Bosch představil průhlednou sluneční clonu, která se v autě ztmaví jen tak, aby vám nebránila ve výhledu

bosch

Foto: Bosch

Slunce nedopadá pouze do očí řidiče

0Zobrazit komentáře

Sluneční clony v automobilech nepatří mezi komponenty, které by si pravidelně procházely výraznými inovacemi. Bosch však na veletrhu spotřební elektroniky CES 2020 v Las Vegas představil zcela inovativní sluneční clonu v podobě virtuálního hledí, které řeší problémy ostrých slunečních paprsků, oslepujících řidiče hlavně během ranních a večerních hodin.

Když v 60. letech 20. století řidiči prudce zasvítilo sluníčko do obličeje, jeho automatickou reakcí bylo stažení sluneční clony umístěné nad čelním sklem. Je až k nevíře, že i po padesáti letech neprošel tento bezpečnostní komponent žádnou výraznou proměnou a jeho princip zůstává i v těch nejmodernějších vozech stejný.

Ano, někdo by mohl namítnout, že co je funkční, nevyžaduje modernizaci, ovšem s tímto myšlením by to lidstvo příliš daleko nedotáhlo. Proto se německý Bosch zamyslel nad tím, jak by šlo změnit a vylepšit princip fungování sluneční slony ve vozech a přišel s poměrně zajímavým řešením.

bosch-slunecni-clona4

Foto: Bosch

Některé tradiční clony zabírají až třetinu výhledu z vozu

Klasické sluneční clony jsou sice efektivní, ovšem přinášejí nepříjemnost v podobě částečného zakrytí výhledu z vozu. Právě na tento problém se Bosch zaměřil ve snaze vyvinout clonu, která bude stínit a zároveň bude dostatečně transparentní. Jeho inženýři nalezli řešení v kombinaci LCD displeje s kamerovým systémem namířeným na obličej řidiče.

Displej s technologií tekutých krystalů, se kterou se můžeme setkat u nesčetné řady zařízení včetně telefonů, televizí či notebooků, umožnil inženýrům takové řešení vytvořit. Jejich LCD Virtual Visor blokuje pronikání slunečních paprsků přímo do očí řidiče, zároveň ale zakrývá pouze minimální část čelního skla.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kamerový systém při detekci očí řidiče ztmaví jednotlivé buňky displeje, ale pouze ty, které přímo brání pronikání slunce do očí. Zbytek displeje zůstává průhledný. S tím, jak se mění úhel dopadajících paprsků v závislosti na měnící se poloze slunce během dne i při odrazu od vozovky, se panel přizpůsobuje vždy tak, aby nebyl řidič nikdy oslněn.

bosch-slunecni-clona1

Foto: Bosch

Řešení od Bosch je jednoduché a funkční

Podobný systém instalovala společnost Boeing, která loni přepustila místo největšího výrobce dopravních letadel na světě Boeingu, ve svých letadlech 787. Cestující si v nich mohou pomocí LCD technologie upravovat světelnou propustnost okének od zcela transparentní až po téměř nepropustnou.

Technologie společnosti Bosch by mohla být implementována i přímo do čelního skla vozu. Výroba takového skla by ale byla až příliš drahá a navíc je čelní sklo jednou z nejnáchylnějších částí automobilu. Bosch proto vidí budoucnost spíše ve výklopném displeji.

Bosch na CES 2020 obdržel za svou novinku ocenění Best of Innovation, což dokazuje, že se skutečně jedná o efektivní a chytré řešení. Momentálně však není jasné, kdy by se taková technologie mohla objevit v prvních vozech. Bosch by měl teprve zahajovat jednání s výrobci vozů. Pokud tedy technologie skutečně nalezne své uplatnění v praxi, dočkáme se jí nejdříve za několik let.

Velké překvapení v podání Sony. Od PlayStationu si Japonci odskočili k elektromobilu Vision S

sony-vision-s3-min

Foto: Sony

Sony Vision S

0Zobrazit komentáře

Na veletrhu CES v Las Vegas se pravidelně začátkem roku představují novinky ze světa spotřební elektroniky. Na letošním ročníku nechybělo ani vystoupení Sony, které zde nepředvedlo ani novou generaci své konzole, ani nové herní tituly, které si na ní budeme moci zahrát, ale pouze její nové logo. Svým tajnůstkářstvím kolem očekávané herní konzole nepřekvapilo, ale zato dokázalo dokonale zaskočit jiným produktem – konceptem vlastního elektromobilu.

Ve výrobním repertoáru společnosti Sony můžeme nalézt celou řadu druhů spotřební elektroniky, od televizorů až po sluchátka. Mezi její přední klenoty však patří konzole Sony PlayStation, která baví hráče všech věkových kategorií již od roku 1994 a celý svět nyní netrpělivě čeká na její další generaci.

Prozatím známe jen její základní parametry, podoba samotné konzole ovšem představena nebyla. Proto se hojně spekulovalo o tom, zda nebude CES 2020 místem, kde Sony vzhled novinky poodhalí. Na místo toho Sony představilo pouze nové logo, které bude konzole nést a několik dalších detailů.

sony-vison-s

Foto: Sony

Přední maska vozu

Mohlo by se tak zdát, že byl CES 2020 v podání Sony trochu nudný, ovšem opak je pravdou. Ke konci svého vystoupení totiž Sony představilo jedno z největších překvapení celého veletrhu. To se jmenuje Vision S, tedy stejně jako koncept elektromobilu od Škoda Auto, a i v případě Sony je Vision S označením čistokrevného elektromobilu.

Koncept elektrického sedanu je doslova výkladní skříní schopností japonského výrobce elektroniky. Je vybaven 33 různými senzory, které se nacházejí uvnitř i vně vozidla. V interiéru najdeme hned několik širokoúhlých obrazovek, propracovaný 360° zvukový systém a nekompromisní možnosti konektivity. Přičemž některé z komponentů nepochází z dílen Sony, ale dodaly je značky jako BlackBerry či Bosch.

Zajímavá je i platforma vozu. Ta byla vyvinuta speciálně pro tento elektromobil a na svědomí ji má velký hráč ve světě automotive, společnost Magna, která má své závody i v Česku. K platformě Sony uvedlo, že díky jejím modulárním schopnostem ji bude možné využívat i pro jiné modely, například typu SUV.

sony-vision-s2-min

Foto: Sony

Momentálně není jasné, zda se novinka dostane do výroby

Palubní deska uvnitř vozu je z velké části tvořena plochou displeje. Ten přenáší obraz z bočních „zrcátek“, ve kterých jsou jen umístěny kamery. Zároveň nahrazuje klasickou přístrojovou desku za volantem a ve vší skromnosti si pro sebe zabírá i celou střední část desky ve stylu Bytonu či Hondy e.

Středový tunel se nese v minimalistickém duchu, a to samé se dá říci i o provedení sedadel a volantu, skrze který lze vozu taktéž udělovat příkazy. Za opěrkami hlav předních sedadel jsou navíc umístěny další dva displeje sloužící pro cestující v zadní části vozu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Co se vzhledu vozu týče, Vision S může evokovat designový jazyk Porsche, například jeho elektromobil Taycan, a inspiraci v Sony jistě hledali i vozů značky Tesla. Jinak působí vůz velice dynamickým dojmem a minimální plocha, kterou zabírají jednotlivé boční sloupky, mu dává na vzdušnosti a lehkosti.

„Tento prototyp ztělesňuje náš příspěvek k budoucnosti mobility,“ uvedl na dresu Vision S Keničiro Jošida, generální ředitel Sony.

sony-vision-s5-min

Foto: Sony

Interiér je minimalistický a sází především na množství displejů

sony-vision-s1-min

Foto: Sony

Množství prosklených ploch zaručuje dostatek světla v interiéru

Vůz by měl být poháněn dvojicí elektromotorů o výkonu 200 kW, díky kterým je schopen zrychlit z 0 na 100 km/h během 4,8 sekundy, a jeho maximální rychlost činí 240 km/h. Tím však výčet technických specifikací končí.

Sony totiž o vozu hovořilo pouhé dvě minuty, a proto za sebou zanechalo více otázek než odpovědí. Není vůbec jasné, jaký je dojezd vozu, o cenovce ani nemluvíme. Momentálně totiž není vůbec jasné ani to, zda se jedná pouze o demonstraci výrobních schopností značky, které Sony nemá v plánu dovést do sériové výroby, či zda by Sony chtělo svůj Vision S skutečně dostat na silnice.

Nezbývá nám tedy nic jiného než vyčkávat a doufat, že to Vision S dotáhne dále než jen na tratě v Gran Turismo.

sony-vison-s-min

Foto: Sony

Vison S z boku

sony-vision-s4-min

Foto: Sony

Přední displej palubní desky

sony-vision-s6-min

Foto: Sony

Volant vozu s digitální přístrojovou deskou

sony-vision-s-min

Foto: Sony

Dvojice displejů po cestující v zadní části vozu