Boeing dostal do vzduchu největší letadlo světa a banky na to slyší. Na záchranu reputace získal 12 miliard dolarů

boeing-777×1

Foto: Boeing

Test letounu 777X patří po delší době mezi úspěchy společnosti Boeing

0Zobrazit komentáře

Až donedávna platil za největšího výrobce dopravních letadel na světě. Pak ale přišly tragické nehody letadel 737 Max a Boeing se dostal do krize, jakou ve své historii ještě nezažil. Vše vyvrcholilo ztrátou pozice jedničky na trhu a nedůvěrou ze strany obchodních partnerů. Jenže žádný pád není nekonečný a jak se zdá, smolná karta Boeingu se začíná obracet.

Nejenže se mu čerstvě podařilo získat 12 miliard dolarů, které poslouží jako záplata na trhlinu vzniklou krizí, ale ještě se mu podařilo úspěšně otestovat nové letadlo 777X, které je doposud největším dvoumotorovým proudovým letadlem na světě.

Jak jsme vás nedávno informovali, rok 2019 se nevyvíjel pro americký Boeing vůbec dobře. K tragické nehodě letounu 737 Max v Indonésii, která se odehrála v říjnu roku 2018, se v březnu 2019 přidala další letecká havárie stejného typu letounu s neméně tragickými následky. Na základě vyšetřování vyšlo najevo, že za pádem strojů stála technika, což Boeing dlouhou dobu urputně popíral, aby nakonec přiznal, že vina za havárii skutečně stojí na jeho straně.

boeingxairbus2

Foto: Boeing

737 Max je největším úspěchem i problémem Boeingu

V té době však již bylo letounům 737 Max, které patřily mezi hlavní výrobní artikly společnosti, zakázáno vzlétnout a Boeing začal přicházet o rezervace. Jeho reputace mezi výrobci letadel byla značně poškozena, což nakonec stálo křeslo i Dennise Muilenburga, šéfa Boeingu. V konečném důsledku Boeing přišel i o pozici jedničky mezi výrobci dopravních letadel a zcela zastavil výrobu nových 737 Max.

Celá krize přinesla i finanční problémy, které byly podpořeny nutností odškodnit pozůstalé celkem 346 pasažérů, kteří na palubě Maxů zahynuli. Boeing se proto rozhodl zažádat o půjčku ve výši 10 miliard dolarů (přibližně 230 miliard korun), která mu má pomoci překlenout vzniklé problémy.

Nové naděje

Podle nejnovějších informací CNBC mělo nakonec Boeingu nabídnout půjčku ve výši 12 miliard dolarů (zhruba 276 miliard korun) více než 10 bank. Dvě miliardy dolarů navíc naznačují, že banky obeznámené s celou krizí Boeingu společnosti důvěřují a dávají společnosti šanci dostat se ze všech problémů. Důvodem může být i nedávný úspěšný test letounu 777-9X, který je vůbec nejdelším a největším letadlem Boeingu dosud.

boeing-777×2

Foto: Boeing

Letoun Boeing 777X má za sebou první úspěšný test ve vzduchu

Jeho první testovací let proběhl před několika dny ve Washingtonu, jak informuje CNBC. 777X se vznesl z letiště Everett a asi po 4 hodinách letu přistál v Boeing Field v Seattlu. Letoun představuje největší dvoumotorový proudový letoun na světě. Rozpětí jeho křídel dosahuje délky přes 71 metrů a díky speciální technologii je lze skládat tak, aby se letadlo vešlo do prostor, které jsou až o 6 metrů užší než jeho rozpětí.

777X, jehož cena se momentálně pohybuje na hranici 422,2 milionu dolarů (přibližně 9,7 miliardy korun), nabízí sedadla pro 426 cestujících, kteří mohou cestovat ve dvou komfortních třídách. Jde tak o jeden z největších zátahů proti klasické first class, která v letadle zcela chybí. Naopak v business třídě je rozšířen prostor na nohy i pro vyšší pasažéry.

Stan Deal, který nahradil Dennise Muilenburga v čele Boeingu, o letadlu prohlásil, že 777X má ukázat světu, že Boeing ví, co dělá a ví, jak navrhovat skutečně bezpečná letadla. Nechme však ověření tohoto faktu na regulačních orgánech, které mají za úkol posoudit, zda je 777X skutečně schopno přepravy osob pro komerční účely. Po událostech týkajících se 737 Max je jasné, že si tentokrát regulátoři dají velký pozor na to, aby do vzduchu pustili skutečně bezpečné letadlo.

Kdy přesně budou zpět do oblak puštěny také Maxy, momentálně není jasné. Boeing nepředpokládá, že by se tak mohlo stát do poloviny letošního roku, i přesto chce obnovit výrobu Maxů ještě před tím, než mu bude právo vzlétnout opět uděleno.