Bio není náš cíl. Možnosti jsou limitované, musíme brát i ze standardních zdrojů, říká šéf Uga
Síť zdravých fast foodů Ugo se loni vzpamatovala z covidových uzávěr a v tržbách překonala rok 2019. A dostala se na vysněné Václavské náměstí.
Zakladatel sítě Ugo Marek Farník stojí v jejím čele i po té, co ji převzala Kofola
Už víc než deset let patří salaterie a freshbary Ugo pod značku Kofola. Jejich původní zakladatel Marek Farník jim ale šéfuje pořád. Ugo vzniklo po jeho návratu z Austrálie, kde Farník s manželkou na každém rohu naráželi na čerstvé džusy. Dnes Ugo šlape do spousty udržitelných projektů. Před pár lety se třeba přihlásilo k iniciativě ministerstva životního prostředí Dost bylo plastu, v níž se firmy zavázaly, že budou omezovat plastové výrobky. Ugo se na kýžený čísla dostalo během pár měsíců.
Dnes například komunikuje se vznikajícím brněnským startupem Larva o tom, že mu bude vozit odpad ze svých provozů. „Dodávali bychom našemu partnerovi krmení pro larvy, které by se využívaly jako protein do dalších produktů,“ popisuje v rozhovoru pro CzechCrunch Farník.
Ugo se loni vzpamatovalo z covidu a podařilo se mu přesáhnout předpanedemické tržby. „V restauracích jsme loni utržili skoro půl miliardy korun. Pokud vezmu v potaz i náš další byznys, což jsou balené saláty nebo lahvičky s čerstvou šťávou, bylo to šest set milionů,“ říká šéf Ugo barů. Letos to plánuje firma překonat. O kolik? Prý o parník.
Jak se vám daří setřást pocit, že jste fast food?
My se o to ani nepokoušíme, protože se za to nestydíme. Jsme zdravou formou fast foodu, snažíme se lidem servírovat stravu postavenou na čerstvých surovinách a snažíme se to dělat rychle. Samozřejmě chceme, aby u nás lidé měli komfort a jídlo si vychutnali v klidu, takže restaurace koncipujeme tak, aby se v nich cítili dobře. Ale to, že ve fastfoodovém segmentu působíme, nepovažujeme za chybu.
Zkusím to tedy přeformulovat. Jak se vám daří bojovat s předsudkem, že fast food znamená nezdravé jídlo?
Velmi jednoduše, podstata našeho produktu je jiná. Pracujeme s čerstvými surovinami a nabízíme zdravé jídlo.
Nahrává tomu například i to, že používáte klasické keramické nádobí, k čemuž jste přistoupili s iniciativou ministerstva životního prostředí Dost bylo plastu?
Jde to ruku v ruce s filosofií, se kterou jsme přišli v roce 2012, kdy jsme mezi fasfoodovými koncepty začali jako první používat porcelán. Už tím jsme výrazně redukovali spotřebu jednorázového plastu a papíru. Pak jsme zavedli i sklo místo plastových kelímků. Teď jsme se zbavili například také vypouklých víček na kelímcích. Místo toho používáme plochá kávová, což má tu výhodu, že nepotřebujete brčko. A vzhledem k tomu, že nejlepší odpad je ten, který nevznikne, snížení spotřeby brček pro nás bylo důležité.
Kolik už jste ušetřili od doby, kdy jste s tou iniciativou začali?
Tehdy jsme se zavázali, že ušetříme patnáct tun jednorázového plastu. To jsme splnili během několika měsíců. Stále ale hledáme nové cesty, jak s obalovými materiály naložit.
Kterých plastových výrobků se můžete ještě zbavit?
Důležité je právě to neplýtvání, ideální tak je vzít si vlastní tašku nebo krabičku, když si jdete pro jídlo. Spousta zákazníků už si to uvědomila. Kromě obalů se dá šetřit také na energiích. Ty nám dělaly v poslední době starosti. Udělali jsme energetický audit všech našich restaurací, který ukázal, že můžeme celkově ušetřit dvanáct až patnáct procent energií v jedné restauraci. To je pro nás úspěch. Nasadili jsme úsporné žárovky a perlátory, které šetří vodu. Všechno hlídáme, korigujeme a v případě potřeby vypínáme.
Jak se snažíte vyvažovat šetření vodou, když na druhé straně omezujete plastové nádobí, což znamená, že musíte hodně talířů a skleniček mýt?
I nad tím jsme se zamýšleli, ale porcelán a sklo nakonec vyhrály. Už proto, že je lze používat znova a znova. Organicky znečištěný papír nebo plast se dnes zpravidla nerecykluje a ekologický dopad porcelánu v rámci celého životního cyklu bude určitě nižší než dopad jednorázových obalů. Když si dá celá rodina jídlo v nějakém fast foodu, vidí před sebou neuvěřitelné množství odpadu. V tomto ohledu je každý kelímek, který se nevydá, správný. Navíc průmyslové myčky jsou vyráběné tak, aby byly z pohledu vody i energií maximálně úsporné, takže i když je tato cesta pro provoz náročnější, my jí věříme.
Už jste zmínil, že na straně zákazníků probíhá jakási sebekázeň, nepřemýšleli jste například o tom, že půjdete motivační cestou, jako to udělal třeba Starbucks, který zvýhodňuje zákazníky s vlastním kelímkem, abyste to přeci jenom ještě trochu postrčili?
Překonali jsme už hygienické bariéry a už i my můžeme vydávat jídlo i pití do vlastní nádoby, což podporujeme. Ať už tím, že je možné si u nás zakoupit opakovatelně využitelnou sklenici na cesty, nebo tím, že pilotně spolupracujeme s projektem Re-krabička. Díky němu zákazník dostane za zálohu krabičku na jídlo, kterou pak vrátí. A přemýšlíme i nad tím, jak zákazníky ještě více motivovat. Spustili jsme pro ně projekt Ugo Fanda, v němž za nákupy lidé sbírají body, které si pak budou moci vyměnit za produkty zdarma. Součástí toho možná jednou bude i nějaké bodové ohodnocení toho, že si přinesou vlastní krabičku nebo hrnek.