Není to výsměch, říká autor hry o brněnském metru. Praha i Zlín už své hry mají, ale Brno chybělo.

Krtek pod Špilasem ve hře Brno Transit je dílem vývojáře Spytihněva, kterého znáte díky podobně ujeté retro střílečce Hrot.

good-game-58-brno-transit
Foto: Spytihněv / CzechCrunch
Metro v Brně podle vývojáře Spytihněva, autora her jako Hrot nebo Shrot
0Zobrazit komentáře

Videohry často prozkoumávají fantastická místa, která existují pouze v divokých představách lidí s přebujelou fantazií. Nová česká hra není výjimkou. Vezme vás totiž do brněnského metra. „Setkávám se s tím, že si lidé myslí, že to je trolling nebo něco antibrněnského. Ale není to tak,“ říká její autor, který je podepsaný třeba pod československou socialistickou střílečkou.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho herního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Už skutečné metro (to v Praze) umí být pořádný horor. Třeba když se nečekaně zasekne nebo se jeho útroby přecpou cestujícími. Metro v Brně bude také horor, ale psychologický. Užijete si ho ve hře Brno Transit, která vás vezme do znepokojujícího světa pod brněnskou metropolí.

„Hra spoléhá na silnou atmosféru a vyprávění příběhu spojené s řízením metra a strohými dialogy,“ popisuje své dílo pro CzechCrunch český vývojář známý pouze pod pseudonymem Spytihněv. „Hráče všelijak mystifikuje a vystavuje znepokojivým scénám. Ale je to psychologický horor, takže na rozdíl od hororů klasických tam nejsou žádní zombíci nebo obludy,“ říká. A proč zrovna to Brno?

„Nechtěl jsem znovu dělat pražské metro a být jím designérsky svazován, fiktivní metro byla lepší volba,“ přidává první vysvětlení vývojář, kterého můžete znát také díky střílečce Hrot z osmdesátkového Československa. Kromě paneláků či depresivní šedivosti v ní potkáte právě i pražskou podzemku.

„Setkávám se s tím, že si lidé myslí, že se jedná o trolling nebo něco antibrněnského, ale není to tak,“ vysvětluje dále vývojář Brno Transit. „V Brně jsem byl jen párkrát a pokaždé to mám spojeno s dopravní zácpou uvnitř města, případně s dopravní zácpou už na D1. Ale hra se odehrává ve fiktivním podzemí a o skutečném městě není. Odkazuje na něj jen drobnými referencemi,“ říká. K volbě Brna navíc přidává ještě dva důvody.

„Ve svých hrách rád odkazuji na zemi původu, tak jsem vybral město, které bude v názvu dobře znít,“ popisuje Spytihněv. „O Brnu se navíc často píše jako o městě zasvěceném hernímu vývoji v Česku. Přitom existují hry jako Playing Prague, Zlín City, 101 Cats Hidden in Prague nebo Bitva u Hořic, ale Brno chybí,“ dodává. A tak je pod Špilasem krtek. I když to původně měli být motorkáři v Sudetech.

Do podzemí se totiž Spytihněv původně zavrtat nechtěl. Pro svou novou hru vybíral mezi žánry hororu a závodů. „Jenže pro hororovou hru jsem neměl dobrý scénář, a tak jsem začal dělat hru o motorkářích v Sudetech,“ říká. Nicméně během vývoje zjistil, že používané nástroje se dobře hodí na tvorbu zakroucených tunelů.

shadows-of-thornkeep

Přečtěte si takéNová česká hra vám připomene Beholder a Dungeon MasterSpolužáci měli drahé počítače, on ne. Tak si začal plnit dětský sen a připomíná legendy z devadesátek

„Ale vadilo mi, že nikde v Sudetech takové tunely nejsou. Takže by zůstaly nevyužité. V období vánoční pauzy jsem zjistil, že se tunely dají snadno předělat na metro. A tehdy mě napadl scénář Brno Transitu,“ popisuje zrod své hry. „Líbil se mi tak moc, že jsem na něm rovnou začal pracovat a motorky šly na druhou kolej.“ Až se chce při slově kolej uchechtnout.

Každopádně ať už jste brněnský patriot, nebo máte rádi nápadité a nezávislé hříčky – Spytihněv na hře tradičně pracuje sám –, můžete si Brno Transit vyzkoušet na Steamu, kde je ke stažení bezplatné demo. Příští stanice? Plná a placená verze na jaře příštího roku. Mezitím si ale dejte jeden přestup tady, kde se přihlásíte k odběru našeho herního newsletteru.

Top novinky ze světa her

🙏 Pochválen buď Ježíš Kristus, vyšlo třetí a poslední DLC pro Kingdom Come 2. Mysteria Ecclesiae na vás dýchne detektivním tajemstvím trochu po vzoru klasické knihy a filmu Jméno růže – ačkoliv v traileru nově představené královské edice hry zní přece jen modernější Queens of the Stone Age.

⚔️ A studio Warhorse i díky novému DLC slaví. Kingdom Come 2 se už prodaly čtyři miliony kopií! To znamená, že se prodává asi čtyřikrát rychleji než první díl.

👩‍💻„Kde jsou české sólo vývojářky? Jak to že se v miliardovém českém videoherním průmyslu zatím výrazněji neprosadily?“ ptá se Anna Kučerová ve článku Nerovné herní pole. Vývojářek videoher je v Česku pořád jako šafránu. Je potřeba změnit pravidla hry.

🍋 Prodeje poslední Mafie ze sicilské domoviny překonaly očekávání, prozradil šéf videoherního kolosu Take-Two Interactive. Podle něj to dokazuje, že lidé ocení hru zaměřenou na příběh a za nižší cenu. Konkrétní čísla neuvedl, nicméně před vydáním hra měla 2,9 milionu předobjednávek.

🦾 Valve představilo hned tři nová zařízení: Steam Machine, Steam Controller 2 a VR headset Steam Frame. Nejzajímavější je hned první jmenovaná „mašina“, počítač v malé krabičce, který dáte třeba k televizi a jenž má několikanásobně překročit výkon populárního Steam Decku.

🎶 O hudebních cenách Grammy si neděláme moc iluze, ale letos jejich videoherní kategorie vysloveně překvapila – mezi nominovanými soundtracky totiž nenajdete tu jinak nejlépe hodnocenou hudbu za uplynulý rok. Takže ani z Death Stranding 2, druhého Kingdom Come, South of Midnight nebo Clair Obscur. Nominovaný Austin Wintory, který složil soundtrack ke hře Sword of the Sea, se dokonce nabídl, že si s posledním jmenovaným titulem s radostí vymění místo.

💻 Už za dva týdny se koná pražský GDS Game Jam, dvoudenní soutěž v tvorbě her. Přihlásit se můžete tady, vítěze se dozvíte na Game Developers Session na začátku prosince!

💀 „Bylo mi 11, když vyšlo GTA 5, a teď jsem dospělý.“ A mezi pátým a šestým videoherním dílem stihnou vyjít úplně celé Stranger Things. Děkujeme představiteli Dustina za tenhle nevinný vtípek, po kterém jsme vnitřně zestárli asi o tři sta let.

🤔 Na poli multiplayerových stříleček přibyl nový hit: Arc Raiders, které v jednu chvíli hrálo na Steamu skoro půl milionu lidí. Vývojáři ale využili při tvorbě i generativní umělou inteligenci, což vyvolalo spoustu otázek – třeba jak se k takovému využití AI postavit, když samotní hráči to alespoň podle hodnocení moc neřeší?

🎉 Už v pondělí vypukne Czech & Slovak Games Week na Steamu a GOGu, tak se těšte na slevy na malé i velké hry.