Barevná trefa. Česká značka doplňků Vuch sází na puntíky a letos hodlá pokořit stomilionový obrat

Iva BrejlováIva Brejlová

vuchStory

Foto: Vuch

Ondřej Hyrš a Martin Kůs, zakladatelé společnosti Vuch

Když před pěti lety začínali s přesně šesti puntíkatými peněženkami, pracovali jen s dojmem, že by jejich produkty v „šedi velkých brandů“ mohly zaujmout. Značku Vuch viděli jako veselou alternativu hlavně na poli doplňků. Dnes už mají Martin Kůs a Ondřej Hyrš daleko širší porftolio i daleko větší plány.

Potvrzuje to nákup haly pro expedici výrobků o tisícovce čtverečních metrů, která by jim prý aspoň dva roky mohla vydržet. A že se Vuch se svým barevným pojetím trefil, za něj říkají hlavně čísla. Loni rostla firma o víc než 70 procent a letos hodlá pokořit hranici obratu 100 milionů korun. Však také rok 2021 odstartovala s 200% růstem.

Kůs s Hyršem se stali odborníky hlavně na dámské doplňky a nenudí se u toho. Pokud se baví o svých peněženkách, jsou to pro ně „vušky“ (Vuch se totiž správně čte se „š“ na konci), modelky na focení produktů jsou „Vuch lady“, a pokud se fotí nová kolekce, tak v nezvyklém prostředí, třeba na letišti.

Peněženek už prodali přes 250 tisíc. Posunuli se však k mnoha dalším produktům, mezi nejprodávanější patří hlavně kabelky, batohy a hodinky. S každým rokem přichází nové segmenty: první kolekce oblečení a třeba i spodní prádlo, sluneční brýle, parfém, dětské a loni i pánské doplňky.

vuch-2

Foto: Vuch

Ondřej Hyrš a Martin Kůs založili firmu Vuch na barvách

Aktuálně se pracuje dokonce na dvou kolekcích bot. Jednou za kvartál navíc Vuch přidává limitované série s různými návrháři, umělci či známými osobnostmi. Teď má společnost v nabídce přesně 407 produktů a veselé barvy neopouští. Je to přece jen její zavedená značka a teď už i konkurenční výhoda.

Mimo sezónu odbaví Vuch kolem 300 objednávek denně, v sezóně i tisíc. Ale rekord je za loňský rok někde přes 1 500 objednávek za jediný den, to když zafungoval Black Friday. Kromě e-shopu jsou „vušky“ všeho druhu už třetím rokem dostupné u velkých e-shopů jako Alza, Mall, Vivantis, Zoot nebo třeba Factcool, v offline světě pak u Bati či v Globusu.

Limity nevidíme

Martin Kůs a Ondřej Hyrš se znají od malička, vyrůstali totiž v jednom panelákovém vchodě. Hned po škole se spolu vrhli na internetové podnikání, když si ještě před spuštěním barevného Vuche vyzkoušeli e-shop se sportovní módou. Ten ale zapadl ve stovkách dalších jemu podobných.

„Na tom jsme si ověřili, že pouhý přeprodej již zavedených značek má svá jasná pravidla, a měli jsme dost svázané ruce. A proto jsme přišli s nápadem založení vlastní značky, kterou si komplet navrhneme a vybudujeme od začátku do konce a vše budeme mít pod kontrolou,“ říká dnes Kůs.

vuch-4

Foto: Vuch

Martin Kůs a Ondřej Hyrš začali s puntíky a značka Vuch je neopustila

Ondřej Hyrš vystudoval ekologii a Martin Kůs architekturu, ale ze svých představ o módě nechtěli slevit. Dodnes mimochodem Kůs naprostou většinu zboží stále navrhuje, ač si právě na návrhy značka vybudovala celý tým. Kromě produktového designu má na starosti marketingovou strategii, Hyrš zase finanční řízení firmy a další expanzi a rozvoj.

Svým přístupem se trefili do modelu, ve kterém firma roste každý rok. Jen loni to bylo o víc než 70 procent. „Limity dosud nevidíme a jsme optimisté. Za rok 2021 jsme zatím o víc než 200 procent v plusu,“ usmívá se Hyrš. Už loni přitom obrat firmy dosáhl na 61 milionů korun. Zisk před zdaněním a odpisy se pak vyšplhal na 12 milionů.

Z hospody do závodní jídelny

Výroba vuších kousků probíhá od Číny přes Indii, Vietnam či Itálii až po Česko a Slovensko. Pokud se odehrává daleko, Kůs i Hyrš detailně kontrolují kvalitu. „Jsme na výrobu poměrně přísní. Než se spustí produkce nové kolekce, vždy tomu předchází vybíraní kvalitních materiálů. Nněkolikrát se vyrábějí vzorky, které se připomínkují a opravují,“ popisují.

„Až když jsme si jistí kvalitou materiálů a zpracováním, tak spouštíme hlavní výrobu. Za víc než pět let zkušeností už máme zajeté partnery, se kterými jsme se dokázali sladit a přesně znají naše standardy,“ dodává Hyrš.

I když je část výroby v zahraničí, počet dodávek i zaměstnanců v Česku rychle roste. To není nic špatného, ale znamená to, že se firma musela už několikrát stěhovat. „Před třemi lety jsme koupili kousek za Chrudimí bývalý hostinec se sokolovnou, který jsme postupně přebudovali na kancelářský dům s rozlohou 350 čtverečních metrů,“ přibližuje Kůs.

„Máme v plánu přejít na kompletně ekologické balení.“

„V současné chvíli kupujeme a chystáme se rekonstruovat bývalou závodní jídelnu opět kousek za Chrudimí. Jedná se už o poměrně veliký objekt s rozlohou tisíc čtverečních metrů, kam bychom rádi po rekonstrukci přesunuli kompletní expedici,“ plánuje devětadvacetiletý spoluzakladatel.

Jeho o rok starší kolega Hyrš doplňuje, že už rovnou počítají s dalším růstem. „Na fulltime nás je skoro 20 a neustále se rozrůstáme. V sezóně před Vánoci nabíráme dalších zhruba 30 lidí na výpomoc do skladu. Aktuálně má firma jednu administrativní budovu s kapacitou kolem 30 lidí, takže prostor ještě je,“ doplňuje.

vuch-3

Foto: Vuch

Ondřej Hyrš a Martin Kůs, zakladatelé značky Vuch

Produkty od Vuchu se dají koupit ve 30 státech, kromě Česka a Slovenska je firma zavedená především v Maďarsku či Polsku. Loni nicméně spustila e-shop v angličtině na doméně Vuch.com a přes něj je schopná odbavit objednávky po celé Evropské unii.

Na tomto e-shopu si také aktuálně zkouší, kde by vlastně o veselé produkty byl největší zájem a kam tím pádem soustředit pozornost. Už teď nicméně zakladatelé vědí, že je letos čeká přímá expanze na slovinský a chorvatský trh. Do západní Evropy se zatím pouští s pomocí obchodních partnerů nebo zavedených zahraničních prodejců.

Díky růstu navíc loni našli ve Vuchi prostor také na oblíbenou ekologii, a to s první kolekcí peněženek z recyklovaných PET lahví. „Letos chceme v tomto trendu pokračovat,“ doplňuje Hyrš a jedním dechem upozorňuje i na plastové obálky tvořené z 80% recyklátu, papírové krabice a plány na to, jak z produktů poškozených skladováním nebo po cestě k zákazníkovi vytvoří recyklát, který se přetvoří na výplň pro nový produkt.

„Máme v plánu přejít na kompletně ekologické balení a recyklovat každou část z odpadu, který jako firma tvoříme,“ plánuje s nadšením.

Partnerem článku a CzechCrunche je společnost Vuch. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.