Brusel schválil obří dotaci pro švédského výrobce autobaterií. Jde o první pokus čelit pobídkám z USA
Německá vláda nabídla společnosti Northvolt 22 miliard korun, aby dorovnala investiční dotaci, kterou skandinávskému startupu slíbily úřady v USA.
Závody v přechodu na elektropohon, které probíhají mezi automobilkami, se čím dál víc přesouvají i na úroveň soupeření mezi zeměmi, respektive kontinenty. A jak nedávno prohlásil druhý nejbohatší muž Česka Daniel Křetínský, hlavním konkurentem evropských států jsou USA. Aktuální zpráva z Bruselu to skvěle dokládá: Evropská komise schválila obří podporu 902 milionů eur, tedy 22 miliard korun, pro švédského výrobce baterií do elektrovozů, aby neodešel za oceán.
Švédský Northvolt patří k nejhodnotnějším startupům Evropy, deník Financial Times na sklonku minulého roku uvedl, že chystaný vstup na stockholmskou burzu by mohl společnost ocenit na 20 miliard eur. Firmu založilo v roce 2016 několik bývalých inženýrů z Tesly s plánem vybudovat předního výrobce akumulátorů pro elektromobily.
Northvolt má aktuálně jednu gigafactory, jak se továrnám na baterie pro auta říká, ve Švédsku. Další má v plánu postavit v Německu u města Heide. A právě té se týká dotace, kterou Evropská komise nyní povolila. Jde přitom o první případ svého druhu – komise finanční pomoc Northvoltu od německé vlády povolila v rámci programu zvaného Temporary Crisis and Transition Framework.
Jde o iniciativu, která má za cíl umožnit vládám EU konkurovat finančním subvencím, které nabízejí jiné země, především pak USA. Vláda Joe Bidena totiž loni spustila obří projekt Inflation Reduction Act, v jehož rámci vyčlenila přes 700 miliard dolarů pro podniky, které budou investovat na jejím území do vývoje a výroby zelených technologií.