Až 186 tun oceli a kamene. Důlní sklápěč eDumper je největším elektromobilem světa

edumper3-min

Foto: emining

Původně dieselový důlní sklápěč byl přestavěn na elektrický stroj

0Zobrazit komentáře

Pokud by mezi sebou jednotlivá průmyslová odvětví pořádala soutěž o největšího mordýře přírody, pak by se minimálně do finálové trojky zcela jednoznačně probojoval důlní průmysl. Především povrchové doly zanechávají v přírodě hluboké a těžko hojitelné rány, které jsou patrné i desítky let poté, co těžba na daném místě utichne. Alespoň malou ekologickou náplastí by se mohl stát elektrický důlní sklápěč eDumper.

Doly nejsou problematické jen co se devastace krajiny týče. Získávání pokladů ukrytých hluboko v zemi je extrémně prašným procesem, při kterém stroje kutající a převážející horninu denně rozvíří do ovzduší tuny prachových částic. Ty jsou následně větrem unášeny do desítek kilometrů vzdálených oblastí, které trvale poškozuje.

Většina důlních strojů navíc potřebuje ke svému provozu značné množství energie, které generují převážně naftové motory žíznivě hltající palivo po litrech. Jejich nedokonalé spalování dává vzniknout zplodinám, které jsou jen dalším hřebíčkem do víka rakve, jež se nad životním prostředím pomalu zavírá.

edumper2-min

Foto: emining

Stroj má naprosto obrovské rozměry

I v této průmyslové rodině od prachu a sazí zamazaných ovcí se však může objevit jedna ovečka s čistě bílým kožíškem, v tomto případě tedy čistě zeleným pohonem. Je jím švýcarský důlní sklápěč, kterého ve škole naučili, jak co nejefektivněji nakládat s energií, kterou produkují jeho elektrické motory, a tím alespoň částečně kompenzovat škody páchané jeho spolupracovníky.

Zelený tahač je výsledkem spolupráce společnosti Kuhn Schweiz a týmu vědců z technických univerzit v Bernu a Buchsu. Těm se podařilo vytvořit stroj, který je v některých případech schopen generovat více energie, než sám spotřebuje ke svému provozu.

cedricmaloux

Přečtěte si takéStartupYard letos hlásí rekordní počet startupů. Zrodily se v něm i české milionové naděje Rossum a Neuron SoundwareStartupYard letos hlásí rekordní počet startupů. Zrodily se v něm i české milionové naděje Rossum a Neuron Soundware

Děje se tak díky brzdné rekuperaci, ke které dochází v momentě, kdy nakladač, který je schopen uvézt až 65 tun nákladu, sváží těžké břemeno dolů z kopce. Při tomto úkolu samozřejmě jeho řidič brzdí a v ten moment vzniká energie, která je ukládána do baterií. Tato energie po vyložení nákladu pomáhá 121tunovému obrovi dostat se zpět na vrchol kopce. Do něj se však škrábe značně odlehčený, a tak mu část rekuperací získané energie zbude pro další jízdu.

edumper1-min

Foto: emining

Přestavba sklápěče byla náročným procesem

Obr s citlivou elektrickou duší

eDumper je největším elektromobilem na světě a zároveň je v něm uložen i největší automobilový akumulátor. Ten váží 4,5 tuny a nabízí kapacitu 600 kWh, což je kapacita akumulátorů sedmi Modelů S 75D od Tesly dohromady.

Díky schopnosti šetrně nakládat s rekuperovanou energií by měl tento drobeček za deset let provozu v horském lomu švýcarského Bielu, kde je těžen vápenec a slín, ušetřit přibližně 500 tisíc litrů nafty a zabránit až 1 300 tunám oxidu uhličitého proniknout do ovzduší. A přitom se na první pohled vůz jeví jako zcela normální důlní sklápěč.

Aby se do něj řidič vůbec dostal, musí vyšplhat po devíti schůdcích. Každé z kol mohutného vozu, kterých má dohromady šest, má výšku 180 centimetrů, a i urostlý důlní dělník vedle něj vypadá celkem titěrně. eDumper byl světu představen letos v dubnu a v tentýž měsíc zahájil svou elektrickou šichtu, ve které se mu zatím daří na výbornou. Dokonce se mu dostalo pochvaly i od Lucase di Grassiho, šampiona Formule E v roce 2017, který měl tu možnost tahač vyzkoušet.

„Měli jsme náklad 75 tun kamene a odjížděli jsme s 90 %. Vrátili jsme se s 80 % baterie a na cestě zpět jsme získali 8 %, takže jsme se vrátili s 88 %, což je vlastně docela v pohodě,“ pochvaloval si eDumper di Grassi v rozhovoru pro CNN Sport. Škoda, že takových elektrických sklápěčů není v provozu větší množství, protože poté by alespoň částečně „v pohodě“ mohlo být i více dolů.