Boty, voňavky i lis na ložiska. Objem přepravených zásilek stále roste, limity nejsou, říká CEO Shipmall

Tržní tlak na cenu a rychlost doručení balíků je rok od roku silnější. Jedním z řešení pro e-shopy je tzv. fulfillment, který expedici zajistí.

Marta PlecitáMarta Plecitá

„I na Vánoce jsme dokázali rozšířit provoz tak, že by nám i Santa Claus záviděl,“ říká v novém díle BrandStories Martin Maro, CEO logistické firmy Shipmall, která měsíčně pro své e-commerce klienty odbaví statisíce zásilek. Podcast si můžete pustit již nyní na Spotify, v Apple Podcasts, na Youtube nebo v přehrávači výše.

Martin Maro v rozhovoru vysvětluje, že fulfillment může e-shopům ušetřit čas, náklady a zajistit vyšší efektivitu. „Podobně jako u jiných outsourcingových řešení, jako je hosting nebo cloud, může fulfillment e-shopům pomoci soustředit se na jejich klíčové aktivity, zatímco my se postáráme o logistiku,“ říká.

Shipmall nabízí kompletní řešení od skladování přes balení a odesílání objednávek až po jejich sledování. Podle Mara je jejich služba ideální nejen pro začínající projekty, ale i pro větší e-shopy, které chtějí škálovat nebo snížit fixní náklady. „Klient se k nám jednoduše napojí přes naše systémy a my zajistíme kompletní logistiku včetně aktualizace sledovacích dat a řešení problémů s doručováním,“ dodává.

Efektivita a úspory z rozsahu jsou podle Mara hlavními důvody, proč je outsourcing logistiky pro mnoho firem finančně výhodnější. „Nakupujeme obalový materiál ve velkých objemech a vyjednáváme s přepravci za podmínek, které jednotlivý e-shop získat nemůže. Výsledkem je, že dokážeme zajistit doručení balíků v České republice pod 100 korun, a to včetně skladování a balení,“ vysvětluje Maro.

Jednou z nejzajímavějších novinek Shipmallu je služba Shipmall Direct, která umožňuje klientům snadnou expanzi na zahraniční trhy. „Máme všechny potřebné licence a povolení, abychom mohli produkty prodávat na velkých platformách jako Amazon nebo Allegro. Klient se nemusí starat o byrokracii ani marketing, to zajistíme my,“ vysvětluje Maro. Podle něho tato služba umožňuje malým a středním podnikům na zahraniční trhy proniknout rychle.

Budoucnost fulfillmentu vidí Maro v ještě rychlejších doručovacích lhůtách a vyšší ekologické odpovědnosti. „Pracujeme na tom, aby balíky objednané večer mohly být doručené druhý den ráno. Zároveň se snažíme maximálně využívat ekologické obalové materiály,“ uzavírá.

Celý podcast si poslechněte na Spotify, v Apple Podcasts, na Youtube nebo v přehrávači výše.

CC Native

Partnerem článku je Shipmall

Alza vyrostla na 47 miliard, zisk je zpět nad miliardou. Trh klesal, my máme rekord, píše Aleš Zavoral

Největší český e-shop v účetní závěrce prozradil své výsledky za rok 2023. Alze se podařilo v obratu meziročně vyrůst o 11 procent. Zlepšil se i zisk.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

alza-cakovice

Foto: Alza

Pobočka Alza.cz v Praze Čakovicích, jejíž součástí je i AlzaDrive

0Zobrazit komentáře

Ještě větší spokojenost zákazníků se službami Alzy měla největší český e-shop předloni dovést k rekordním výsledkům. Tak hospodaření firmy komentuje její zakladatel a předseda představenstva Aleš Zavoral. Zatímco celý e-commerce trh v Česku v roce 2023 podruhé za sebou meziročně klesal, Alza se už dokázala vrátit k růstu. A to k takovému, že zaznamenala nejvyšší čistý obrat v historii – 47 miliard korun. K významnému zlepšení došlo také v ukazateli zisku po zdanění, který meziročně vyrostl o 75 procent a vrátil se nad miliardu, konkrétně činil 1,14 miliardy korun.

Alza své výsledky tradičně zveřejnila v průběhu ledna založením své účetní závěrky do veřejné sbírky listin. Dříve výsledky svého hospodaření aktivně komunikovala a komentovala, ale před několika lety s tím přestala a nyní se k nim nad rámec účetní závěrky a v ní obsaženého hodnocení předsedy představenstva Aleše Zavorala nevyjadřuje. Jde každopádně o výsledky za rok 2023, ve kterém zažívala česká e-commerce další těžké období a její celkový obrat se propadl o šest procent na 185 miliard korun. V roce 2024 se už trh vrátil k mírnému růstu, kdy české e-shopy utržily 194 miliard.

Náročný rok 2023 potvrzuje také Zavoral. „Podnikatelské prostředí bylo už v roce 2022 významně ovlivněno makroekonomickými a geopolitickými faktory, jako jsou vysoká inflace a ceny energií vedoucí k poklesu reálných příjmů a válka na Ukrajině. Rok 2023 přinesl v tomto ohledu stejné výzvy. Ty měly ve svém důsledku negativní vliv na spotřebu domácností. Online nakupování pokleslo v České republice druhým rokem v řadě, tentokrát o šest procent, podobně došlo k poklesu spotřeby i v dalších zemích, kde skupina Alza.cz podniká,“ uvádí zakladatel e-shopu, který loni oslavil třicáté narozeniny.

I přes tento pokles se ale samotné Alze podařilo růst. „Jednalo se tak o historicky rekordní obrat společnosti, a to navzdory dalšímu poklesu trhu. Společnost zároveň dokázala růst ve všech zemích svého podnikání. Nárůst obratu společně se zjednodušením společnosti a lepší nákladovou efektivitou pak přispěly ke zlepšení ziskovosti společnosti,“ doplňuje Zavoral, který Alzu řídí společně s místopředsedy představenstva Petrem Benou, Jakubem Krejčířem a Miroslavem Kövárym. Vedle Česka je dnes e-shop aktivní také na Slovensku, v Maďarsku, Rakousku a Německu. Všude se přitom podle zprávy soustředil na zlepšení zákaznické spokojenosti.

O posedlosti zákazníkem hovoří Aleš Zavoral jako o neodmyslitelné součásti firemní DNA. I proto Alza předloni založila oddělení CX97, které se mělo zasloužit o to, aby „se zlepšily procesy a nastavení nejen ve fázi nákupu, ale aby zákazník byl spokojený i v případě, kdy se zkrátka něco nepovede“. Zefektivnit se měl systém reklamací, vrácení zboží i zákaznické podpory. Firma také rozšířila síť AlzaBoxů na 2 481 míst napříč čtyřmi zeměmi (1 635 v Česku, 662 na Slovensku, 184 v Maďarsku a 100 v Rakousku) a právě v roce 2023 ve všech zemích spustila službu Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.

Rostla také síť klasických prodejen, a to na celkových 61 poboček, včetně nových LEGO shopů v Praze a Bratislavě a prvního Apple shopu ve střední a východní Evropě v Praze. V Česku jich bylo předloni 43, na Slovensku čtrnáct, v Maďarsku tři a v Rakousku jedna. Za důležitý milník pak Aleš Zavoral označil transformaci Alza Marketplace na Alza Trade. Největší český e-shop totiž zvolil v oblasti tržišť jinou strategii než například konkurenční Allegro, které propojuje zákazníky s různými obchodníky napřímo. Alza se naopak proti klasickým tržištím vymezuje a zákazníkům nabízí zboží od různých dodavatelů v rámci jedné objednávky a řeší také poprodejní servis.

Alza už přitom dávno není jen obchodem s elektronikou. Nabízí také například spotřební a drogistické zboží, kosmetiku, sportovní vybavení, vybavení pro dům, dílnu, stavbu či zahradu, chovatelské potřeby, auto-moto zboží, výrobky pro kancelář a papírnictví, knihy či hračky a potraviny. V roce 2023 miliardovou hranici v prodejích překonalo podle vyjádření Alzy hned devatenáct segmentů. „Vedle již tradičních kategorií zboží spadajících pod termín ‚elektronika‘ byly těmito miliardovými segmenty beauty a drogerie, hračky, hobby a zahrada, sportovní potřeby a služby,“ říká Zavoral.

Dařilo se také privátním značkám Alzy. Nejvíce značce AlzaPower, které se prodalo téměř dva miliony kusů, druhou největší značkou se nově stalo Siguro, pod kterým firma nabízí malé i velké domácí spotřebiče. V účetní závěrce za rok 2023 předseda představenstva zároveň uvedl, že v roce příštím, tedy v roce 2024, bude Alza i nadále usilovat o zajištění zdravého růstu i zdravé úrovně provozního zisku. Výsledky za právě skončený rok ale bude firma zřejmě komunikovat opět až za dvanáct měsíců. Promluvit by do nich už mohla také vlastní lékárna, kterou Alza po dlouhých přípravách spustila loni na podzim.