidí, jaké nové kousky tento humanoidní robot od Boston Dynamics dokáže. Společnost totiž zveřejnila nové video, na kterém Atlas předvádí gymnastickou sestavu plnou kotoulů, výskoků a otoček. Mezi vrcholy celé sestavy patří zcela jistě stojka na hlavě a také otočka o 360 stupňů během výskoku. Malý baletní úklon na konci videa je již jen třešničkou na tomto hutném akrobatickém dortíku.

sequent-supercharger2-2

Přečtěte si takéNejdřív vzkřísil značku Czapek. Dnes z Prahy řídí vývoj chytrých švýcarských hodinek, které se dobíjí pohybem rukyNejdřív vzkřísil značku Czapek. Dnes z Prahy řídí vývoj chytrých švýcarských hodinek, které se dobíjí pohybem ruky

Vůbec nejpůsobivější je fakt, že robot mezi jednotlivými figurami ani chvilku nezaváhá a vypočítává, jaký pohyb má následovat. Podle Boston Dynamics za to může prediktivní modul, díky kterému robot navazuje s jedním pohybem plynule do druhého pohybu. Podle informací společnosti se mu však nepodaří zacvičit sestavu vždy bezchybně.

Úspěšnost je přibližně 80 %, takže je pravděpodobné, že při jedné z pěti zacvičených sestav se dostaví nějaká chyba. To je ovšem stále dostatečně velká přesnost, kterou by mu mohl závidět i leckterý profesionální gymnasta.

Momentálně není jasné, kdy se Atlas dostane do stejné fáze jako Spot a bude vypuštěn mezi zákazníky. Není ani jasné, k čemu by měl být do budoucna určen, i když i v jeho případě se taktéž nabízí celá řada možností využití, od zábavního průmyslu, služeb až po práce v průmyslovém odvětví.