Bateriový sen se rozplývá. Northvolt žádá o ochranu před věřiteli a komplikuje přechod na elektromobilitu
Byl jedním z dominantních hráčů evropské elektromobility. Northvolt však svůj raketový růst nedokázal ukočírovat a nyní žádá o bankrotovou ochranu.
Švédská společnost Northvolt platila za jednoho z největších hráčů v oblasti evropské elektromobility. Dokázala přilákat celou řadu investorů v čele s automobilkou Volkswagen či Siemensem. Jenže nyní se bateriový sen rozplývá. Společnost nebyla schopna z důvodu špatného managementu naplnit své velké ambice a nyní požádala o bankrotovou ochranu před věřiteli.
Stačilo jen několik málo měsíců na to, aby se jedna z nejnadějnějších evropských společností proměnila v trosky. Ještě v první polovině roku byl Northvolt evropskou nadějí na snížení závislosti na čínských dodavatelích bateriových technologií pro elektromobily. Velký potenciál viděli ve Švédech investoři jako Goldman Sachs či BlackRock, a samozřejmě i automobilky v čele s Volkswagenem a Volvem.
Společnost měla velké plány a také dostatečný kapitál na jejich realizaci. Na stole bylo až čtyřnásobné zvětšení závodu ve Skellefteå a výstavba dalších továren a výzkumných zařízení nejen v domovském Švédsku, ale i Německu, Kanadě, Spojených státech či v Polsku.
Jenže společnost nebyla schopna efektivně využít ani zázemí, které už ve Skellefteå měla a které tak jelo na část svých kapacit. Z důvodu rychlého růstu společnosti začalo docházet k zásadním chybám v řízení, podle zaměstnanců byl ve vedení znát chaos a nekompetentnost. Zaměstnanci proto nevěděli, co mají dělat, a příliš nefungovalo ani zapojení pracovníků z asijských továren, kteří byli do Švédska přivezeni.
Jako první si problémy uvědomila automobilka BMW, která vycouvala ze zakázky ve výši dvou miliard dolarů, tedy přibližně 48,5 miliardy korun, a raději oslovila Samsung. Navíc automobilky jako Volvo či Volkswagen, které měly být pro společnost nejdůležitějšími odběrateli, přestaly do elektromobility šlapat tak jako předtím. Tím se veškerá budoucnost společnosti o to víc zkomplikovala.
Northvolt pálil veškeré získané peníze obrovskou rychlostí. Během října proto neúspěšně sháněl dalších 200 milionů eur, tedy přibližně 5 miliard korun. Podle aktuálních informací má mít společnost v hotovosti přibližně 30 milionů dolarů, tedy asi 726 milionů korun, což je suma, se kterou je schopna pokrývat své operace přibližně jen jeden týden. Oproti tomu dluhy společnosti se měly prohloubit na 5,8 miliardy dolarů, tedy přibližně 140 miliard korun.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsSpolečnost, která má aktuálně 6 600 zaměstnanců v sedmi zemích světa, proto požádala o bankrotovou ochranu před věřiteli. Tento krok by jí měl umožnit restrukturalizaci, která by měla být dokončena v prvním čtvrtletí příštího roku. Na ni již měl Northvolt získat nové financování ve výši 100 milionů dolarů, tedy 2,4 miliardy korun.
„Tento rozhodný krok umožní Northvoltu pokračovat v poslání vytvořit domácí, evropskou průmyslovou základnu pro výrobu baterií,“ uvedl v prohlášení Tom Johnstone, prozatímní předseda představenstva Northvolt. Volkswagen, který drží v Northvoltu 21procentní podíl a je tak největším z akcionářů, uvedl, že vzal podání společnosti na vědomí a je s vedením v úzkém kontaktu.
Zda bude celý projekt na baterky, nebo se Northvolt dokáže ze svých problémů vyhrabat, ukáže čas. Je ovšem jasné, že toto zaškobrtnutí, tedy lépe řečeno pořádné zakopnutí, minimálně zpomalí evropský přechod na elektromobilitu. Ten se už tak potýká s problémy, které jsou způsobeny i nepříliš velkým zájmem ze strany spotřebitelů, na což reaguje například i Škodovka.
„Počítalo se, že celoevropský podíl elektromobilů letos poroste na 20 procent, ale naopak došlo k poklesu, jsme okolo 14 procent. Abychom příští rok splnili nové emisní limity, potřebujeme, aby ten celkový trh v Evropě byl někde na úrovni nějakých 25 – 30 procent, což se z dnešního pohledu zdá nereálné,“ řekl v podcastu Crunch Martin Jahn, člen představenstva tuzemské automobilky.