Budoucnost datacenter leží pod vodou. Microsoft zjistil, že servery v podvodní kapsli mohou být spolehlivější než na souši

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

microsoft-project-natick-1

Foto: Microsoft

Microsoft s datovými centry pod vodou experimentuje už od roku 2015

0Zobrazit komentáře

Podle odhadů letos proteče internetem necelých 230 tisíc petabytů dat měsíčně, což je více než dvakrát tolik jako před čtyřmi roky. Spolu s natolik rychlým růstem internetového provozu patří mezi zásadní otázky dneška jak a kde většinu z těchto informací přechovávat. Microsoft si myslí, že by to mohlo být třeba na dně moře. 

Na začátku léta firma po dvou letech vytáhla z vody poblíž skotských Orknejských ostrovů ocelovou kapsli o velikosti standardního lodního přepravního kontejneru. Uvnitř se skrývalo datové centrum, které by mohlo rozhodnout o budoucnosti cloudových úložišť. Po několika měsících zkoumání výsledků zvláštního experimentu Microsoft hlásí, že by se opravdu mohlo jednat nejen o proveditelné, ale velmi efektivní řešení.

Datová centra se dnes stávají tak trochu moderními obdobami pyramid. Monumentální budovy se pravděpodobně stanou dominantou takřka jakékoliv krajiny a nabývají až mýtického statusu monolitů, které neposkytují ubytování a nic neprodukují – jen tiše hučí na okraji a zároveň v centru vyspělé společnosti. Pochopitelně je tak čím dál důležitější myslet na jejich environmentální i estetickou stopu.

microsoft-project-natick-5

Foto: Microsoft

Hlavní lidé stojící za projektem: Mike Shepperd, Sam Ogden, Spencer Fowers, Eric Peterson a Ben Cutler

Cloudové úložiště, ať už ve formě OneDrive pro spotřebitele nebo Azure pro firmy, je dnes jednou z hlavních částí byznysu Microsoftu. Jelikož používání jen pevných disků nebo magnetických pásek v pevninských datových centrech může do budoucna začít narážet na limity, gigant z Redmondu se rozhodl zkusit i alternativu. První nápad téměř před více než pěti lety přišel náhodou od zaměstnance, který měl z armády zkušenosti s ponorkami.

Nyní společnost dokončila druhou fázi experimentu s názvem Project Natick, která testovala relativně dlouhodobé a rozsáhlé nasazení podmořského datového centra. Velkou otázkou samozřejmě bylo, jak si systém umístěný více než 35 metrů pod hladinu povede bez možnosti pravidelných nebo rychlých zásahů. Například v případě, když některá část selže.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ukázalo se, že až překvapivě dobře. Výzkumný tým zatím neví přesně proč, ale servery v neprodyšně uzavřených kapslích pod vodou byly až osmkrát spolehlivější než ty na souši. Podstatným faktorem byla nižší korozivnost způsobená minimalizací kyslíku a paradoxně i vlhkostí v okolí hardwaru. Jedním z dalších cílů výzkumu bude lepší spolehlivost zevrubně analyzovat a ideálně pak vyvinout nová řešení pro suchozemská zařízení.

Nižší poruchovost ovšem byla jen počátkem mnohem delšího výčtu pozitiv ve srovnání se standardním řešením. Podmořské datové centrum dále vyžadovalo méně energie, instalace byla mnohem jednodušší než stavění zvláštní budovy, ekologický dopad byl výrazně nižší a podobně. Dost možná tak Microsoft objevil způsob, jak rychle a efektivně rozšiřovat své cloudové služby do budoucna.

Neutrální vliv na přírodu, pozitivní vliv na datacentra

Project Natick se naplno rozjel v roce 2015, kdy proběhl první praktický test. Hluboko pod hladinu Tichého oceánu putovala malá tlaková nádrž s několika servery. Ačkoliv se rychle stala součástí místního společenského života krabů a chobotnic, po třech měsících se zvířata musela s novým přírůstkem rozloučit. Microsoft ale zjistil, že něco podobného by mohlo fungovat možná i dlouhodoběji a ve větším měřítku.

microsoft-project-natick-4

Foto: Microsoft

Do kapsle o velikosti standardního přepravního kontejneru se vejde 864 serverů

Narušení podmořského ekosystému je přinejmenším stejně velká věc jako zásah do pevninského ekosystému. Podle závěrů firmy ale její kapsle s datacentrem neměla žádný negativní dopad. Hluk byl menší, než jaký vydávali korýši ze sousedství, a zvýšení teploty okolní vody bylo takřka zanedbatelné.

Ben Cutler z Microsoftu pro TechCrunch řekl: „Zjistili jsme, že nás okolní příroda dobře přijala a rychle nás kolonizovali krabi, chobotnice a další mořští živočichové.“

sundar-pichai2

Přečtěte si takéBezemisně od rána do večera. Google plánuje do roku 2030 využívat pouze energii z obnovitelných zdrojůBezemisně od rána do večera. Google plánuje do roku 2030 využívat pouze energii z obnovitelných zdrojů

Pro Project Natick ale není důležitý jen minimální dopad na mořský ekosystém. Stejně podstatný je naopak co největší dopad na fungování serverů pod vodou. Také zde se rychle objevily jasné výhody oproti suchozemským datovým centrům – výrazně se snížily ekonomické i energetické náklady na chlazení a přibyla možnost lépe využít obnovitelné zdroje elektřiny.

Spíše než vodní to přitom mohou být větrné elektrárny, umístěné daleko mimo lidská i zvířecí obydlí. Zásadním faktorem při ponořování datových center pod vodu je nakonec také místo, kde se tak děje. Microsoft se totiž pro maximalizaci efektivity přenosů dat snaží své servery umisťovat co nejblíže jejich uživatelům. Podle jeho vlastní statistiky přitom až polovina z nich bydlí pár set kilometrů od pobřeží.

Samozřejmě je možné v okruhu několika stovek kilometrů postavit klasickou budovu. To ovšem vyžaduje složitý proces plánování, schvalování a samotné stavby. Ponoření už předem navržené kapsle pod vodu je ve srovnání s tím mnohem rychlejší, levnější a zároveň ekologičtější.

Microsoft na počátku letošního roku představil ambiciózní plán dosáhnout do roku 2030 uhlíkové neutrality. V srpnu k tomu pak připojil záměr ve stejném časovém horizontu přestat produkovat nový odpad. Project Natick by se mohl stát důležitým faktorem pro oba cíle, jelikož prodlužuje život serverů a snižuje environmentální zátěž jejich instalace i provozu. To vše při rostoucí propojenosti světa.

Už nejsme jen e-shop s čočkami. České VašeČočky.cz prodávají už v 17 zemích a po celé Evropě se mění na Lentiamo

Peter BrejčákPeter Brejčák

vasecocky_jiri_urbanInsider

Foto: VašeČočky.cz

Jiří Urban, šéf e-shopu VašeČočky, který se rebranduje na Lentiamo

0Zobrazit komentáře

E-shopu VašeČočky.cz už kvůli rozšíření nabídky sortimentu a služeb nevyhovuje jeho název a po 12 letech od vstupu na trh proto přichází se zásadní novinkou. Od září zahájil rebranding na značku Lentiamo, s níž působí na třinácti trzích v Evropě, přičemž celkově je už v 17 zemích. Důvod je jednoduchý – portfolio internetového obchodu už neobsahuje jen kontaktní čočky, ale také například sluneční a dioptrické brýle nebo další služby, a proto dosavadní značka VašeČočky.cz neodpovídala potřebám firmy.

„V posledních dvou letech jsme významně rozšířili sortiment a služby. Otevřeli jsme kamennou optiku se službami optometristy, prodáváme sluneční i dioptrické brýle a veškeré příslušenství jak online, tak na prodejně. Náš průzkum ukázal, že pod značkou VašeČočky si lidé vybaví především kontaktní čočky. My chceme, aby si Lentiamo spojovali s celkovou péčí o oči,“ vysvětluje Jiří Urban, šéf VašeČočky.cz, budoucího Lentiama.

Jako další důvody pro využívání nové značky, jež vznikla spojením italských slov lenti (čočky) a ti amo (miluji tě), Urban označil nemalou finanční úsporu a možnost zapojení mezinárodního marketingu: „Napříč Evropou nás najdete pod různými jmény — na Slovensku VašeŠošovky, v Rakousku IhreLinsen a v Německu 321Linsen. Ve zbytku Evropy jsme známí pod značkou Lentiamo. Po sjednocení se budeme moci věnovat kampaním, které překračují hranice a cílí na zákazníky napříč Evropou.“

vasecocky-obchod

Kamenná prodejna VašeČočky.cz v Praze

Pod novou značkou bude e-shop v České republice natrvalo fungovat od 10. prosince. V příštím roce pak proběhne rebranding na Slovensku, později na německém a rakouském trhu. Internetový obchod si pomocí nové značky slibuje lepší vyjádření vztahu nejen k čočkám kontaktním, ale i těm brýlovým.

Souběžně s tím přejmenuje i svou kamennou optiku v Křemencově ulici v Praze a stejně se budou jmenovat také všechny následující optiky, pro které společnost aktuálně hledá prostory v Praze, Brně, Bratislavě, Bukurešti a Sofii.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Optiky jsou pro nás způsob, jak nabídnout naším zákazníkům lepší služby a posílit důvěryhodnost a známost značky. Zároveň ale chceme, aby byly výdělečné samy o sobě,“ popisuje Urban pro CzechCrunch s tím, že pražská kamenná optika je už v černých číslech a nebýt jarního lockdownu, dostala by se na ně už o pár měsíců dříve.

„Uzavření obchodů nejvíc ublížilo naší kamenné optice. I když optiky mohly být otevřené – a naše většinu času byla –, lidé stejně odložili veškeré neakutní nákupy a prodeje na optice nám značně klesly a prodloužili dobu, než se optika dostala do černých čísel,“ prozrazuje Urban.

Rozšiřování portfolia vlastních značek

Do konce letošního roku plánuje e-shop rozšířit sortiment vlastních produktů o další tři, které tak doplní například vlastní roztok na čočky, kterého VašeČočky prodají víc než jakéhokoliv jiného ze své nabídky, nebo samotné kontaktní čočky nabízené pod privátní značkou Lenjoy.

„Jejich prodeje výrazně stoupají. V současné době máme cenově dobře dostupné jednodenní a měsíční čočky. Oba produkty jsou už druhými nejprodávanějšími čočkami ve svých kategoriích a vypadá to, že brzy budou první. Teď dokončujeme přípravu dalších dvou produktů Lenjoy – tentokrát v kategorii nejkvalitnějších čoček,“ prozrazuje Urban.

vasecocky

Foto: VašeČočky.cz

E-shop VašeČočky.cz prochází rebrandingem na Lentiamo

E-shop vidí velkou příležitost také v prodeji dioptrických brýlí. Jejich online prodej se VašeČočky pokusily co nejrychleji spustit během jara, aby zákazníkům, kteří je potřebovali a nemohli (nebo nechtěli) absolvovat cestu do optiky, nabídly alternativní způsob nákupu. V rámci dalšího zjednodušování nákupu aktuálně e-shop programuje nástroj, jež změří pupilární distanci.

„U dioptrických brýlí je Česká republika trochu pozadu za západními zeměmi. Například v Německu je zcela běžné nakupovat i dioptrické brýle na internetu. U nás tento způsob prodeje teprve začíná,“ popisuje Urban s tím, že sluneční brýle se na internetu v tuzemsku nakupují už běžně.

„Miliarda není naším hlavním cílem. Chceme být profitabilní.“

Společnost Maternia, jež e-shop provozuje, loni dosáhla na tržby ve výši 670 milionů korun bez DPH, rok předtím se dostala na úroveň 610 milionů. Až 88 % z toho aktuálně pochází ze zahraničních trhů, mezi největší odbytiště patří Německo a Itálie, podíl tuzemska na celkových prodejích přitom dlouhodobě klesá.

Cílem Maternie, potažmo celého Lentiama, je dostat podíl zahraničních tržeb až na 92 procent do konce příštího roku a zároveň zvýšit počet zákazníků ze současných 900 tisíc na jeden milion. Koronavirová krize přitom e-shop ovlivnila podobně jako další e-commerce hráče. V začátcích se zákazníci hodně předzásobili a ve většině zemí tak padaly rekordní tržby, po červnovém rozvolnění opatření a uklidnění šly prodeje dolů.

tomas_braverman_ceo_heureka1

Přečtěte si takéHeureka v Česku poprvé na nákupech. Miliony korun posílá do projektu Testuj.to, díky kterému získá ještě více recenzíHeureka v Česku poprvé na nákupech. Miliony korun posílá do projektu Testuj.to, díky kterému získá ještě více recenzí

„Lidé si ověřili, že internetového obchody normálně doručují, byli hodně předzásobení z jara a tolik nenakupovali. Významně nás podržel prodej slunečních brýlí, který rostl krize-nekrize. Letos jsme jich prodali víc než dvakrát tolik, co loni,“ říká Urban a na otázku, kdy e-shop překoná magickou hranici tržeb na úrovni jedné miliardy korun, reaguje s dovětkem, že firma se snaží naplňovat spíš jiné cíle.

„Miliarda není naším hlavním cílem. Chceme být profitabilní a zároveň přinášet co největší hodnotu naším zákazníkům — v podobě kvalitních produktů a služeb na našem internetovém obchodu nebo prostřednictvím sítě optik, kterou budujeme. Věříme, že tímto přístupem se nám podaří miliardy dosáhnout už poměrně brzy, ale jak jsem říkal, není to náš primární cíl,“ uzavírá Urban.