Balóny s internetem pro Afriku jdou k zemi. Ambiciózní projekt Alphabetu nedává ekonomický smysl

loon0

Foto: Loon

Balóny startupu Loon končí svou misi. Jejich provoz byl příliš drahý

0Zobrazit komentáře

Přibližně v polovině loňského roku se Alphabet, mateřská společnost Googlu, pustila do prvního komerčního nasazení stratosférických balónů svého startupu Loon. Ten si kladl za cíl, že pomocí nich rozšíří internet do oblastí, kde by bylo budování klasické sítě příliš nákladné. Po půl roce vznášení nad Keňou se však balóny vrací zpět na zem. Jejich vývoj a provoz zkrátka stojí příliš moc peněz.

Internet i v oblastech, kde dávají lišky dobrou noc. Taková byla vize projektu Loon, který k těmto účelům využíval balóny plněné heliem, jež se pohybují na úrovni stratosféry. Tyto balóny poháněné solárními panely bylo možné ovládat, díky čemuž šlo internetové připojení na vybraných místech co možná nejvíce posilovat.

Celý projekt byl zahájen v roce 2011 a první balóny se vznesly do vzduchu o dva roky později. V roce 2017 demonstrovaly své schopnosti nad Portorikem, kterému poskytly provizorní připojení po řádění hurikánu Maria. Mimo karibského ostrova byly balóny nasazeny i nad některými oblastmi Brazílie, Nového Zélandu i Peru.

loon-boxed-2360×1180

Foto: Loon

Balóny byly nadnášeny heliem a poháněly je sluneční paprsky

Loni se poprvé komerčně objevily i nad oblastí Keni, kde měly ve spolupráci se společností Telkom Kenya podle Alastaira Westgartha, šéfa projektu Loon, poskytnout internetové připojení 4G/LTE desítkám tisíc obyvatel. Jenže ani to nedokázalo vyvážit náklady, které si každoročně vyžadoval jejich vývoj a provoz.

Ne, že by o balóny Alphabetu nebyl zájem – společnost již měla mít podepsané smlouvy na pokrytí některých odlehlých částí amazonského pralesa či Mozambiku, což právě Westgarth potvrzuje. Ovšem jak uvádí na svém blogu, nepřišli na způsob, jak snížit náklady a vybudovat dlouhodobě udržitelný byznys.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Společnost zkrátka nebyla schopna skloubit obrovskou finanční zátěž, kterou projekt představoval, s cenovou nabídkou, která by byla únosná pro konečné zákazníky. Nesmíme zapomínat, že projekt mířil především na rozvojové oblasti, jejichž obyvatelé žijí často v chudobě.

Proto Alphabet rozhodl, že Loon potká stejný osud jako například větrné draky Makani, kteří sbírali větrnou energii. Oba projekty se staly oběťmi nového přístupu k projektům vycházejících z programu Google X, který měl za dob Larryho Page a Sergeje Brina, spoluzakladatelů Googlu, neomezený přístup k financím. S příchodem nové finanční ředitelky Alphabetu Ruth Poratové se však přístup změnil.

hapsmobile-sunglider-drone-lte

Foto: HAPSMobile

V řádu několika let snad půjde internet získat z dronu ve stratosféře

Finanční toky z Alphabetu byly přiškrceny a projekty dostaly za úkol získávat finance od externích investorů. Ty, které toho nebyly schopny, nebo nedokázaly generovat potřebné zisky, pak byly jednoduše odříznuty, podobně jako byli odříznuti od internetu jeho klienti.

Nemusí se však jednat o trvalý stav. Je to opět Alphabet, kdo ve spolupráci se společností HAPSMobile spadající pod SoftBank vyvíjí koncepci dronu s obřím rozpětím křídel, který chce taktéž rozsévat internet na místech, kde je pokrytí problematické. Tento stroj však na své komerční nasazení stále čeká.

Japonští designéři chtějí podpořit fotbal v chudých oblastech. Jejich míč se nikdy nepíchne, protože je skládací

Filip HouskaFilip Houska

nendo-football

Foto: Akihiro Yoshida/Nendo

Fotbalový míč, který se nenafukuje, ale skládá

0Zobrazit komentáře

Fotbal je nejpopulárnějším sportem světa a díky své nenáročnosti, kdy stačí jen míč, brána a parta kamarádů, dlouhodobě proniká i do těch nejchudších zemí, z nichž se mnohdy rojí noví špičkoví fotbalisté. Klasickou branku dokáže suplovat třeba pár tenisek nebo dva velké kameny, ale když se píchne míč, bývá po zábavě. Sehnat nový míč nemusí být v mnoha částech světa tak jednoduché, a to jak kvůli dostupnosti, tak ekonomické situaci tamního obyvatelstva.

V japonském designovém studiu Nendo proto dali hlavy dohromady a přišli s užitečným řešením. Navrhli míč, který se nenafukuje (a tím pádem nehrozí jeho píchnutí a upuštění vzduchu), ale skládá. K tomu slouží tři struktury dílků, jež mají zajistit, aby míč po složení vypadal jako ten, s nímž se fotbal standardně hraje. Skládá se podobně jako puzzle z 54 specificky tvarovaných komponent.

To je jeden z hlavních rozdílů oproti klasickému balónu, který koupíte a maximálně přifouknete. Liší se však i materiálovým provedením. Aby Nendo mohlo docílit ještě vyšší odolnosti ve srovnání s normálními fotbalovými míči, tvořenými zpravidla z polyurethanu nebo polyvinylchloridu, vsadilo na měkký, recyklovaný polypropylen a syntetický resin.

fotbal-mic-nendo-1

Foto: Akihiro Yoshida/Nendo

Fotbalový míč, který se nenafukuje, ale skládá

Na základě těchto materiálů Nendo slibuje, že ani kopnutí bosou nohou nebude bolestivé, a dodává, že pokud nějaký dílek během utkání vypadne, díky struktuře se celý míč nerozsype a vydrží (byť neudává, jak dlouho). Poté se jen přidělá zpět, nebo se nahradí novým dílkem. Po zápase lze navíc míč zase rozložit a schovat třeba do malého přenosného vaku.

Je zřejmé, že My Football Kit z dílen japonských designérů nebude určené pro profesionální fotbalisty, respektive profesionální kluby, které nemají problém si regulérních míčů koupit ohromné množství. Pro děti v chudých, zpravidla afrických, zemích ale může jít o zajímavé řešení, jak se do fotbalu více ponořit a nebát se, že po píchnutí míče přijdou o možnost dále trénovat a bavit se.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

milan-ondrik-cernak-2

Přečtěte si takéNadchly vás Devadesátky? Podívejte na slovenský ekvivalentNadchly vás Devadesátky? Na Netflixu je dvojice nových hitů o vzniku impéria slovenského podsvětí

V případě, že se toto řešení dostane na trh, objeví se dvě možnosti – buď si parta kamarádů nebo rodina koupí tento míč sama (a to rovnou třeba v různých barevných provedeních a několika kusech), nebo sportovní aktivity dané oblasti zasponzoruje vláda, potažmo město. Konkrétně v Africe jde ale až o paradoxně velký problém.

Jak nám ostatně před pár měsíci říkal Martin Loužecký z iniciativy Skate World Better, se kterou staví v Africe skateparky, podpora sportovních aktivit ze strany vlád je velmi slabá a prakticky tak ignoruje nadějné talenty z různých disciplín. Nový fotbalový míč tak může (ale i nemusí) být jen malým dílkem do skládačky za dostupnější sport pro všechny.