Blýskla se po boku Netflixu nebo Twitche a říká: V doručování videa v CDN77 konkurujeme těm největším
Zdeňku Cendrovi a jeho týmu se podařilo vybudovat miliardový byznys, který hraje světovou linku. Důležitou součástí je i Kateřina Dobnerová.
Netflix, Meta, Twitch, YouTube, Nvidia a také české CDN77. Společnost Zdeňka Cendry, která se specializuje na doručování digitálního obsahu do celého světa, patřila po boku největších technologických firem mezi vybrané hvězdy nedávné konference Demuxed zaměřené na video inženýry. Je to totiž právě video, které poslední roky ovládlo internet. A Češi hrají nemalou roli v tom, že uživatelé z desítek zemí mohou sledovat třeba své oblíbené filmy nebo seriály. „Pro mnoho lidí je CDN vlastně taková černá skříňka a já jsem ji chtěla pootevřít a ukázat, jak to děláme a díky čemu dokážeme konkurovat těm největším hráčům,“ říká Kateřina Dobnerová, která v CDN77 propojuje obchodní a inženýrskou část, aby klienti dostali to, co potřebují.
Pro běžného smrtelníka zmíněná konference, která se pravidelně koná v San Francisku, není. „Organizují ji skutečně hardcore video inženýři a je zaměřená na video inženýry,“ usmívá se Dobnerová. Organizátoři navíc chtějí zajistit vždy ten nejzajímavější obsah, a tak si místo na pódiu nejde koupit. Všichni, kdo mají zájem ukázat se, musí poslat téma, o němž chtějí mluvit, a pokud zaujmou, dostanou jednu z několika málo pozic v programu. Trik tkví v tom, že je celý proces anonymizovaný, takže se vybírá skutečně čistě podle zajímavosti tématu. A Češi uspěli už podruhé v řadě.
Když Kateřina Dobnerová, která v CDN77 působí sedmým rokem, říká, že je jejich produkt takzvaným blackboxem i pro mnoho jejich klientů, znamená to, že pro běžného zákazníka je na pochopení ještě složitější. Zároveň ale platí, že nebýt firem jako právě CDN77, nemohli bychom si tak pohodlně pouštět filmy na Netflixu nebo sledovat videa na sociálních sítích. Pod zkratkou CDN se ukrývá Content Delivery Network, tedy síť pro doručování obsahu, což je systém serverů rozmístěných po celém světě, který zajišťuje rychlejší a efektivnější přístup k internetovému obsahu. „A 90 procent našeho byznysu dnes tvoří video,“ doplňuje Dobnerová.
Češi mezi světovou elitou
Česká firma se postupně dostala mezi největší hráče ve svém oboru na světě. Jen v loňském roce se její tržby vyšplhaly na 145 milionů dolarů, v přepočtu 3,4 miliardy korun. Letos má CDN77 mířit na 170 až 180 milionů dolarů, tedy 4,1 až 4,4 miliardy korun. Jedničkou na trhu je americká společnost Akamai, jejíž tržby jsou ještě násobně větší, avšak pouze ukazatelem tržeb tento trh sledovat nelze. Podobně jako další konkurenti v podobě Cloudflare nebo Fastly se v Akamai nevěnují zdaleka jen službám kolem CDN a doručování videa – a právě tady se stále více projevují některé výhody české firmy.
„Podíl videa v rámci našeho provozu historicky rostl. Dnes se profilujeme jako specialisté na jeho doručování, což znamená, že na rozdíl od konkurence, která nabízí i jiné služby, se soustředíme výhradně na tuto oblast. Díky tomu jsme dokázali vše přizpůsobit velmi rychlému růstu videoobsahu napříč internetem a stát se lídry v tomto segmentu,“ popisuje vývoj v CDN77 Dobnerová, která před necelými sedmi lety přišla do firmy sídlící na pražských Vinohradech po zahraničním putování. Tehdy studovala a pracovala v Belgii, Jihoafrické republice nebo na Kubě, nakonec se ale vrátila do Prahy a hledala nové výzvy.
Jasno měla v tom, že chce nastoupit do firmy, která by měla globální přesah, nabízela produkt, který dává smysl, a kde by zároveň měla určitou míru svobody. A přestože vystudovala mezinárodní vztahy, vydala se nakonec do převážně technologického byznysu. „Byl to sice jiný obor, ale CDN77 pro mě byl naprosto logický krok – firma bez investorů, kde je klíčovým ukazatelem spokojený zákazník. Navíc přítomná míra svobody mě oslovila nejen na úrovni rozhodování, ale také v tom, že jsme decentralizovaní a nezávislí, to je samo o sobě skvělý koncept,“ popisuje žena, která působí na pozici Head of Technical Integration.
O spokojeném zákazníkovi přitom nemluví náhodou. Právě kontaktu s klienty, které má CDN77 po celém světě, se Kateřina Dobnerová věnuje od začátku. „Dnes jsem v podstatě mostem mezi našimi inženýrskými týmy a klienty. Všechny role, které jsou u nás orientované na klienta, mají vždy technický základ. Denně komunikuji s našimi inženýry a také našimi klienty, abych se zajímala o jejich potřeby a hledala řešení,“ popisuje. A to je zpravidla velmi různorodá činnost, protože byť CDN77 pro většinu svých klientů zajišťuje to stejné – tedy doručování videoobsahu –, provedení bývá jiné a přizpůsobené na míru potřebám každého z nich.