Brněnský barový král je nezastavitelný. Jan Vlachynský a jeho Lidi z Baru srší nápady a odhodlaně proplouvají krizí

Jiří SvobodaJiří Svoboda

jan-vlachynsky4Story

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jan Vlachynský, majitel brněnských barů, hotelů a dalších aktivit

0Zobrazit komentáře

Jan Vlachynský ještě jako student jezdil na Aljašku kuchat ryby. Tehdy by si asi jen stěží pomyslel, že dnes bude majitelem nejslavnějších barů, které na jihu Moravy vůbec jsou. Třiatřicetiletý tvůrce legendárního brněnského turbomoštu nebo Baru, který neexistuje se nezalekl ani koronavirové krize.

Jeho stopadesátihlavý tým nazvaný Lidi z Baru generuje celou plejádu nápadů, jež dovolují úspěšně proplouvat i těžkým obdobím, které jeho podniky a celý gastroprůmysl tvrdě zasáhlo. A tak nyní chystá koupi hotelu nebo vydělává na brainhack drinku. Jan Vlachynský se prostě nezastaví.

I to byly důvody, proč se brněnský patriot stal jedním z oceněných v žebříčku Innovators 20, společného projektu CzechCrunche a Hospodářských novin, ve kterém jsme hledali osobnosti, jež byly v roce 2020 zdrojem největších inovací s touhou měnit nejen Českou republiku.

Začalo to turbomoštem

Pokud jste někdy zavítali do Brna, téměř jistě jste na nějaký z artiklů impéria Jana Vlachynského narazili. A možná ani nevíte, že patří jemu. Jeho cesta ale začala docela jinde. Když do moravské metropole v roce 2006 přišel, začal studovat psychologii a politologii na Masarykově univerzitě. Prý proto, že vlastně moc nevěděl, co jiného dělat. Už v té době ale měl sen otevřít si jednou bar.

jan-vlachynsky3

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jan Vlachýnský, tvůrce turbomoštu a zakladatel Baru, který neexistuje

To se mu sice povedlo, ale až o pět let později. Do té doby nasával zkušenosti jinde, buď prací v čajovně, cestováním nebo – překvapivě – na Aljašce. Tam jezdil každé léto do továrny na zpracování ryb. Při ruce měl už od té chvíle Andreje Vališe, kamaráda, kterého poznal ve Skautovi a s nímž dělá byznys dodnes.

Celkem pět letních prázdnin strávených za polárním kruhem pro něj bylo zásadní zkušeností. „Šéfové, které jsme tam měli, pro mě dodnes patří k nejinspirativnějším lidem, které jsem kdy potkal. Když jsem jednomu z nich říkal, že bych si chtěl udělat MBA, tak mě vzal, ukázal mi všechna jejich čísla a říkal: ,Tohle je tvoje MBA. Cokoliv budeš chtít, ti vysvětlím.‘“

V továrně dělali Vlachynský s Vališem všechno možné a postupem let se dokonce vypracovali na vedoucí jedné ze sekcí, padesátimetrového mrazáku. Naučili se základy podnikání v praxi a k tomu si vydělali slušné peníze, které jim dovolily přemýšlet nad dalšími nápady.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zpět v Brně se podnikatelský duch dvou, tehdy dvaadvacetiletých podnikatelů naplno projevil. Nejdřív se snažili o rozvážení jablečného moštu po tamních kavárnách, ale to se příliš nedařilo. A tak hned zkusili něco jiného. „Kamarádka nám dala tip, že na brněnských vánočních trzích se točí velké peníze,“ vzpomíná Vlachynský.

„Asi měsíc před začátkem trhů v roce 2009 jsme si řekli, že si tam pronajmeme stánek,“ směje se Vlachynský a dodává: „Bylo obrovské štěstí, že se nám ho povedlo tak pozdě ještě sehnat, normálně jsou výběrová řízení už v první polovině roku.“ Jde to možná proti podnikatelským příručkám, ale až poté, co měli jisté místo na trzích, začali vymýšlet, co vlastně budou ve stánku prodávat.

vlachynsky5

Foto: Turbomošt

Turbomošt už je dnes neodmyslitelně spjatý s brněnskými vánočními trhy

Měli jen jablečný mošt a ačkoliv prý sami nikdy na vánočních trzích nebyli, věděli, že se tam pije alkohol. Začali tedy míchat a po několika ochutnávkách zjistili, že jablkovice s jablečným moštem chutná dobře. Novému mixu dali název turbomošt a lidé se po něm mohli utlouct. Dnes už je z něj ikonický nápoj spjatý s brněnskými Vánoci a na tamních trzích se na něj každoročně stojí dlouhé fronty.

„Celé se to stalo omylem. Turbomošt jsme prostě udělali poctivě. Tak, jak jsme si mysleli, že to je správně. Až pak jsme zjistili, že trhovec vedle nás prodával svařák z krabicového vína za osmnáct korun. My jsme si to nacenili na pětatřicet a lidé to přesto kupovali,“ vypráví dnes třiatřicetiletý podnikatel.

Vlachynský nadále hodně cestoval a jeho srdečním městem se stal New York. Ještě před pandemií tam trávil i několik týdnů ročně a naprosto mu učarovala tamní koktejlová kultura. Postupně tak začal střádat plány na otevření brněnského baru, který už si vysnil jako teenager.

„Neblázni, Češi u baru nikdy sedět nebudou.“

Bar, který neexistuje otevřel v roce 2012, právě ve stylu, jenž Vlachynský okoukal v New Yorku. „Lidé mi říkali: ,Neblázni, Češi u baru nikdy sedět nebudou.‘ Ale nebudu moc přehánět, když řeknu, že jsme první večer měli narváno,“ reflektuje zpětně všestranný podnikatel.

Žádný složitý marketing nedělali, ale fungovalo to. Bylo třeba ještě dopilovat spoustu věcí, ale baru s paradoxním názvem se od začátku nadmíro dařilo. Začali vytvářet vlastní drinky a postupně se z „BéKáeNka“ stal lovebrand. V době, kdy ho v Kozí ulici v Brně otevírali, byla tato lokalita v rámci centra spíš průměrnou. Dnes je to místo, kam podle Vlachynského lidé jdou za dobrým pitím.

Podnikatel a dnes už otec tří dcer sám říká, že se vždy snažil obklopit dobrou partou lidí, ať už s nimi zamýšlel dělat byznys, nebo ne. Když postupně předal denní agendu v baru kolegům, uvolnily se mu ruce, aby mohl přemýšlet co dál. A s Andrejem Vališem si řekli, že otevřou další bar.

vlachynsky1

Foto: Bar, který neexistuje

Tým legendárního Baru, který neexistuje

Důvod byl jednoduchý. Jak více cestovali, uvědomili si, že se koktejlová kultura po celém světě zásadně liší. Na týden vyrazili i do japonského Tokia. Tam si vytipovali pětatřicet barů, které během několika málo večerů obešli. Když se plní inspirace vrátili do Brna, vznikl bar Super Panda Circus.

Něco, co tu nikde není

„Měli jsme potřebu vytvořit něco šíleného, nějaký vyloženě autorský koncept, protože BKN byla přece jen trochu kopírka. A tak vznikl Super Panda Circus. Chtěli jsme, aby si lidé řekli, že takový podnik prostě nikde jinde neviděli,“ vzpomíná Jan Vlachynský s odstupem na genezi svého druhého baru. Z Japonska si dokonce do podniku dovezli i jednoho z barmanů.

Jak ubíhal čas, následovaly i další podniky – 4pokoje, Slast, Whiskey bar, který neexistuje. Všechny s cílem udělat člověku příjemný večer. Aby nestála celá skupina jen na alkoholu, začal stáčet Zázračnou limonádu, a pokud jste zavítali v letních měsících na brněnské Náměstí Svobody, mohli jste narazit na jeho pop-up bar Na Brno dobrý.

Ani tady výčet Vlachynského aktivit zdaleka nekončí. Přišel i s experimentálním konceptem hotelu Anybody, kde je pobyt spojen s zážitkem v podobě filmových rolí. Lidi z Baru zkrátka jeli na 100 procent a dařilo se na všech frontách. Veškeré vydělané peníze reinvestovali a otevírali jeden podnik za druhým. Strategie byla růst za každou cenu.

„Jsem nenapravitelný optimista.“

To ale nefungovalo věčně. Tržby začaly v roce 2019 stagnovat a v důsledku prorůstového nastavení se dostala celá skupina do lehkých problémů. „Výsledkem bylo, že jsme se uklidnili, nastavili jsme všechno lépe a ořezali zbytečné náklady,“ říká brněnský podnikatel. To ještě netušili, jak se jim bude čerstvě optimalizovaný byznys v následujících měsících hodit.

Pak přišel osudový březen 2020. Hned v ten večer, co bylo jasné, že se omezí otevírací doba, dal Vlachynský se šéfy všech svých podniků hlavy dohromady a začal hledat provizorní řešení. Takřka okamžitě například začali rozvážet drinky v lahvičkách, což byla ale jen maličkost na úvod.

„Jsem nenapravitelný optimista, a tak jsem až do poslední chvíle věřil, že nenastane to nejhorší,“ říká Vlachynský. Jenže ono nastalo. Jakmile se ukázalo, že bude zavřeno úplně, úspěšný podnikatel se psychicky sesypal. Jak sám napsal ve velmi osobním postu na LinkedInu, dostihla ho vyčerpanost, nebyl schopný souvislejší myšlenky a vypil nemalé množství alkoholu.

vlachynsky4

Foto: Lidi z Baru

Tým Jana Vlachynského čítá už sto padesát lidí

Právě v této fázi příběhu se ale naplno ukázala síla týmu, který kolem sebe Vlachynský osm let budoval. Už dříve se nebál svou organizaci více decentralizovat a klíčová rozhodnutí nechat na spolupracovnících. Ti začali spontánně generovat celou řadu nápadů, které mohly podniku pomoci, a stejně jako před pandemií šli takřka do každého nápadu, co jim přišel do hlavy.

„Začaly se dít věci. Už nebyl důvod sedět na zadku a litovat se. To mě vlastně zachránilo,“ říká Vlachynský s odstupem. Nové metody, jak zajistit příjem, generovaly jen malé skupinky zaměstnanců ze stopadesátičlenné bandy.

Sahaly od těch intuitivnějších, jako je rozvážení drinků, výdejní okénka či nové vaření obědů, až po zcela originální. Dva kolegové vytvořili deskovou hru na motivy Lidí z Baru, třicet dalších spolupracovalo na koktejlové kuchařce, kterou od nuly až k prodeji dotáhli za měsíc.

Další dvojice přišla s nápadem na vyrábění triček a různého merchandisingu. Všechny nápady a výtvory se začaly koncentrovat na e-shopu Lidí z Baru a přidal se i tradiční sortiment, jako je třeba Zázračná limonáda. Jiní dělali web s podcasty. To vše i přesto, že podle Vlachynského se pro mnohé jednalo o psychicky těžké období, protože oproti společenské práci na baru trávili čas spíše sami.

Už na konci března 2020 tak mohl brněnský barový král napsat, že je podnikatelsky nejšťastnější, co byl za dlouhou dobu. Při našem rozhovoru se navíc zdá, že ho dobrá nálada neopustila ani rok poté, co se pod tíhou situace sesypal, aby vzápětí začal hýřit novými nápady. Situace v pohostinství, kde má téměř výhradně ukotven svůj byznys, se přitom zásadně k lepšímu neposunula.

Brainhacking i pomoc od ostatních

Brněnský podnikatel měl i další štěstí v neštěstí. Jen pár týdnů před pandemií totiž finalizoval projekt brainhack drinku nazvaného Zázračná Osmička. Nápoj složený z matchy, guarany, L-theaninu nebo citikolinu má pomáhat lepší bdělosti, soustředění a proti stresu.

Model postavený výhradně na online prodeji a předplatném po osmi plechovkách se ukázal jako ideální do pandemické doby. Dnes má nápoj „na hackování mozku“ 450 stálých zákazníků a vznikl z něj další pilíř podnikání, kterému se daří a není závislý na otevřeném baru nebo hotelu. Pokud je prý nějaký nápad, kterému Vlachynský věří i do budoucna, je to právě Zázračná Osmička.

vlachynsky2

Foto: 4pokoje

Kavárna, bar i noční podnik v jednom. To jsou 4pokoje

Nutno podotknout, že pomohly i státní kompenzace. Díky tomu, že Lidi z Baru tvoří z většiny lidé v hlavním pracovním poměru, mohl si Vlachynský dovolit udržet zaměstnance i platit nájem. Sám tvrdí, že kdyby u něj pracovala většina lidí na dohody, situace by mohla být zcela odlišná. Velké díky prý patří také stálým dodavatelům, kteří celou skupinu podrželi.

Improvizační atmosféra i vzhledem ke stále neutěšené situaci přetrvává mezi Lidmi z Baru dodnes. „Vytvořili jsme vlastně jakýsi inkubátor mikrostartupů. Zkusí se deset nápadů, z toho pět nefunguje, tři jsou v pohodě a dva jsou obrovsky úspěšné a něco i vydělají,“ popisuje Vlachynský.

Aktuálně tak jedna část týmu pracuje třeba na nápadu bezobalové drogerie. Ještě stále se prodává i vaječný likér, který vyráběla Super Panda Circus Bar o Vánocích. „Lidé nám mohli utrhat ruce, protože byl fakt dobrý, takže do příštího roku pracujeme na tom, abychom ho mohli vyrábět po tisícovkách,“ směje se brněnský hybatel noční scény, když je zrovna otevřená.

eva-pavlikova

Přečtěte si takéBlízko smrti i závislost nejen na práci. Eva Pavlíková je novou šéfkou Česko.Digital a vypráví svůj složitý životní příběhBlízko smrti i závislost nejen na práci. Eva Pavlíková je novou šéfkou Česko.Digital a vypráví svůj složitý životní příběh

Chystá se také rozšíření knižní řady – ano, i sem Lidi z Baru pronikli. Vznikne diář na rok 2022, který doplní již vydaná Vlachynského monografie, nazvaná příznačně Šéfové jsou kokoti. Vyšla na podzim a šéf skupiny v ní popisuje osobitým způsobem vlastní podnikatelskou cestu: „Když říkám, že šéfové jsou ko***i, tak vlastně mluvím o své minulosti, protože jsem spoustu věcí dělal špatně.“

Nečekejte ale konkrétní rady nebo odpovědi. Kniha má hlavně vyvolávat diskuzi o tom, jak dnes definujeme dobrého lídra a jestli náhodou není přístupů k leadershipu více. Mimo jiné obsahuje svérázně pojmenovanou kapitolu Nebuď jako Steve Jobs.

Bez světla na konci tunelu, ale jede se dál

Otec tří dcer, nadšenec do barů, podnikatel a autor v jednom už dnes nepochybuje, že jeho „barová“ skupina i jednotlivé podniky krizi přežijí. „Ne že bychom měli pozitivní cash flow, ale už jsme schopni fungovat beze strachu. Světlo na konci tunelu nevidíme, ale můžeme takto přežívat delší dobu,“ počítá.

Vlachynský je teď natolik velký optimista, že se chystá dokonce na rozšíření svých aktivit v hotelnictví. Kromě rozšíření konceptu Anybody do franšízového modelu finalizuje také koupi hotelu ve Vranově nad Dyjí.

„Plán je jednoduše vytvořit dostatek kanálů na to, abychom nebyli závislí na otevření. A potom, až se otevře a poběží všechny směry, na tom budeme opravdu hodně dobře,“ směje se.

Z brněnského barového krále tak pandemická doba postupně vytváří čím dál tím víc univerzálnějšího podnikatele. Na otázku, zda je nějaké odvětví, do kterého by nešel, odpovídá v duchu svého prozaměstnaneckého přístupu: „Půjdu do toho, když kolem mě budou schopní lidé, s nimiž to dám dohromady. Bez týmu jsem bezruký a beznohý.“

***

Inovace podporují také partneři Innovators 20. Hlavním partnerem projektu je ČSOB, dalšími podporovateli jsou technologická společnost Trask, logistická společnost Zásilkovna, softwarová společnost SAS a český startup Keboola zabývající se vývojem cloudové platformy.

partneri-in20-copy

Partneři Innovators 20

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Chodí nám stále více přihlášek, hlásí organizátorky Women Startup Competition. Daří se i předchozím vítězům

Peter BrejčákPeter Brejčák

women-startup-competition-2019_1Event

Foto: WSC

Finalisté Women Startup Competition

0Zobrazit komentáře

Pavlína Zychová a Jana Hodboďová organizují českou odnož Women Startup Competition již pátým rokem s cílem zviditelnit a ocenit mladé firmy vedené ženami a motivovat další, aby se do podnikání pustily. Soutěž je určena pouze pro projekty s alespoň jednou ženou mezi zakladateli. Aktuálně se blíží další finále, které proběhne 25. února a CzechCrunch je jeho mediálním partnerem.

„S organizací WSC jsme začaly hlavně proto, že jsme v našem okolí vnímaly, že u nás podobná aktivita chybí. Ve startupových soutěžích je minimum startupů, kde je žena founderka, a nám to přišlo jako škoda. Jednak jich bylo pochopitelně méně, ale i ty, které podnikaly, se často nehlásily z různých důvodů,“ popisuje Hodboďová z Vodafone Nápadu roku, jenž soutěž spolupořádá.

„Účel daná iniciativa splňuje na 100 procent,“ doplňuje svou kolegyni Pavlína Zychová ze startupu MyStay, která se stala ambasadorkou pro Česko po vlastní účasti v soutěži v Budapešti v roce 2015. Po pilotním ročníku Women Startup Competition (WSC) v roce 2017 ohlas a zájem předčil očekávání pořadatelské dvojice, která se pak rozhodla v organizaci soutěže pokračovat.

Na trhu přitom dámy vnímají, že se pozice žen v podnikání či startupovém prostředí v posledních letech zlepšuje. „Holek, které vedou firmy, je víc vidět a doufáme, že jich je i více. Minimálně je to vidět na přihláškách, jak se vyvíjí v čase – od přibližně devíti přihlášených v prvním ročníku až k padesáti přihlášeným v tom posledním,“ říká Zychová. Projekty se do soutěže mohou přihlašovat do půlnoci 11. února na tomto odkazu.

Za pravdu ji obecně dávají také statistiky. Celosvětově dlouhodobě roste podíl firem, ve kterých jsou ženy zakladatelky, od roku 2009 se za deset let tento podíl dle portálu Crunchbase zdvojnásobil na 20 procent. „Jestli je to málo, nebo hodně, je k diskuzi. Hlavní je, že je vidět postupný nárůst,“ hodnotí Hodboďová, která však pořád vidí prostor na zlepšení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Chybí tady nějaká komplexnější aktivita jako akcelerační program, a to nejen lokálně u nás. WSC funguje v několika zemích v Evropě a prokázala, že poptávka po této aktivitě je. Soutěž je jen první krok, pomůže s medializací, některým k investici nebo byznys kontaktům, což je super, ale ještě víc by pomohla dlouhodobější podpora. Bohužel to je už nad naší kapacitu,“ doplňuje spoluorganizátorka soutěže.

Loňský ročník Women Startup Competiton vyhrál slovenský projekt Spacemanic, který do kosmu vypouští nanosatelity sestavené podle přání zákazníka. Finálovými projekty uplynulých ročníků soutěže jsou dnes úspěšné projekty jako DayTrip, Frusack nebo Grason. Zástupkyň těchto firem jsme se zeptali na aktuální dění i na dopady soutěže WSC na jejich podnikání.

Markéta Bláhová, DayTrip

Jaký byl pro váš startup rok 2020?
Rok 2020 pro nás byl náročný, naše odvětví bylo jedním z nejzasaženějších. Pandemie nás postavila před řadu výzev a někdy i nepříjemných, ale nutných opatření, jakými bylo výrazné snížení počtu zaměstnanců i razantní snižování rozpočtů například na marketing. Nicméně nové výzvy a snížení denní operativy nám dalo prostor pro vymýšlení nových strategií a možnosti soustředit se na produkt a jeho vylepšení.

marketa-blahova-daytrip

Foto: Daytrip

Markéta Bláhová, spoluzakladatelka a CMO startupu Daytrip

Co chystáte v roce 2021?
Z velké části to bude záviset na vývoji pandemie a možnostech cestování v různých regionech po světě. Nicméně dál expandujeme do oblastí, které nejsou zasaženy tak kriticky jako Česká republika a restrikce jsou tam jen minimální. Připravujeme také novou službu sdílené přepravy pro turisty.

Proč jste se hlásili do soutěže Women Startup Competition? Mělo vítězství v soutěži na vaše podnikání nějaký reálný dopad?
Do soutěže jsme se přihlásili za účelem zviditelnění na české startupové scéně, především kvůli možnostem potkat investory. Reálný dopad na naše podnikání vítězství nemělo, ale bylo určitě příjemným namotivováním.


Hana Fořtová, Frusack

Jaký byl pro váš startup rok 2020?
První čtvrtletí vypadalo velmi slibně. Začali jsme spolupráci s řetězcem Albert prostřednictvím loyalty kampaně, která předčila prodejně všechna očekávání. I v návaznosti na to se nám začaly rýsovat konkrétní příležitosti, které už začátkem roku vypadaly na minimálně trojnásobný obrat a možnost výrazněji podpořit expanzi do zahraničí.

Covid přes to všechno udělal velmi tlustou čáru a my jsme museli změnit celou strategii a vrhnout se na jiné aplikace našich kompostovatelných materiálů. Obrat klesnul o desítky procent, ale našli jsme cesty, jak se s tím alespoň částečně vyrovnat a najít si cestičky k novým odvětvím a partnerům. Až v tomto roce se ukáže, co nové směry přinesou a jak se bude dařit Frusacku jako takovému, jehož úspěch záleží na vývoji pandemie.

hana-fortova1

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Hana Fořtová, spoluzakladatelka Frusacku

Co chystáte v roce 2021?
Zmiňovala jsem, že jsme se vydali novými cestami a zaměřili se na nové trhy. Máme před sebou jednu velkou globální spolupráci, ke které zatím nemohu říct víc. Před Vánoci jsme spustili spolupráci se značkou přírodní kosmetiky Biorganica, která nahradila pro doručování v Praze běžné obalové materiály právě Frusackem, který pak zákazníkům dále slouží ať už na nákupy nebo třeba balení oblečení při cestování.

Proč jste se hlásili do soutěže Women Startup Competition? Mělo vítězství v soutěži na vaše podnikání nějaký reálný dopad?
Tým WSC v ČR skvěle pracuje s přípravou finalistů a už to je velkým benefitem pro projekty, které jsou třeba teprve na začátku. Samotná organizace WSC byla už v prvním ročníku na opravdu vysoké úrovni. I pro nás to byla příležitost vylepšit náš business pitch nebo prezentační schopnosti a samozřejmě o sobě dát vědět. Mezinárodní kolo potom probíhalo v Londýně a předcházel mu intenzivní bootcamp se zkušenými mentory a finalistkami z celé Evropy. Byla to pro nás jedna z prvních příležitostí získat zpětnou vazbu v zahraničí a udělat si představu o úrovni projektů. Řada kontaktů nám z té doby zůstala a dodnes je využíváme.


Jarmila Kowolowská, Grason

Jaký byl pro váš startup rok 2020?
Rok 2020 byl velmi těžký, ale zároveň pozitivní. Krize srazila náš primární business v restauracích a hotelech na nulu. Při první vlně jsme nezaháleli a během několika dnů jsme se přeorientovali z gastronomie na logistiku. Běžně by nám taková proměna zabrala nejspíše několik měsíců, v krizové situaci jsme to ale zvládli za jeden víkend. Vznikla tak spolupráce se značkami jako je Alza, Mall, či Scuk.cz.

Zároveň jsme navnímali novou situaci na trhu, kde bylo velké množství volné pracovní síly. V průběhu roku jsme vytvořili novou aplikaci GrasonPlan na správu vlastních brigádníků, která zbavuje firmy nutnosti využívat personální agentury. Tah s GrasonPlan se vydařil, s aplikací jsme uspěli v logistických centrech, mezi naše největší klienty patří například Datart.

grason2-min

Foto: Grason

Spoluzakladatelé startupu Grason Karel Mařík a Jarmila Kowolowská

Co chystáte v roce 2021?
Rok 2021 se ponese v duchu restartu a digitalizace. Jakmile to situace dovolí, tak znovu postavíme na nohy tržiště směn v gastronomii. Dále se budeme věnovat kompletní digitalizaci všech procesů okolo agendy s brigádníky. Budeme bojovat proti zkostnatělým personálním agenturám a věřím, že nabídneme firmám mnohem lepší, levnější a flexibilnější produkt než doposud nabízejí klasické agentury. Už nyní umíme na směny pracovníky efektivně najít a směny jim dlouhodobě plánovat, digitalizace zbylých úkonů je tak dalším logickým krokem. Více zatím nemohu prozradit.

Proč jste se hlásili do soutěže Women Startup Competition? Mělo vítězství v soutěži na vaše podnikání nějaký reálný dopad?
Do WSC jsme se přihlásili, protože jsme chtěli vyzkoušet atmosféru startupové soutěže a získat zpětnou vazbu na Grason od odborné poroty. Velkým motivátorem byla také možnost se potkat se všemi zakladatelkami a vzájemně si nasdílet získané zkušenosti z řízení projektů. Vítězství nám nejvíce pomohlo se získáním důvěry u nových klientů. Díky publicitě se o Grason dozvědělo velké množství lidí.


Petra Chudíková, Spacemanic

Jaký byl pro váš startup rok 2020?
Zejména druhá polovina loňského roku byla náročná, bohužel i covid zasáhl space oblast – byl odložen start našich družic, celosvětová pandemie způsobila i výpadek dodávek některých klíčových komponentů pro naše produkty a došlo k zrušení mnoha projektů, na kterých jsme měli předběžně domluvenou účast. Navíc jsme byli nuceni pracovat z domu, což je u hardwarové výroby náročné, zejména když potřebujete dodržovat přísné podmínky týkající se manipulace nebo skladování.

V roce 2020 jsme měli v plánu intenzivně hledat investora, mnoho jednání se zastavilo na tom, že nebylo možné potkat se fyzicky. Navzdory tomu jsme loňský rok zvládli, dokončili jsme projekt GRBAlpha, který by měl být v nejbližších týdnech vypuštěn z Ruska na oběžnou dráhu. Dokončili jsme další vlastní produkty jako vysílačky, solární panely a podali jsme žádosti na několik výzkumných projektů.

img_2711-1-min

Foto: Spacemanic

Petra Chudíková a Jakub Kapuš ze startupu Spacemanic

Co chystáte v roce 2021?
Rok 2021 bude také o dokončování věcí z roku 2020, protože všechny naše starty posunuli do letoška, zároveň dokončíme aktivní projekt pro českého zákazníka. Dále chystáme dokončit další klíčové komponenty – zdroj či vylepšený palubní počítač, abychom mohli zákazníkům nabízet komplexní řešení přímo. Určitě se chceme zaměřit na rozšíření prodejů produktů a služeb, a v rámci možností a situace také na pokračování rozhovorů s potenciálními investory.

Proč jste se hlásili do soutěže Women Startup Competition? Mělo vítězství v soutěži na vaše podnikání nějaký reálný dopad?
Soutěž nám přišla jako zajímavý projekt. Myslím, že je důležité ukázat, že i ženy mohou zakládat a řídit startupy, a to z jakékoliv oblasti, ve které se cítí dobře. Pro mě osobně to byla první startupová soutěž, šlo tak i o překonání komfortní zóny. Na podnikání to mělo určitě reálný dosah, protože i díky vítězství se nám podařilo dostat společnost do povědomí veřejnosti. A také musím zmínit výborné rady, které jsme dostali během bootcampu od mentorů, které využíváme dodnes.