Beat Saber pokračuje v jízdě virtuální realitou. Jen na herním systému Oculus Quest již utržil miliardy korun

Filip HouskaFilip Houska

beat-saber-1

Foto: Beat Games

Beat Saber je hit pro virtuální realitu

0Zobrazit komentáře

Popularita se české hře Beat Saber, kde ve virtuální realitě do rytmu hudby rozsekáváte létající krychle, rozhodně nedá upřít. Svědčí o tom nejen narůstající spolupráce s áčkovými hudebními umělci, ale také tržby jejích tvůrců, které za loňský rok vyletěly vysoko nad miliardu korun a udělaly z Beat Games jedno z největších herních studií v Česku. Nyní si připisuje další velký milník, tentokrát v souvislosti se systémem Oculus Quest.

Beat Saber dokázal na platformě Oculus Quest, která patří Facebooku (stejně jako samotní Beat Games), překonat tržby 100 milionů dolarů, tedy více než dvě miliardy korun. Videohře se to podařilo za zhruba 2,5 roku, co je na tomto herním systému dostupná. Jedná se přitom o jedno z mála oficiálních čísel, které Beat Saber historicky prozradil. O tom, jak se hře daří na jiných platformách, nebo kde je nestahovanější, nechtějí zástupci Beat Games hovořit.

Ačkoliv nejsou k dispozici tržby všech her dostupných na Questu, podle magazínu VR Upload je Beat Saber jedinou, které se podařilo stomilionový milník na Oculus Quest překonat. Letos v lednu Facebook (nově se jmenující Meta) zveřejnil jen to, že hranici ve výši jednoho milionu dolarů překonalo na platformě Quest už šedesát titulů. Mezi nimi je mimo jiné oblíbený titul The Walking Dead: Saints & Sinners, který hráče přenáší do smyšleného světa seriálu Živí mrtví, aby se prodrali mezi hordami zombie.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve svém žánru sice zatím Beat Saber prakticky nemá žádnou relevantní konkurenci, ale právě The Walking Dead: Saints & Sinners může být jednou z her, která by mu brzy mohla dýchat na záda. Její tvůrci totiž tento týden oznámili, že v tržbách překonali metu 50 milionů dolarů (přes miliardu korun) za necelý rok. Ovšem nikoliv jen na Questu, ale na PlayStation VR a PC VR dohromady. Souhrnná čísla Beat Saberu nejsou známa.

Beat Saber si každopádně udržuje slibný náskok a nelze očekávat, že bude hra od trojice Vladimír Hrinčár, Ján Ilavský a Jaroslav Beck zpomalovat. Není tomu tak dávno, co do svého bohatého hudebního portfolia přidala i výběr skladeb americké popové hvězdy Billie Eilish, přičemž před pár dny oficiálně spustila možnost simultánního hraní ve čtyřech lidech (multiplayer) i na PlayStation VR.

V databázi placených hudebních balíčků pak lze najít i kapely jako Imagine Dragons, Panic at the Disco!, Linkin Park nebo BTS. Nechybí ani singly producenta Timbalanda nebo elektrohudba od vydavatelství Monstercat. Koncem letošního května dorazilo rozšíření v podobě hitu Party Rock Anthem od LMFAO nebo písničky Counting Stars od One Republic.

Vaše veličenstvo, je tu Age of Empires IV. Nový díl slavné strategie sklízí vysoké známky a opět hravě učí historii

Michal MančařMichal Mančař

age_of_empires_iv

Foto: Microsoft

Age of Empires IV představují návrat slavné strategické série

0Zobrazit komentáře

Vyšlete poddané na pole, sešikujte zbrojnoše, osedlejte svého oře a naládujte trebuchet kamením. Právě vyšlo Age of Empires IV, nový díl úspěšné série historických videoher od Microsoftu. Spolu s ním se tak na obrazovky počítačů vrací kdysi velice tradiční, ale dnes už přece jen ne tak obvyklá hratelnost poctivé realtimové strategie se stavěním měst a výcvikem velkých vojsk. A jak ukazují první recenze, je to návrat vpravdě královský.

Age of Empires fanoušky v reálném světě baví už čtyřiadvacet let – a v tom virtuálním dokonce několik století. Od starověku se slony, falangami a trirémami v prvním díle se ve druhém přesunuly do nejen rytířského středověku, aby se ve třetí hře podívaly dokonce do novověku a doby střelného prachu a parních strojů. Age of Empires IV se nicméně vrací do období fanoušky nejoblíbenějšího, do středověku.

Stejně jako u předchozích her série i ten čtvrtý z hráčů udělá vladaře a vojevůdce, kteří dohlížejí nad stavbou hradů, výcvikem vojsk a měřením jejich sil na bojištích. A to vše v historickém hávu, který sice kvůli zachování zábavy není stoprocentní realistickou simulací strastí a slastí tehdejších panovníků, ale vše zasazuje do uvěřitelných kulis, skutečných válek a opravdových událostí.

Age of Empires IV tak přináší pětatřicet misí ve čtyřech historických kampaních napříč pěti sty lety. První dějová linka se podívá do období ovládnutí Anglie normanskými dobyvateli. Strany Angličanů a Francouzů se představí i ve druhé kampani, která sleduje stoletou válku a s příchodem Johanky z Arku dává vzpomenout na Age of Empires II, kde hrdinka Francie hrála jednu z hlavních rolí.

Exotičtější výlet do dějin i mimo západní Evropu pak nabízí mise za mongolské nájezdníky nebo za moskevské bohatýry a knížata. Čtyři v singleplayeru hratelné národy doplňují strany Svaté říše římské, Číny, Dillíského sultanátu a Abbásovského chalífátu, které si můžete vyzkoušet v multiplayeru.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve srovnání s množstvím národů v remasterované verzi Age of Empires II, do níž nedávno přibyli i Češi, tak úvodní nabídka novinky nepůsobí příliš rozsáhle, nicméně je prakticky jisté, že i u čtvrtého dílu se můžeme těšit na různá obsahová rozšíření. A především pak platí, že i v samotné základní hře je na co se těšit.

Světové recenze totiž nešetří pěknými známkami a herní magazíny od IGN po PC Gamer se u Age of Empires IV shodují zhruba na osmi bodech z deseti. V době vydání článku agregátor recenzí Metacritic hlásí skóre 82 ze sta možných, přičemž z padesáti sebraných hodnocení nebylo ani jedno negativní a jen pět smíšených.

age_of_empires_iv_gameplay

Foto: Microsoft

Age of Empires IV se vrací do středověku

Ve verdiktech pak často zaznívá variace na to, že čtvrtý díl sice nepřináší nic revolučního, nicméně věrně navazuje na své předchůdce a nabízí očekávanou a oblíbenou strategickou hratelnost s přiměřeným množstvím moderních inovací. A koneckonců to, že se nekoná revoluce, je i z historického pohledu pro šlechtice a vladaře dobrá zpráva.

Právě historický pohled je pak dalším tradičním lákadlem série a Age of Empires IV v tomto ohledu jde zdaleka nejdál. Jednotlivé kampaně nejsou prezentované jako fiktivní příběh s dějinným základem – třeba coby zmiňované dobrodružství Johanky z Arku z druhého dílu – ale takřka coby až edukativní materiál, který tvoří působivě zpracovaná dokumentární videa.

Namísto dialogů historických hrdinů vás tak čeká zajímavý výklad dané události, který by se neztratil ani při pokrokovější výuce dějepisu. Videa pomocí kombinace reálných záběrů ze současnosti a animací přibližují historický kontext nejen právě odehrávané bitvy, ale dávají nahlédnout i do dobových řemesel, ukazují princip různých technologií a dalších střípků středověkého života.

Dát doslovný význam oblíbenému spojení „škola hrou“ můžete díky Age of Empires IV už ode dneška na PC. Hru za cenu 60 eur bez jednoho centu (zhruba 1 500 korun) získáte jak od Microsoftu, jehož divize Xbox Game Studios ji vydává, tak na Steamu.