České firmy naskakují na trend SaaS aplikací, Česko se stává jejich exportérem

Trendem je používání různých aplikací, které se vzájemně propojí a komunikují spolu. Říjnová konference Digifest jich představí několik desítek.

DávámeDáváme

windows-w79mirykck4-unsplash

Foto: Unsplash

Konference Digifest představí české SaaS aplikace

Každý den vzniknou v průměru tři nové aplikace pro firemní klientelu na celém světě. Není divu, podle serveru Statista.com používaly firmy v roce 2017 v průměru šestnáct SaaS aplikací (Software-as-a-Service, model poskytování software uživatelům prostřednictvím předplatného). O pět let později v roce 2022 to bylo už průměrně 130 aplikací. Pryč jsou doby, kdy si firmy nechávaly programovat aplikace na míru, nebo si kupovaly robustní řešení „all-in-one“.

Česko jako konzument i výrobce

České firmy potvrzují tento trend, každý rok začínají používat další a další aplikace v oblasti obchodu, marketingu, účetnictví, zákaznické podpory nebo provozních záležitostí.

Česko není ale pouhým konzumentem zahraničních aplikací. Vznikají zde aplikace, které mají globální, nebo alespoň regionální přesah. Mezi zářné příklady se může řadit platforma na automatizace firemních procesů Make.com, která vznikla v Praze na Palmovce a v roce 2020 ji odkoupil německý Celonis. Podobného úspěchu dosahuje například i Productboard nebo Mews.

„V posledních pár letech pozorujeme rychlý nárůst SaaS aplikací pro firmy tvořené šikovnými programátory. Bohužel české firmy často o novém moderním řešení neví a platí velké peníze za údržbu svých starých aplikací,“ nastiňuje Tomáš Wiesner z firmy Dáváme, která pomáhá vybírat správný software do firem. „České firmy musí využít konkurenční výhodu, kterou jim lokální SaaS aplikace dávají, proto pořádáme už druhý ročník Digifestu – veletrhu nejlepších firemních aplikací s průvodcem,“ doplňuje.

Větší prodeje i lepší marketingový dosah

V oblasti aplikací pro obchodníky v Česku září duo Pipedrive a Raynet CRM – systémy pro správu vztahu se zákazníky. Oba nástroje jsou vyvíjeny zde a mají desítky až stovky tisíc uživatelů po celém světě. Díky využití jednoho z nich může firma získat přehled o zakázkách i zlepšit fungování obchodního týmu.

Marketingově se česko blýská nástroji na e-mailovou komunikaci a s ní spojenou automatizaci. „Automatizace nejen u newsletterů je další velká věc – díky umělé inteligenci bude komunikace se zákazníky cílenější. Tím se omezí množství odběrů z mailing listů a zvýší se užitek z komunikace,“ přibližuje budoucnost Ondřej Ratajský ze Smartemailingu, hlavního partnera již zmiňovaného Digifestu. Smartemailing využívají firemní zákazníci nejen z Česka, ale i Slovenska a dalších evropských zemí.

Provozní záležitosti i účetnictví na jedničku

Účetnictví je dalším odvětvím, které české SaaS aplikace pomáhají posouvat do 21. století. „V dnešní době už nepotřebujete přepisovat faktury z papíru či pdf. Dnes vám s tím pomůže umělá inteligence, účetní pak už jen kontroluje,“ uvádí Robert Soudný z lídra v oblasti digitalizace účetnictví společnosti wFlow, do kterého investovala i Česká spořitelna. Ta plánuje řešení wflow nabídnout všem firemním zákazníkům této největší banky.

Provoz firem není ale jen o účetnictví. Firmy čas od času potřebují řešit nově vzniklou agendu, mít pořádek v majetku, řídit lépe lidské zdroje. Převážně se jedná o velmi unikátní potřebu, u které by byl potřeba vývoj na míru. Ne tak s nástroji jako je Tabidoo. „V Tabidoo si člověk vyřeší evidenci majetku, hlídání certifikátů zaměstnanců i soupis všech poptávek a jejich zdrojů. Možnosti jsou ale téměř nekonečné. A to vše bez nutnosti programování,“ osvětluje Jan Pinďák, výkonný ředitel firmy, která je efektivnějším a levnějším řešením oproti zahraničnímu Airtablu.

Jednoduché nastavení jako klíč k úspěchu

Stejně jako Tabidoo i ostatní aplikace sází na jednoduchost na nastavení, dnes už opravdu není potřeba programátor za desítky tisíc korun měsíčně. Řešení často zvládne nastavit člověk se znalostmi například Excelu.

Druhou velkou přidanou hodnotou je jednoduchost používání pro koncové uživatele. Většina novinek (softwaru, aplikací, nástrojů) ve firmách často končí právě na tom, že uživatelé je nepochopí, nebo je špatně používají. Moderní aplikace od českých tvůrců ale dbají na to, aby uživatelé mohli od prvního dne s aplikacemi pracovat. A to nejen díky češtině jako výchozím jazyku.

Cena, které nebudete věřit

Jak už bylo řečeno, moderní české aplikace pro firmy jsou postavené na modelu předplatného podle využívání. Díky tomu aplikace nestojí stovky tisíc nebo miliony korun, ale jen pár stokorun či jednotek tisíc měsíčně.

Firma nemusí investovat velké finanční prostředky a hlavně lidské zdroje. Zároveň může testovat nástroje a rychle zjistit, jestli opravdu přinášejí deklarovanou hodnotu.

Kde začít?

Pokud chcete získat inspiraci, vyzkoušet některé aplikace nebo se pobavit s ostatními firmami, který software používají, přijďte na Digifest 2023. Firma Dáváme vybrala top 40 aplikací z Česka, které dokážou váš byznys posunout dál. Zároveň budete mít k dispozici průvodce, který vás provede džunglí i když jste teprv na začátku.

Digifest 2023 se koná 10.10. 2023 v Cubex Centru v Praze. Vstupenky i program naleznete zde.

CC Brandstory

Článek vznikl ve spolupráci Dáváme