Brzy miliardový startup DoDo Michala Menšíka má našlápnuto k dalšímu růstu. S franšízami chce zrychlit doma i v Evropě

Iva BrejlováIva Brejlová

mensik2

Foto: DoDo

Michal Menšík, výkonný ředitel logistické skupiny DoDo

0Zobrazit komentáře

Má za sebou šest let existence a z Česka se za tu dobu stihl rozrůst do šesti různých zemí a padesátky míst. Logisticko-technologický startup DoDo plní své cíle jako málokterý jiný. Když nám před rokem jeho výkonný ředitel Michal Menšík říkal, že letos obrat zdvojnásobí na miliardu korun, měl už dvojnásobný růst za sebou. Přesto plán vyplnil. Do puntíku. A teď se posouvá dál – Menšík i jeho startup.

„Letos se nám těsně podaří pokořit plánovaný miliardový obrat a opět meziročně vyrůst zhruba na dvojnásobek. Zdvojnásobili jsme i počet kurýrů a naše flotila ekologických vozů na CNG se rozrostla o zhruba 35 procent,“ chválí si DoDo Menšík, který spolu se Zdeňkem Šoustalem rozvíjí také investiční studio V-Sharp Alpha, s nímž naposledy investovali do startupu Advanto.

Sám Menšík se teď oficiálně staví do čela nově vzniklé DoDo Group coby její CEO. Skupina zastřešující aktivity DoDa už svým názvem naznačuje mezinárodní evropské ambice a zároveň spouští i franšízový program DoDo Partner. Ten má doplnit počty interních kurýrů a usnadnit zajištění logistiky ve vzdálenějších regionech a na zahraničních trzích.

Pro firmu nejde o úplně nový koncept, partnerství s externími kurýry testuje už několik měsíců. Od jeho zavedení prý eviduje sedmnáctiprocentní nárůst produktivity a nehodovost nižší rovnou o 50 procent. Za nejdůležitější ale považuje možnost dosáhnout na více zákazníků.

dodo-fresh

Foto: DoDo

DoDo se v rámci DoDo Fresh specializuje na rozvoz potravin

Pilotní provoz totiž prokázal, že je to cesta, kudy lze rychle růst. Doteď přes model jen v rámci testování vznikla spolupráce se 14 partnery. A za využití franšíz se DoDo Group podařilo kompletně logisticky obsloužit Slovensko, urychlit expanzi do Maďarska a zároveň své služby rozšířit i do odlehlejších regionů Česka.

Pracujeme na kurýrech, tedy zákaznících

Firma se aktuálně stará o vlastní flotilu o 800 automobilech. „Nyní je čas se o náš úspěch podělit a do provozu zapojit i menší dopravce,“ představuje si Menšík. Ti by měli získat přístup k logistické platformě, značce i k již nasmlouvaným klientům. Menšík takový balíček popisuje jako záruku byznysu. „U franšíz rozhodně není běžná,“ doplňuje.

DoDo partnerům propůjčí svou technologickou platformu Gaia, která při zajišťování městské logistiky řídí plánování tras i nakládání s hotovostí a péči o vozový park a kurýry. Využívá také čidla v autech, která kontrolují ohleduplnost jízdy. Spolu se zákaznickými hodnoceními dokáže mimo jiné určit skóre jednotlivých kurýrů. Takže je jde odměňovat, nebo naopak dovzdělávat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Franšízový program vnímáme jako přínosný i z hlediska kvality našich služeb, pro níž jsou stěžejní schopní kurýři,“ doplňuje Stanislav Nečas, který má v DoDo rozvoj franšízy na starosti. Poskytnout odpovídající péči vlastním kurýrům, pokud jsou jich stovky, je podle něj obtížné.

Majitelé franšíz se naproti tomu o individuální servis dokáží skvěle postarat. Ve svých menších týmech zpravidla každého kurýra dobře znají a mají dostatek prostoru na to, aby se každému dokázali věnovat,“ uvádí. A tím se má vyplnit byznysová rovnice DoDa: když je spokojený kurýr, je lepší kvalita služby pro zákazníka.

Jsem si jistý, že je to jen začátek

Zatímco se brzy sedmatřicetiletý Michal Menšík posunul do role CEO celé nově vzniklé skupiny, jejím provozním ředitelem se stává Martin Marek, dosavadní managing director, tedy výkonný ředitel, který ve firmě působí od jara 2018. Management se zároveň rozšířil o nového komerčního ředitele, jímž se stal Peter Menky, který po osmi letech v čele marketingu společnosti Panasonic bude v DoDo zaštiťovat kompletní obchodní strategii a řízení marketingového týmu.

Se svou novou pozicí zároveň Martin Marek dočasně zastane i roli CEO pro Česko a Slovensko. „Těší mě, kam až se nám podařilo vypracovat, a zároveň jsem si jistý, že to je jen začátek,“ věří Marek. Důraz chce klást na inovace a jeho snahou je se „držet na technologické špičce“. „Budeme proto dále vylepšovat naši vlastní logistickou platformu, rozvíjet projekt zónové logistiky a dále pracovat s naším franšízovým modelem,“ doplňuje.

martin-marek-dodo

Foto: DoDo

Martin Marek, provozní ředitel DoDo Group

Franšízy jsou teď pro firmu klíčové, vedle nich je ale důležitý i projekt zmíněné zónové logistiky. V rámci ní DoDo zakázky směřuje do jednotlivých mikrozón po městech a ty pak obsluhuje s výrazně nižším počtem aut a najetých kilometrů. Odškrtává si tak obě aktuálně byznysově důležitá políčka: ekologii i efektivitu.

„V dané zóně můžeme využívat například elektrická nákladní kola, která si zásilky převezmou a rozvezou je bezemisně. Takovým překladištěm mohou být i třeba městská cyklodepa na Andělu a na Těšnově, kde máme pronajatá místa. Koncept zónové logistiky chceme dále rozvíjet a vidíme v něm velkou budoucnost – škálu na to již máme,“ vysvětluje Menšík.

Během první poloviny nadcházejícího roku DoDo plánuje počet franšíz ze stávajících 14 partnerů ztrojnásobit a spustit provoz v dalších zemích Evropy. „Cílem pro příští rok je dosáhnout obratu ve výši 2,5 miliardy korun, přičemž podstatným tahounem růstu by již mělo být zahraničí. Kromě rostoucího Maďarska, Slovenska, Polska či Bulharska máme velké plány v Německu a v Rakousku. Zároveň se již aktivně rozhlížíme po dalších zahraničních trzích, a to především v jižní Evropě, kde vidíme pro naše služby velký potenciál,“ popisuje Menšík.

Český trh přesto zůstává pro firmu dál atraktivní. „A hlavně mimořádnou výzvou, protože je i oproti západní konkurenci nesmírně vyspělý, a dává prostor zkoušet nové věci a neustále posouvat zákaznickou zkušenost,“ říká. Mezi tyto nové věci odzkoušené během posledních 12 měsíců v tuzemsku patří třeba rozvoz vánočních stromků až domů, dodání a odvoz kloktacích testů na covid-19 nebo dovážka zásilky z e-shopu až do kufru vozu, konkrétně Škodovky. Mimo domácí půdu na Balatonu DoDo zas v létě otestovalo vodní skútry pro rozvoz jídla.

DODO

Jsme logistická služba pro e-commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení.

Klíčoví lidé

_michal_mensik_3

Michal Menšík

Zakladatel

Pivo hned, platba až dlouho po kocovině. Qerko se dostalo do dalších stovek hospod a spojuje se s odloženou platbou Mallpay

Iva BrejlováIva Brejlová

lukas-kovac0

Foto: Qerko

Lukáš Kovač, zakladatel startupu Qerko

0Zobrazit komentáře

Možná si jich ani nevšimnete, obvykle se totiž poměrně nenápadně krčí v jednom z rohů stolů v restauracích. Destičky s QR kódy a nápisem Qerko se přesto stávají něčím, co už se nevyplatí přehlížet. Vidí to restaurační zařízení: využívá je už víc než 900 podniků, zatím hlavně v Praze, ale zdaleka ne jen tam. A všimli si toho i větší partneři. Qerko se teď spojuje s Mallpay, což je kombinace, která umožní návštěvníkům dát si pivo v předvánočním čase, ale zaplatit za něj až příští rok. 

Nejde samozřejmě zdaleka jen o pivo. V posledních měsících přibývají do Qerka přes čtyři desítky restaurací každý měsíc, ale předvánoční sezóna je vlastně slabší. V létě to totiž byl i trojnásobek. Počet pravidelných uživatelů se už počítá na desetitisíce. Rostoucí platforma přitom počítá s jednoduchým přístupem, tedy doslova. Jednoduše se mohou hosté restaurací, kaváren nebo třeba i barů, zatím především co se týče plateb, obsloužit sami.

A čím snazší bude pro tyto hosty vyřešit účet, tím více toho mohou nakoupit. Tím roste i počet těch, které stihne podnik obsloužit. Host si totiž ze zmíněného rohu stolu kód sám naskenuje do telefonu, čímž se mu otevře účet s jeho útratou. Tu může bez obsluhy obratem sám zaplatit, případně může každý host uhradit svou část.

Qerko toho plánuje více. Expanze do stovek nových restaurací, kterou nám slíbilo v červnu, by službě šla – s tím jí ostatně pomáhá také Plzeňský Prazdroj, který Qerko doporučuje svým partnerským podnikům. Nově oznámená spolupráce ale může zahýbat s cash flow podniků i domácností.

qerko_platba_1

Foto: Qerko

Aplikace Qerko zjednodušuje návštěvy restaurací

„Česká gastronomie nyní potřebuje silné impulsy. Jednou z důležitých součástí naší mise je přivádět nové hosty a dělat z nich pravidelné zákazníky,“ uvádí Lukáš Kovač, spoluzakladatel a výkonný ředitel Qerka. „Větší rozmanitost a svoboda v placení tomu může pomoci,“ věří.

S Mallpay umožňuje tuzemský startup, který roste i díky investicím Mitonu, útratu zaplatit až po 14 dnech, a to až do výše pěti tisíc korun. Nebo ještě víc: klienti, kteří využívají některý z ověřených účtů Mallpay, zároveň mají limit až 50 tisíc korun na 50 dnů s možností dalších splátek. 

Štědřejší zákazníci

„Placení útraty pomocí Mallpay najde uplatnění jak v barech, kde si jednou za čas chceme pořádně užít, tak při spojení pravidelných plateb za meníčkové obědy do jedné. Zároveň leckoho zachráníme v případě, kdy vyrazí do restaurace bez peněz v očekávání, že ho protistrana pozve. A smysl má pochopitelně i v současné situaci, kdy to je jedna z nejbezpečnějších cest, jak platit,“ představuje si Adam Kolesa, CEO Mallpay.

Šéf služby nabízející odložené platby, která vzniká pod křídly ČSOB a Mall Group, přitom naráží na přístup, kdy někteří zákazníci i po roce a tři čtvrtě oceňují co nejmenší styk s ostatními lidmi. Pro Mallpay to zároveň znamená, že jeho rychlé odložené platby míří poprvé mimo online. Obě firmy přitom zmiňují, že takzvané BNPL (Buy Now Pay Later) platby – tedy kup teď, plať později – přivádějí do gastronomie nové zákazníky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zajímavé pro restaurace je v tomto smyslu ovšem i spropitné, které služba podle svých dat deklaruje. To dosahuje 7,3 procenta, a byť sice meziročně lehce kleslo, u klasických karet dosahuje čtyř procent. A první čísla naznačují, že odložené platby skutečně mají šanci zákazníky rozhýbat. Podle Mallpay je za štědrostí a vyšším utrácením zákazníků především lepší kontrola nad útratami, které mohou sledovat ve svém telefonu. Pokud si povolí utratit až 1 500 korun za večeři, spíše se budou držet u horní hranice této hodnoty.

Zájem na tom má i Qerko. Jeho byznys model je totiž založený převážně na transakcích, kdy si firma bere z každé platby malý poplatek. Čím více tedy Qerko pomůže restauracím, tím více za něj restauratér zaplatí, avšak ve finále by měla dle jeho zakladatele také svůj chod více zrychlit a tím pádem i vydělat více peněz než bez digitalizační služby. Využít lze v aplikaci také další platební služby jako Apple Pay, Google Pay (přes ně si lze připojenou kartou odložit platbu i přes Twisto) či některou ze stravenkových karet.

Prozatím se Qerko rozšiřuje po Česku. V Praze s ním zaplatíte například v Kolkovně Dock, Baru Čekárna, Pivu Karlín či Turnovské pivnici Waltrovka. Mimo hlavní město si jej vyzkoušejte třeba v Restauraci Símalka v Kráštelci nad Ohří, Bowling centru v Kopřivnici nebo Coradia Cafe v Teplicích. Celkem jde už o více než 900 podniků.