Baldur’s Gate slaví 25 let. Zbožňované RPG přineslo fantastický zážitek podle Dungeons & Dragons
„You must gather your party before venturing forth!“ Jestli vám tahle slova nic neříkají, pořád můžete rest dohnat. Navíc letos vyšla i Baldur's Gate 3.
Před čtvrt stoletím se zrodila videoherní legenda – první Baldur’s Gate
Videoher podle nejslavnější stolní hry na hrdiny Dungeons & Dragons bylo a je spousta. Zkušenější virtuální dobrodruzi si vzpomenou třeba na trilogii krokovacích dungeonů Eye of the Beholder. Přes tituly jako Planescape: Torment nebo Neverwinter Nights se adaptace D&D dostaly do současnosti, kdy hernímu světu vládne Baldur’s Gate 3. Nositel jména, které právě 21. prosince slaví pětadvacet let od premiéry prvního dílu.
Jednička Baldur’s Gate od studia BioWare patří k nejmilovanějším videohrám na hrdiny neboli RPG z anglického role-playing games. V izometrickém pohledu (seshora a zešikma) v ní ovládáte družinu více i méně heroických postav, se kterými procházíte fantasy krajinou a v soubojích v reálném čase s možností pauzy a naplánování rozkazů (což ve své době nebylo vůbec obvyklé) porážíte příšery a padouchy. A samozřejmě se prokousáváte poutavým příběhem o politických konspiracích, hrozbě války a smrtelných potomcích nesmrtelných bohů.
To vše si navíc užíváte v kulisách dobře známých z pravidel D&D nebo z románů a povídek, které podle jejich příběhového pozadí vznikly. Dobrodružství se odehrává ve světě Forgotten Realms. Takže kdo se vyznal, dobře věděl, co ho asi čeká v titulním městě Baldurova brána. Anebo že může potkat Drizzta Do’Urdena, protagonistu fantasy knížek, které si našly popularitu i mezi českými čtenáři. Ale zpátky ke hře.
O tom, jak velkolepá Baldur’s Gate byla, svědčí jednoduchý fakt. Hra vyšla na pěti cédéčkách. Pěti!
Baldur’s Gate znamenala pro fantasy RPG renesanci, pokud ne rovnou revoluci. Hry na hrdiny podobného ražení byly především ve Spojených státech utlumeným odvětvím. „Všichni byli přesvědčeni, že RPG jsou mrtvý žánr. Tedy kromě her z Japonska, v těch naopak všichni viděli budoucnost,“ vzpomínal před pár lety jeden ze zakladatelů BioWare Trent Oster pro magazín The Ringer. Jenže pak přišla Baldur’s Gate. „A úplně proměnila očekávání, co by hra na hrdiny mohla být. Myslím, že zcela změnila vnímání toho, co je to RPG od západního herního studia,“ dodal.
Jsou to sebevědomá slova, ale oprávněná. Rok před vydáním hry od BioWare sice zažehlo pekelný plamen hráčského zájmu Diablo, ale to bylo přece jen akčnějším titulem. Zato v Baldur’s Gate jste se jako hlavní hrdinové napínavého fantasy eposu vydali do uvěřitelně vypadajících měst, vesnic, do rozmanité divočiny a ano, samozřejmě i do jeskyní a podzemí plných pastí a nepřátel. Bylo to rozsáhlé, rozmanité a až neuvěřitelné.
Později narozeným čtenářům to nejspíš už moc neřekne, ale o tom, jak velkolepá Baldur’s Gate byla, svědčí jednoduchý fakt. Hra vyšla na pěti cédéčkách. Pěti! To bylo tehdy hrozně moc. „Věděli jsme, že to bude velké. Chtěli jsme hráčům nabídnout otevřený svět, ve kterém se mohou vydat prakticky kamkoliv,“ vyprávěl v dřívější retrospektivě pro magazín Eurogamer hlavní designér hry James Ohlen. Což už dnes není tak revoluční. Ale tady jsme v roce 1998.
Zpětně se ani nechce věřit, že Baldur’s Gate byla teprve druhá hra od BioWare. Maličké kanadské studio podepsalo smlouvu s vydavatelskou společností Interplay a po své prvotině, simulátoru obrněných robotů Shattered Steel, začalo vyvíjet nový titul. Tedy spíš jen koncept multiplayerové hry, která nesla pracovní název Battleground: Infinity.
Mimochodem, když už zaznělo jméno Interplay, se zakladatelem slavné herní firmy (která rok před Baldur’s Gate dala milovníkům žánru podobně skvělý postapokalyptický Fallout) Brianem Fargem jsme na CzechCrunchi nedávno vydali rozhovor.