Brněnské letiště v červenci odbavilo rekordní počet cestujících. Kiwi.com chce nyní do Brna přivést více letů
Londýn, Milán a Berlín. To jsou tři evropská města, do kterých mohou přímými a pravidelnými linkami létat cestující z brněnského letiště. Druhé nejvytíženější letiště v České republice má za sebou absolutní rekord v počtu odbavených lidí, který přinesl dovolenkový červenec, a nyní navazuje spolupráci s brněnským startupem Kiwi.com, jež se pokusí letišti zajistit více pravidelných letů.
Rekordní červenec znamená, že Letiště Brno-Tuřany odbavilo 117 255 cestujících. Za prvních sedm měsíců už počet dosáhl na 287 783 pasažérů, a tak by mělo jihomoravské letiště opět překonat půl milionu cestujících za rok. Meziročně roste o 10 procent, ale aby mohlo růst i v dalších letech, je klíčové otevření i dalších linek.
Brno sice musí bojovat nejen s konkurencí hlavního města (pražské letiště ročně odbaví 17 milionů cestujících), ale především bližších letišť, které jsou v Bratislavě (2,3 milionu) a Vídni (27 milionů), nicméně jeho provozovatel věří, že tu prostor k dalšímu růstu rozhodně je.
Od roku 2017 stojí za provozem brněnského letiště tuzemská investiční skupina Accolade, která ho má v pronájmu od Jihomoravského kraje, a nyní se dohodla na další spolupráci s Kiwi.com. Rychle rostoucí český startup, do něhož v červnu vstoupil v mnohamiliardovém dealu americký investor, se s Letištěm Brno propojil už loni, kdy na jeho webu poskytl svůj globální vyhledávač výhodnějších navazujících letenek.
Nově se spolupráce rozšiřuje o sdílení exkluzivních dat pro lepší pozici při vyjednávání s dopravci. Zástupci letiště totiž chtějí zjistit, kde je ve světě největší poptávka pro lety z Brna nebo do Brna, a podle toho získat zájem dalších dopravců.
„Díky Kiwi.com budeme moci lépe odhadnout, jaký je skutečný potenciál jednotlivých destinací a sledovat jejich vývoj. To nám umožní být na jednání s dopravci ještě lépe připraveni. Ono se to nezdá, ale i posuny o jednotky procent (např. tisíc lidí) mohou pro dopravce znamenat signál, že je o linku zájem, protože ví, že k plnému rozlétání dojde až po jejím zavedení,“ vysvětluje Milan Kratina, který je zakladatel a majitelem Accolade a zároveň předsedou představenstva brněnského letiště.
Kratina přiznává, že to bude i při pomoci od Kiwi.com běh na dlouhou trať, ale věří, že se v dlouhodobém měřítku vyplatí. Aktuálně se z Brna létá zejména do Londýna, Milána a Berlína a v budoucnu by se k těmto pravidelným linkám měly přidat i další destinace. Kiwi.com při první společné kampani zjistilo, že největší zájem o Brno je ve Velké Británii, ale také v Turecku, Řecku nebo na Filipínách či ve Spojených státech.
Aktuálně většina z celkového počtu cestujících na brněnském letiště využívá nepravidelné linky, obvykle do dovolenkových destinací, jako je Turecko, Španělsko, Bulharsko, Řecko či Egypt, ale podíl tzv. charterů proti pravidelným linkám by se mohl v budoucnu začít měnit.
Jak upozornily Hospodářské noviny, tak i proto, že velké letiště ve Vídni má problémy s kapacitou, do Brna je to 150 kilometrů a vzhledem k velikosti tamního letiště a nižším poplatkům může být ve výsledků levnější a zajímavější zejména pro nízkonákladové aerolinky.