Balíky v Praze začínají rozvážet elektrická nákladní kola. V prvním cyklodepu nechybí DPD, Rohlík a další velcí hráči
V Praze i dalších městech brázdí ulice čím dál větší počet dodávek, které rozváží balíky. Zejména v současné situaci, kdy jsou zavřené kamenné obchody a mnoho zboží se nakupuje především online, je tlak na logistiku a tím pádem i ulice měst ještě větší. Alespoň částečně se rozhodlo snižovat dopravní zátěž hlavní město, které otevírá vůbec první cyklodepo.
Z městského cyklodepa zvaného Depot.Bike na pražské Florenci budou každý den vyjíždět kurýři na nákladních elektrokolech, kteří budou rozvážet zásilky po centru města. Do projektu se ve spolupráci s městem zapojila většina hlavních logistických hráčů a cílem je ulevit veřejnému prostoru a logistiku uvnitř města opět o něco zefektivnit.
Princip fungování cyklodepa je jednoduchý, ostatně se nejedná o nic sofistikovaného. V prostoru na Těšnově u stanice metra Florenc, strategicky hned pod magistrálou, bylo na místo původního parkoviště postaveno několik velkých kontejnerů, do kterých firmy převezou ze skladů balíky. Odtud si je budou do speciálních elektrokol nakládat kurýři, kteří je už dovezou k zákazníkům.
„Vše jsme naplánovali tak, abychom stihli ještě letošní Vánoce. Lokalita je dopravně dobře dostupná, je skryta pod magistrálou, má velkou kapacitu i skvělé napojení přímo do centra města. Zkušenosti ze zahraničí mluví jasně. Až 32 procent zásilek lze v centrech měst dopravit na cargokolech. A to vůbec není málo,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy.
Dělat logistiku zelenější je velký trend po celém světě i napříč trhem. Potvrzuje to i skutečnost, že do projektu jsou zapojeni největší logističtí a doručovací hráči Dachser, DHL Express, DPD, GLS, Messenger i PPL a od prosince se k nim přidá také největší tuzemský online supermarket Rohlik.cz.
„Pilotní projekt pražského cyklodepa nás posouvá opět o krok dál ke standardům evropských měst. Věřím, že tento způsob nízkoemisní logistiky pomůže nejen centru města, ale i jeho obyvatelům. Těším se na vyhodnocení v příštím roce a doufám, že k těšnovskému depu přibydou i další v ostatních částech Prahy,“ dodává Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.
Pilotní provoz cyklodepa na Florenci je naplánován na šest až osm měsíců. Celý projekt byl přitom zrealizován velmi rychle, během pouhých třech měsíců, kdy městský pozemek pod magistrálou „vyklidilo“ předchozí parkoviště a město ho dalo k dispozici logistickým firmám. Ty se pak finančně podíleli na jeho vzniku, aby bylo vše připraveno ještě před Vánoci.