Bonami loni vyrostlo o čtvrtinu a expandovalo do čtyř nových zemí. Svá očekávání ale prodejce nábytku nenaplnil

Peter BrejčákPeter Brejčák

pavelvoparil

Foto: Bonami

Pavel Vopařil, CEO Bonami

0Zobrazit komentáře

Devět let od svého vzniku působí na devíti trzích a provozuje už devět kamenných prodejen. Loňský rok byl pro tuzemské Bonami, jež spadá do investiční skupiny Miton, podobně jako i pro celou českou e-commerce jízdou na horské dráze. Prodejce nábytku sice v obratu meziročně vyrostl o 25 procent, dvojnásobný růst ze začátku roku však k jeho konci vystřídalo částečné vystřízlivění. Podobně se loni vyvíjela poptávka zákazníků na celém e-commerce trhu, který dokonce v předvánoční sezoně o několik procent klesl.

„Začátek roku byl ve znamení nových vln covidu, zavřeného retailu v mnohých zemích, kde působíme, a celkové velmi silné poptávky v našem segmentu. Od začátku roku jsme se nejen snažili ustát až stoprocentní meziroční nárůst, ale hlavně mohutně investovat do rozvoje Bonami. Vedle toho jsme se rozhodli, že spustíme čtyři nové země ve střední a východní Evropě, to vše za několik stovek milionů korun. Obratově jsme trendovali někde k 2,5 miliardy korun,“ zhodnotil na LinkedInu šéf Bonami Pavel Vopařil.

Červen se ale pro e-shop stal v loňském roce zlomovým, shodou náhod v době, kdy více než stovka lidí z firmy trávila čas na zájezdu v Egyptě. Poptávka zákazníků totiž začala zpomalovat. „Konec roku byl dobrý. Ne skvělý, ale dobrý. Náš celoroční obchodní cíl nesplníme, což je jednoznačně zklamání. Ale také poučení, co a jak dělat jinak, protože trh je dostatečně velký a náš podíl stále malý, proto to beru jako naše selhání,“ popsal Vopařil.

Původní cíl 2,5 miliardy korun tak Bonami loni nenaplnilo, konkrétní výši svých tržeb ani nekomentuje. Avšak vzhledem na dosažených 1,8 miliardy korun v roce 2020 a meziroční růst o čtvrtinu se bude pohybovat kolem 2,25 miliardy korun. Firma nesděluje ani výši dosaženého zisku.

bonami-vydejna1

Foto: Bonami

Výdejna zboží Bonami.cz

Sdílnější je e-shop v jiných ukazatelích. Počet zaměstnanců se vyšplhal na 360, do svých skladů Bonami přijalo přes 2,7 milionu produktů, představilo přes 40 tisíc nových produktů a na skladové ploše expandovalo o 10 tisíc metrů čtverečních na současných 55 tisíc a v lednu firma přidala úplně nový sklad.

Jeho devět kamenných prodejen (první otevřel před dvěma lety v Praze) ve třech zemích navštívilo téměř 150 tisíc lidí a nakupuje v nich stále více zákazníků – ve městech, kde se nachází, si 40 procent balíčků vyzvedávají právě v nich. Firma vstoupila do čtyř nových zemí, konkrétně Chorvatska, Slovinska, Litvy a Lotyšska.

„Minulý rok byl ve znamení expanze. A to jak geografické, tak ve smyslu našeho přesahu. Letos máme deváté narozeniny a působíme v devíti zemích, otevřeli jsme další kamenné prodejny a s naší dopravou Bonami Kurýr pokrýváme všechny původní trhy, tedy Českou republiku, Slovensko, Maďarsko, Polsko i Rumunsko,“ shrnuje klíčové počiny z minulého roku Vopařil s tím, že do obchodů, rozšíření skladů a expanze firma investovala přes sto milionů korun.

Chceme se více zaměřit na fyzično a mít pod větší kontrolou jak dopravu, tak samotné produkty.

Stejně jako loni i letos Bonami očekává možné komplikace v dodavatelském řetězci i rostoucí ceny dopravy a materiálů. I proto se chce společnost zaměřit na vertikální integraci a mít tak co největší část celého řetězce pod kontrolou.

„Ověřili jsme si, že se v mnoha částech dodavatelského řetězce musíme spolehnout sami na sebe. Z toho plyne, že se chceme ještě více zaměřit na fyzično a mít pod větší kontrolou jak dopravu, tak samotné produkty. Proto rozšíříme sortiment o nové kategorie, sami začneme některé produkty navrhovat, ale hlavně si tím ohlídáme pro zákazníka to nejdůležitější, kvalitu,“ popisuje Vopařil.

Strategický směr rozvoje Bonami plánuje i nadále udržovat stejný, jaký si stanovilo v roce 2019 s příchodem Vopařila do pozice ředitele, kdy nahradil Davida Šišku. Na trhu chce působit jako první volba pro všechny, kteří si chtějí vybavit bydlení. Kromě rozšiřování kamenných prodejen k tomu má pomáhat i vlastní doprava umožňující vysokou dostupnost, inspirace a poradenství a v neposlední řadě také rozšiřování sortimentu, což je pro e-shop klíčová a nejsložitější disciplína.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Jakkoli jsme technologická a digitální firma, čím více si ‚ušpiníme‘ ruce ve fyzickém světě, tím lépe pro Bonami a naše zákazníky. Loni jsme k tomu byli několikrát okolnostmi donuceni a vždy to bylo ku prospěchu věci. Bonami má asi pětkrát širší nabídku než největší hráč na trhu (ten žluto-modrý) a každý měsíc představíme několik tisíc nových produktů, takže musíme být chytří, na co se zaměříme, aby to zákazníkovi přineslo maximum hodnoty,“ říká Vopařil.

V rámci budování inspirace a poradenství Bonami spustilo službu Návrh interiéru v Česku a na Slovensku, také začalo pracovat s takzvanou službou Shop-the-Look, kdy má zákazník možnost „nakoupit“ v podstatě celou místnost. Tato forma e-shopu přináší mnohem lepší zapojení nakupujících než jiné typy inspirace.

„Rok 2021 nám přinesl malé vystřízlivění, že ne vše půjde lineárně nahoru. Přinesl také nové aspekty a nejistoty, které je třeba zahrnout do přemýšlení, co a jak dělat. Kdo se dokáže rychleji zorientovat a přizpůsobit se, bude mít velkou výhodu. Bonami jde směrem k větší vertikální integraci – chceme mít pod kontrolou co největší část našeho value chainu. Jsem přesvědčen, že je to nejlepší cesta, jak zůstat inovativní, přinášet více zákazníkům a vítězit nad konkurencí,“ uzavírá Vopařil.

Francouzská módní značka Camaieu uzavřela stovky prodejen a stáhla se z trhu. Její zboží převzal český Zoot

Peter BrejčákPeter Brejčák

milan-polak-zootInsider

Foto: Zoot

Milan Polák, spoluzakladatel módního e-shopu Different a šéf Zootu

0Zobrazit komentáře

Tuzemský e-commerce hráč Zoot byl ještě několik let zpátky sám ve velkých problémech, až skončil v insolvenci. Po změně majitele i vedení, ozdravném procesu a akvizicích dalších konkurenčních e-shopů se z něj postupně stává zdravý byznys a prodávání módy na internetu nyní učí další značku – francouzskou Camaieu, jež se kvůli pandemii musela stáhnout z celého regionu. Zoot její zboží vykoupil a oblečení začal opět prodávat, nyní jde o nejprodávanější značku na českém e-shopu.

Historie francouzské značky Camaieu se začala psát v roce 1984 s cílem nabídnout ženám dostupnou módu, na českém trhu působila osmnáct let a provozovala zde až sedmadvacet prodejen. Osudnou se jí ale stala pandemie koronaviru, kdy nedokázala dostatečně efektivně reagovat na vládní opatření, jež tyto prodejny napříč regionem uzavřela.

Ve střední Evropě právě kvůli tomu módní firma svoje aktivity koncem roku 2020 ukončila a skončila v insolvenci. V tuzemsku v té době měla celkem 19 obchodů, v širším regionu se jejich počet pohyboval ve stovkách. S problémy se přitom značka Camaieu potýká globálně, negativní vliv na její fungování měl nástup e-commerce, který pandemický rok 2020 ještě zesílil.

Příležitosti se ale chopil tuzemský módní hráč – firma Digital People, jež zastřešuje prodejce Zoot, Urban Store, Bibloo a Different. Její donedávna většinový vlastník, investiční skupina Natland, navíc do společnosti v transakci za stovky milionů korun pustil nového investora, slovenské Across e-commerce.

zoot-prodejna

Foto: Zoot

Prodejna českého módního e-shopu Zoot

Protože značka Camaieu byla nucena uzavřít své prodejny, na skladech jí zůstalo ležet ladem téměř půl milionu kusů nového neprodaného oblečení. V rámci insolvenčního řízení společnost Digital People toto zboží získala a začala nabízet právě na e-shopech Zootu a Bibloo, které jej dále prodávají do dvanácti evropských zemí. Konec značky v regionu tak dokázala zvrátit.

„Digitální prodej je pro dnešní působení módní značky velmi důležitý. Vytvoření chytrého omnichannelu dává značce úplně jiný rozměr. Nese s sebou výhody možnosti sáhnout si na oblečení fyzicky, vyzkoušet si padnoucí velikost a střih a zároveň možnost objednat si z pohodlí domova. Toho v Zootu využíváme skrze naše Výdejny radosti a Camaieu nám ideálně zapadla do nabídky,“ pochvaluje si ředitel Zootu Milan Polák.

U zákaznic e-shopu se totiž Camaieu ihned po zařazení do nabídky zařadila mezi tři nejprodávanější značky. „Aktuálně je dokonce naší nejprodávanější značkou. I proto chystáme do prodeje novou jarní kolekci,“ popisuje Polák s tím, že do nabídky e-commerce hráče se značka zařadila trvale a nyní drží „licenci“ pro její prodej na dvanácti trzích.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Finanční stránku získání zboží i celého procesu zařazení oblečení do své nabídky Digital People nekomentuje. Dle soupisu majetkové podstaty Městského soudu v Praze, který do procesu vstupoval jako insolvenční soud, však bylo zboží oceněné na celkem 26,7 milionu korun. Vysoutěžená cena se ale pravděpodobně bude o něco odlišovat. Podle usnesení přitom podíl na zisku z prodejní ceny pro insolvenčního správce/dlužníka je ve výši 55 procent.

Zařazení velkého množství zboží do nabídky probíhalo postupnou kontrolou kvality, inventurou, nafocením a naskladněním. Zoot zajistil dopravu oblečení do svého skladu v Říčanech u Prahy během dvou měsíců, nedostatečné skladové prostory musel vyřešit přístavbou dalšího patra. „Z původní kapacity 800 tisíc kusů zboží došlo k navýšení na nynějších 1,2 milionu,“ říká Milan Polák.

tomas-raska-natland2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Tomáš Raška, zakladatel investiční skupiny Natland

I když nyní Zoot v podstatě francouzskou značku učí, jak zboží prodávat online, historicky měl v této disciplíně sám velké problémy. E-commerce hráč se ocitl ve velkých finančních problémech a v rámci ozdravení musel odepsat stamilionové pohledávky, na což doplatili zejména dodavatelé i majitelé nezajištěných dluhopisů, které e-shop využíval pro svůj rozvoj.

K problémům došlo ještě před vypuknutím pandemie a v roce 2019 firmu přebral Natland jako investor a největší věřitel prostřednictvím společnosti Company New. Díky aktivitám majitele investiční skupiny Tomáše Rašky a jeho týmu se upadající společnost podařilo provést reorganizací a zachránit. O náročném procesu záchrany mluvil Raška v rozhovoru pro CzechCrunch, Natland navíc zachraňuje i značku Kara.

Další kroky pak vedly k vytvoření mnohem většího módního hráče, a to pomocí akvizice konkurenčního Differentu, jehož zakladatel Martin Polák se přesunul do pozice ředitele Zootu a pod jeho vedením firma směřuje k vytouženému ziskovému hospodaření. Skupinu loni obohatili prodejci Bibloo a Urban Store, kteří se do jedné společnosti spojili už v roce 2019.