Breakfaststory mění dárcovství v Česku. Má první vydělaný milion a spolupracuje s LEGO i Českou spořitelnou
Zakladatelka Breakfaststory Lucie Hyblerová
„Lidé si často myslí, že jsme charita dotovaná z grantů, my ale žádné příspěvky nepobíráme. Jeden z našich hlavních principů je, abychom dokázali udělat společensky prospěšný model, který bude ekonomicky udržitelný,“ říká Lucie Hyblerová, zakladatelka platformy na podporu sociálních podniků a osob v nouzi Breakfaststory. Když v začátcích svého projektu oslovovala investory, prý od ní chtěli, aby vybírala členské příspěvky od chráněných dílen. To ale rázně odmítla. Satisfakcí jí je nyní první vydělaný milion a spolupráce se známými firmami.
Všechno začalo snídaněmi, které Breakfaststory rozváželo ze sociálních gastronomických podniků. O rok a půl později má za sebou partnerství s Ambiente, Českou spořitelnou, společností Volkswagen Financial Services, ale i s LEGO. Těm všem dodává výrobky ze sociálních dílen. Lucie Hyblerová tím mění dárcovství v Česku. Dost bylo nehezkých výrobků, které si lidé kupují jen proto, aby si na Vánoce pořídili odpustek.
I proto spustila e-shop, na kterém si vybere snad každý. Nabízí sirup se šípkem a rakytníkem, bylinkový med, svíčky nebo mýdla. „Letos šlo nejvíc na dračku jídlo, takže máme v plánu rozšiřovat sortiment potravin. Objevili jsme třeba nádhernou farmu, která má biocertifikaci, což málokteré sociální zemědělství má. Je to farma z Velkých Hostěrádek a dělají sirupy,“ uvedla pro CzechCrunch Hyblerová.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsSirupy byly součástí stovek vánočních balíčků, které firma rozvážela do firmy Volkswagen Financial Services, jež zprostředkovává úvěry na auta a operativní leasing, nebo do České spořitelny. Tříleté partnerství s bankou podepsala platforma letos, příští rok má v plánu ho prohlubovat. S podporou České spořitelny chce Breakfaststory pracovat také na regionální podpoře chráněných a sociálních dílen.
Služby bude od společnosti pobírat příští rok i Volkswagen Financial Services. „Každý týden pro ně chystáme snídaně a coffee breaky. Dodávali jsme i vánoční balíčky pro celou pobočku, kde bylo pět výrobků, což znamená, že se nám podařilo podpořit pět různých sociálních podniků z celého Česka. Snažíme se získávat velké zakázky právě proto, aby se na tom mohlo podílet více sociálních dílen,“ líčí zakladatelka.
Nejrychlejší zakázka od LEGO
To se už daří. K velkým firmám, které daly Breakfaststory důvěru, se letos připojilo také LEGO. Ani pro dánského velikána to patrně nebyla jednorázová spolupráce. „Přišla za námi do skladu v Holešovicích manažerka LEGO. Na vlastní oči se přesvědčila, že známe příběh každého výrobku, který prodáváme, byť už jich máme 250, že jsou za tím konkrétní lidi, které známe. A pak přišla velká zakázka na čokoládové balíčky s pralinkami a mandlemi,“ líčí někdejší byznysmenka s tím, že šlo patrně o nejrychlejší zakázku, jakou kdy získali.
Podle Hyblerové to byla zároveň největší objednávka v historii sociálních čokoládoven u nás, která pomohla k výplatám na půl roku. Dodalo se 4 182 balíčků se 32 tisíci ručně vyráběnými pralinkami, o které se na letošní evropský sjezd LEGO postarala čokoládovna Mana a 1. Valašská diakonická.
Kolik balíčků se podařilo platformě rozvést za celý rok, bude jasné mezi svátky. Odhadem šlo ale o desítky tisíc kusů, což je podle Hyblerové na sociální podnikání ohromné číslo.
„Lidé si často myslí, že jsme charita dotovaná z grantů, my ale žádné příspěvky nepobíráme. Jeden z našich hlavních principů je, abychom dokázali udělat společensky prospěšný model, který bude ekonomicky udržitelný. Chceme se tedy dál dostávat do firem, jako se nám to podařilo letos,“ líčí Hyblerová s tím, že Breakfaststory nemá malé cíle. Letos už si mohla jeden zásadní odškrtnout – podařilo se vydělat první milion.
Chceme deset nových partnerů
Investoři, které Hyblerová zpočátku oslovovala, přitom chtěli, aby firma vybírala členské příspěvky od dílen, to ale zakladatelka rázně odmítla s tím, že není vhodné brát peníze od slabších, aby sami měli na výplaty. „I proto jsem ráda, že se podařilo ukázat, že to jde i jinak a že nejsme nikomu zavázaní. Tehdy říkali, že z toho nikdy neuděláme milionový byznys. Trvala jsem na tom, že ano,“ vypráví Hyblerová.
Předsevzetí do dalšího roku pro Breakfaststory zní: získat deset nových partnerů a velkých zakázek. Nápadů má zakladatelka první české platformy, která sdružuje a podporuje v přímém odbytu sociální a chráněné dílny z celého Česka, spoustu. Ráda by například získala odběratele v nějakém železničním dopravci, kde by se k výrobkům z chráněných dílen dostal běžný spotřebitel. Nebo by ráda dodávala každodenní sortiment do restaurací či některého občerstvovacího řetězce.
Investoři říkali, že nikdy neuděláme milionový byznys. Trvala jsem na tom, že ano.
I nadále pak Breakfaststory počítá s dárcovskými obědy, které se rozmohly během covidu. Funguje to jednoduše – člověk si za 160 korun objedná jídlo, které uvaří v sociálním podniku. Ten však místo jedné porce udělá dvě a druhá poputuje seniorovi nebo matce samoživitelce.
Do akce Potěš obědem už firma spolu s různými firmami nainvestovala tři miliony korun. Přesto, že peníze na obědy nyní dochází, Hyblerová doufá, že s nimi budou pokračovat. Pomoci by měla i kampaň Slevomatu, který si Potěš obědem vybral pro svoje vánoční charitativní video. Smysl to evidentně má. Jeden nebo více obědů dostalo už dva a půl tisíce seniorů, rozvezlo se víc než třicet tisíc porcí. A tomu se říká opravdový vánoční příběh. Snad se v jeho duchu ponese i celý příští rok.