Balíky v Praze začínají rozvážet elektrická nákladní kola. V prvním cyklodepu nechybí DPD, Rohlík a další velcí hráči
V Praze i dalších městech brázdí ulice čím dál větší počet dodávek, které rozváží balíky. Zejména v současné situaci, kdy jsou zavřené kamenné obchody a mnoho zboží se nakupuje především online, je tlak na logistiku a tím pádem i ulice měst ještě větší. Alespoň částečně se rozhodlo snižovat dopravní zátěž hlavní město, které otevírá vůbec první cyklodepo.
Z městského cyklodepa zvaného Depot.Bike na pražské Florenci budou každý den vyjíždět kurýři na nákladních elektrokolech, kteří budou rozvážet zásilky po centru města. Do projektu se ve spolupráci s městem zapojila většina hlavních logistických hráčů a cílem je ulevit veřejnému prostoru a logistiku uvnitř města opět o něco zefektivnit.
Princip fungování cyklodepa je jednoduchý, ostatně se nejedná o nic sofistikovaného. V prostoru na Těšnově u stanice metra Florenc, strategicky hned pod magistrálou, bylo na místo původního parkoviště postaveno několik velkých kontejnerů, do kterých firmy převezou ze skladů balíky. Odtud si je budou do speciálních elektrokol nakládat kurýři, kteří je už dovezou k zákazníkům.
„Vše jsme naplánovali tak, abychom stihli ještě letošní Vánoce. Lokalita je dopravně dobře dostupná, je skryta pod magistrálou, má velkou kapacitu i skvělé napojení přímo do centra města. Zkušenosti ze zahraničí mluví jasně. Až 32 procent zásilek lze v centrech měst dopravit na cargokolech. A to vůbec není málo,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy.
Dělat logistiku zelenější je velký trend po celém světě i napříč trhem. Potvrzuje to i skutečnost, že do projektu jsou zapojeni největší logističtí a doručovací hráči Dachser, DHL Express, DPD, GLS, Messenger i PPL a od prosince se k nim přidá také největší tuzemský online supermarket Rohlik.cz.
„Pilotní projekt pražského cyklodepa nás posouvá opět o krok dál ke standardům evropských měst. Věřím, že tento způsob nízkoemisní logistiky pomůže nejen centru města, ale i jeho obyvatelům. Těším se na vyhodnocení v příštím roce a doufám, že k těšnovskému depu přibydou i další v ostatních částech Prahy,“ dodává Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.
Pilotní provoz cyklodepa na Florenci je naplánován na šest až osm měsíců. Celý projekt byl přitom zrealizován velmi rychle, během pouhých třech měsíců, kdy městský pozemek pod magistrálou „vyklidilo“ předchozí parkoviště a město ho dalo k dispozici logistickým firmám. Ty se pak finančně podíleli na jeho vzniku, aby bylo vše připraveno ještě před Vánoci.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Je to neobvyklý model, protože ve většině jiných měst ve světě platí cyklodepa erár, a to jak místo, tak kontejnery i provoz. Pro logistické firmy je to pochopitelně velký náklad, i proto, že do dodávky se spalovacím motorem se toho vejde mnohem víc než do elektrokola, ale všichni to dělají, protože chtějí být zelenější a ulevit městu,“ popisuje pro CzechCrunch Jakub Ditrich, šéf společnosti ekolo.cz, která je koordinátorem celého projektu.
Za jeden den mají jednotliví kurýři z nového depa doručit až 80 zásilek. Zmíněné společnosti budou provozovat flotilu o více než 30 nákladních elektrokolech, a to různých typů a technologií. Zatímco třeba PPL sází na kolo s úložným boxem vpředu, DHL má velký nákladní prostor za jezdcem a GLS má na své rikše i ochranné plexisklo.
Patrně nejvíce zkušeností má však v Praze s elektrokoly DPD, které s nimi začalo doručovat balíky už před rokem, přičemž za klasické elektrokolo zapřahává nákladní vozík a k dispozici má i nákladní rikšu. Kurýr na elektrokole podle DPD rozváží čtyři až šest hodin denně a doručí až 70 zásilek. Po celém Česku jich navíc nasazuje stále víc.
„Elektrokola již úspěšně využíváme v Praze, Brně, Ostravě a Plzni a považujeme to za jeden ze zásadních kroků v budoucnosti bezemisního doručování. Otevření depa na Těšnově výrazně urychlí doručení zásilek a umožní tak lépe naplánovat a zefektivnit trasu kurýra – při zachování stejné pracovní doby bude možné až zdvojnásobit počet doručení,“ uvádí pro CzechCrunch Miloš Malaník, generální ředitel DPD.
Vedle tradičních logistických hráčů je ale z hlediska technologického řešení ještě zajímavějším hráčem Rohlik.cz. Online supermarket má rozvoz složitější, protože doručuje čerstvé potraviny, přičemž některé navíc musí být chlazené. Proto bude mít v cyklodepu speciální kontejnery.
„Pro nás v Rohlíku je využití elektrokol spojené s technologicky velice sofistikovaným řešením. Nákupy pro zákazníky jsou objemné a těžké, mohou vážit až 180 kilo a obsahují i chlazený a mražený sortiment. Naším řešením je komplexní technologie, která udrží teplotní řetězec,“ popisuje pro CzechCrunch Ladislav Janckulík, manažer strategických projektů Rohlik.cz.
Celý proces v Rohlíku funguje tak, že na skladě se nákupy kompletují do samostatných boxů, které se vloží do přepravního kontejneru a ten je doručen do cyklodepa. Do každého takového kontejneru se vejde devět boxů na kola, přičemž každý pojme osm nákupů, tedy celkem 72 kompletních nákupů pro zákazníky.
Rohlík i další firmy si od cyklokol slibují doručování bez hluku a emisí, ale zejména v dopravně přeplněném centru města a v exponovaných časech mohou být elektrokola rychlejším prostředkem a snižovat tak zpoždění při doručení. Zároveň lze díky nim lépe doručovat na místa, kam je obtížné zajet autem, a problém elektrokolům nedělají ani kopce.
„Nákladní elektrokola jsou tou další ,velkou věcí‘ v rozvoji městské dopravy. V ekolo.cz věříme, že díky provozu Depa se stane doprava zboží na kole běžnou součástí našeho města. A že konečně bude normální i pro obyvatele se dopravovat, ať už na klasickém, nebo nákladním elektrokole,“ dodává Jakub Ditrich, který se elektrickým kolům dlouhodobě věnuje.
Pokud navíc bude pilotní provoz cyklodepa vyhodnocen na straně města i zapojených firem pozitivně, je prý vedení Prahy připraveno zvážit možné zavedení regulace vjezdu nákladních vozidel do centra města. To ale ještě bude předmětem vyhodnocování dat a dalších diskuzí.