Bosch představil průhlednou sluneční clonu, která se v autě ztmaví jen tak, aby vám nebránila ve výhledu
Sluneční clony v automobilech nepatří mezi komponenty, které by si pravidelně procházely výraznými inovacemi. Bosch však na veletrhu spotřební elektroniky CES 2020 v Las Vegas představil zcela inovativní sluneční clonu v podobě virtuálního hledí, které řeší problémy ostrých slunečních paprsků, oslepujících řidiče hlavně během ranních a večerních hodin.
Když v 60. letech 20. století řidiči prudce zasvítilo sluníčko do obličeje, jeho automatickou reakcí bylo stažení sluneční clony umístěné nad čelním sklem. Je až k nevíře, že i po padesáti letech neprošel tento bezpečnostní komponent žádnou výraznou proměnou a jeho princip zůstává i v těch nejmodernějších vozech stejný.
Ano, někdo by mohl namítnout, že co je funkční, nevyžaduje modernizaci, ovšem s tímto myšlením by to lidstvo příliš daleko nedotáhlo. Proto se německý Bosch zamyslel nad tím, jak by šlo změnit a vylepšit princip fungování sluneční slony ve vozech a přišel s poměrně zajímavým řešením.
Klasické sluneční clony jsou sice efektivní, ovšem přinášejí nepříjemnost v podobě částečného zakrytí výhledu z vozu. Právě na tento problém se Bosch zaměřil ve snaze vyvinout clonu, která bude stínit a zároveň bude dostatečně transparentní. Jeho inženýři nalezli řešení v kombinaci LCD displeje s kamerovým systémem namířeným na obličej řidiče.
Displej s technologií tekutých krystalů, se kterou se můžeme setkat u nesčetné řady zařízení včetně telefonů, televizí či notebooků, umožnil inženýrům takové řešení vytvořit. Jejich LCD Virtual Visor blokuje pronikání slunečních paprsků přímo do očí řidiče, zároveň ale zakrývá pouze minimální část čelního skla.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsKamerový systém při detekci očí řidiče ztmaví jednotlivé buňky displeje, ale pouze ty, které přímo brání pronikání slunce do očí. Zbytek displeje zůstává průhledný. S tím, jak se mění úhel dopadajících paprsků v závislosti na měnící se poloze slunce během dne i při odrazu od vozovky, se panel přizpůsobuje vždy tak, aby nebyl řidič nikdy oslněn.
Podobný systém instalovala společnost Boeing, která loni přepustila místo největšího výrobce dopravních letadel na světě Boeingu, ve svých letadlech 787. Cestující si v nich mohou pomocí LCD technologie upravovat světelnou propustnost okének od zcela transparentní až po téměř nepropustnou.
Technologie společnosti Bosch by mohla být implementována i přímo do čelního skla vozu. Výroba takového skla by ale byla až příliš drahá a navíc je čelní sklo jednou z nejnáchylnějších částí automobilu. Bosch proto vidí budoucnost spíše ve výklopném displeji.
Bosch na CES 2020 obdržel za svou novinku ocenění Best of Innovation, což dokazuje, že se skutečně jedná o efektivní a chytré řešení. Momentálně však není jasné, kdy by se taková technologie mohla objevit v prvních vozech. Bosch by měl teprve zahajovat jednání s výrobci vozů. Pokud tedy technologie skutečně nalezne své uplatnění v praxi, dočkáme se jí nejdříve za několik let.