Brněnští vývojáři The Funtasty chtějí letos utržit 70 milionů korun. Pomůže jim i nová pobočka v Praze
Brněnské studio The Funtasty se v průběhu let zařadilo mezi nejvýraznější hráče na poli vývoje mobilních aplikací v Česku a začalo se především v loňském roce soustředit vedle zakázkového vývoje i na vlastní projekty. Mírná změna strategie se evidentně vyplácí, jelikož pro letošní rok počítá studio s obratem až 70 milionů korun, což má představovat zhruba 100% růst oproti roku 2018.
Loni The Funtasty rozšířilo tým na zhruba 40 lidí a vedle mobilního vývoje spustilo divizi pro zajištění dat a správu serverů, která doplňuje samotnou tvorbu aplikací. Mimo to otevřelo také nové designové kanceláře v Brně, za kterými stojí Studio Perspektiv a do nichž firma dle informací CzechCrunche investovala vyšší jednotky milionů korun. Ještě v prvním čtvrtletí letošního roku pak chtějí The Funtasty otevřít novou pobočku v Praze.
Vůbec nejzásadnější je ale lehký přerod z klasického zakázkového studia na hybridní model, ve kterém má mít The Funtasty pod sebou i několik vlastních produktů a mimo jiné investovat do dalších startupů. Loni například investovalo studio nižší jednotky milionů korun do služby Grason na propojení restaurací s dočasným personálem, pro kterou zároveň řeší kompletní vývoj. V té době mělo The Funtasty získat ve startupu 20% podíl, dnes ovšem vlastní 30 procent firmy a v nejbližší době má svůj podíl v rámci vstupu nového investora mírně ponížit.
Volné prostředky pak brněnské studio investuje jak do rozšiřování počtu lidí a pražské pobočky, tak do nových startupů a dle slov šéfa a zakladatele The Funtasty Lukáše Strnadla má letos dopadnout minimálně jedna podobná investice. Dříve si studio zkoušelo najít cestu ven ze závislosti na zakázkovém vývoji spuštěním vlastního produktu s názvem Maarked, který ovšem nedopadl dle představ.
Přiznání chyby a poučení se
Začalo to jako slibný nápad, ale nakonec spuštění a provoz Maarked provázalo hned několik komplikací. Především to, že šlo o tržiště v mobilní aplikaci, které podobně jako Letgo nebo OfferUp fungovalo na bázi sdílení lokace. Jenže jen několik týdnů po spuštění přišlo do Česka samotné Letgo a soupeřit s miliardovým gigantem je něco, na co ještě nebyli mladí vývojáři připraveni.
Spojilo se to navíc s faktem, že musel Lukáš Strnadel řídit dvě firmy najednou a v rámci Maarked neměl žádnou podporu ve vedení, jako tomu je nyní ve zmíněné službě Grason, kterou ve skutečnosti vede duo spoluzakladatelů a The Funtasty působí především jako technologický partner. „Zkusili jsme si, že umíme vyvíjet a designovat, ale řízení firmy a obchod je úplně jiná disciplína,“ přiznává s odstupem času Strnadel.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
I díky přiznání si, že to není ten správný směr, si The Funtasty dokázalo uvědomit, jaké je vlastně ideální nastavení firmy i projektů, do kterých investuje. Není to ale tak, že by brněnské studio od práce pro standardní klienty upustilo, spíše naopak zvyšuje objem zakázek a nabralo několik nových jmen, včetně českého bezpečnostního startupu Angelcam či Ministerstva kultury.
Do portfolia The Funtasty se jinak v minulosti zařadily především služby jako Restu.cz, Jablotron, Sazka či Škoda Auto. Od roku 2012, kdy firma vznikla, pak v The Funtasty vyvinuli více než 100 aplikací.