Berte výuku na dálku jako příležitost, jak studentům ukázat, že mají zodpovědnost za své vzdělání, říká Tomáš Jízdný
Tomáš Jízdný, majitel Střední pedagogické školy Futurum v Praze
Když Tomáš Jízdný před rokem kupoval Střední pedagogickou školu Futurum v Praze, do které plánoval ve velkém nasadit moderní technologie a jít příkladem dalším vzdělávacím institucím, ještě netušil, na co všechno se s předstihem připravuje. Teď se mu ale investice vyplácí.
Nouzový stav způsobený šířením koronaviru v Česku zavřel minimálně na několik týdnů dveře všech škol a Jízdného Futurum pochopitelně není výjimkou. Mladý podnikatel, který se vzdělávání dlouhodobě věnuje, teď pro CzechCrunch popisuje, jak probíhá výuka na dálku a na co si při ní dát pozor.
***
Přiznáváme. Jako většinu škol v České republice i nás rychlost rozhodnutí o uzavření škol trochu překvapila. Bereme ale zdraví „svých“ dětí na Střední pedagogické škole Futurum vážně, a proto celou situaci dobře chápeme. Neznamená to ale, že není situace pro školy, jako je ta naše, komplikovaná.
Na školy se teď valí rady a tipy na nástroje a postupy ze všech stran. I my se snažíme vlastními příklady pomoci, uvědomujeme si výhodu, kterou díky postupné implementaci technologií a tvorbě vlastního digitalizovaného obsahu máme. Je to zásluha především našich učitelů. Pilná a kontinuální práce se teď vyplatila v neočekávanou chvíli, víc než jsme dokázali kdy domyslet.
Máme výhodu v digitalizaci
Komplikované to bezesporu je, v prvním necelém týdnu po uzavření škol jsme se potřebovali trochu rozkoukat a připravit strategii stejně jako valná většina dalších škol v Česku, teď ale od většiny učitelů poslouchám následující věty.
„Jsme s žáky zvyklí pracovat s online nástroji, takže nás to trochu zdrží, ale výuka se nezastavila. Pokračujeme dál v zavedeném, ale vymýšlíme i další tipy pro výuku, abychom ji zpestřili.“ Uvědomujeme si totiž, že udržet pozornost studentů doma je trochu výzva.
Za necelý týden v online režimu jsme si ale ověřili, že důležitá je hlavně komunikace. Pokud studentům jen pošlete materiály ke studiu nebo zadáte vyplnění pracovního listu nebo zhlédnutí videa, jejich pozornost, která je doma ještě více roztříštěná, nezískáte.
Funguje nám třeba propojení studentů do menších skupinek, i ze školy jsou zvyklí pracovat ve dvojicích a skupinách a funguje to dobře také online. Podporujeme tak jejich vzájemnou spolupráci a komunikaci.
Co školy, které s digitalizací nezačaly, nebo teprve začínají?
Školám, které s digitalizací a zaváděním technologií teprve začínají, nebo to snad mají teprve v plánu, bych radil nepanikařit a nesnažit se všechno urvat hned. Takhle to nepůjde. Zajistěte hlavně kontakt mezi vyučujícími a jejich studenty. Klidně právě po menších skupinách.
Konečně si snad i české školství ověří, že čím individuálněji se může učitel studentům věnovat, tím lepších výsledků dosáhnou. A to ve třídě 30 dětí jde jen těžko. Nemusíte hned vytvářet hodiny plné audiovizuálních médií, nástrojů a platforem, důležité je zůstat v přímém kontaktu a nespokojit se jen se zadaným úkolem a termínem odevzdání.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs1. V první řadě je tak důležité nastavit řád a udržet pravidelný kontakt. Platforem, které to umožňují, je už spousta a k mnohým z nich opravdu potřebujete jen chytrý telefon a internetové připojení. Tohle je úkolem školy, aby zjistila, zda všichni mají možnost se připojit, využívaný nástroj funguje a všichni se tak mohou aktivně zapojit.
2. Nezadávejte jen samostudium, které si otestujete, až budou studenti zase ve škole. Berte tuto krizi jako příležitost, jak studentům ukázat, že mají zodpovědnost za své vzdělání, ale také příležitost pro vás, jak zapojit nové metody a nástroje.
3. Buďte k dispozici. Kromě skupinových videohovorů, které mohou teď nahradit přednášku nebo klasickou výuku, buďte studentům k dispozici i na individuální konzultace.
4. Nepřehlcujte je. Domácí vzdělávání může být pro někoho, kdo byl zvyklý posledních deset let chodit do školy, trochu nezvyk. Přehlcování studentů samostatnou přípravou a snaha přesně dodržet rozvrh může být v tomhle čase kontraproduktivní. U nás je to vidět hlavně na maturitních ročnících. Berou situaci vážně a mají obavy z přípravy na závěrečné zkoušky v tak vypjatých podmínkách. Proto jim škola vychází maximálně vstříc. Soustředí se u nich především na maturitní předměty a přípravu ke zkoušce. Učitelé mají pro čtvrťáky speciálně dohodnutou strukturu vzdělávání v následujících týdnech a jsou jim k dispozici.
5. Buďte struční a přesní. Zadávejte a hlídejte termíny splnění zadané práce.
6. Ptejte se. I tady je důležitá zpětná vazba. Nejde o to předat nastavené množství vědomostí, odučit zadanou látku, ale vzdělávat a motivovat studenty. Zeptejte se jich, jestli zadání dobře pochopili, jestli jim vyhovuje tempo a množství úkolů apod.
Jak řešit nápor na organizaci uvnitř školy
Z pohledu školy ale nejde jen o to, zajistit učitelům a studentům techniku a nástroje, které jim umožní vzdělávání na dálku. Škola se musí starat také o pedagogy. Musí zkoordinovat výuku, sledovat a vyhodnocovat její průběh. S vedením školy řešíme i to, aby se rozvrhy poskládali podle jejich potřeb a vyšlo se jim vstříc.
My jsme nastavili pravidelné porady pedagogického sboru. Navzájem se učitelé informují a pomáhají si s využitím nástrojů a organizací výuky. Důležité tak je udržet v komunikaci nejen studenty a učitele, ale také učitele navzájem. Nenutíme je sedět v prázdné škole. Všichni mají školní notebooky a mohou tak pracovat a komunikovat online stejně jako studenti.
Jde především o to, nastavit si časový harmonogram. Lpět na kopírování rozvrhu a dodržování hodinových dotací podle něj teď podle nás fungovat nebude. Zvolili jsme raději blokovou výuku. Učitelé dostanou více času na svůj předmět v kuse, mohou se tak jasně se svými studenty domluvit, jak bude výuka probíhat, a kombinovat klasický výklad, ale online, s dalšími nástroji, úkoly, kvízy a dalšími prvky, které zpestřují výuku.
Reálně to funguje tak, že vytváříme harmonogram pro jednotlivé předměty, učitelé si pak tvoří program pro svůj blok. Studenti mají tablety a každý učitel má notebook, díky kterému může bez problémů pracovat odkudkoli. Nejsme samozřejmě schopní nahradit klasickou výuku 100%, ale technologie nám pomohou dosáhnout na poměrně normální provoz školy.
Všeobecná nálada ve společnosti má samozřejmě vliv i na psychickou pohodu našich učitelů i studentů. Ani tohle nebereme na lehkou váhu a během příštího týdne se spojíme také se studentskou radou, samozřejmě online. Stejně jako při běžném fungování školy, budeme i teď naslouchat studentům. Potřebujeme vědět, jak jim online výuka vyhovuje, jaké mají problémy a co můžeme zlepšit.
Pár příkladů z naší školy
Češtiny se tato komplikace například skoro nedotkne. Máme vlastní digitalizované materiály. Často studentům v hodinách pouštíme i videa, případně nějaké audionahrávky, v tom můžeme normálně pokračovat. Díky spolupráci s Microsoftem využíváme Teams a učitelé se pak mohou propojit se studenty i pro potřeby konzultací nebo vysvětlení probírané látky. Na komunikaci přes tento nástroj jsou zvyklí.
Studenti natáčí o situaci s domácí výukou reportáže, uzavřou ročníkovou práci tvorbou filmu
V dramatické výchově se výuka zdramatizovala víc, než bychom chtěli, ale paní učitelka si s tím poradila. Se skupinami svých žáků je v kontaktu například přes platformy jako Facebook nebo WhatsApp. Museli sice přerušit natáčení dokumentu o bezdomovectví, ale zvládli si hned v prvním týdnu nastavit nový projekt.
Budou natáčet každý týden reportáž o dění v republice a jejich vlastní pohled na situaci a domácí školu. Film tedy vznikne a bude k dispozici zajímavý dokument mapující aktuální situaci z pohledu těch, kterých se týká nejvíce. Studenti si zároveň vyzkouší role jako režisér, střihač a zvukař.
Studenti vytvoří pohádky, které mohou zabavit děti, aby se doma nenudily
První ročníky zase vytvoří loutky a každý z žáků bude natáčet krátkou pohádku pro děti, kterou pak umístíme na blog. Dálkaři se soustředí na vytvoření inspirativní skupiny, kde budou sdílet materiály, úkoly, dramatické hry a pohádky pro děti, aby se doma nenudily a zároveň se vzdělávaly zábavnou formou.
Nejvíce využíváme aplikaci Teams od Microsoftu, která umožňuje se se studenty interaktivně spojit a diskutovat nad probíranou látkou, sdílet materiály, prezentace, ale i tvořit kvízy a testy.
Maturanti jsou teď v největším stresu, jejich příprava je tak hodně individuální
Maturanti jsou pro nás specifickou otázkou, na kterou se musíme soustředit. Jejich příprava se pomalu blíží konci a my jim tak musíme složitou situaci co nejvíce usnadnit. Mnozí z nich jsou nervózní, a proto jsou jim učitelé k dispozici i pro individuální řešení jakýchkoliv problémů a konzultací. Na maturitní předměty a přípravu studentů klademe obvzláštní důraz.
I matematiku tak dělíme v podstatě na maturitní a nematuritní. Maturanti teď potřebují přípravu zintenzivnit, proto se s nimi domlouvají učitelé individuálně. Ani zbytek třídy ale nezahálí. Využíváme totiž nástroj Techambition, díky kterému mohou studenti pokračovat tak jako by byli ve škole. Učitel má přehled o tom, co který student nastudoval, prošel a procvičil. Snadno jim může zadat úkoly i testy. Podle výsledků se pak v jednotlivých skupinách soustředit na dovysvětlení nepochopeného nebo složitějšího učiva.
Nasadit technologie do škol nebylo a není jednoduchý úkol, nám se ale tahle práce teď velmi vyplácí. Jsme schopní se poprat i se složitou situací, která nastává se zavřením škol během krize, která s šířením koronaviru nastala.