Babiš nechápe, že demokracie může být důležitější než kus žvance, říká expertka na politický marketing
Anna Shavit, jež se podílela na řadě kampaní, rozebírá, co se nepovedlo té Babišově. Existovala prý silná společenská touha, aby nebyl prezidentem.
Anna Shavit, expertka na politický marketing, byla hostem podcastu Čestmíra Strakatého
Marketingový tým Andreje Babiše měl ještě donedávna pověst zkušených profíků, kteří dokážou díky datům a číslům výrazně podpořit volební výsledek. Ovšem v posledních sněmovních volbách, pak v senátních a naposledy v právě skončené prezidentské kampani se mu to nepodařilo. Bývalý premiér tak nyní zakouší tu méně zářivou stranu politické reality. Vývoj pozorně sleduje i Anna Shavit, odbornice na politický marketing z katedry marketingové komunikace a public relations FSV UK.
Zkušená expertka se v historicky první přímé volbě hlavy státu podílela na prezidentské kampani Karla Schwarzenberga, v roce 2013 spolupracovala při volbách i s hnutím ANO a v zatím posledních parlamentních pomáhala koalici Spolu. Právě skončené prezidentské klání nicméně Anna Shavit sledovala převážně z pozice nezaujaté odbornice na politický marketing. V podcastu Čestmíra Strakatého, který si můžete pustit v přehrávači níže, zhodnotila kampaně jednotlivých kandidátů.
Od doby, kdy pracovala na prezidentské kampani ona, se leccos změnilo. „Před deseti lety promluvil do volby Facebook, ovšem větší roli ještě stále hrála klasická média. Dnes si dovedu představit, že někteří voliči všechen volební obsah, včetně debat, konzumovali jen skrze sociální sítě,“ popisuje Shavit. Uznale tvrdí, že v marketingu napříč politickým spektrem se za uplynulou dekádu výrazně zlepšila i práce s daty. A především do oboru přišli i lidé, kteří tato data dokážou také dobře číst.
A ačkoli tedy marketing jednotlivých kampaní v současnosti mnohem více stojí na datech a práci s nimi, podle zkušené politické marketérky to neznamená, že by politika ztrácela i svůj ideový rozměr. Vidět to může být na kampaních kandidátů, kteří jsou upevnění ve svých hodnotách. Ačkoliv průzkumy o tom, jaké problémy voliče trápí, mají všichni, mohou se rozhodnout, že na citlivou strunu nezabrnkají. Zkrátka proto, že by to odporovalo jejich přesvědčení. Právě v tom podle ní tkví rozdíl mezi hnutím ANO a jinými politickými stranami.
„Taky nemám ráda ohánění etikou a různými kodexy. Ale existují určité hranice, které si určují sami politici. Typicky nezměníte program jen proto, že to prostě ukazují průzkumy. Prosazujete nějaké hodnoty a reprezentujete skupinu lidí s určitým názorem,“ tvrdí Anna Shavit. Hnutí ANO přitom na jednu stranu úspěšně luxuje levicové voliče, zároveň se ale snažilo získat i značnou část voličů SPD, čímž se už tak široce rozkročilo, že to pro Babišův projekt podle odbornice nemusí být do budoucna udržitelné.