Billie Eilish královnou hudebního streamingu. Na Apple Music je umělkyní roku, na Spotify druhá nejpřehrávanější

Filip HouskaFilip Houska

billie-eilish

Foto: Apple

Billie Eilish

0Zobrazit komentáře

Zatímco před deseti lety se úspěch hudebních interpretů posuzoval podle objemu prodaných fyzických nosičů a koncertů, dnes je hlavním měřítkem počet streamů na online platformách. Ty nadefinovaly nový rozměr hudební konzumace a umělci, kteří dnes nemají své desky v digitální podobě, jako by pro moderní generaci posluchačů vůbec neexistovali.

Tento trend formují především Spotify a Apple Music, dvě přední, neustále rostoucí streamovací služby, které patří ke klíčovým destinacím, kam umělci se svými hudebními novinkami míří. Obě platformy pak na základě jednotlivých streamů skladeb každoročně sestavují bilanční žebříčky těch nejúspěšnějších a letošní, pomalu končící rok není výjimkou.

Královna Billie Eilish

Pokud je možné určit nejvlivnějšího umělce roku 2019 na obou platformách, na trůn by nepochybně usedla teprve sedmnáctiletá popová zpěvačka Billie Eilish. Ta díky svému netradičnímu hudebnímu projevu a mediálním kontroverzím ohromila celý svět a na svůj účet si připsala několik kariérních rekordů.

billie-eilish

Foto: Apple

Eilish dělala kampaň i pro značku Calvin Klein

Její debutová studiová deska When We All Fall Asleep, Where Do We Go?, která se prakticky hned po březnovém vydání umístila na první příčce v prestižním žebříčku Billboard 200 a stále trenduje v TOP 10, si na Spotify vysloužila více než šest miliard globálních streamů a stala se jeho nejúspěšnějším albem roku 2019.

Na švédské streamovací službě si díky tomu připsala titul druhého nejstreamovanějšího interpreta tohoto roku, přičemž její temný megahit Bad Guy dostal pomyslnou stříbrnou medaili, co se týče nejpřehrávanějších písniček za stejné období. To, že bude mít i prémiové místo v hudebním balíčku Wrapped, není ani nutné připomínat.

ondrejbartos

Přečtěte si takéDokážu si představit snazší způsoby, jak vydělat hodně peněz, říká v CzechCrunch Podcastu investor Ondřej BartošDokážu si představit snazší způsoby, jak vydělat hodně peněz, říká v CzechCrunch Podcastu investor Ondřej Bartoš

Začínající hudební kariéra mladé nominantky na cenu Grammy zaujala i uživatele Apple Music, a to tak výrazně, že se na jablečné platformě stala umělkyní roku. Apple sice tolik údajů k jejímu úspěchu nezveřejnil, alespoň však naznačil, že její nejnovější album čítalo více než miliardu streamů, díky čemuž získala unikátní skleněnou placku Apple Music Awards. Tu začal kalifornský gigant rozdávat letos vůbec poprvé.

apple-music-awards

Foto: Apple

Nová ocenění Apple Music Awards vyrobené ze skla a hliníku

Rapová senzace Post Malone

„Hollywood’s bleeding, vampires feedin‘ / Darkness turns to dust…“ Přesně takto začíná první skladba alba Hollywood’s Bleeding, které ze 24letého amerického rappera Posta Maloneho udělalo světovou senzaci. Právě díky němu se ještě hlouběji zaryl pod kůži fanouškům mainstreamového rapu a stal se nejpřehrávanějším umělcem na Spotify za letošní rok – dosáhl na více než 6,5 miliardy streamů.

Pouze na jeho v pořadí třetím albu, které se dlouhé tři týdny drželo na zlaté pozici v Billboard 200, však jeho celosvětový úspěch nestál. O obrovský hudební boom se postaral i díky hitu Sunflower pro film Spider-Man: Paralelní světy, který nahrál v kolaboraci s rapperem Swaem Leem z tandemu Rae Sremmurd.

Post Malone

Ten se na Spotify stal třetí nejpřehrávanější skladbou tohoto roku a Post Malone byl tak rázem dosazen do kategorií pro nejlepšího umělce, nejlepší skladbu i nejlepší album. Vítězství na plné čáře.

Byť se dá očekávat, že měla deska Hollywood’s Bleeding velký úspěch i na Apple Music, kalifornská firma jej nijak nevyzdvihuje. Podle průběžného sledování se však hity tohoto alba neustále točily na předních příčkách nejpřehrávanějších skladeb, tudíž je více než pravděpodobné, že je Post Malone na Apple Music minimálně v TOP 5.

Kometa Lil Nas X

Psal se 5. duben roku 2019, když do éteru vystřelil vcelku nevinný remix skladby Old Town Road, na kterém pracoval nepříliš mediálně známý rapper Lil Nas X s Billym Rayem Cyrusem (otcem Miley Cyrus). To, co se ale stalo v následujících týdnech, nečekal však téměř nikdo. Z původní kovbojské rapové říkanky s melodickým refrénem a nápaditým beatem se stal hit, který ochromil všechny hudební kanály.

lil-nas-x

Foto: Apple

Lil Nas X

Skladba, kterou původně Lil Nas X nahrál za jeden den s rozpočtem zhruba 700 korun, se šíleným tempem dostala do žebříčku Billboard Hot 100, kde se držela celých devatenáct týdnů. To se naposledy stalo v roce 1958. Nebylo tedy překvapením, když Apple Music tento hit vyhlásil za nejúspěšnější skladbu roku. Na Spotify se stala pátou nejpřehrávanější.

Señorita i Drakeova dekáda

Úspěchu na streamovacích službách (především pak na Spotify) se těšili i tradiční umělci, kteří zkrátka nemají v povaze své fanoušky zklamat. Patří mezi ně Ariana Grande, která se hlavně díky albu Thank U, Next stala třetím globálně nejstreamovanějším interpretem.

Co se týče samotných skladeb, obrovské pozornosti posluchačů se těšila Señorita od Shawna Mendese a Camilly Camello, která obsadila první místo v žebříčku nejúspěšnějších písniček.

Spotify se letos zaměřilo i na zhodnocení uplynulé dekády, což nejlépe vyšlo pro známého kanadského rappera Drakea. Ten se stal nejstreamovanějším interpretem za posledních deset let, za nímž se umístili Ed Sheeran, Post Malone, Ariana Grande (mimo jiné nejúspěšnější zpěvačka minulé dekády na Spotify) a The Weekend.

Velká obliba podcastů

Byť se švédský streamovací gigant proslavil zejména hudbou, jen na ní to nyní už nestojí. Stále větší roli mají na celé platformě i podcasty, do kterých Spotify silně investuje a tlačí je minimálně do takové roviny, kde by se mohly rovnat Applu a jeho aplikaci Podcasty. Aktuálně má disponovat více než 500 tisíci pořady a od začátku generovat až 50% růst počtu posluchačů.

Tím nejoblíbenějším podcastem je The Joe Budden Podcast with Rory and Mal. My však doporučujeme především CzechCrunch Podcast, kde tento týden vyšel nový díl s investorem Ondřejem Bartošem.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Zapomnětlivý Finn. Utajovaný scénář k novým Star Wars ztratil John Boyega, na eBay se prodával za pár tisíc

Filip HouskaFilip Houska

finn-john-boyega-1

Foto: Falcon

Brit John Boyega, který hraje v nové trilogii Finna

0Zobrazit komentáře

Jakmile režisér J. J. Abrams prozradil, že jeden z herců velkolepé závěrečné epizody Star Wars: Vzestup Skywalkera ztratil svůj scénář, který následně skončil na portálu eBay, vyvolalo to mnoho otázek. Spekulovalo se především nad jménem, protože to Abrams držel pod pokličkou. A vzhledem k tomu, že mělo jít o kompletní scénář, muselo jít o někoho, kdo v novém filmu hraje jednu z hlavních rolí.

Byla to Daisy Ridley, která vdechuje život Rey? Nebo to byl jeden z trojice hlavních mužských aktérů Adam Driver (Kylo Ren), Isaac Oscar (Poe), nebo John Boyega (Finn)? Režisér očekávaného snímku sice mlčel, ovšem pár dní poté, co Abrams tuto nešťastnou situaci popsal v pořadu Good Morning America, přišel do stejné relace i ten, který za možnou katastrofou mohl. A ukázalo se, že to byl právě Boyega.

Sedmadvacetiletý britský herec, jenž se proslavil rolí Finna v třetí trilogii Star Wars, v novém rozhovoru otevřeně vysvětlil, jak to celé bylo. A jak mnozí mohli očekávat, velkou roli měl v jeho zapomnětlivosti patrně i alkohol, respektive nevinná párty s přáteli, díky níž Boyega zanechal svůj extrémně utajovaný svazek papírů pod postelí.

star-wars-poster-skywalker-min

Foto: Falcon

Plakát k filmu Star Wars: Vzestup Skywalkera

„Stěhoval jsem se z bytu a scénář jsem nechal pod mou postelí. Řekl jsem si, že jej tam nechám, a jakmile se následující ráno probudím, vezmu ho a pak se odstěhuji. Poté však přišli kamarádi a začali jsme trochu pařit. Scénář tam prostě zůstal. Po několika týdnech tam zavítala uklízečka, našla jej a dala na eBay za nějakých 65 liber,“ objasnil Boyega.

Jeho vyjádření se lehce neshoduje s tím, co zmínil Abrams pár dní zpět. Ten totiž tvrdil, že uklízečka nalezený scénář předala jiné osobě, která jej následně na eBay umístila. Ve výsledku jde ale o detail. Mnohem zajímavější je skutečnost, že byl scénář k jednomu z nejočekávanějších filmů roku údajně nabídnut za úsměvných 65 liber, což jsou necelé dva tisíc korun.

rossum-founders-boxed

Přečtěte si takéČeský startup Rossum učí počítače číst složité dokumenty a boduje ve světě. Nově nabírá přes 80 milionů korunČeský startup Rossum učí počítače číst složité dokumenty a boduje ve světě. Nově nabírá přes 80 milionů korun

Daná osoba tak patrně vůbec netušila, jak cenný materiál ve své ruce drží. Rozpočet na Star Wars: Vzestup Skywalkera se pohybuje v řádech stovek milionů dolarů včetně nákladů na samotnou produkci, marketing a následnou distribuci. Fakt, že by někdo dokázal získat klíčovou složku za směšné dva tisíce korun, byl tak velmi děsivý. Naštěstí pro Disney byl scénář z eBay zakoupen jedním z jeho pracovníků, který jej vrátil zpět.

„Volal mi snad každý z vedení. Dokonce i Mickey Mouse mi zavolal, aby se zeptal, co jsem to vyvedl,“ přiznával s úsměvem Boyega a byť nyní již o nešťastné situaci vtipkuje, rozhodně si uvědomuje, co všechno mohl způsobit. Nepochybně jde o zážitek, na který dokonce svého života nezapomene a možná se tomu i zasměje, ale ve filmovém průmyslu jsou tyto úniky považovány za velice vážný a citlivý problém.

Například během natáčení dalšího megahitu Avengers: Endgame, který se stal nejvýdělečnějším filmem všech dob, ani ti klíčoví herci nedostávali kompletní scénáře. V rukou měli pouze své noty doplněné o smyšlené situace pro nasazení kontextu.

Disney ve spolupráci s Marvelem tak už tehdy moc dobře věděli, že se neohleduplné ztráty zkrátka dějí. Nyní se nabízí otázka, proč takto gigant pod vedením Boba Igera nejednal i s novými Star Wars, jejichž relevance ve filmovém světě je snad ještě větší než u Avengerů.