Není to výsměch, říká autor hry o brněnském metru. Praha i Zlín už své hry mají, ale Brno chybělo.
Krtek pod Špilasem ve hře Brno Transit je dílem vývojáře Spytihněva, kterého znáte díky podobně ujeté retro střílečce Hrot.
Videohry často prozkoumávají fantastická místa, která existují pouze v divokých představách lidí s přebujelou fantazií. Nová česká hra není výjimkou. Vezme vás totiž do brněnského metra. „Setkávám se s tím, že si lidé myslí, že to je trolling nebo něco antibrněnského. Ale není to tak,“ říká její autor, který je podepsaný třeba pod československou socialistickou střílečkou.
Už skutečné metro (to v Praze) umí být pořádný horor. Třeba když se nečekaně zasekne nebo se jeho útroby přecpou cestujícími. Metro v Brně bude také horor, ale psychologický. Užijete si ho ve hře Brno Transit, která vás vezme do znepokojujícího světa pod brněnskou metropolí.
„Hra spoléhá na silnou atmosféru a vyprávění příběhu spojené s řízením metra a strohými dialogy,“ popisuje své dílo pro CzechCrunch český vývojář známý pouze pod pseudonymem Spytihněv. „Hráče všelijak mystifikuje a vystavuje znepokojivým scénám. Ale je to psychologický horor, takže na rozdíl od hororů klasických tam nejsou žádní zombíci nebo obludy,“ říká. A proč zrovna to Brno?
„Nechtěl jsem znovu dělat pražské metro a být jím designérsky svazován, fiktivní metro byla lepší volba,“ přidává první vysvětlení vývojář, kterého můžete znát také díky střílečce Hrot z osmdesátkového Československa. Kromě paneláků či depresivní šedivosti v ní potkáte právě i pražskou podzemku.
„Setkávám se s tím, že si lidé myslí, že se jedná o trolling nebo něco antibrněnského, ale není to tak,“ vysvětluje dále vývojář Brno Transit. „V Brně jsem byl jen párkrát a pokaždé to mám spojeno s dopravní zácpou uvnitř města, případně s dopravní zácpou už na D1. Ale hra se odehrává ve fiktivním podzemí a o skutečném městě není. Odkazuje na něj jen drobnými referencemi,“ říká. K volbě Brna navíc přidává ještě dva důvody.
„Ve svých hrách rád odkazuji na zemi původu, tak jsem vybral město, které bude v názvu dobře znít,“ popisuje Spytihněv. „O Brnu se navíc často píše jako o městě zasvěceném hernímu vývoji v Česku. Přitom existují hry jako Playing Prague, Zlín City, 101 Cats Hidden in Prague nebo Bitva u Hořic, ale Brno chybí,“ dodává. A tak je pod Špilasem krtek. I když to původně měli být motorkáři v Sudetech.
Do podzemí se totiž Spytihněv původně zavrtat nechtěl. Pro svou novou hru vybíral mezi žánry hororu a závodů. „Jenže pro hororovou hru jsem neměl dobrý scénář, a tak jsem začal dělat hru o motorkářích v Sudetech,“ říká. Nicméně během vývoje zjistil, že používané nástroje se dobře hodí na tvorbu zakroucených tunelů.
„Ale vadilo mi, že nikde v Sudetech takové tunely nejsou. Takže by zůstaly nevyužité. V období vánoční pauzy jsem zjistil, že se tunely dají snadno předělat na metro. A tehdy mě napadl scénář Brno Transitu,“ popisuje zrod své hry. „Líbil se mi tak moc, že jsem na něm rovnou začal pracovat a motorky šly na druhou kolej.“ Až se chce při slově kolej uchechtnout.
Každopádně ať už jste brněnský patriot, nebo máte rádi nápadité a nezávislé hříčky – Spytihněv na hře tradičně pracuje sám –, můžete si Brno Transit vyzkoušet na Steamu, kde je ke stažení bezplatné demo. Příští stanice? Plná a placená verze na jaře příštího roku. Mezitím si ale dejte jeden přestup tady, kde se přihlásíte k odběru našeho herního newsletteru.
Top novinky ze světa her
🙏 Pochválen buď Ježíš Kristus, vyšlo třetí a poslední DLC pro Kingdom Come 2. Mysteria Ecclesiae na vás dýchne detektivním tajemstvím trochu po vzoru klasické knihy a filmu Jméno růže – ačkoliv v traileru nově představené královské edice hry zní přece jen modernější Queens of the Stone Age.
⚔️ A studio Warhorse i díky novému DLC slaví. Kingdom Come 2 se už prodaly čtyři miliony kopií! To znamená, že se prodává asi čtyřikrát rychleji než první díl.
👩💻„Kde jsou české sólo vývojářky? Jak to že se v miliardovém českém videoherním průmyslu zatím výrazněji neprosadily?“ ptá se Anna Kučerová ve článku Nerovné herní pole. Vývojářek videoher je v Česku pořád jako šafránu. Je potřeba změnit pravidla hry.
🍋 Prodeje poslední Mafie ze sicilské domoviny překonaly očekávání, prozradil šéf videoherního kolosu Take-Two Interactive. Podle něj to dokazuje, že lidé ocení hru zaměřenou na příběh a za nižší cenu. Konkrétní čísla neuvedl, nicméně před vydáním hra měla 2,9 milionu předobjednávek.
🦾 Valve představilo hned tři nová zařízení: Steam Machine, Steam Controller 2 a VR headset Steam Frame. Nejzajímavější je hned první jmenovaná „mašina“, počítač v malé krabičce, který dáte třeba k televizi a jenž má několikanásobně překročit výkon populárního Steam Decku.
🎶 O hudebních cenách Grammy si neděláme moc iluze, ale letos jejich videoherní kategorie vysloveně překvapila – mezi nominovanými soundtracky totiž nenajdete tu jinak nejlépe hodnocenou hudbu za uplynulý rok. Takže ani z Death Stranding 2, druhého Kingdom Come, South of Midnight nebo Clair Obscur. Nominovaný Austin Wintory, který složil soundtrack ke hře Sword of the Sea, se dokonce nabídl, že si s posledním jmenovaným titulem s radostí vymění místo.
💻 Už za dva týdny se koná pražský GDS Game Jam, dvoudenní soutěž v tvorbě her. Přihlásit se můžete tady, vítěze se dozvíte na Game Developers Session na začátku prosince!
💀 „Bylo mi 11, když vyšlo GTA 5, a teď jsem dospělý.“ A mezi pátým a šestým videoherním dílem stihnou vyjít úplně celé Stranger Things. Děkujeme představiteli Dustina za tenhle nevinný vtípek, po kterém jsme vnitřně zestárli asi o tři sta let.
🤔 Na poli multiplayerových stříleček přibyl nový hit: Arc Raiders, které v jednu chvíli hrálo na Steamu skoro půl milionu lidí. Vývojáři ale využili při tvorbě i generativní umělou inteligenci, což vyvolalo spoustu otázek – třeba jak se k takovému využití AI postavit, když samotní hráči to alespoň podle hodnocení moc neřeší?
🎉 Už v pondělí vypukne Czech & Slovak Games Week na Steamu a GOGu, tak se těšte na slevy na malé i velké hry.
































